Uncategorized

رواية الماء والنار الحلقة الثالثة 3 بقلم شهد سيد

 رواية الماء والنار الحلقة الثالثة 3 بقلم شهد سيد 

رواية الماء والنار الحلقة الثالثة 3 بقلم شهد سيد 

رواية الماء والنار الحلقة الثالثة 3 بقلم شهد سيد 

ورد:كمااااال 

وجريت عليه وفضلت تعيط 

كمال بصوت ضعيف: اهدى ي حببتى دى جات ف دراعى

ورد بعياط: قوم معايا يلا هنروح المستشفى 

راح كمال وورد المستشفى 

الدكتور: ان شاء الله فترة كدا وهتبقا كويس والف سلامة عليك ي بدر بيه 

كمال بتعب:الله يسلمك 

الدكتور بص ع ورد : حضرتك تبقى مين 

كمال كان هيتكلم بس ورد قاطعتو وقالت بحب :مراتو 

كمال كان فرحان اوى من جواه انها قالت كدا

الدكتور بابتسامة:تمام هو محتاج راحة تاامة ي مدام 

ورد:حاضر

ورد اخدت كمال وروحو 

ف اليوم التالى**

عدا كمال على ورد واخدها وراحو يتفسحو شوية

ورد: على فكرة كدا غلط المفروض انك ترتاح 

كمال:يحببتى انا تمام والله فكك منى انا راحتى معاكى 

اكتفت ورد بالابتسامة 

قضو مع بعض يوم  جميل مليان حب وضحك ومعاكسات كمال ل ورد طبعا ????

ورد: اه يوم جميل بجد بس انا مش قادرة هموت وانام 

كمال:تمام يلا نروح

ورد:امم طب م تخلينى اسوق المرة دى 

كمال :هه طيب 

ف العربية **

وقفت ورد بالعربية مرة وحدة

كمال: وقفتى لى 

ورد:عايزة اعرف مين دول اللى عملو فيك كدا وحق اى اللى بيتكلمو عليه 

كمال بغضب:وانتى تعرفى لى 

ورد بزعيق: انا من حقى اعرف لما الاقى حياتنا ف خطر كدا يبقا لازم اعرف مين دول رد علياا 

كمال: ورد متعصبنيش وفكك من الموضوع دا 

ورد: لا مش هفكنى وانت هتحكيلى دلوقتى حالا 

كمال بغضب: لا مش هحكى ودى حاجة متخصكيش 

ورد زعقت: بقولك احكى مين دوووول 

كمال ضربها بالقلم : ما بس بقااا 

ورد بصدمة وبتبصلو بعياط:اااه بتمد ايدك عليا ي كمال امم فعلا دى حاجة متخصنيش انا ماشية 

ولسة كانت هتمشى لقت كمال مسك ايدها وبيعيط 

كمال: عايزة تسبينى تانى ي ورد انا مصدقت لقيتك 

ورد بضعف: م انت مخبى عليا حاجات كتير وانا لازم اعرف ي كمال ارجوك احكيلى يمكن اقدر اساعدك 

كمال بعياط: هحكيلك ي ورد 

من سنتين كداا……..

Flash back….

(ام كمال:ايوة مين 

نصار العزيزى بابتسامة:حتى وانتى كبرتى زى القمر برضو 

ام كمال:انت عايز اى بقا هو انت مبتزهقش 

نصار: انا عاوزك انتى وعمرى م ازهق انى احاول انك ترجعيلى 

ام كمال :انت اتجننت انا وحدة متجوزة ومخلفة واللى فات مات  ولو ممشتش من هنا انا هقول لجوزى وهو يتصرف معاك 

نصار:يبقا حكمتى عليه بالموت 

ام كمال بعياط:ح حرام عليك بقا انت اى 

نصار: بقولك عاوزك ولو مكانش بالذوق هيبقا بالعافية وفجأة اتهجم عليها وحاول يعتدى عليها وكتف ايدها وفضل يبوسها 

