روايات

رواية قدر قلبي الفصل الحادي عشر 11 بقلم ندى أحمد

رواية قدر قلبي الفصل الحادي عشر 11 بقلم ندى أحمد

رواية قدر قلبي الجزء الحادي عشر

رواية قدر قلبي البارت الحادي عشر

رواية قدر قلبي
رواية قدر قلبي

رواية قدر قلبي الحلقة الحادية عشر

بعدم فهم =ايه الي بيحصل هنا !!
~ قررت اكتب كتابي النهارده وكمان مفيش فرح .. من النهارده ندي هتكون مراتي
= نعم !!
اما ندي فكانت واقفه مصدومه وبتبص ل دوروك نظرات كلها استنجاد وعيونها بتدمع وماسكه ايده و بتترعش
~ اه شكرا يا دوروك انك جبتهالي .. من غيرك مكنتش هعرف هلاقيها النهارده وكان هيتأجل جوازنا يوم كامل
و بص علي ايدهم الماسكه فبعض
~ تقدر تسيب ايدها يا دوروك خلاص ..
دوروك مكنش عارف يعمل ايه ولا يتصرف ازاي
ساب ايدها وهي رجعت مسكتها تاني
بصوت مرتجف -ا.. ارجوك متس..بنيش
=اسف …
وساب ايدها و راح قعد جمب باباه و ندي بصتله بخيبه امل و صدمه من تصرفه

 

 

 

وبعدها استجمعت شجاعتها
-انا مش هتجوزك يا مروان !! افهمني انا مش طايقاك ومش حاسه معاك بالامان ومش بحبك كمان !!
مروان اتحرج من كلامها دا قدام المأذون و باباه و دوروك
مسكها من دراعها جامد
~ عيب عليكي تعملي كدا قدام المأذون !!
وهي كانت باصه علي دوروك الي ودي وشه الناحيه التانيه
فلتت دراعها من ايد مروان
بدموع-يرضيك يا مأذون تجوز واحده بالعافيه ؟! اكيد عندك بنات ومترضاش دا يحصل فيهم
+ انا شايف انكم لو مش متفاهمين من الاول ف بلاش جواز
~ اصل انت متعرفهاش يا مأذون .. انا دفعت لابوها المهر و بعدها هي غيرت رأيها وقالت مش عيزاني .. وكمان افترت علي اخويا .. شفت اد ايه هي مش بريئه زي م باين عليها ؟!
+ خلاص يبنتي طالما مهرك اتدفع يبقا يا ترجعي المهر يا تتجوزيه .. دا العدل
-هشتغل و هدفعهولك يا مروان بس سبني فحالي
مروان ضحك
~ شغلانه ايه الي ممكن تجبلك ٢ مليون ونص ف ٥ سنين حتي ؟!
+ طب خلاص يبني انا من رأيي تسبها فحالها و تستعوض ربنا فالمهر و انا شايف انه اكيد المبلغ دا ميفرقش حاجه معاكم .. دا انت ابن حسام السيوفي
~ لا هتجوزها بالعافيه حتي .. يلا يا مأذون اكتب الكتاب
+ مش هكون طرف فحكايه زي دي
قاطعت كلامهم ندي
-و رجولتك هتسمحلك تتجوز واحده مش عيزاك ؟!
قرب منها وهو متعصب و شدها من شعرها جامد
دوروك قام من مكانه وهو متعصب و فلت ايده من شعرها و هي وقفت وراه بخوف
= هي مش عايزه تتجوزك يا مروان .. خلاص فكك منها
~ دوروك انا بحاول مفهمش الموضوع غلط و بحاول اصفي نيتي ف ملكش دعوه بالخلاف الي بينا

 

 

 

