Uncategorized

أحببت دبشاية الحلقة السادسة 6 بقلم شهد سيد

أحببت دبشاية الحلقة السادسة 6 بقلم شهد سيد 

أحببت دبشاية الحلقة السادسة 6 بقلم شهد سيد 

أحببت دبشاية الحلقة السادسة 6 بقلم شهد سيد 

داولى وصل البيت وفضل ينادى على شهد ويدور ف كل مكان وراح عند الحمام فضل يخبط ع الباب ملقاش رد لحد م كسر الباب وبص بصدمة….

لقى شهد مرمية ع الارض فاقدة وعيها وهدومها فيها دم 

داولى بعياط: شهد حببتى قومى ي حببتى فوقى يروحى متخافيش انا معاكى ارجوكى متسبينيش انا مقدرش اعيش من غيرك 

اخدها داولى ع المستشفى ع طول 

وبعد مرور نصف ساعة*

داولى : ها ي دكتور طمنى 

الدكتور: بص حضرتك هى جالها نزيف حاد وهى عندها.ورم ف طبعا بتروح جلسات علاج ف الجنين ….

داولى بمقاطعة وفرحة: هى حامل 

الدكتور: اه حامل.دى قربت تكمل شهر

داولى بفرحة: لا احنا منعرفش الحمدلله يارب.الحمد لله 

الدكتور بحزن مرضيش يكمل كلامو لانو كان هيزعلو جدا وسابو ومشى 

دخل داولى ل شهد وجرى عليها حضنها جامد وباس راسها وقال: الف مبروك ي.حببتى انتى حامل ي قمرى حامل وهيبقا عندنا بيبى صغنون كدا يملى علينا البيت

شهد بابتسامة : الله يبارك فيك ي حبيبى 

داولى: يلا بينا بقا يروحى نروح بيتنا ومن الثانية دى انتى مش هتتحركى من ع السرير انا اللى هعملك كل حاجة 

شهد: طب وشغلك 

داولى: شغل اى بس اهم حاجة راحة ام عيالى بصى بقا بعد ما البيبى دا يوصل بالسلامة عاوزين دستة عيال قمر زيك كدا يحببتى 

شهد بتبسم غصب عنها:ان شاء الله ف نفسها ( انا اسفة ي حبيبى كان نفسى افضل عايشة معاك العمر كلو بس شكل كدا.مش هقدر )

Flash back..

الدكتور: عايزانى اقولك الصراحة ولا اضحك عليكى 

شهد: قول كل حاجة ي دكتور 

الدكتور:انتى حامل 

شهد بفرحة: بجد 

الدكتور: اه بجد بس اااا 

شهد: بس.اى ي دكتور

الدكتور: بصراحة كدا الجنين مش هيستحمل العلاج اللى انتى بتاخديه ف انتى تنزلى الجنين 

او تخليه وساعت الولادة هيبقا خطر عليكى 

شهد (وبتمسح دموعها): ماشى ي دكتور انا مش هنزل البيبى 

الدكتور بحزن: متأكدة 

شهد: اه متأكدة وياريت متقولش الكلام دا لجوزى

خرج الدكتور وطبعا كان هيقول لجوزها كل حاجة لان مينفعش يسكت ممكن تروح فيها بس لما شاف فرحة داولى رفض ان يقولو الحقيقة

نرجع بقا للاحداث*

شهد وداولى روحو.البيت وطبعا ام شهد عرفت ان بنتها حامل وفضلت كل يوم تزغرط لمدة اسبوع وشهد وداولى يضحكو عليها 

بعد مرور 6شهور *

عاااااااااا.الحقنى ي داولى الحقنااااااى 

داولى بخضة:.ف اى يبنت المجنونة 

شهد: بولد ي داولى بولاااااااااد 

داولى: ايه طب يلا.بسرعة قومى خلينا نروح المستشفى 

وجرى داولى لبس.قميص وعليه بنطلون بجامة وشبشب وقال:

يلا قومى اخلصى.انتة لسة نايمة.ايدا دقيقة بس.(.وبيستوعب.اللى حصل)ي شيخة حرام عليكى انتى لسة ف الشهر السابع ياربى كل يوم تصحينى بالطريقة دى انا تعبت 

شهد وهى ميتة ضحك على منظرو بهزر معاك يروحى 

داولى: خلاص هزرى براحتك ي حياتى

شهد: طب يلا ننزل نتمشى 

داولى: شهد حببتى انتى عارفة الساعة كام

شهد: اه عارفة الساعة 3الفجر عادى 

داولى: طب يلا كلو عشان خاطرك ي.جميل اعملك اللى عايزاه

شهد:خد قلبى ي قلبى 

عدا شهر ونص وداولى مدلع شهد ع الاخر حتى شهد بطلت ترد بلسان طويل لانو فعلا شايلها ف عنيه وجوا قلبو 

وجي اليوم اللى هتولد فيه شهد***

ف المستشفى*

عاااااااا منك.لله.ي.داولى بكرهك.ي.داولى بكرهاااااك 

داولى:بتكرهينى لى يروح.اماااااااك ( ايدا.حاسس ان.شهد طبعت عليا باللسان الطويل)

الام :طب احترم انى موجودة سيكاا يروح امك.انتاااا

وفضلو.يضحكو هما.التلاتة وشهد تضحك شوية وتصوت شوية 

لحد ما الدكاترة خرجو داولى وام شهد

شهد فضلت تعيط طول م هى بتولد لانها عارفة خلاص ان دى ممكن تكون نهايتها (يارب يارب ساعدنى اعدى الولادة دى) وفضلت تصوت 

بعد مرور نص ساعة *

الدكتور خرج من اوضة العمليات وقال: الطفل اتولد كويس جدا الحمدلله بس المدام……….

داولى وام شهد ف نفس الوقت : اييه ……..

يتبع..

لقراءة الحلقة السابعة : اضغط هنا

لقراءة باقي حلقات الرواية : اضغط هنا

نرشح لك أيضاً رواية عاشق المحامية للكاتبة منه وائل.

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
error: Content is protected !!