روايات

رواية الم الرحيق الفصل الخامس عشر 15 بقلم سمية عبدالسلام

رواية الم الرحيق الفصل الخامس عشر 15 بقلم سمية عبدالسلام

رواية الم الرحيق البارت الخامس عشر

رواية الم الرحيق الجزء الخامس عشر

رواية الم الرحيق
رواية الم الرحيق

رواية الم الرحيق الحلقة الخامسة عشر

تاني يوم في الشركة
عمر_نفسي ييجي اليوم واشوفه.
آدم ببتسامة=هيحصل
عمر_مش عارف ليه حاسس انك عارف حاجة ومخبي.
آدم =اصبر علي رزقك.
وبعدين الباب خبط
آدم =ادخل
_جيبلك اخبار من ال بتحبها.
عمر_احم… مين ده يا آدم؟
آدم =اعرفكم ببعض، عمر ده المقدم حمزه الصواف ظابط في الداخلية وماسك قضية الشيطان الاسود، حمزه ده بشمهندس عمر دكتور في الجامعة وصحبي تقدر تقول اخويا
عمر ببتسامة_اتشرفت بمعرفتك، اخبار ايه ال عندك؟
حمزه بضحك_شايفك مستعجل اكتر من آدم.
عمر_اصل انا ال ليا ط،، ار عند الشيطان الاسود مش آدم
حمزه بتريقة_اظاهر الشيطان الاسود جمايله علي الكل.
عمر بص ل آدم بعدم فهم
آدم ببتسامة=عشان الشيطان الاسود ده يبقا ياسر الدسوقي.
عمر بصدمة_وعارف كل ده وساكت؟!!
آدم =عشان عارفك غبي وهتبوظ كل حاجة في ثانية.
عمر_ابن الكل….. والله محد هيق.. تله غيري.
حمزه_انا مش فاهم حاجه؟
عمر بحزن_تسمع عن العقيد ياسين المهدي؟
حمزه_طبعاً، ده كان رئيسي في الشغل والقائد بتاعي وبفضل ربنا ثم القائد ياسين مفيش قضية امسكها الا لما احلها بس في مرة من المرات كنا طالعين مأمورية ضد الشيطان الاسود و….. واتق.. تل فيها العقيد ياسين المهدي وانا بعدت شوية عن الداخلية بس رجعت تاني وحالف لاجيب حق القائد بتاعي منه، بس انت يابشمهندس عمر ايه علاقتك بيه؟
آدم بتنهيدة=القائد ياسين يبقا اخو عمر الكبير.
عمر_مش بس اخويا ده كان ليا اب قبل الاخ.
حمزه قام وحضن عمر وقال_متقلقش مش هيهدالي بال ال لما اجيب حقه.
عمر_وانا رحت فين؟
آدم =عمر، حمزه بيساعدنا عشان نن.. تقم منه من غير ما نوسخ ايدينا بدم واحد قذ….. ر زيه ولو كان علي الق.. تل انا كنت ق.. تلته من زمان ومن غير ما اخد يوم واحد سجن، بس انا هشتغل علي يت.. عذب كل يوم اد الع.. ذاب ال اختي شفته علي ايده.
عمر_وانتم عرفتو منين ان الشيطان الاسود يبقا ياسر.
حمزه_بصراحة الفضل كله يرجع ل آدم عشان هوا كان بيراقب ياسر واكتشف انه الشيطان الاسود، وقتها كلمني ان انا ال امسك القضية وفضلنا نراقب ياسر لحد ما مسكنا دراعه اليمين، محسن.
_______________———————-
من حوالي شهر ونص
حمزه بصرامة _هوا فين؟
الظابط_جوه في اوضة التحقيقات.
حمزه دخل وقفل الباب وقعد علي الكرسي قصاده.
حمزه بنظرات مخيفة_ازيك يامحسن؟
محسن بخوف_والله ياباشا معرف حاجة.
حمزه_لأ منا مصدقك.
محسن خد نفسه وقال_طب الحمدلله.
وفجاة حمزه خبط علي المكتب وبصوت عالي_متتكلم بروح امك.