وهى فضلت تصرخ 

ومرة وحدة دخل كمال البيت ع صوت صراخ امو واتصدم من المظهر مسك المسدس ومترددش لحظة وقتل نصاار )

Back……

كمال بدموع: ايوة قتلتو ي ورد مكنتش قادر اسوعب منظر امى هو وبيعتدى عليها 

ورد بحزن:طب طب هو علاقتو اى بيها اصلا

كمال:كانت خطيبتو بس هى سابتو لما عرفت انو بيشتغل ف تجارة السلاح 

بس هو مكانش عايز يسيبها 

من ساعت اللى حصل دا واهلو بيطاردونى وعاوزين يقتلونى قالولى ان هما عاوزين يعذبونى الاول ويخلونى عايش ف خوف وبعدها هيقتلونى خالص 

ورد بخوف:بعد الشر عليك يروحى طب انت م تبلغ البوليس 

كمال:لو بلغت هيعترفو عليا ان.انا قتلت نصار

ورد:ما انت ساعتها هتقول ان هو كان بيعتدى على مامتك ومامتك تشهد بكدا

كمال بتنهيدة :خايف على امى  لانهم هيأذوها

ورد حضنتو جامد وقالت:

انا معاك ومش هسيبك ابدا 

كمال حضنها بحب وحس بالأمان هو فعلا كان محتاج حضن يأمنو 

كمال: عايزة اعمل حاجة بس خايف من ردة فعلك 

ورد بعدم فهم: اى 

كمال : بصراحة لما بتكونى قدامى بكون عايز اعمل كدا 

وفجأة باسها بحب وهى استجابت له 

ورد بكسوف: احم انا لازم اروح بقا 

كمال: يلا هوصلك 

ووصلها كمال لبيتها

ف اليوم التالى……

راح كمال لورد واخدها معاه يروحو الشركة

وبدأت ورد تشتغل بكل جدارة 

———————————

جاسر قاعد ف مكتبو بيشرب سجاير كتير وسرحان بيفكر ف جاسمن

:اوففف بقالها يومين مجتش لى امم اكيد زعلانة من اللى حصل اخر مرة هو انا ازاى عملت معاها كدا لا لا بس هى اللى غلطانة هى اللى حطتلى ملح ف القهوة اممم لا بس يمكن عشان انا دايما برخم عليها اووف انا زهقت من التفكير هى مش عايزة تخرج من دماغى لى

ودخل كمال مرة وحدة وفضل يكح

:يخربيتك اى الدخان دا مين اللى مضايقك

جاسر:عرفت ازاى انى مضايق

كمال:لما بتبقا مضايق بتدخن كتير اوى ي صحبى 

جاسر وهو بياخد بالو من دراع كمال المتجبس :اى دا اى اللى حصل 

كمال:هحكيلك.ي.سيدى.

وبعد ما حكالو 

جاسر:احنا لازم نتصرف ف الموضوع دا مينفعش تسكت كدا دول ممكن يقتلوك ف اى لحظة

كمال: مش عارف اعمل اى والله.هبقا افكر واشوف

جاسر:خير ان شاء الله 

وفجأة جات جاسمن ف بالو 

جاسر:ياربى طب.بفتكرها لى دلوقتى انا

كمال:هى مين

جاسر:هااا ولا حاجة سلام هعمل مشوار كدا واجيلك ي شق 

كمال: سلام 

———————————

ف بيت جاسمن*

جاسمن:ايوة مين 

وفتحت الباب واتصدمت 

………..بابتسامة مستفزة:وحشتينيي…..

يتبع..

لقراءة الحلقة الرابعة : اضغط هنا

لقراءة باقي حلقات الرواية : اضغط هنا

نرشح لك أيضاً رواية نغم حياتي للكاتبة هدى سامح.

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى