روايات

رواية كيان الزين الفصل الأول 1 بقلم ايمي محمد

رواية كيان الزين الفصل الأول 1 بقلم ايمي محمد

رواية كيان الزين البارت الأول

رواية كيان الزين الجزء الأول

كيان الزين
كيان الزين

رواية كيان الزين الحلقة الأولى

مع بدايه يوم جديد علي ابطالنا
تنادي يسرا علي الخادمه
يسرا: سماح سماح سماح
سماح: نعم يا ست هانم
يسرا: اطلعي صحي زين علشان ينزل يفطر
سماح: حاضر يا ست هانم. طلعت سماح تنفذ اللي اتأمرت بيه وتصحي زين باشا خبطت وفتحت ملقتهوش عرفت انه في الحمام نزلت وقالت ليسرا هانم انه صحي بعد شويه اابطل نزل علشان يفكر مع امه
زين: صباح الخير يا ست الكل
يسرا صباح النور يا حبيبت قلبي تعالي علشان تفطر
زين: معلش يا ماما نفسي افطر معاكي بس انا متأخر علي الشركه اوي علشان عندي اجتماع مهم اوي لازم احضره ادعيلي يا ست الكل
يسرا: ربنا معاك يا حبيبي ويقف معاك في شغلك
غتدر زين واستقل سيارته وذهب مسرعا الي الشركه
استووووووووب تعالوا نعرف ابطال الروايه
يسرا:(ام البطل) تمتلك من العمر50 عام طيبه القلب تحب ابنها كثيرأ فهو الولد الوحيد ولديها بنت اخري هنعرف هي فين واحنا بنعرفها
زين:(البطل) يملك من العمر 25عام رجل اعمال طيب القلب وحاد الطبع ولكن يكره النساء كثيرا لسبب هنعرفه مع الاحداث لديه جسم رياضي وعيون بنيه وطويل القامه وشعر بني(مز اويييي يعني) ويمتلك شركات بترول فهو من رغم صغر سنه ولكن ماهر في شغله ومن اكبر رجال الاعمال
تيا: فهي اخت زين تمتلك من العمر 20 عام تدرس في كليه هندسه فهي متفوقه في دراستها وذلك سافرت لتكمل دراستها فهي جميله جسمها ممشوق تمتلك العيون البنيه من اخيها زين والبشره البيضاء وشعرها اسود طويل
حمزه: ابن عم زين ويحبه كثيرا فهم اكثر من اخوات ويخافون علي بعض يمتلك من العمر 23سنه وهو يحب تيا منذ صغرها ولكن حزين علي بعدها وسفرها وانه فرفوش يمتلك العيون الخضراء والشعر البني والجسم الرياضي (مز هو كمان)
ملحوظن ابو حمزه مات وهو عنده خمس سنين اما ابو زين مات من سنتين لسبب هنعرفه في الاحداث
سلوي: ام حمزه تكره زين كثيرا وطمعانه في فلوس والميراث وتتمني الموت له تمتلك من العمر 45 عام
(نرجع للروايه)
وصل زين امام شركته نزل من سيارته ودخل شركته بكل غرور ملحوظه(زين. شخص مغرور جدا) عندما دخل كان بعض الناس معجبين بيه وبعضهم مز حاقدين عليه وعلي جمله دخل مكتبه ودخلت بعديه السكرتيره بتاعته وهي دعاء
السكرتيره دعاء: صباح الخير يا مستر زين
زين: صباح النور ابعتلي الورق والملفات بتاعه الصفقه
السكرتيره دعاء: تمام حضرتك في اجتماع الساعه ٣ مع الوفد الاجنبي
زين: تمام تقدري تتفضلي دلوقتي
خرجت ودخل بعدها حمزه
حمزه: زيزو اخويا عامل
زين: مش قولتلك متقوليش زيزو دي تاني
حمزه: معلش مش هقولك كده تاني يا زيزو
زين: اطلع برا
حمزه: خلاص بهزر يا عم بقولك ايه
زين: ايه
حمزه بلهفه وشوق: هيا تيا مش راجعه فضلها قد ايه
زين بنظره خبيثه لهو يعلم انه يحب تيا: بتسأل لين
حمزه بتوتر: لاء عادي بسأل مش هيا بنت عمي
زين: بنت عمك اه ماشي هيا فضلها شهرين وترجع
حمزه بفرحه: بجد
زين:ومالك فرحان كده ليه
حمزه بتوتر: هااا عادي بنت عمي ووحشتني بقالي كتير مشوفتهاش انا طالع بقي عايز حاجه
زين: لاء غادر حمزه المكتب وذهب الي مكتبه يستكمل عمله
نروح بقي للبطله
ليلي: اصحي يا كيان عندك كليه هتتأخري يلا
كيان بأنزعاج: يارب في حد بيصحي حد كده لسه
بدري الساعه كام يعني
ليلي امها: 10 ياروح امك
كبان: كام احيييه قامت كبان بسرعه لتغير ملابسها لسه بنطلون وايت ليج كافيه ومعه بدي اسود وعليه جاكيت اخضر وطرحه ملونه فكانت في غايه الجمال
ليلي: مش هتفطري يا كيان
كيان: لاء يا ماما متأخره يادوب الحق المحاضره ادعيلي ونبي يا امي
ليلي: ربنا معاكي يا بنتي ويوقفلك ولاد الحلال
قبلت كيان امها واادرت ووصلت الي الكليه وقابلت صديقتها وبيستها حبيبه
استووووووب تعالوا نتعرف علي البطله
كيان: تدرس في كليه طب وهي متفوقه تمتلك من العمر 21 سنه ولديها طول متوسط وبشره بيضاء وعيون بنيه وشعر بني طويل وشفايفها ورديه فكانت ايه من الجمال
ليلي:(ام البطله) تمتلك من العمر 43عام وهيا تحب ابنتها كثيرأ فهي وحيدتها وطيبه القلب وتحب الخير للجميع
حبيبه:(صديقه البطله) هي صديقه كيان وتدرس معها في نفس الكليه وتكب كيان كثيرا فهي صديقتها الوحيده وهي بنفس عمر كيان وهي وحيده لأن والديها توفوا في حادث سياره وتملك خدود وشهر بني وعيون بنيه وجسمها متوسط ومحجبه
نرجع للروايه
تتصل حبيبه علي صديقتها كيان ولكنها وجدتها امامها
حبيبه: فينك يا بنتي كل ده تأخير
كيان: معاش يا بيبه صحيت متأخر
حبيبه: طب يلا يا بنتي هنتأخر علي المحاضره
كيان: يلا بينا ذهبوا مسرعا الي المحاضره (ولحقوا الحمدلله المحاضره😂😂)
نرجع للبطل
يسرا: ام زين حست بتعب ودوخه ظلت تنادي علي سماح الخدامه ولكن لم تسمعها لانها كانت في المطبخ
بعد حوالي دقائق خرجت سماح ااخدامه واتصدمت لما رأته فكانت يسرا هانم مغشيأ عليها علي الارض ذهبت اليها مسرعا
سماح: ياست هانم ردي عليا يا هانم ولكن لم تجيب عليها فهي في دنيا ثانيه اتصلت مسرعا علي زين ولكنه لم يجيب بعد محاولات كثيره اجاب علي الموبايل
زين: في ايه يا سماح عماله ترني شايفاني مردتش مشغول اكيد
سماح: الحقني يا زين بيه يسرا هانم اغمي عليها ومش بترد
زين بصدمه: بتقولي ايه انا جاي حالا
ذهب زين مسرعا الي السياره وركبها وذهب بأقصي سرعه نرجع للبطله
اما عند كيان فأنهت محاضرتها وخرجت برا الكليه مع حبيبه
كيان: ايه رأيك نتغدا برا
حبيبه: اشطا انا موافقه يلا بينا
نرجع للبطل
قاد زين السياره باقصي سرعه حتي وقفت مره واحده لم نزل زين من السياره بسرعه ليعرف ما بها حتي عرف ان البنزين نفذ وقف حتي يستقل سياره ولكن كان الكريخ زحما وقرر ان يجري
نرجع للبطله
كيان: احنا فضلنا قد ايه ونخلص من الكليه دي
حبيبه: مش كتير ٤ سنين احيه انا هستحمل الكليه السنتين دي كلها يارب انا ايه اللي دخلني الكليه وبينما تتحدث مع حبيبه خبطت في حد
كيان: اه مش تفتح يا عم انتي حمار بصحيح
زين بصدمه: انتي قصدك بمين حمار
كيان: قصدي مين يعني اكيد قصدي عليك
زين: لولو اني مستعجل كنت وريتك مين اللي حمار
ذهب زين مسرعا حتي يلحق امه
كيان: يعني مبيشوفش وبيهددني
حبيبه: بس مزززز الصراحه
كيان: ده اللي انتي فلحه ايه عكر دي الله يعكر ده
حبيبه: طب ايه مش هناكل انا جعانه اوي
كيان: يلا يا مفجوعه
عند البطل
وصل زين مسرعا حتي رأي امه مغشيأ عليها ركد اليها مسرعا
زين: ماما حبيبتي فوقي ونبي حملها وركد الي السياره ووضعها فيها وقاد بأقصي سرعه
اللي هيقولي ازاي والعرببه سابها يا جماعه ده رجل اعمال معاه عربيات كتير
قاد بأقصي سرعه حتي وصل الي المستشفي نزل مسرعا وحمل امه ودخل مسرعا
زين بزعيق: ترووووولي بسرعه
الممرضين بخوف جابوا ترولي ووضعه علي الترولي ودخلوها اوضه
كان زين قلق جدا فهي امه وهو يحبها كثيرا ويخاف عليها كثيرا وليس لديه اي شخص غيرها
بعد وقت خرج الدكتور ركض زين اليه وقال
زين بقلق: مالها ماما بادكتور هي كويسه صح
الدكتور: الصراحه هي عندها…………………..

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية كيان الزين)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى