روايات

رواية فتاة العناق الفصل الخامس 5 بقلم شيماء

رواية فتاة العناق الفصل الخامس 5 بقلم شيماء

رواية فتاة العناق الجزء الخامس

رواية فتاة العناق البارت الخامس

رواية فتاة العناق الحلقة الخامسة

طول اليوم وهي قاعدة في البلكونة شاردة وبتفتكر الحوار لي دار بينها وبين قمر
Flach back
_عايزة اتجوز اخوكي .
بصتلها اروى بصدمة من الطلب الغريب ده حطت ايدها فوق كفوف قمر لي كانت قربت تجرحهم وهي بتفرك فيهم جامد وقالت بحزن :
_عارفة انك مستغربة بس صدقيني انا ماطلبتش الطلب ده الا وانا مجبورة .
مدت ايدها وشربت كاس المية مرة وحدة وكملت :
_انا تعبت من كل حاجة ملقتش لي يقف جمبي ويسندني
بعد موت بابا وماما بقيت وحيدة المفروض كان اخويا يقف جمبي بس لاسف .
رفعت اكمام بلوزتها :

 

 

_مشفتش منو غير القسوة والضرب اخر مرة ضربني كنت هموت في ايده لولا الجيران انقذوني كنت مستحملة كل حاجة .
قعدت اروى قدامها بتمسح على ظهرها :
_اهدي خدي نفسك حاولي تهدي .
دارت ليها بتبصلها بقهر :
_بلا بيجيب صحابو الصيع البيت طب وانا اروح فين
كل ليلة بنام ع السلم لغاية الصبح مش عايزة افضل معاهم مش هيرحموني .
كانت اروى بتسمع ليها وعينيها اتعبو دموع
_اكتر من مرة بيتح*رشو وهو ولا على باله انا لازم اطلع من البيت والا هموت مش هقدر استحمل وطلبي ده جه صدفه .
_انا عندي خطة وهساعدك .
قالتها اروى بإصرار ودعت البنت بعد مااتفقوا ورجعت بيتها
Back
بصت لتحت شافت اخوها بيركن الموتوسايكل بتاعه
‏اتنهدت بتعب وراحت فتحتله الباب وقبل ما يمشي
‏مسكت ايده
‏_كفاية عليا كده يا هادي من امتى وانت قاسي بالشكل ده .
‏مشي بيها لغاية الصالون وقعد قصادها:
‏_وآخرت لي بتعمليه ده ايه ليه ما اول خسارة بتستسلمي وتفضلي تعيطي انا شايف انك هترجعي اروى لي كانت السنة لي فاتت وانا مش عايز اشوفها اروى لي فكل ثانية بتعيط اروى المكتأبة لي بعدت عن الكل لي فأقل لحظة يأس بتفكر تنهي حياتها لي كانت عايشة عالمهدئات.
‏قربت منه وسندت راسها على كتفه ضمها ليه بيهمس :
‏_ربنا يهديكي بجد غلبت اعمل معاكي ايه .

 

 

‏من دون سابق مقدمات انفجرت بالعياط وهي ماسكة فيه
‏_حاسة بضغط جامد مش مرتاحة هنا محدش شايفني اصلا قلة التقدير لي بشوفها منهم بتوجعني اوي في بيتي ومش مرتاحة هرتاح فين مش قادرة اتعامل معاهم .
مسحت دموعها واللمعة لي كانت في عينيها خلته يخاف عليها
_انا لقيت الحل انا مش هفضل هنا لقيت الحل .
قالت كلامها وهي بتفكر انو الحل هو نفس الحل لي قمر محتاجاه .
بصت لهادي بهدوء ونطقت بتوتر :
_شفتك الصبح قدام المحل هو مين لي كنت واقف معاه .
سند عالكنبة وجاوب :
_كان محتاج مساعدة وهيشتغل حارس عندي في الورشة .
فكرت وهمست لنفسها :
_اهو العريس جه لحد عندي حتى لو مش طايقاه .
جه الصبح ونزلت بعد ما جهزت نفسها وهي بتقنع في نفسها
_ده الطريق الوحيد لالا بس دي مش اخلاقي بس فيها ايه.
بصت يمين وشمال لقته واقف لوحده قربت منه وهو مديها ظهره :
_اتجوزني .
في الجانب التاني من الطريق كانت قمر ماشية وهي بتفتكر كلام اروى :
_هو كل صبح يوقف عالبحر شوية هتلاقيه هناك .
قربت منه وقالت برجاء :
_اتجوزني .
عقد هادي جبينه بحيرة واستدار يشوف مين دي وهل هي بتكلمه
_نعم!

 

 

_مفيش وقت لاستغراب ارجوك في مصيبة هتحصل انت لازم تساعدني .
_واضح انك لسه صاحية دلوقتي وخرجتي من غير فطور فمصحصحتيش .
قال كلامه ومشي وهو بيستغفر ضربت لارض برجليها
وقالت:
_الي مايجيش بالهدوء والزوق يجي بالعافية والزور .
_بتبصلي كده ليه اقعد مكانك لو سمحت .
بدأت تبعد وهو بيقرب وشايفاه ماسك في ايده المفك بإيده
وبيزعق :
_عارفة لو مااختافيتي من وشي دلوقتي هخلي وشك خرايط فايقة تستظرفي غوري لو ماختافيتي من هنا فدقايق انا هطلعهم عليكي .
انتفضت من صوته العالي وطلعت تجري واصطدمت ب

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية فتاة العناق)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
error: Content is protected !!