روايات

رواية لؤلؤ الصعيد الفصل الثالث والعشرون 23 بقلم آية علي الشربيني

رواية لؤلؤ الصعيد الفصل الثالث والعشرون 23 بقلم آية علي الشربيني

رواية لؤلؤ الصعيد الجزء الثالث والعشرون

رواية لؤلؤ الصعيد البارت الثالث والعشرون

رواية لؤلؤ الصعيد
رواية لؤلؤ الصعيد

رواية لؤلؤ الصعيد الحلقة الثالثة والعشرون

صلي علي محمد
رد وقال وهو يلتقط انفاسة :
الحجي ياكبيرة كبير المطاريد بيولع في البلد ونازل بعدد كبير جوى من رجالته والنار شاعله في كل مكان والناس عتنوح وعيجول اذا ولدى مظهرش هحرج الصعيد بالا في
ردت لؤلؤ بغضب وقالت :
جهزو الرجالة وشيع حد ل روبرت
دخلت لؤلؤ غرفتها وتجهزت نزلت لؤلؤ ومنعاها والدها وقال :
لا مستحيل اسيبك تروحي للنار بيدك
ردت لؤلؤ وقالت :
اهدى يابوي خلاص سبني يابوي مجدراش اهمل الناس اجده
رد دياب وقال :
لا ممنوع تخرجي من الباب دة جول حاجه يابوي
نظرت الي جدها وقال سلطان :
هملها ياولدى بتك مفيش حاجه هتمنعها من انقذ الخلج هملها وروبرت امعاها
ذهبت لؤلؤ وركبت حصانها اما دياب قال :
واني مسبش بتي يابوي كيف اهملها اجده
رد وقال :
بلاش ياولدى تجف في طريجها بتك كيف ابوي

 

 

ذهبت لؤلؤ بصحبه روبرت وباقي الرجالة نظرت لؤلؤ ورأت الناس بتركض من النار الذي اكل الاشجار امسكت لؤلؤ ذلك الرجل الذي يمسك بيده كتله من النار ويشعل بها كل الاشجار والمنازل وضربته بالكرباج ولف حولين رقبته وامسكت تلك الشعله بيدها واحرقته هو بها عبرت لؤلؤ بحصانها لتنظر علي الشمال لتري رجل يمسك فتاة ويحاول ان يتعدى عليها لتنزل من علي حصانها وتهم لتضربة بالكرباج وامسكت الشعله وولعت به
نظرت علي يمينها لتسمع صراخ طفل صغير لتهم اليه ونظرت الي الرجل الذي يمسك ولدته ويشق ملابسها لتمسكه لؤلؤ وتفرغ به رصاصه في نفوخه تجمعت الشرطه في المكان ولكن اتت بعد انتشر النار رجال الاطفاء بدائة في اطفاء النيران
نظرت لؤلؤ وهي تقف مصدومه من المنظر بعض الاهالي بهم حروق فالنار قد اذتهم صرخت بصوت قوي وقالت :
الاسعاف فين
اتت عربيات اسعاف حملت المصابين وركبت لؤلؤ حصانها وهي تري كبير المطاريد يهرب مع بعض رجالة الذين نجه
ولكنه ضربت بعض الرصاص عليهم ف اصيب كبير المطاريد بعيار ناري في كتفه
اقتربت لؤلؤ من مأمور المركز ورئيس المباحث وقالت لؤلؤ :
معجول ياباشا معرفينش تقبضه علي زباله الجبل كيف دة يرضي مين دة الناس الا عتدفع الثمن
رد رئيس المباحث وقال :
سلمينا حمدان وسامر ياكبيرة وسيبي القانون ياخد ماجرة
ردت بضحك وقالت :
فين الجانون دة وكل يوم حادثه شكل ياك هسكت واسيب ناسي يموتو علشان زباله الجبل لا مهسيبهمش واصل
رد مأمور المركز وقال :
ياكبيرة سلمينا المتهمين وان شاء الله هنقبض علي الباقي في اقرب فرصه
ردت وقالت :
اثبتو انهم عندى ياباشا المتهمين الا بيدورو عليهم الحكومه مش الخلج ولا ايه بالأذن عندى ناس عطمن عليهم وقالت بصوت قوي :
بيوت الخلج تترمم وكليتها من مالي الخاص واي خسائر اني هشيلها وارمحو يارجالة شوفه الا اتحرج وساعدوهم
وذهبت علي حصانها ومعاها روبرت وباقي الحراسه
في مكان اخر وبتحديد في الجبل
يصرخ علوان ويقول :
بت المركوب صابتني وكمان معرفتوش تشوفه فين مكان ولدى
رد احدى الرجال وقال :
ياكبير لؤلؤ الصعيد واعره ومستحيل نعرف دماغها كيف عتفكر وجلبنا كل حته وملجناش حاجه
رد علوان وقال :
ياتري ياولدى حوصلك اي

