روايات

رواية بعد فوات الاوان الفصل الثامن 8 بقلم حنين هاني

رواية بعد فوات الاوان الفصل الثامن 8 بقلم حنين هاني

رواية بعد فوات الاوان الجزء الثامن

رواية بعد فوات الاوان البارت الثامن

رواية بعد فوات الاوان الحلقة الثامنة

سلمي بدموع معقول نسي حبي وعايز يتجوز الي انا بكرها معقول محاولش عشان يعرف انا بحبو ولا لا واعدت علي الارض منهاره
يحيي: ممكن نعد مع بعض شوية نتكلم
خديجه: احم اسفه بس مش هينفع عشان مش حاجه بنا دلوقتي عن اذنك
يحيي: بجد مشاءالله عليكي ربناا يبارك في الي ربها
ياسين: انا لغايت دلوقتي مش فاهم حاجه
يحيي: مش انتا قولتلي اتجوز واهو هتجوز
ياسين مبسوط عشان هو عارف ان خديجه بتحب يحيي من بدري وقال في نفسو لما يتجوزها هي هتخليه تحبو بس الي كان واقف معاه في الخطه ان ازاي خديجه هتوافق بس اتصدم لما هي وافقت
يحيي: اي بتفكر فى ايه
ياسين: لا أبداً مفيش يعني كده لما نرجع هتروح لاهلها
يحيي: اه طبعاً انتا عارف دي مرضيتش تقف معايا نتكلم انا وهي بجد دي انسان ه متحرمه جدا
ياسين: ايوه منا عارف يلا بقا انا هطلع انام ومشي
هنا: بتكلم باباها عشان تقنعو يوافق علي المشروع لغايت لما وافق وقولها اديني احمد ودخلت علي احمد لقيتو في البلكونة بيتكلم في الفون
هنا: انتا بتكلم مين ياحماا
احمد كان بيكلم امنيه بيرخم عليها
امنيه: طيب انا هقفل باي وقفلت
احمد بصلها عاوزه اي يابارده
هنا: خد باي عاوزك
وكلمو وخلص
احمد: امممم يعني المفروض اقوم معاكي الصبح نشتري عربيه وارخصها ليكي
هنا: ايوه ياحمد ياحبيبي
احمد: دلوقتي بقيت حبيبك بصي كده انا هقوم معاكي بس انتي عارفه لو رخمتي. تاني انتي حره بقا
وعده اسبوع الرحله ورجعو بقالهم يومين خديجه نايمه ومش بتنزل الجامعه احمد خلص ورق المشروع وخلص ليها وبعدين يومين الافتتاح
احمد اتعلق اوي بامنيه وبقا يكلمها علي طول وهي كمان بس مش مبينه عشان خايفه تحب
يحيي بقالو يومين مش بيشوفها عشان يخلص الموضوع عشان سلمي واحشتو اوي ومش قادر علي بعدها
يحيي: لو سمحت يانسه منه
منه: اتفضل يادكتور
يحيي: خديجه مش بتجي ليه
منه: اصلها تعبت وخدت برد فعشان كده
يحيي: طيب ممكن عنوانهم
منه: طبعا ومشي
عند خديجه لفه الارطه علي راسها ولابسه عابية امها وشكلها اهبل اوي
الجرز رن
هبه: قومي ياديچا افتحي دي خالتك
خديجه: حاضر وعماله تعكس وهي بتفتح راحت عطست في وشو وفجأه لقيتو هو وراحت جريت علي جوه
هبه: احم انتا مين اتفضل الاول ودخل
يحيي: انا دكتور يحيي الي بدي لخديجه
هبه: اهلا وسهلا نورتنا ثانيه وجايه
خديجه لبست وخرحت وهي وشها في الارض من الي حصل
خديجه: انا اسفه على الي حصل وعطست
يحيي: شكلك تعبانه اوي
خديجه: لا عادي يعني ده برد
هبه: اتفضل يابني
يحيي: تسلمي حضرتك بصي حضرتك طبعا انتي مستغربه انا جاي ليه انا اتقدمت لخديجه في الرحله وقولت لما نرجع هجيب اهلي ونجي نزوكو بس هي مجتش فاطبعا انا عرفت البيت وجيت اطمن عليها واخد معاد من حضرتك
هبه: ماشي مفيش مشكله بس اول حاجه تكلم اوبوها وتعرفو
يحيي: طبعا وخد الرقم وحدد معاد ومشي
يحيي مشاءالله بجد ناس محترمه جدا حته وهي منفصله عن جوزها لازم الاول كلمتووو
يوم الافتتاح هنا مبسوطه اوي والكل فرحان ليها والمكان مليان راح احمد وخد معاه امنيه
امنيه: مبروك ياهنا
هنا: الله يبارك فيكي ياحبيبتي
سماح لهنا: مين دي
هنا: اسالي ابنك ياختي
سماح: احمد تعالي عاوزك مين الي معاك دي
احمد: السكرتيره بتاعتي
سماح: اممم وبس كده يعني
احمد: لا بحبها وهتجوزها بس مش دلوقتي
سماح: الف مبروك ياحبيبي
احمد: ياماما بقولك محصلش حاجه لسه وسابها ومشي واعدو كلهم وانبسطو وحبت امنيه عليتو اوي وخلص اليوم
يوم الي هيروح فيه يحيي لخديجه
جهزو كل حاجه وهي لبست وجوم ودخلو طبعا ابو يحيي مسافر فامجاش
هبه: نورتونا والله
سماح: منور باهلو ياحبيبتي
هبه: تسلمي ياحبيبتي والله
يحيي: انا هخش علي الموضوع علي طول ياطنط انا طالب من حضرتك ايد بنتك خديجه انا مش هلاقي في احترمها واخلاقها وهدوءها وجمالها
هبه في سرها: هو الواد بيتكلم عن بنتي انا يعاني ده هياخد خازوق بعد الجواز: موافقه طبعا وانا كلمت باباها وهو وافق بس دلوقتي قرايه فاتحه والخطوبه بس امتحانتها
سماح: واحنا مش عاوزها غير بشطنه هدومها
هبه: لا الاصول اصول بنتي هتخش بجهازها كامل دي الاصول
سماح: احنا مش عاوزين نتعبوكو
هبه: لا طبعا ده الي بيحصل بنتي ليها جهازها وكل حاجه جاهزه اصلا
سماح: خلاص موافقين فين العروسه
هبه: هنديها دقيقه وجايه
دخلت لقت خديجه ايه في الجمال
هبه: كبرتي ياحبيبتي وخلاص هتتجوزي بس بقولك ايه الواد هياخد حته خازوق ده بيقولي مش هلاقي في ادبها وهدوءها وجمالها واحترمها ده كان بيتكلم عليكي بجد انا استغربت يلا اصلا البضاعه المباعه لا ترد ولا تسترد يعني ولا اعرفك بعد الجواز وضحكو كلهم وخرجت خديجه
سماح: مشاءالله تبارك الله زي القمر وسلمت علي الكل الي هوا واعدو وقرو الفاتحه
بعد شهر الامتحانات خلصت
عند هنا: اه انا تعبت ياختي من كتر الشغل
سالي: وانا كمان والله وبصو لبعض وبصو علي الكراسي الفاضيه وضحكو وفجأه لقو ضابط واقف
هنا: حضرتك مين علي فكره كل ورقنا مترخص
حسام: طيب انتي انتي متعصبه ليه
هنا: اصلك داخل كده وشكلك ناوي علي المشاكل
سالي: اهدي الله يخربيتك هنتحبس معلش ياحضرت الظابط ثانيه وهجيب الورقه
هنا: اما نشوف اخرتها
وهو واقف بيبصلها وبيبتسم عليها
سالي: اتفضل الورق اهو
حسام: لص علي الورق ولقا كلو سليم تمام اتفضلو
هنا: يلا بقا من هنا عشان نرش ميه
حسام: انتي مالك مضايقه كده ليه اما مكنتيش كلك علي بعدك شبر اله ربع وسابها وهو بيضحك عليها
سالي بضحك: عندو حق والله انتي مصيبه
هنا: انتي بتضحكي علي ايه
سالي: بس سيبك الواد مز اي رايك
هنا: اه بصراحه قمر اوي اي ده علي فكره انا هقول لخطيبك واعدو بيهزرو ويضحكو
عند خديجه فونها رن
يحيي: عامله ايه
خديجه: الحمدلله وانتا
يحيي: تمام
خديجه: اسمها الحمدلله مش تمام
يحيي: احم الحمدلله طنت عايز بقا نكلم مامتك عشان نحدد الخطوبه
خديجه: تمام ماشي هقولها وهي هتكلمك
يحيي: خلاص ماشي سلام
عند احمد
امنيه: نعم
احمد: بعد الشغل هنروح انا وانتى نتعشا ومفيش نقاش
امنيه: بضحكه بتسحرو ماشي موافقه
وجيه بليل
يحيي: ازيك ياطنط
هبه: الحمدلله ياحبيبي
يحيي: بصي بقا من الاخر ياطنط انا مش عاوزها خطوبه انا عايزها كتب كتاب وفرح
هبه: بالسرعه دي يابني
يحيي: ايوه مالهوش لازوم الانتظار
هبه: طيب لازم تاخد راي ابوها الاول
يحيي: انا اتصلت بيه وهو وافق
هبه: خلاص ماشي نحدد وحددو المعاد
عند احمد علي النيل
احمد:امنيه
امنيه: اممم
احمد: حبيتي قبل كدا بس قبل ما تجوابي هجاوب انا
كنت في الكليه في اخر سنه شوفت واحده من اوله اعجبت بيها اوي كان ليا صاحب ده كنت فاكرو صاحب عمري حكيت اني معجب بيها وكده وهي كمان كنت بتبصلي وكان شكلها بيقول انو في اعجاب المهم كلمتها ونتكلم فتره علي اساس اننا صحاب وبعدين اعترفت ليا بحبها وانا كمان اعترفت ليها واعدنا شهرين مرتبطين وكنت بحبها اوي وكنت ناوي بعد التخرج هفتح المكتب علي طول وهتقدم وبعدين اعدت اسبوعين معرفش عنها حاجه خالص وكنت بقا بحكي لصحبي ده ان هي مش بتجي وكده وهو يقولي الغايب حجتو معاه المهم عده الاسبوع التاني وانا تعبان من بعدها المفجأ ده لغايت ماجيه صحبي ده وقالي انا خطوبتي الاسبوع ده واداني العنوان انا طبعا فرحت من قلبي عشان صاحب عمري وجيه المعاد روحت ولما دخلت اتفجأ ان العروسه كانت هي وصحبي بصلي بأبسامه ساخره وراح سلم عليا وقالي وجيه اليوم الي كسرتك فيه ومن غير مجهود كل الي عملتو اني عرضت عليها فلوس وهي باعت حبك
انا زقيتو ونزلت اعدة الفتره جالي في اكتأب بس قومت من تاني وساعتها وانا مش بامان لحد خالص وعرفت ان مفيش حاجه اسمها صحاب بجد بس
امنيه: كل ده وانتا لسه بتحبها
احمد: لا ولا ليها مكان في قلبي اصلا علشان في حد اخد مكانها اصلا ومسك ايدها وهي بصتلو وشالت ايدهو
امنيه: انا كان عندي 16سنه كنت في اولي ثانوي اتعرفت علي واحد وبعد فترة حبيتو وهو كمان حبني وقالي سنتين وهتقدمك كان هو ساعتها اكبر مني ب4سنين المهم قولت ماشي و وافقت وهو يكون جهز نفسو وانا اكون خلصت ثانوي في السنتين دول انا حبيتو اوي وهو كمان دايما كان يحسسني بحبو وكنت كل يوم احبو المهم عدا السنتين وقال انا عايز رقم ابوكي انا ساعتها كنت هموت من الفرحه وطبعا اتقدم وبابا لما لقاني موافقه وافق المهم قدمت للجامعه وهو معايا وكل حاجه وبعد سنه قال لبابا انو عايزنا نتجوز بابا مش وافق بس هو اقنعو اني هكمل في بيتو المهم حدود كتب الكتاب وجيه اليوم والكل فرحان وانا طايره من كتر الفرحه نزلنا عشان نكتب بس هو مش موجود الكل بيدور عليه بردو مش موجود وانا فى صدمه لغايت لما بعت رساله ليا واقالي اسف مش هقدر اتجوزك وانا مسافر ومش عايز اعرفك تاني قريت الرساله وانا حاسه قلبي بيتكسر هو بجد عمل فيا كده هو بجد سابني في يوم كتب كتابنا والكل عرف واتفركش كل حاجه ورميت كل حاجه تخصو وندمت علي وقتي الي ضيعتو معاه وطلبت من اهلي ان اعيش في القاهرة وانقل وراقي وهما لما شافوني تعبانه وافقوو بس
احمد بصلها: بتحبيه لغايت دلوقتي
امنيه: انا كل الي زعلانه عليه هو وقتي الي ضاع من عمري وانا موهومه بحبو ليا بس انا مبقتش احبو هو خرج من قلبي وكانت اقلل حاجه اني انساه هي طريقتو الي خرح بيها من حياتي بس انا دلوقتي مبقاش في قلب غير حد واحد
احمد: وهو مين
امنيه: مسكت ايدو انتا ياحمد انا بحبك
احمد: بجد انا كمان بحبك اوي وكنت خايف اعترفلك وانتي ترفوضني
امنيه: لا انا بحبك لقيتك الشخص الي فعلاً اقدر اكمل معاه حياتي انتا وبس ياحمد
احمد: طيب علشان الكلام الحلو دي يلا بينا هكلم ماما تعملنا عشا وهقولها هي من بدري وهي عاوزكي تتعشي معانا بس انا قولت لها مش هتخش غير وانا بحبها وهي كمان ورن علي امو وعرفها وراح اتعشو وقدو يوم حلو اوي
البارت خلص تم عشان انزل الي بعدو

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية بعد فوات الاوان)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى