روايات

رواية فيروزتي الفصل السابع عشر 17 بقلم زولة وحيدة

رواية فيروزتي الفصل السابع عشر 17 بقلم زولة وحيدة

رواية فيروزتي الجزء السابع عشر

رواية فيروزتي البارت السابع عشر

رواية فيروزتي الحلقة السابعة عشر

فيروز راحت ع بيت زياد ودخلت البيت كان هادي فيروز دخلت الاوضة بس اتفاجئت لما مالقيتو فتشت الشقة كلها بس مالقيتو سألت الخدامة عنه قالتلها راح البار
فيروز بدموع :البار
:اه يامدام
فيروز طلعت ع برا الشقة تشوفه لقيته نازل من العربية ومعاه بنت
البنت :حبيبي امتى هنتجوز
زياد :جواز ايه انا مش هتجوز مراتي إذا شافتك معايا هتـ.ـموتك
البنت :ومين مراتك دي
زياد باسها ع خدها :مش مهم ياحلوة هي دلوقتي مفيشة
فيروز راحت ناحيتهم وعنيها بطق شرار لما شافت زياد بيبوس البت
فيروز بغضب :مين انتي ها
زياد بعد عن البنت وبص لفيروز بصدمة :ف فيروز
فيروز :اه فيروز

 

 

زياد حضنها :وحشتيني ازاي هونت عليكي تسيبيني كدا
فيروز شددت ع حضنه :اسفة ياحبيبي بس غصب عني والله
البنت بسخرية :حبيبك دة مش حبيبك دة صار حبيب كل البنات اللي في البار كل واحدة عايزاه يقربلها وانا اولهم
فيروز بعدت عن زياد ومسكتها من ايدها بغضب وهي بتلويها :زياد ملكي انا وانا خلاص جيت ومش هروح ومفيش وحدة هتقربلو غيري روحي قولي الكلام دة للبنات ال….. اللي عندك وانتي بالذات إذا شوفتك قريبة منه وقسما عظما الا ماتلاقي ماتلاقي نفسك تحت التراب….. وأكملت بنبرة حادة…. مفهووووم
البنت بوجع :اه اه
فيروز :يلا غوري من وشي
البنت راحت بخوف
زياد بسكر :فيرووووز انا بحبك
فيروز :وانا بحبك ياحبيبي
ومسكته وسندته عليها ودخلته ع الاوضة ونيمته ع السرير كانت هتقوم بس زياد مسك ايدها
زياد :متسيبينيش
فيروز :مستحيل يحصل
واخدت الفون واتصلت ع علياء.
فيروز :علياء خلي بالك من تالا انا هنام الليلة عند زياد هو سكران ومش هينفع اسيبو كدا
علياء بابتسامة :ماشي ياروحي

 

 

فيروز قفلت من علياء وقلعت العباية ونامت جنب زياد وزياد شدها لحضنه
زياد وهو بيحتضنها بتملك
زياد :انتي ملكي انا وبس
فيروز وهي بتحط ايدها ع شعره :انا ملكك ياروحي وانت ملكي
عند جلال وعلياء
جلال بهمس لعلياء:امتى البت دي هتنام بقى
علياء بضحك :مش عارفة
جلال وهو بيحضنها : طب خليكي معايا وخليها تنام مع امي وابويا
علياء بعدت عنه بسرعة :لا دي بنت اختي وهتبات معايا وهتنام معانا
جلال بضيق في نفسه :كله بسببك يازياد بس مصيرك تيجي وهعمل فيك نفس العملة دي
علياء :انا هروح اجيبها
جلال :ماشي

 

 

علياء راحت اوضة فتحية
تالا كانت بتلعب مع محمد وفتحية
علياء بابتسامة :حبيبتي تالا يلا ننام
محمد بسعادة:طب سيبها معانا البت دي بتذكرني ب زياد لما كان صغير
علياء :اه بس هي لازم تنام مش مشكلة هتيجي بكرة
محمد :ماشي
علياء اخدت تالا وراحت ونيمتها جنبها
في منتصف الليل
علياء فاقت لقت تالا نايمة ع الكنبة وجلال حاضن علياء ع السرير
علياء :يالهوي عليك
علياء بصوت منخفض وهي بتزقه:جلال ابعد
جلال بنوم :لأ خليها تنام في الكنبة
علياء :حبيبي مينفعش دي بنت اخوك واحنا منيمينها في الكنبة وبعدين هو يوم واحد بس
جلال وهو بيشدد ع حضنها :لااااا
فجأة إياد بدأ يعيط
جلال :يووووه بقى انت كمان ايه اللي مفيقك
علياء وهي بتحاول تزقه :جلال ابعد البت هتفوق
جلال بعد عنها وعلياء قامت وشالت تالا ونيمتها ع السرير وراحت شالت إياد ونيمته ورجعته ع سريره
ورجعت نامت

 

 

في صباح يوم جديد
عند فيروز وزياد
زياد فاق وهو بيبص ع فيروز باستغراب
زياد باستغراب :فيرووز
فيروز فاقت
فيروز بابتسامة :صباح الخير حبيبي
زياد وهو بيتحسس وشها :انتي فيروز؟ …. انتي حبيبتي؟
فيروز بابتسامة وهي بتحط ايديها ع ايديه :اه انا رجعت ياحبيبي
زياد حضنها :ليه عملتي كدا ليه سبتيني
فيروز:اسفة
زياد وهو بيشم ريحتها بهوس:اوعك تعمليها تاني
فيروز :حاضر

 

 

زياد :غيرتي ريحتك ليه
فيروز بخجل :علشان البرفان دة احلى
زياد وهو بيشم ريحتها بعمق :اه حلو اوي وانتي كمان حلويتي حتى في طريقة لبسك
فيروز اتخبت في حضنه اكتر بخجل
فجأة فون فيروز رن
فيروز بعدت عن زياد بسرعة وأخذت الفون
علياء :فيفي انتي امتى هتيجي بنتك مجنناني
فيروز بضحك :قوليلها هاجي بعد شوية
علياء :هي عايزة تكلمك
فيروز :هاتيها
تالا :فينك يامدام فيروز انتي بتعرفي اني مابعرف انام بدونك بس قولت مش مشكلة كلها يوم واحد بس شكلك عايزة تسيبيني
فيروز :لا ياحبيبتي مش هسيبك انا هاجي بس انتظري شوية وهتلاقيني قدامك
تالا :طب انتي فين
فيروز بصت ع زياد :انا مع باباكي
تالا :طب انا هقفل تعالو بسرعة
فيروز :ماشي…. وقفلت
زياد :مين دي

 

 

فيروز وهي بتبصلو بخوف :بنتك تالا
زياد بصدمة :ب…. ب….. بنتي
فيروز وهي بتبلع ريقها بصعوبة :اه
زياد وهو بيحاول يكتم غضبه :ازاي بنتي انا مش فاهم ممكن تفهميني
فيروز حكيتله كل حاجة
زياد وهو بيكور ايده :والدكتورة سمعت كلامك وماقالتلي انك حامل
فيروز :آه
زياد بغضب :وانتي حتى ماهان عليكي انك تبعديني عن بنتي 7 سنين لا وكمان ايه خايفة عليها مني.. خايفة عليها من ابوها؟
فيروز بغضب مماثل :اه يازياد انت وقتها كانت تصرفاتك وحشة اوي والدكتورة قالتلي ان الطفل كان ممكن يموت بعد اللي انت عملته وانا كنت خايفة ع بنتي كنت خايفة افقدها بسبب عصبيتك ف قولت الأحسن اسيبك و…
زياد بمقاطعة :تسيبيني 7 سنين… انتي عارفة ايه اللي حصل في السبع سنين دي عارفة؟…… انا كنت منهار مكنش عندي امل انك هترجعيلي فتشت عليكي في كل مكان بس ملقتكيش… انا بعدها بقيت بقابل بنات وبشرب وكل يوم بروح ع المكان المقرف دة علشان انساكي بس كنت برجع وبحضن قميصك وانام
فيروز حضنته وهي بتعيط :اسفة

 

 

زياد زقها وقام من السرير
فيروز قامت وراه :زياد انا مكنتش عايزة يحصل كدا بس انت اجبرتني
زياد بغضب :اخرررسي مش عايز اسمع ولا حرف
فيروز :زياد انا والله اسفة
زياد :فيروز اطلعي من بيتي انا مش طايقك
فيروز بصت عليه بحزن :ماشي
وراحت لبست عبايتها واتجهت ع الباب علشان تطلع بس زياد بص عليها
زياد :وقفي
فيروز بصت عليه
زياد :العباية دي زفت ضيقة
فيروز :لا مش ضيقة
زياد بغضب :لا ضيقة ولا انتي عاجبك الناس يشوفو جسـ.ـمك شكلك اتعودتي ع كدا في فرنسا مش باقي الا تلبسي قصير ومكشوف قدام العالم زيهم
فيروز :وانت هيفرق معك إذا لبست زيهم أو لا
زياد اتجه عليها وشدها من خصرها وهو بيضغط عليها :شكلك عايزة تلبسي زيهم وعجبك الموضوع
فيروز :الصراحة اه

 

 

زياد ضغط ع خصرها اكتر :طب ليه منا موجود ممكن تلبسي قدامي انا
فيروز بوجع :ااااه ابعد بتوجعني
زياد :مش هبعد غير لما تقوليلي ليه عملتي فيني كدا لييييه
فيروز بوجع :ااااه انت السبب يازياد انت اللي خليتني ابعد عنك ودلوقتي هبعد انا وبنتي ومش هنرجع تاني لأنك أنت اتغيرت للأسوء
زياد خفف ع قبضته وحط ايدو التانية ع وشها :لالا متروحيش انا اسف عارف اني اتعصبت بس معجبنيش لبسك العباية ضيقة اوي مش عارف يمكن انتي اللي زدتي
فيروز بصدمة :سااافل
زياد :بس لسة حلوة وصرتي احلى لما زدتي
فيروز بعدت عنه بسرعة :خلاص ياقليل الأدب
زياد بابتسامة :مش هتروحي صح

 

 

فيروز قربت منه وحطت ايديها ع رقبته :مستحيل اعملها تاني انا ظلمتك لما بعدتك عن بنتك ومش عايزة أظلمك تاني
زياد :ايه الحلاوة دي داحنا بقينا رومانسيين اوي
فيروز بخجل :هنروح ولا لأ
زياد :طب ماتخليكي معايا شوية
فيروز :زياد
زياد :نعم
فيروز :مش عايز تقابل باباك علشان كدا مش عايز تروح تشوف بنتك صح
زياد بحزن :اه انتي ليه خليتيها معاه ليه ماجبتيها عندي
فيروز :حبيبي لاني ماكنت بعرف انه باباك هناك وبعدين انت بس هتروح تشوف بنتك
زياد :وهنجيبها هنا
فيروز :لا يازياد انا مش عايزة احرم عمي من حفيدتو
زياد بغضب :….

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية فيروزتي)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
error: Content is protected !!