 

 

في مكان اخر وبتحديد في منزل سلطان المنشاوي
يجلس دياب بقلق حتي اتي لهم الشرطة وبتحديد مأمور المركز ورئيس المباحث ورحب بهم سلطان حتي قال مأمور المركز:
انا جيت ليك ياكبير بت ابنك مش مساعدنا خالص مش راضيه تسلمنا سامر ابن علوان وحمدان
رد سلطان المنشاوي بغضب وقال :
كيف يعني تسلمكم ومن وين عرفته انهم عندينا بت ولدى انت خابرها زين ولكن المجرمين حجكم انتو تشوفهم
اتهم صوت من الخلف وقالت بغضب :
عتشكوني اياك علي العموم المجابلة انتهت والا جايين علشانهم دورو عليهم في مكان تاني
سكته حتي قال مأمور المركز :
طيب احنا مش اعدائك احنا طلبين مساعدتك
ردت وقالت :
يامرحبا بس الا اجدر اساعدكم بي عاوز جاعدة وخطه ياباشا وانا وجتي دلوجت مش ملكي حدد امعاد مع روبرت وهنتشور في كل حاجه زين
رد روبرت وقال :
سمو الملكة تحت امرك
طلعت لؤلؤ الي غرفتها وانعمت بحمام دافئ وبدلت ملابسها وخرجت من غرفتها
ذهبت اليها نجات وقالت :
يابتي هي امل هتفضل اجده محبوسة
ردت لؤلؤ وقالت بقوة :
ايوة عنديكي مانع اياك تربية بتك عليه همليها بجا
وتركتها لؤلؤ وذهبت اما نجات نظرت لها بغضب
ذهبت لؤلؤ الي غرفة مقفله وقالت :
عتتعدا علي بت من بنات سلطان المنشاوي ياوكل ناسك انت
رد بخوف وقال :
السماح ياكبيرة والله مش هعمل اجدة تاني
ردت وقالت :
ما انت مش هتكون موجود علشان تعمل اجده تاني
رد وقال :
ونبي ياكبيرة السماح وهسمع حديدك والله هي

 

 

قطعته لؤلؤ وقالت :
جطع لسانك اخرس ضيفه يارجالة
وتركته وذهبت
في مكان أخر وبتحديد في القاهرة تجلس جومانه وقصي حتي قالت :
البابا جاي قصي حكاني ونزل علي مصر هالايام
رد قصي وقال :
ينور ياروحي
ردت ب ابتسامه وقالت :
بدى اكون معاك قصي والله مشتاقتلك اكتير وبدي اعيش حياتي كلها بجنبك
رد وقال :
وانا كمان انا بحبك جوى جوى ياجومانه
ردت وقالت :
وانا بحبك كتير وجوى جوى كمان
ضحك وقال :
عتتحددى زينا كمان
ردت وقالت :
اي حاجه راح تخصك هحبها كتير
ابتسم لها ونظر لها بحب في مكان أخر وبتحديد في منزل نوح ابو زهران
تجلس ميادة وهي تتحدث بالهاتف وتقول :
اتوحشتك جوى جوى
رد نور الدين وقال لها :
واني كمان اتوحشتك جوى يازهرة جلبي
ردت وقالت :
يابوي حديدك دة عيدوخني جوى
رد وقال :
ولسه كمان لما تبجي امعاي عتعرفي ياميادة اني اتحددت مع ابوي وخلاص جال ان كان مع عمي نوح والفرح يوم الجمعه السبوع الجاي

 

 

ردت ميادة بسعادة وقالت :
عتتكلم جد خلاص هكون امعاك ممصدجاش اني هطلع من اهنية وامشي من وش مرات ابوي
رد نور الدين وقال :
ياحبيبتي اني هاخدك من الناس وتكوني امعاي ومحدش هيجدر يزعلك حتي لو كانت مرت ابوكي
نسيبهم يحبه في بعض ملماش دعوة 😂😂😂
انتي سحبتي حجات ولا ٢ الف ياست كريستينا
ردت كريستينا وقالت :
انت عتعرف ياحج جاسم بتي علي وش جواز وعسترها واني كل ميكون امعاي مبلغ هديهولك
رد وقال :
اسمعي ياست لازم تسددي مينفعش اراكم مبلغ كبير اجده اني مفتحهاش اتكيه اهنية
ردت بدموع وقالت :
انت خابر زين اني ارمله وامعاي بنات وبجري عليهم الحمل تجيل
رد وقال :
دى اخر حاجه ياست واجده عملت الا عليه ياله امضي اهينه
مضت ومشيت والهم فوق راسها فهي تربي في ايتام
في مكان أخر وبتحديد في شركة أسد سمع اسد بالحصل حتي امسك هاتفه وارسل رساله ونصها
حيران معاكي من بلد لبلد وجلبي عليكي خايف مستني منك كلمه تريح جلب العاشق
نظرت لؤلؤ الي الهاتف وفتحت الرساله ونظرت لها بصدمة وقالت :
اي حكايتك يا أسد
رن هاتفها ونظرت له حتي سمعت صوته يقول :
طمني جلب العاشق
ردت بقوة وقالت :
جرا ايه ياولد ابو زهران جلبك محتاج يروح للحكيم علاجك اهناك
رد وقال :
لا يالؤلؤ جلبي علاجي امعاكي ريحيني بجا
ردت وقالت وهي تبتسم وتخفي ذلك :
النمرة غلط يازلد ابو زهران
قفلت لؤلؤ وظلت تبتسم حتي قالت :
شغلتني امعاك ياولد ابو زهران
ضحك علي فعلتها وابتسم وقال :
مش هسيبك بردو
اتتها رساله مكتوب فيها
مهما تبعد فجلبي قريب كيف العاشق يبعد عن الحبيب

 

 

ابتسمت لؤلؤ وقالت :
مجنون والله
عدا اسبوع بدون احداث
فالجميع يجهز للعرس ومنزل سلطان المنشاوي مفتوح للجميع والطبل والزمر يملئ بيت المنشاوى وابو زهرن
تجلس ميادة ومعاها جومانه ولؤلؤ وخديجه في بيوتي سنتر قد اخذتهم اليه لؤلؤ وتم تجهيز العرايس
بعد تجهيزهم خرجت لؤلؤ وهي تلبس فستان يخطف الانظار نظرو لها الجميع ب أنبهار حتي قالت ميادة :
كيف الجمر يبخت ولد اخوي
نظرت لها لؤلؤ بصدمة وقالت ميادة :
ميخبيش عني حاجه واصل عيحبك جوى جوى
ابتسمت لؤلؤ حتي قالت :
عمي هيطير اول ما يشوفك
ردت جومانه وقالت :
هما هيتأخرو
ردت لؤلؤ وقالت :
زمان قصي طاير ياجمر
وصلو العرسان وكل منهم اخذ عروسه رائها أسد وانبهر بجمالها حتي اقترب منها وقال :
مشتاق والله مشتاق نظرة حتي ولا ابتسامه تحي جلبي الولهان
نظرت له وجهها انصبغ بحمرة الخجل حاي قال :
اموت انا
ذهبت الي السيارة سريعا ف ابتسم أسد
تحركت السيارات الي القاعه ودخلو العرسان ورقصة اسلو وكان الفرح مليئ بالشخصيات مهمه كان يراقبها من بعيد وهي تبتعد عن نظراته
اقترب فهد من اذنيها حتي قال :
كيف الجمر
ابتسمت بكسوف حتي قال :
متتحركيش من مكانك
ردت وقالت :
حاضر
رد وقال :
يابوي جمر ياناس
ابتسمت وذهب فهد نظرت له لؤلؤ وقالت :
شكلك وقعت