=انا قاعد ساكت اهو من الصبح و مستنيك ترجع فقرارك لما تشوف اصرارها و كرهها ليك بس لازم اتدخل طالما انت معندكش دم ولا ضمير
~ ايوا هتعمل ايه مثلا
= هتجوزها .. عارفك مش هتسيبها فحالها غير لما تبقا مرات حد تاني ف انا هتجوزها
مروان مسكه من ياقه قميصه
~ انت سامع الكلام الي بتقوله دا !! هتتجوز خطيبتي!!
الاب راح ناحيتهم لما شاف الموضوع هيقلب بخناقه
> مروان .. انا لما جيت معاك اخطبهالك افتكرتها لو وافقت عليك ف هتوافق لانها حباك و لما وافقت قولت كلامي صح بس طالما وصل الموضوع انها بنفسها بتقولك بكرهك ومش طايقاك يبقا خلاص يا مروان الموضوع منتهي .. الجواز بالذات مفهوش اجبار
~ بس انا بحبها يا بابا
> وهي مش بتحبك ..
و بص علي ندي
> دوروك بيقول انه عايز يتجوزك .. موافقه عليه يبنتي ؟!
بخجل – ايوه
ووقفت جمبه ومسكت ايده
~ انتو اكيد اتجننتو !! انا لا يمكن اسمح ل دا انه يحصل ..
> هي الي اختارت يا مروان .. اكيد مش مع الوقت هتلاقي بنت تحبك و تحبها لكن انك تجبر حد عليك دا مينفعش .. مش حلو ليك انت و هيدمر ثقتك فنفسك فكل يوم هيعدي من الجوازه دي عشان كدا متنفعش .. لان انت ابني وانت الي تهمني اكتر منها و انا شايف انك هتضرر اكتر منها لو اتجوزتها
مروان طنش كلام الاب و ساب القصر و قفل الباب جامد
> متقلقش يا دوروك هيهدي بعد شويه هو بس محتاج يقعد لوحده شويه
> يلا يا مأذون اكتب كتاب دوروك و ندي .. خلينا نفرح
المأذون كتب كتابهم
‘ بارك الله لكما وجمع بينكما علي خير ‘

 

 

 

اول لما دوروك سمع الكلمه دي حضنها جامد .. و كانت عينه بتدمع و مش مصدق نفسه
= معقوله بقيتي مراتي ؟! اكيد بحلم اكيد
-قفصي الصدري هيتكسر يا دوروك 😂😂😂
خرج من حضنها
= اسف اسف مكنش قصدي اوجعك
-يبني لا كنت بهزر معاك
= يبني ؟!
-اه
= مفيش يا حبيبي مثلا؟!
-لا مفيش
= لا انا كدا اتضحك عليا وفهمت الجواز غلط
بضحك -مش مشكلتي
= طب بما انك خلاص بقيتي مراتي فهمي نظمي قوليلي .. بتحبيني ؟
قعدت تفكر كتير
=هو السؤال محتاج التفكير دا كله ؟
-احم احم و شاورت علي باباه و المأذون
=اهاا فهمت
شكر المأذون وسلم علي باباه و حضنه وشكره علي انه نصفه المره دي و اخدها لاوضته
=هنعيش فالاوضه دي مؤقتا لغايه لما نشوف بيت لينا .. بيت هادي و جميل فمكان مفهوش ناس كتير
-ايه دا انت ازاي عرفت ان دي مواصفات البيت الي عيزاه ؟!
= فاكره مره واحنا بنتناقش فالبروجيكت عن ايه اكتر مكان الناس بيحبو يبنو فيه بيت ليهم و انتي قولتي الجمله دي ؟!
-ايه دا انت لسا فاكر ؟!
= انا عمري م نسيت .. كل تفصيله ليكي و كل كلمه قولتيها محفوره ف عقلي و قلبي
-طب انا جعانه
= حرام عليكي بوظتي الجو الرومانسي والكلام الي قولته
بضحك-اعمل ايه طيب منا جعانه ؟!
= طب تعالي
راحو ناحيه السفره وطبعا الاب نام ف اوضته والمأذون مشي
= اقعد هنا يا اميره وانا هحضرلك الاكل
-بس يا امير انا عايزه احضره معاك
= لا مفيش طبخ .. الاميره مش بتطبخ
-بلييز يا امير مره واحده بس
الاتنين بصو علي بعض وضحكو

 

 

 

-دا ايه خفه الدم الي انت فيها دي
= ايه رأيك نعمل زي الافلام و نروح نحضر كيكه و نرمي الدقيق علي بعض
بحماس-بتتكلم بجد ؟!
بضحك= انا قلت بردو ان دا هيعجب روح الطفله الي جواكي
بحزن -ايه دا يعني كنت بتقول كدا وخلاص
شالها و اخدها للمطبخ
-هتوقعنييي نزلنيي
= عيب عليكي انا بردو اوقعك ؟!
نزلها وبدأو تحضير الكيكه و يرمو علي بعض دقيق لغايه لما هدومهم بقت بيضه و المطبخ كله بقا دقيق
وفجأه الاب دخل عليهم وهو مش قادر ياخد نفسه
> الحق يا دوروك … مروان عمل حادثه !!!!

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية قدر قلبي)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى