روايات

رواية كانسر الفصل العاشر 10 بقلم ندى عاطف

رواية كانسر الفصل العاشر 10 بقلم ندى عاطف

رواية كانسر الجزء العاشر

رواية كانسر البارت العاشر

كانسر
كانسر

رواية كانسر الحلقة العاشرة

من أصلح سريرته فاح عبير فضله وعبقت القلوب بنشر طِيبه، فالله الله في السرائر……….. ”
__”_________________*
نظر لها ادهم مطولا بعدما امر رجاله باخذ لؤي من هنا
قاطع الصمت بينهم وهو يتنهد بغضب يعني اروح دلوقتي واولعك فيها وهي عايشه
نظرت له ادا بحزن  انا نفسي اعرف ياادهم هي بتكرهني ليه كده نفسي اعرف عمي مستحملها ازاي  والله
جلس ادهم وهو يردد انتو عيله زباله ياحبيبتي والله
ادا. معاك حق وا……. توقفت حين استوعبت ماذا قال نظرت له بفم مفتوح انت قولت ايه ياادهم
نظر لها ادهم بلامبلاه  بقول انكو عيله زباله ياحبيبتي
ادا. وقد صرخت فجاء به جعلته ينتفض من مكانه برعب بسبب صرختها
احنا عيله زبالة ياادهم  لا حوش ياحبيبي ولما احنا عيله زبالة ياحبيبي اتجوزتني ليه ياعنيا ماترد
كان ادهم جالس باالارض بسبب وقوعه عن الكرسي اثناء صراخ ادا به نظر لها بصدمه ولتحولها هذا
اكملت ادا بصراخ به بس عارف انا اديت الولا حقن مينفعش راجل ياخدها بس انت بقا ياحبيبي هديك الاقوي منها
ابتلع لعابه وهو ينظر لها برعب حتي شهق بقوه ايه ده ياديدا شعرك ابتدي يطلع ياحبيبتي وكمان رموشك وحواجبك ظهرو اهو
نظرت له بغضب ظنن منها بانه يحاول تغير مجري الحديث ولكن نظرت لجديته هذه وذهبت امام المراءه حتي نظرت في وجهها بقوه ولحظت ان بالفعل رموشها وحواجبها نضجو مجددا وضعت يدها على راسها وكان هناك بعض الشعريات في راسها صرخت بفرحه وهي تقفز عن الارض بقوه وتصرخ بفرح
حمد ادهم الله ان ملاحظته لاادا وقد نست ماكانت تقوله فانه تاكد بالفعل وانها تصبح كالقطه المجنونه عندما تنتقم فاهي قد امسكت بمجرم وقامت بربطه ومعاقبته لتبدو بريئه كما تظهر لك وانها مجنونه بالفعل
ابتسم بشرود لاابتسامتها هذه  وهو يتمني بان هذه البسمه لاتختفي يوما
دلفت لهم الطبيبه وهي تبتسم لاادا قامت بفحصها وهي تبتسم تعرفي ان اللي حصل معاكي ده معجزه اه والله معجزه حقيقي احنا كنا فاقدين الامل في علاجك بس مفيش حاجه صعبه على ربنا
ادهم. ينفع ادا تخرج بما انها تحسنت وتبقا تيجي علي معاد جلستها
ممكن عادي انا هكتبلها علي خروج تحت الملاحظه
_________________________*
سمر. بغضب ماتنطقي يابت انتي مين الزفت ده ماتنطقي ولا هتخليها فذوره
معتز. وهو يحاول بان لايخيف اخته عرفينا يارحمه مين هو ياحبيبتي
توترت رحمه كثيرا من كشف هذا فاهي ليست حامل من الاساس اول تزوجت حتي….
نظرت لهم رحمه بتوتر وقد خطر علي بالها شخص واحد فقط زيدان صرخت فجاء باسمه زيدان ابن خالتي
شهقت سمر بصدمه زيدان مات ابن اختي مات
رحمه. نظرت لها بتشنج ثم اكملت تمثيلها اه ياماما زيدان جوزي مات اه ياحبيبي يتمت ابنك قبل مايجي  للدنيا
نظر معتز للتو وقد استوعب اخيرا بان اخته تتمسخر في حديثها وايضا تكذب عليهم فاهو اكثر من يعلمها عن الجميع حمل هاتفه وهو خارج ويتكلم في الهاتف الو يازيدان ازيك ياحبيبي ده انا كنت باخد عزاك من شويه
نظرت سمر بتشنج وشفتيها للاعلي في اثر ابنها ثم عادت نظرها لرحمه اخوكي اتهبل يارحمه وبقا بيكلم ميتين يالهوي
وقفت رحمه وهي تنفض ثيابها اشتا معتز قفشني انا خارجه ياماما
خرجت وتركت سمر وحدها حتي رن هاتفها معلنا اسم ادهم
توترت كثيرا وخشت بان يكون عرف بانها من قتلت ادا الان
ردت سمر بتوتر ااا…….االو
تثمرت بمكانها بما اخبرها ادهم الان رسمت اباسامه فرح وانتصار علي وجهها القت الهاتف وهي تصرخ بفرح شديد اتجهه لصوره رفعت المعلقه علي الحائط شوفت مش قولت هبعتلك بنت اخوك اهو دلوقتي قابلني بقا هتاخد ورثها ازاي اهو انتو موتو وانا بقا اعيش ياحياتي اللي ضايعتهالي يافقر انت وبنت اخوك خليك جمب اخوك ومراته وابنه وبنته
خليكو كده ظلت تضحك بجنون وسعاده
__________________________*
نظرت له ادا وهي ترفع احد حاجبيها موتني ياابو الادهايم
ضحك ادهم عاليا الف الشر عليكي ياروحي
ادا. شر شر ايه ده انت كنت بتقولها ومفيش ذره زعل حتي في صوتك اهو انتو كده يارجاله مبتملكوش الضمير
اتجهه ادهم لها وهو يغمز طيب عيب بقا لما تقولي ان انا معنديش ضمير ده حتي انا ضميري مفيش اكتر منه وكان سيقترب حتي يقبلها ولكنها رمقته بقوه
اتلم بقا وبطل سفاله انا بقيت بخاف انام وانت موجود لاحسن تتحرش بيا ياسافل
ادهم. اتحرش بيكي ايه يابايره انتي ثم ايه اتحرش بيكي دي احنا لسه هنتحرش لا احنا…………
قاطعته ادا بصراخ وتعلم بماذا سيقول مش بقولك سافل وقليل الادب والله هصوت والم عليك المستشفى دي وبعدين اقولهم انا عايشه مش ميته
ادهم. ومالو بردو مش مهم……………….. النهارده هتخرجي من المستشفى وبكره هتسافري فرنسا هتكملي مرحله العلاج هناك
ادا. لوحدي؟؟؟؟……
ادهم. في واحده هتكون مستنيه هناك وهتستقبلك في المستشفى متخافيش ياحبيبتي كلها اسبوع وهكون عندك
ادا. ادهم الموضوع مش ف مرات عمي بس صح
ادهم. وهو يضحك بصخب ايه ياحبيبتي شايفاني قتال قتله ولا ايه………………….. متخافيش وبعدين هو انا اخري هنتقم من واحده وكمان دخلت في مرحلة الشيخوخة انا عندي شغل في فرنسا وبدل ماكنت هسافر لوحدي هتروحي معايا
لم تقتنع ادا بحديثه ولكنها ابتسمت فقط
_____________________________*
نهايه سلمي وعمرو
سلمي. انا زهقت ياعمرو زهقت من كل حاجه كانت حجتك شغلي واديني اتنيلت قعدت في البيت وبعدين ايه اللي حصل غيبت علينا بقالك شهرين وانا كنت هتجنن ومش عارفه اوصلك
وكمان كسرت بقلب ابنك يوم عيد ميلاده طلقني بجد لانو خلاص انا زهقت وطقيت
نظر لها عمرو مطولا طقيت ايه طقيت دي ياحبيبتي
انت بتهزر صح لو بتهزر قولي والله
لا مش بهزر ياسلمي وبعدين انا قولتلك عندي مأمؤريه تبع الشغل اعمل ايه يعني
متعملش حاجه خلاص انا رايحه لبابا و وقت ماتعرف هتعمل ايه ابقي بلغني
سلمي انتي لو خرجتي مش هترجعي البيت تانى وانا مش بلعب انا كنت في شغل
نظرت له بصدمه وحزن انت بتهددني بالطلاق يعني علي العموم انا مبتهددتش
صعدت للاعلي وهي تمتم
صعد خلفها مسرعا وقام باحتضانها من ظهرها عيب بقا ياساسو خلاص متبقيش قموصه
نظرت له بغضب انا قموصه
لا ياستي ده انا اللي قموصه خلاص بقا فكي ولا هي اي حاجه تحصل تشيلي شنطتك وتروحي لاابوكي
ماهو انت اللي بتعصبني
حقك عليا وتعالي نبتدي صفحه جديده وننسي كل الفات
ابتسمت سلمي بمرح وانا موافقه
انا نهيتهم من الرواية عشان حساهم ملهمش لازمه في الرواية 😂
___________________________*
كان يحملها وهو يدغدها كانها طفلته الصغيره حتي اوقفه صوت صراخ امراءه من الغرفه التاليه صدحت صوت صراختها فى الارجاء ولم يكن احد يفهم شئ
كانت هذه المراءه تصرخ بهستيريه وبكاء بنتي ماتت بنتي ماتت ماسه ماتت كانت تنطق هذه الكلمات وهي تصرخ خرج زوجها خلفها بعد قليلا وعيونه تنهمر بالدموع جلس باالارض امام باب الغرفه وضع راسه بين يديه وهو يتمتم ببعض الكلمات
نظرت لكل مايحصل بألم و وجع طلبت من ادهم ان ينزلها نفذ لها كلماتها استند هو ظهره على الحائط خلفه وهو ينظر اللي كام الحزن هذا زفرت منه دمعه عندما اخبره عقله بشئ  علق نظره مسرعا على ادا وهو يخشي بان الله يعاقبه على افعاله وياخذ منه ادا انقبض قلبه وكان على وشك الانفجار في البكاء
اكملت هذه الام صراختها وهي تمسك الاطباء من تلبيب ثيابهم وتصرخ بهم واحد تلو الاخر
مقدرتوش تنقذو بنتي بنتي ماتت وانتو بتتفرجو بنتي راحت مني ماسه مبقتش موجوده خلاص جلست باالارض وهي تكمل صراخ وبكاء يارب انا راضيه بحكمك وقضاك يارب بس انا مش قد الامتحان ده يارب انا ام ام قلبها حرقها على ضناها  اكملت بصرخه مفجعه يارب خدني لبنتي يارب أنت عارف اني مش هقدر استحمل من غيرها
ااااااه ياماسه وجعتي قلبي ليه يابنتي مشيتي وسبتيني ليه فين وعدك ليا بتاع امبارح انك هتبقي اقوي من اي حاجه
صرخت مجددا ببكاء يارب ليه الوجع ده وانا اتوجعت يوم مااتصابت بالمرض ليه الوجع ده يارب وانت اعلم بضعفي
ظلت تمتم بكلمات غير مفهومه وكل ثانيه تصرخ بقوه
الذي كان يجلس امام باب الغرفه لم يتوقف عن البكاء ولكنه ظل يردد ان لله وإن إليه راجعون إن لله وإن إليه راجعون
كانت ادا كل هذا بقلب متقطع تذكرت عندما مات والديها واخيها
بابا انا عاوزه اجي معاكو
لا ياادا انتي هتقعدي مع خالتو وتيته هنا لما انا وماما وتيم نروح مشوار
حزنت وجلست تبكي بصمت وهي تنظر لهم بحزن
اقتربت منها والدتها وهي تربت على راسها مش هتاخر عليكي وكمان هنجبلك حاجات حلوه كتيره اوي بس اسمعي كلام تيتا وخالتو
تذكرت عندما قامت وضمت والدتها بقوه وكانها تشعر بانها لم تراها لبقيت حياتها من اليوم
متتاخرش عليا يابابا انت وماما وتيم
خرجو من المنزل تحت نظراتها المودعه لهم
عادت للواقع وهي تنظر لهم بدموع اقترب ادهم مسرعا منها
ادا انتي كويسه ياحبيبتي
اه كويسه اكملت بغثه بكاء بس عاوزه امشي من هنا حملها ادهم مجددا وخرج بها من المستشفى لكن اثناء خروجهم كانت ادا تنظر لهذه المرأة بغرابه وكانها تعرفها من قبل
اجلسها ادهم في السياره والصمت كان هو ملك المكان الان
حتي قاطع هذا صوت صوت فتاه تتطرق على الزجاج بجانب ادا
تاخدي مناديل ياهانم ربنا يخليهولك يارب نظرت ادا لاادهم
نزل ادهم من السياره وهو يتجهه للفتاه ببسمه صغيره انتي اسمك ايه ياقمر
اسمي فيروز ياباشا بالله عليك هات اي حاجه لله
امسك يدها واتجهه لسوبر ماركت صغير بعض الشئ وقام بشراء طعام لها كثيرا
نظرت له الفتاه بتردد اخذت من يده الطعام تشكر ياباشا
عاد لاادا مجددا وتحرك بالسياره نظرت له ادا بتردد مما فعله
انت ليه مش ادتها فلوس وهي تجيب بيهم اكل؟؟؟
ادهم. وانتي عرفتي منين انها كان ممكن تجيب بيهم اكل………….. اكتر الاطفال الشوارع دول بيتاعطو مخدرات وممكن يكون في حد مشغلها فاممكن عشان ننقذهم بااقل حاجه لما يطلبو منك حاجه مش تديهم فلوس تجبلهم اكل
ضمت ادا ذراعه وهي تبتسم بشده انا بردو مش بحبك من فراغ صدقني  …………….  انا عاوزه يكون عندنا اطفال كتير بس نحافظ عليهم ويبقو زيك كده
نظر لها وابتسم بحزن فكيف لو عرفت بانها لم تقدر ان تنجب اطفال حقا اللعنه في حق الجحيم
ادا. احنا رايحين فين ده مش طريق البيت
ادهم. لازم نسافر النهارده
نسافر؟؟  قالتها ادا باستسفار انت مش قولت انو انا بس اللي هسافر
ادهم. لازم اسافر معاكي وهنرجع سوا
ادا. هو انا مش ميته دلوقتي ليه بقا هرجع
ادهم. وقد ألمه قلبه بقوه مفيش الهبل ده انا وانتى مسافرين وهنرجع مع بعض

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط علي : (رواية كانسر)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
error: Content is protected !!