 

 

رد وقال :
ولا حد سما عليه ياخيتي
ضحكت وقالت :
يازين ما اخترت ياخوي
انتها الفرح وعدا بسلام فالؤلؤ قد عينت حراسة في كل مكان
وصلو العرسان للمنزل كل منهم اخذ عروسة وطلع
سمعت لؤلؤ صوت عربية الشرطه وذهبت خلفها
لحقها اسد وقال :
رايحه فين ياجلب اسد
ردت وقالت :
اتحشم ياوكل ناسك انت
رد وقال :
احبك وانتي شرسه عتخربشي بس هجولك حاجه عقبالنا بقا الدور علينا
اسرعت بالسيارة وذهبت رأت الشرطة تقف عند منزل بسيط ويأخذون ست منه
قالت بقوة :
نزل يدك من عليها حوصل ايه
رد الظابط وقال وهو لا يعرف لؤلؤ :
وانتي مالك بتتدخلي ليه
تغيرت ملامح وجهها والجميع يتحدث حتي قالت بقوة :
همل الست وياريت لسانك يجول حديد زين وخد جوتك وامشي من اهنية والست هتجي امعاي بعربيتي وراك او اسبقك
رد وقال بعند :
لا الست دى متهمه وهتيجي معايا وياريت تخليكي في حالك ودة شغلي مش هستنا من واحده تعملني شغلي
ردت بغضب وقالت :
وسع يدك دى واخذت الست وقالت له روح جول لرئيسك اني لؤلؤ الصعيد هتيجي تشوف الا حوصل وحسابك انت بعدين عندى
الظابط سمع اسمها اتصدم وقال في سره :
هي دى ملكه الصعيد معقول
ذهبت لؤلؤ الي القسم ومعاها الست انقلب القسم بوجودها والجميع يرحب بها وقف الظابط مزهول فوقف صديقة وقال :
مالك شايط ليه

 

 

قص عليه ما حدث حتي قال صديقة :
يانهار مش فايت ياحازم ازاي تقف قصدها
وجهت لؤلؤ حديثها ل رئيس المباحث وقالت :
ايه تهمت الست دى
رد رئيس المباحث وقال :
الراجل دة مقدم فيها بلاغ انها نصبت عليه
ظلت تبكي الست وقالت :
والله ما حوصل اني اني باخد منه حجات بجهز بيها بتي وكل ما يكون امعاي مبلغ بدهولو
رد الراجل وقال :
لا كدابة هي معتدفعش واصل
اقتربت منه لؤلؤ بغضب وقالت :
جول الحج ياوكل ناسك عتاخد حجات ل بتها
ارتبك الراجل وقال :
ايوة بس اني عاوز فلوسي
ردت لؤلؤ وقالت :
زين ياباشا الراجل هيتنازل كلها حجات فاضية
زعق الراجل وقال :
لا مش هتنازل دة حجي وظل يزعق
حتي غضبت لؤلؤ وقالت بصوت قوي :

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

الرواية  كاملة اضغط على : (رواية لؤلؤ الصعيد)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
error: Content is protected !!