محسن بخوف_والله ياباشا معرف حاجة، لو لو اتكلمت….. مش هيسبني اعيش لنا (انا) ولا عيالي.
حمزه_حلو اوي.
حمزه شاور بأيده، وحد دخل الاوضة.
حمزه وهوا باصص لمحسن_خرجوا محسن وقولو في كل حتة انه ميعرفش حاجة، وكمان المقدم حمزه الصواف بيقول خلاص قربنا نقبض علي الشيطان الاسود.
محسن جري علي حمزه وركع تحت رجله_ابوس ايدك بلاش تعمل كده هيق.. تلني.
حمزه_اتكلم وانا اضمنلك اني هحميك.
محسن _ياباشا انت بتقول بس كده عشان اتكلم وبعد متكلم هيق.. تلني.
حمزه بصوت عالي_متتكلم يلا، قول مين الشيطان الاسود؟
محسن وهوا بيرتعش _يبقا….. يبقا… ياسر الدسوقي، صحبك.
_________________————————
عوده
حمزه_انا اتفاجأت زيك كده (قصده عمر)، بس مستغربتش كتير، عشان كنت ملاحظ استغلال ياسر لنفوذي، عشان شغله كنت خلاص مقرر ابعد عنه بس لما عرفت انه الشيطان الاسود قلت مش هسيبه ال و هوا في السجن.
قت.. ل ناس كتير بحجة الدين وبيتاجر في الم.. خدرات والسلاح مش مكفيه كل ال عمله في الناس البريئة ده كلها ناوي يدخل نوع جديد من الادوية بيسبب سرطان علي المد البعيد منه،
عمر بعصبية_ابن الوس……..
حمزه_وكمان ناوي علي نية سودة ل آدم عايز يدم.. ره.
عمر_ناوي علي ايه؟
آدم=الصفقة ال احنا بنتفق عليها دلوقت،العربيات ال المفروض استلمها حاطط في كل حتة فيها مخدرات عشان لما اكتشف ملحقش اعمل حاجة ويتقبض عليا وكمان يخليني امضي علي كل املاكي ليه بيع وشرا.
عمر بغضب_اخرت.. ه علي ايدي ابن ال….
آدم بهدوء=عمر،انا مش بقلك كده عشان تقلي اخرت.. ه علي ايدي وهق.. تله انا بعرفك عشان تبقا معانا علي الخط واخلي عقلك يرتاح شوية من التفكير.
عمر بسخرية_لأ كتر خيرك،شيفني بت.. عذب كل يوم بسبب مو.. ت ياسين ومش عارف انام من غير ما اجيب حقه واق.. تل ال عمل فيه كده وانت عارف كل حاجة وساكت.
آدم بعصبية=ياغبي انا عملت كده عشان عارف تهورك وكنت هتبوظ كل حاجة مخططلنها في ثانية غضب منك.
حمزه_صدقني يابشمهندس عمر القائد ياسين كان زي اخويا الكبير ومفيش حد اتعامل معاه ومحبوش،الداخلية كلها مستنية اليوم ال هنقبض فيه علي الشيطان الاسود،ونجيب حق القائد بتاعنا وحق كل الناس البريئة ال ملهاش دنب وياسر دم.. رها.
عمر خد نفس طويل وقال_ال تشفوه وانا معاكم
حمزه بهزار_احنا التلاتة مع بعض محدش هيقدر علينا.
عمر بهزار_لأ اربعة.
حمزه_مين الرابع.
آدم=اطيب واحن واحد فينا بس هوا مسافر.
حمزه_شوقتني اشوفه.
عمر _والله كلنا نفسنا نشوفه.
آدم بجدية=حمزه انت معزوم علي كتب كتابي بعد اسبوع عندي في البيت.
حمزه ببتسامة_مبروك ربنا يتمم علي خير.
عمر في نفسه_يلا………… هيبدأ محاضرة في كلمة مبروك.
آدم حدف الملف في وش عمر
عمر_ااه..في ايه ياعم انت بتقرأ الافكار ولا إيه؟
آدم وهوا باصص لحمزه=اول حاجة الله يبارك فيك بس هيا اسمها مبارك مش مبروك لان مبروك جيا من فعل برك والفعل ده بيستخدم مع الحيوانات،الاصح نقول مبارك.
حمزه استغرب آدم بس ابتسم وقال_ماشي شكراً علي المعلومة،وكمل_ترليون مبااارك يابشمهندس.
________________~________________~
بالليل في شقة مفروشة
ياسر وهوا بيلبس هدومه _خلاص هانت وهن،، نتقم منه،خليه يفرح اليومين دول قبل ما اخليه يدخل الس.. جن.
نورا وهيا علي السرير_نفسي اعرف بتكره اوي كده ليه،مش كفاية ال عملته في اخته.
ياسر بغضب وصوت عالي _لأ مش كفاية،مش هرتاح الا لما اشوفه مذلول قدامي انا مكرهتش حد في حياتي اد ما كرهت آدم،انا و آدم وعمر كنا مع بعض في نفس الكلية،ديما آدم الكل بيحبه وكان شاطر ومجتهد وبيطلع الاول علي الدفعة هوا وعمر،كل الناس كانت بتحبه حتي البنت الوحيدة ال حبتها،
حابته هوا وسابتني انا،بس هوا معبرهاش كان مركز في الدراسة والشغل ده حتي ابويا كل شوية يقلي شوف زميلك بينجح بأمتياز وانت بتنجح بالعافية انا اصلا بكره الهندسة،وفضل يقارني مع آدم لحد ما كرهته وق.. تلته.
نورا بخضة_ق.. تلت مين؟
ياسر بضحكة مجنونة_ق.. تلت ابويا.
نورا _اااه قل.. تلللللللله
نورا في نفسها_ده مجنون رسمي،انا ايه وقعني مع المصيبة دي بس ياربي.
______________~__________________~
بعد اسبوع يوم كتب الكتاب
الكل كان موجود،الجد وفوزي وابراهيم ومصطفي وعم حسن بيتكلمو مع بعض،وسنية بتبص علي الاقصر بأنبهار وشهد قاعدة جمبها،حمزه ودادة فاطمة جمب بعض،عمر بيبص لندى بقرف وندى برضو متتوصاش وجمب منها امها وردة،وايةو من النحية التانية رحيق، كانت زي القمر كانت لابسة فستان ابيض وخمار ابيض، و آدم مش منزل عنيه من عليها وام ايمان بتبص بحقد.
حمزه بهمس ل آدم _يابختك ياعم هتتجوز واحنا لسه سناجل.
آدم بهزار=تراني تأثرت، لحظة ابكي.
حمزه_ههههههههه
المأذون _مين وكيل العروسة؟
مصطفي_انا ياسيدنا الشيخ.
_كده يادومي هتكتبو من غيري مكنش العشم والله.
يتبع…..
بهزر كملي لسه بدري
الكل بص نحية الصوت.
فاطمة بفرحة_يوسف!!!!
يوسف جري حضن دادة فاطمة وهيا بتعيط.
يوسف بمرح_خلاص ياحجة انا جيت اهوا.
حسن بلوم_جيت بعد غربة 10 سنين.
يوسف _المهم اني جيت.
حسن ببتسامة_تعالي في حضن ابوك يابن الكل…ب
يوسف بضحك_لسه زي منتا بتشتم نفسك.
حسن_مقدرش اشتم ال رافع راسي في كل حتة.
يوسف باس ايد حسن وباس ايد الجد وسلم عليهم كلهم.
يوسف_وحشتوني كلكم والله
وبص علي اية
عمر_اااه بأمارة كل يوم بترن عليا ياندل.
يوسف _والله وحشتني ندل بتاعتك دي ياعمر.
عمر وهوا بيحضنه_وحشتني اوي ياچو.
آدم ببتسامة=اعرفكم ياجماعة،ده يوسف حسن الجبالي،ابن عم حسن،اتربينا احنا التلاتة مع بعض،يوسف بقا اكبر دكتور جراح كان مسافر روسيا بيدرس هناك واسمه بقا من ضمن 100اسم اكبر الدكاترة في العالم. وكمل بحب=واخويا الصغير
يوسف_حبيب هارتي ده.
فاطمة _حبيبي ربنا يحفظه.
يوسف بهمس لعمر وهوا بيبص علي رحيق_هيا مين القمر دي؟
عمر _شكلك مستعجل وعايز ترجع المستشفي بسرعة بس مش كدكتور…..لأ…كجثة.
يوسف_احم….انا بقول نكتب الكتاب بقا.
المأذون بدأ يكتب الكتاب
مطصفي وهوا باصص لرحيق وقال بحب_قرة عيني وروح الفؤاد من ملكت عقلي وسكنت الفؤاد رحيق،وهيا رحيق الجنة،ابنتي عند النصيحة واختي عند الحزن وحبيبتي عند الفرح،ام ابيها ورفيقة دربي عندما احتاج اليها.
رحيق عيونها دمعت وجريت حضنت ابوها=بحبك اوي يابابا.
الكل كان مبسوط
بعد شوية المأذون قال جملته الشهيرة _بارك الله لكما وبارك عليكما وجمع بينكما في خير
_____________~~~~~~~~~~
بعد نص ساعة
ابراهيم بهمس لمصطفي_مش كنا عملنا فرح احسن.
مصطفي _انت ناسي ان بنتهم لسه ميتة(نسرين) وبصراحة انا مطمن علي رحيق معاهم انا مش ضامن عمري وانت عارف سنية مراتي معرفش ممكن تعاملها ازاي بعد موتي.
ابراهيم_بعد الشر عليك ياخويا وبعدين انا رحت فين؟ طب بس كانت تفكر تزعلها وشوف انا هعمل ايه؟
مصطفي_منحرمش منك ياخويا.
آدم لاحظ ان ايمان مش موجودة
آدم =دادة هيا ايمان فين؟
فاطمة_رحتلها اوضتها قبل كتب الكتاب وقالت جيا ورايا.
آدم =بعد اذنك ياجدي،بعد اذنكم، وبص لفاطمة وقال=خدي رحيق طلعيها الجناح بتاعي وانا شوية وهاجي.
فاطمة_حاضر، يلا يارحيق يابنتي.
رحيق قامت وحضنت ابوها وندى وشهد وجت تحضن سنية،بس سنية مدت ايديها وسلمت عليها بالايد وسلمت عليهم كلهم وطلعت هيا وفاطمة.
وكلهم اسأذنوا ومشيو
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
عند ايمان الباب خبط
ايمان مسحت دموعها وقالت_ادخل
دخل آدم وقال=ايه يا ايمي كده متحضريش كتب كتاب اخوك؟
ايمان بعصبية_انت ايه يا اخي؟حرام عليك ليه بتعمل فيا كده؟
آدم بستغراب=بعمل ايه؟
ايمان_ليه مصمم تجرحني،طب اول مرة وجدك ال كان عايز الجوازة دي،طب ودلوقت،آدم انا بحبك،انا ال بحبك مش هيا.
آدم بعصبية=ايمان انتي اتجننتي انتي عارفة انتي بتقولي ايه؟
ايمان_انت ليه مش بتحبني ليه متجوزتنيش منا قدامك؟
آدم بيحاول يسيطر علي غضبه=عشان انتي اختي.
ايمان بصوت عالي_انا مش اختك،وكملت برجاء_اتجوزني يا آدم.
آدم = مينفعش،انتي شكلك حصلك حاجة.
ايمان_لييييه
آدم=………….
ايمان بصدمة= مستحيل انت بتقول ايه؟
… لسه الحكاية مخلصتش….
آدم وحمزه وعمر هيوقعو ياسر ازاي؟
الحياة بين آدم ورحيق هتكون عاملة ازاي؟
وايه السر ال مخلي آدم رافض الجواز من ايمان؟
وقلها ايه خلاها مصدومة وهتعمل ايه بعد ما تعرف؟

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية الم الرحيق)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى