روايات

رواية فيروزتي الفصل الثامن عشر 18 بقلم زولة وحيدة

رواية فيروزتي الفصل الثامن عشر 18 بقلم زولة وحيدة

رواية فيروزتي الجزء الثامن عشر

رواية فيروزتي البارت الثامن عشر

رواية فيروزتي الحلقة الثامنة عشر

زياد بغضب :هي بنتي انا هو ماليه دخل فيها
فيروز :بس ياحبيبي هو جدها وليه دخل فيها ولازم يشوفها
زياد :فيروز متعصبينيش
فيروز بتنهيدة:ماشي
زياد :يلا نروح
فيروز وزياد راحو ع القصر اول ما دخلو محمد شافهم
زياد بص عليه بلوم
فتحية طلعت وهي شايلة تالا
فتحية ل تالا :شوفي ابوكي
تالا نزلت وجريت عليه وحضنته
زياد شالها بفرح وفضل يبوسها في وشها كله
زياد :حبيبتي
تالا :انت حبيبي ياحلو
زياد بص ع فيروز وضحك :كمان بتعاكس

 

 

جلال :اه البت طالعالك وكمان عمالة تعاكس مراتي
زياد ضحك بصوته
كلهم انبسطو انه زياد رجع يضحك تاني
تالا :شوف يابابا عمو العملاق بالليل هو نيمني في الكنبة وراح نام مع خالتو الحلوة
زياد بضحك :صح الكلام دة ياجلال
جلال :اه آخر الزمن بنتك تيجي تنام مع مراتي
علياء طلعت وهي شايلة إياد اول ماسمعتهم اتجهت ع الاوضة وكانت هتدخل بس زياد ندهلها
فيروز بهمس :زياد خليها البنت هتمـ.ـوت من الكسوف… وأكملت بصوت عالي…. خلاص روحي
علياء جريت بسرعة
جلال بضحك :حاسبي لتقعي بالواد
علياء بغيظ في نفسها انا هوريك ياجلال
محمد وهو بيبص على زياد بحزن :ابني
زياد بصلو ببرود واخد فيروز وتالا وطلع ع اوضته
فتحية حطت ايدها ع كتف محمد بدعم
عند فيروز وزياد
فيروز كانت بتبص ع زياد اللي بيلعب مع تالا بحزن
فيروز :تالا حبيبتي
تالا :نعم ياماما
فيروز :انتي اطلعي العبي برا
تالا بزعل :مامااا
فيروز :عايزة اكلم باباكي بس دقيقتين
زياد :حبيبة بابا يلا روحي العبي برا وانا هاجي العب معاكي بعدين

 

 

تالا طلعت
زياد :فيروز انا عارف انتي عايزة تقولي ايه ومش هرد عليكي
واتجه ع الباب
فيروز مسكته من ايده برجاء:زياد انا شوفت الندم في عيونه انت جرب تديه فرصة واحدة علشان خاطري
زياد فك ايد فيروز وطلع
فيروز :ربنا يهديك
فجأة جاتها علياء ومعاها ابنها
فيروز راحت شالت إياد بحب :ايادو حبيبي
علياء :اه ايادو حبيبك طب وانا؟
فيروز بضحك :ايه يا زياد 2 انتي بتغيري من ابنك يعني
علياء وهي بتحضنها :اه
فيروز :احم زوجك طالع رومانسي اوي
علياء بعدت عنها بسرعة وهتمـ.ـوت من الكسوف
فيروز بضحك :بتتكسفي من اختك يابت
علياء :ممكن تسكتي شوي
فيروز :ماشي وسكتت وهي بتحاول تكتم ضحكتها
علياء :اديني ابني انا رايحة اوضتي
فيروز بخبث :طب ماتخليه معايا الليلة دي
علياء بنفس الخبث :ليه مانتي كمان متجوزة وجوزك هيزعل إذا إياد قعد معاكو دة هيحاول ينيم بنتو مع امو وابوه الليلة
فيروز بضحك :لا مش هيحصل
علياء :لا هيحصل ولما يحصل هاجي واغيظك
فيروز بتحدي :ماشي بس خلي إياد معايا شوية
علياء :يابنتي انا بتهرب بالواد دة علشان مايقرب مني وبالعافية بيسيبني في حالي
فيروز ضحكت ضحكة عالية سمعها زياد واللي كانو معاه
فيروز :طب خديه
عند زياد
واحد من زملائه :ايه الضحكة الحلوة دي هي مين المزة دي يازياد
زياد :احترم نفسك ياحسام
حسام :وإذا ما احترمت نفسي
زياد راح نزل فيه ضرب
وبعدو عنه رفقاتو
زياد بغضب :الصفقة اللي بينا ملغية وغور من وشي يابن ال…..
حسام قام وطلع من القصر

 

 

زياد طلع وشياطين الدنيا كلها قدامو
فتح الباب بغضب
زياد :بس عايز اعرف في واحدة محترمة تضحك بالطريقة دي
فيروز باستغراب :ليه في ايه
زياد :صووووتك يافيروز سمعوه الضيوف اللي معايا
فيروز :مكنتش اعرف انه في معاك ضيوف
زياد وهو بيكتم غضبه علشان متحصلش مشكلة :الحركة دي متتكررش تاني مفهوم
فيروز هزت راسها ب {نعم}
زياد راح قعد جنبها
زياد :حبيبتي انا بغير عليكي مش عايز حد تعجبه حاجة فيكي ويعلق عليكي
فيروز :هو حصل ايه
زياد :في واحد قال ايه الضحكة الحلوة دي لا وكمان قالي مين المزة دي… قمت نزلت فيه ضرب ولغيت الصفقة كمان
فيروز بضحك :بجد
زياد وهو بيحضنها :اه ياحبيبتي شوفتي بغير عليكي قد ايه
فيروز :اه غيور اوي
زياد انا هروح اخد تالا ع الملاهي تحبي تيجي معانا
فيروز :لا ياحبيبي انا اشتقت لخالتي وحابة اقعد معاها
زياد :ماشي هروح واجي الاقيكي جاهزة علشان نروح شقتنا
فيروز بحزن :ماشي
زياد طلع وحس بنغزة علشان حبيبته زعلانة
تالا :بابا يلا انت جهزت طالعة حلوة صح

 

 

زياد :احلى بنت بالعالم
تالا :يلاا هنتأخر
زياد بضحك :يلا واخدها وراحو
في المساء
فيروز كانت قاعدة مع فتحية وبتحكيلها عن حياتها في فرنسا
فيروز :يالهوي الساعة 6 زياد قالي أجهزي علشان نروح
فتحية بحزن :هو لسة عايز يروح
فيروز :اه بس متزعليش انا هعرف اقنعو يقعد
فتحية :شكرا يابنتي
فيروز :عفوا انا هروح دلوقتي
فيروز قامت وراحت الاوضة واخدت دوش ولبست قمـ.ـيـص نوم اسود لايق على بشرتها البيضة
فيروز كانت قاعدة بتظبط شعرها بعد ما جهزت العشا
زياد وتالا دخلو
تالا :واااو ماما طالعة حلوة
فيروز شالتها :مش احلى منك ياروحي وباستها ع خدها
زياد وهو بيبصلها بانبهار وهمسلها بصوت منخفض ماسمعتو تالا :ايه دة يخربيت حلاوتك
فيروز بهمس :عيب بنتك معانا
زياد :احم حبيبتي تالا روحي عند ستك وجدك نامي عندهم الليلة
تالا :لا مش عايزة مش هسيب ماما وحضنت فيروز
فيروز :زياد خليها وغمزتله
زياد فهمها وقال ماشي
فيروز :حبيبي روح خد دوش ع بال ما اجيب العشا انا جهزتلك هدومك

 

 

زياد :ماشي
وراح اخد دوش وتالا وفيروز جابو العشا وقعدو وزياد قعد قصاد فيروز
زياد :طالعة حلوة أوي يامزتي
فيروز بكسوف :زيااااد
زياد بص ع تالا اللي قاعدة في حضن فيروز وبتاكل من ايدها
زياد :احم ايه ياحبيبتي
فيروز:بطل
زياد بضحك :ماشي وقعد ياكل
تالا :ماما انا شبعت يلا ننام
فيروز :ماشي واخدتها ع الحمام سوكتها وراحت نيمتها ع السرير كل دة وزياد متابع حركتها
زياد اخد الاكل واعطاه للخدمة
زياد :تعالى علشان تاخدي تالا ع اوضة امي وابويا
:حاضر
زياد لفيروز :هي نامت؟
فيروز :اه بس يازياد عمي وماما هيدايقو
زياد :لا مش هيدايقو وبعدين هو يوم واحد بس لحد ما اظبطلها الاوضة المقفولة اللي جنبنا دي
فيروز:ماشي بس خايفاها تزعل
زياد :مش هتزعل ياروحي
فجأة الخدامة خبطت
:زياد بيه هات البنت
زياد شال تالا واعطاها للخدامة
فيروز :استني
:نعم يامدام
فيروز :خلي بالك منها لو سمحتي إذا فاقت هاتيهالي
:حاضر يامدام

 

 

زياد قفل الباب وقرب منها
زياد :قولتلك انك تخنتي حتى القمـ.ـيص ضيق عليكي بس مزة وربي مزة احلويتي اووي
فيروز :قصدك اني مكنتش عاجباك يعني
زياد :لا كنتي عاجباني بس دلوقتي عجبتيني اكتر وباسها بعمق وشغف وووو
{ ونروح احنا علشان عيب ياقليلين الادب🙄}
عند محمد وفتحية
محمد للخدامة :يعني هو قالك روحيها عند امي وابويا
:اه يابيه
محمد بفرح :قالك ابويا
:اه
محمد :شكرا وقفل الباب وراح لفتحية اللي قاعدة جنب تالا وبتلعب بشعرها
محمد :فتحية زياد قال للخدامة تجيب تالا لعند امي وابويا هو قال ابويا
فتحية :اه ياروحي شوفت زياد اتغير اول مادخلت فيروز ع حياتو وانا متأكدة انه المشكلة اللي حصلت بينكم من 17 سنة دي رح تنتهي وفيروز هي اللي هتنجح في دة
محمد :اه انتي معك حق زياد اتغير للأحسن

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية فيروزتي)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
error: Content is protected !!