روايات

رواية قسوة الحياة الفصل الخامس والأربعون 45 بقلم ريتاج محمد

رواية قسوة الحياة الفصل الخامس والأربعون 45 بقلم ريتاج محمد

رواية قسوة الحياة الجزء الخامس والأربعون

رواية قسوة الحياة البارت الخامس والأربعون

رواية قسوة الحياة الحلقة الخامسة والأربعون

عتمان بترقب:وانت شوفت سمر فين
تميم بتوتر:احمم احم انا دكتور عند سمر ف الجامعة
وشوفتها هناك
الجد :اممممممممم مشاء الله
جوري بهمس لتميم :هو اي الي اممم هو مش هيوافق ولا اي
تميم بهمس:اسكتي الله يخربيتك هتفضحينا
الجد : بص يابني احنا ميهمناش الشكليات والفلوس والكلام دة لأننا واثقين اننا بنشتري راجل
وانا عن نفسي موافق نشوف رأي اخوها ورأيها
انت اي رأيك ياشادي؟؟
شادي :والله ياجدي من معرفتي لتميم فأنا اتشرف اني اجوزة اختي
بس الرأي ف الاخر رأيها
الجد :تمام هنااااا ياهناااا
هنا جت وهي حطة راسها ف الارض:نعم ياجدي
الجد:اطلعي ناديلي سمر
هنا:حاضر ياجدي
وطلعت جري على اوضة سمر
وفتحت بسرعة
هنا :بسرعة البسي اي حاجة حلوة يلا يابت
سمر:لي في أي
هنا:جايلك عريس
سمر :لا مش موافقة علية
هنا:مش عاوزة تعرفي مين العريس
سمر:مش مهم
هنا:ولو قولتلك انة تميم
سمر بسرعة :احلفى ….وبعدين قالت بتوتر محاولة إخفاء فرحتها:عادي يعني مش هوافق برضو علية
هنا :خلاص براحتك نديلة جودي
اهي م…
سمر بشراسة:دا عندها بقى …اطلعي برة اما البس
هنا طلعت وهي مبتسمة بفرحة
وسمر لبست دريس كافية ستان ملفوف من فوق بلفة لحد الوسط ونازل على تحت من غير وسع
على طرحة بني ف كافية
وحطت ليب جلوس ومسكرة وبلاشر بس
ولبست هيلز من غير كعب
ونزلت وكانت داخلة عالصالة بس لقت هنا بتشدها
هنا :خدي هنا يابت انتي رايحة فين
سمر:اي رايحة لجدي
هنا:تعالى يختي خدي العصير دا وقدمية يلااا
سمر:اووف لا مش هعرف الموضوع محرج
هنا:يلا يماما بلا محرج بلا بتاع
وبالفعل هنا أخدت العصير
وخرجت وهي باصة في الأرض
وقدمت الصينية للجد وبعدية عدي وبعدية شادي وبعدية سليم وبعدية ايمن وبعدية جوري وبعدية
تميم ووهي بتدي الكوباية لتميم
تميم قالها بهمس وغمزة:لا بس اي القمر دة
سمر اتكسفت جامد راحت قعدت جنب سليم
من سكات
الجد :سمر يابنتي الاستاذ تميم متقدملك وكلنا موافقين
اي رأيك يابنتي
سمر بكسوف مردتش
الجد:اي رأيك يابنتي
سمر بكسوف وراسها ف الارض:رأيي هو رأيك ياجدي
الجد:يبقى على بركة الله بكرة خطوبتك مع سليم وسارة وأيمن وفجر
يلا بينا نقوم ونسيب العرسان شوية لوحدهم
وخرجوا وشادي جاب كرسي
وقعد بعيد نسبيا عنهم
تميم من تحت ضرسة:اي ياجوري
جوري بأستغراب:اي في اي ؟؟!
تميم بابتسامة غيظ :مش هتقومي ولا اي
جوري بسماجة:تؤ
تميم :اممم امممم ووطي عليها وقال بهمس :جوري قومي متقعديلناش زي اللقمة في الزور
مش كفاية الي ٤اعدلنا هناك دة
جوري:اي المقابل.
تميم:اممم هنبتديها حقارة بقى
هجبلك ٣ شيكولاتة
جوري :خمسة
تميم برفعة حاجب:نعم
جوري:اي اتطرشت بقولك عايزة خمس شوكولاتات
تميم بغيظ وعمال بيلعب بلسانة جوا بقة:حاااضرررر
حاجة تانية
جوري بتناكية:اة
تميم:اي هي
جوري:تخليني انا اسوق العربية واحنا ماشيين
ولو اتخبطت او حصلها اي حاجة انت الي تدفع مش اتا
تميم وهو هيتجلط:حاضر غوري بقى
وزقها
جوري :الا مبراحة
ومشيت عند فجر
تميم بابتسامة وهو بيكلم سمر:ياريتني مكانها ياشيخة
سمر رفعت رأسها وبصتلة باستغراب:هي اي دي
تميم:السجادة
سمر برفعة حاجب:لا والله
تميم:اة والله
سمر:امممم هنبتديها كدة ….لا بص يبابا شغل المحن دا مش معايا تمام
ولو هنبتدبها كدة يبقى نفضها سيرة احسن
تميم:اي اي يماما اهدي دنا حيلا في مقام خطيبك
سمر:ولو حتى جوزي محن مش عايزة
تميم :خلاص والله حاضر
بس اب القمر دة
سمر:اللهم طولك ياروح
تميم بغزل :لا ب….
قاطعة شادي لما قال:مش كفاية كدة ولا اي
تميم بغيظ:اة طبعا طبعا
والعيلة كلها جم تاني وقرأوا فاتحة
وتميم قالهم انة بأذن الله هيعدي على سمر بكرة ياخدها ونزلوا يجيبوا الشبكة
وكان يوم لذيذ خالص
وعدي اليوم والكل راح نام
عند هنا كانت قاعدة تكلم سراج
وكانت بتحكيلة ان سمر بنت خالها اتقرأ فاتحتها انهاردة
سراج كتب:الف مبروك عقبالنا
هنا :افندم
سراج:ها ااااا معلش الكيبورد كتبها غصب عني
هنا:امم طيب
سراج:هنا
هنا:اي!؟؟
سراج:هو انتي مؤمنة ان حد ممكن يحب سوشيال
هنا:لا طبعا
سراج:لية لا
هنا:لان من وجهة نظري ان الشخص الي بيكلم حد سوشيال مخدش كفايتة في انة يعرف الشخص الي بيكلمة
لان هو مبيشوفهوش يدوب بيكلمة
ومش كل الكلام كمان بيطلع حقيقة فاهم
فنت مش بتبقى قادر تحدد الشخص الي قدامك
سراج:اممم
هنا :سيبك من كدة عملت اي النهاردة في شغلك
سراج:امممم عادي يعني زي كل يوم مفيش جديد
……..نسيبهم يتكلموا لحد الفرج ملناش دعوة
________________________
تاني يوم
البنات صحيوا بدري وكانوا متحمسين جامد اويي
لليوم
سمر وفجر كانوا في الاوضة وعاملين ماسكات
وهنا وهناء كانوا بيضحكوا على شكلهم
اما جودي فهي كانت قاعدة في اوضتها ميهماش اصلا الكلام دة
وعند سارة في بيتها نفس الكلام
اما الولاد ف هما كانوا نايمين عادي جدا ولا هاممهم حاجة
البنات كانوا قاعدين
لحد الضهر بيضحكوا ويهزروا وياكلوا
ويلعبوا في وشوشهم بالماسكات
وهنا قالت لسمر:بت ياسمر ينهار اسود
سمر:اي في اي
هنا:احنا مجبناش فساتين
هناء:يلهوي
فجر :الحمد لله انا جبت
هنا:ونبي اركني انتي على جنب
سمر :في أي يجماعة كل حاجة وليها حل
هناء:ويترا اي هو الحل يافيلسوفة
سمر:هجبلكوا انا الفساتين وانا جاية
سهلة يعني
هنا:طيب بس وحياة ابوكي متجيبيها وحشة
احنا أملنا كلة فيكي دلوقت
سمر:عيب عليكوا
وقعدوا يتكلموا ويضحكوا
لحد ما تميم جة هو وجوري
سمر جريت لبست
ونزلتلة كانت لابسة بنطلون وايد ليج اسود على بدي اسود وبليزر ازرق وطرحة سودا وكوتش ابيض ومحطتش اي مكياج وكانت قمر
ونزلتلة وخرجوا راحوا جابوا الشبكة
نقت طقم لطيف خالص
وبعدين عدوا على اتيلية
وجابت لنفسها فستان
وجابت للبنات كلهم فساتين زي بعض
وكدة كدة سارة وفجر جابوا فساتينهم فمجابتلهمش
وروحوا
وهي خدتها وخدت جوري وطلعوا
وتميم مشي
وورت الشبكة للعيلة وكانوا فرحانين
كانت قريبة من شبكة فجر وشبكة سارة
وبعدين قعدوا مع بعض لحد ما الساعة جت أربعة العصر ساعتها البنات
راحوا البيوتي سنتر هما وجوري وسارة جت وراهم
_____________
في البييوتي سنتر بعد ساعتين
كانت البنات خلصت لبس وميكب وكل حاجة
والعرسان خدوهم وكانوا مبهورين من جمالهم
[تعالوا بقى اوصفلكم شكلهم
سارة كانت لابسة فستان كافية ستان
نازل بتظريزة خفيفة وكيوت على شكل فراشات من عند الصدر لحد الوسط ونازل بوسع خفيف
والكتاف كان فيها شرايط دانتيل كيوت
وكانت.لابسة الطرحة بتاعت الفستان
ستان ومدخلاها من جوا الفستان
وكانت عاملة ميكب سيمبل وكيوت
ولابسة هيلز سودا كعبها مش عالي
اما فجر فكانت لابسة فستان جولد ستان
علية حبات لولو
مخلية شكلوا جميل أوي
ديق من عند فوق لتحت ومن الجنب فى حتة نازلة لتحت بديل (مش عارفة اوصفة بصراحة بس يارب تفهموا وصفي )
وكانت لابسة تربونة دهبي
وهيلز سودا وميكب سيمبل
اما سمر فكانت لابسة فستان رمادي بجلتر اسود
وكان حرفيا جامد اويييي
من عند الكتفين كان فية زي شرايط رفيعة اووي وبتلمع ومشدود من فوق
ومن تحت ..مش واسع يعني
وكانت لابسة تربونة رمادي بجليتر اسود
وكانت حاطة ميكب هادي وسيمبل
وهيلز سودا
وكانوا قمر اويي
اما بقى جوري وهنا وهنا
فلبسوا زي زي بعض فستان باللون البينك ستان وعلية تربونة بيضا
وهيلز ابيض
اما جودي فكانت لابسة فستان اسود قصير
وعاملة شعرها بيبي ليس
وهيلز بيج
اما زهرة وليلا فكانوا لابسين
فساتين بيبي بلو ونبيتي
وتيتة منيرة كانت لابسة فستان نبيتي
ونورا كانت لبسة فستان روز
اما الولاد بقى
سليم كان لابس قميص اسود على بنطلون جملي وعامل شعرة على ورا ولابس ساعة سيلفر وحاطط برفن وجزمة سودا وكان قمر.
وتميم كان لابس قميص اسود على بنطلون اسود وجزمة بيج
وكان لابس ساعة سودا وعامل شعرة بطريقة جامدة
وحاطط بيرفن
اما ايمن فكان لابس جاكت بدلة رمادي على قميص اسود وبنطلون اسود وساعة سودا
وجزمة رمادي وعامل شعرة استشوار
اما عدي فلبس قميص اسود على بنطلون اسود
وعمل شعرة على ورا بطريقة جذابة
ولبس ساعة جملي
على جزمة جملي وبرفان جميل
وشادي لبس بدلة رمادي على قميص اسود
وساعة سيلفر
وجزمة سودا
وعمل شعرة بطريقة حلوة
اما عتمان فكان لابس بدلة سودا على قميص ابيض عادي
والعرسان خدوا العرايس على الفيلا لأنهم كانوا مقررين انهم يعملوا الخطوبة في جنينة الفيلا لانها كبيرة جداا
وكدة كدة هما ظبطوا الجنينة بتاعت الفيلا بكل حاجة ممكن تحتاجها حرفيا عشان الخطوبة تبقى جميلة
والرطوبة ابتدت
والناس كانوا فرحانين وفي منهم الي كانوا بيغلوا
وفجر وجوري كانت عينهم على باب الفيلا ومستنين شخص معين (الي هو كلنا عارفينوا )
وشوية وفعلا لقوا الشخص دة بيدخل ووو….

يتبع…..

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية قسوة الحياة)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
error: Content is protected !!