روايات

رواية لؤلؤ الصعيد الفصل الثالث 3 بقلم آية علي الشربيني

رواية لؤلؤ الصعيد الفصل الثالث 3 بقلم آية علي الشربيني

رواية لؤلؤ الصعيد الجزء الثالث

رواية لؤلؤ الصعيد البارت الثالث

رواية لؤلؤ الصعيد
رواية لؤلؤ الصعيد

رواية لؤلؤ الصعيد الحلقة الثالثة

ذهبت نجات الي قصر المنشاوي ودخلت من الباب لتنصدم مما سمعت وقالت :
يامري بجا عاوزين كل حاجه ل ولاد قمر واني ولادى لا والله ل اطربجها فوق دماغهم
دخلت نجات وقالت :
العواف عليكي ياما ياقوت
ردت ياقوت وقالت :
الله يعافيكي يانجات مهمله ولادك ليه
ردت وقالت :
كنت عندنا في الدوار بطل علي امي
ردت ياقوت وقالت :
شوفي ولادك يانجات ومتهملهمش
ذهبت نجات وهي بتأفف وقالت :
مخبراش ليه متحبنيش اقعد امعاهم بس الصبر

 

 

دخلت نجات وقالت :
بت ياامل عتعملي ايه ياحزينه
ردت وقالت :
معملش حاجه ياماي قاعدة
ردت نجات وقالت :
هو دة الا فالحه في مخبراش كيف مطلعتيش كيف ولاد قمر كلهم متنورين بالعلام وانتي مايلة وخايبة فين خيتك ياحزينه
ردت أمل بضيقة وقالت :
خيتي تحت مع ستي ياقوت
ردت نجات وقالت :
مشفتهاش اني لسه طالعه
ردت امل وقالت :
تلاجيها بتعمل حاجه في المطبخ وسبيني بجا وروحي شوفيها
ردت نجات وقالت :
يامري عتتحددى اكده ليه ياحزينه المهم قصي جاي عاوزاكي توجعي في حبك دة كبير دياب
ردت وقالت :
قصي عيعتبرني زى خيتو ياماي واني زهقت بجا
ردت نجات بغضب وقالت :
طول عمرك خايبه وذهبت نجات
في منزل نوح ابو زهران يجلس نوح مع جابر خطيب بنته وهو يقول :
كيف ياولدى عاوز تقدم الجواز احنا اتفقنا مش دلوجت علشان ولدى الا مات
رد جابر وقال :
ياكبير عاوز مرتي تبجي في بيتي
واقفت ميادة تبكي بصمت حتي رأها أسد وقال :
مالك ياعمتي عتبكي ليه
ارتمت في أحضانه وقالت :
انقذني يااسد معايزاش الجوازة العفشة دى مطيجهوش ياحبيبي وجدك مش هيفهم عليه
طبطب أسد علي عمته وقال :
انتي تأمري ياعمتي متبكيش واصل واني هحلها
ابتسمت ميادة بحب وطلعت الي غرفتها اما عن اسد دخل علي جدى وجابر وقال :
السلام عليكم
ردو السلام حتي قال جدو :
جابر عاوز يقدم الجواز ياولدى

 

 

رد أسد وقال :
وأحنا جولنا قبل سابق أن في حالة وفاة ياجدى
رد جابر وقال :
منعملش فرح ياكبير
اتعصب أسد وقال :
كيف دة عمتي مش اي حد ياجابر عمتي يتعملها أحسن فرح دى زينه البنات البلد
رد جابر وقال :
اكيد زينه البنات مجولتش حاجه بس
رد أسد مقاطع كلامه :
ما بسش ياجابر احنا هنفكر وهنرد عليك شرفتنا ياجابر
ذهب جابر وهو متعصب ولكن خوفه أن تنفسخ تلك الزيجة فهو يريد ميادة فقط من أجل المال
اما عن أسد نظر لجدو وقال :
كيف ياجدى تسمح ل ابن المركوب دة يتشرط علينا
رد جدو وقال :
مالك ياأسد بحس انك معوزش الجوازة دى
رد أسد وقال :
مش خيال عمتي ياجدى وعمتي باين في عينيها الحزن ياجدى كيف ما تشوفش دة
رد جدو وقال :
من ميتا ياولدى بنشور علي الابنته احنا الا نشوفه زين نوافج عليه
رد أسد وقال :
وجابر اني مشيفوش زين ياجدى حديدو كل لف ودوران وبصراحه اني مش مستغني علي عمتي عندو واني مستني رأيك ياجدى
سكت جدو شوية حتي قال :
الا تشوفه ياولدى صوح اعملو
ابتسم أسد وقبل يد جدو وذهب الي غرفة عمتو وقال :
افرحي ياعمتي الا رايده حوصل
نظرت له بحب وهي تتنطط كيف الصغار وقالت :
عتتكلم جد ياأسد طفش جابر صوح
رد وقال :
هيسمع مني الرد اخدت الأذن من جدى
حضنته ميادة بحب وبعد انهاء حديثم ذهب أسد
اما عند نجات زوجه مندور تجلس في غرفتها ورن هاتفها وردت وقالت :
كيف حالك يانعمه ها فكرتي ولا لا
ردت نعمه وقالت :
ايوة يانجات بس اني مش هعمل الا جولتي عليه قمر وعاره والكبيرة ياقوت مهتسكوتش واصل ومخابراش دياب نظامه اي لا بلاش من الموضوع المعقد دة
ردت نجات وخي تبخ سمما وقالت :
اسمعي ياحزينه ما ريداش تكوني حرمه في بيت دياب سلطان المنشاوى ويكون راسك براس قمر
قالت نعمه :
رايدة حج بس بلاش دياب خلي نور الدين احسن أعزب واجده اكون امعاكي في كل الا عاوزة
ردت نجات وقالت :
هفكر واشيعلك خبر

 

 

قفلت نجات حتي دخلت عليها أبنتها خديجة وهي تقول بسعادة :
ياماي قصي ولد عمي جي
ردت نجات وقالت :
مخابراش فرحتك دى اخرتها اي ياحزينه
ردت وقالت :
لازم افرح ياماي دة خي الكبير وعحبه جوى
ردت نجات بعصبية :
خيك كيف ياحزينه دة ولد عمك يعني خيتك الهبلة معرفتش تتجوزة يبجا انتي الا تحاولي
ردت خديجه بعصبية وقالت لها :
كيف تجوليلي اجده قصي خي وبس بالأذن ياماي
وتركتها خديجه وذهبت ونجات بتولع نار حتي نزلت تحت رأت قمر تحتضن ولدها وياقوت تفتح له ذراعيها وهي تقول :
اتوحشتك جوى ياحبه الجلب
رد قصي وقال:
اتوحشتك جوى ياجدتي والله غيابي عنك انتي وماي صعب جوى عليه
ردت ياقوت وقالت :
نورت بيتك ياحبيبي
نظر قصي ل خديجه وقال :
كيف حالك ياخيتي
اقتربت منه وسلمت عليه وقالت :
زينه ياخي بوجودك
حضنتها قمر وقالت :
تعالي ياحبيبتي نجهزو الوكل لخيك
ولعت نجات من ابنتها القريبة من قمر فهي خديجه تعشق زوجه عمها وجدتها وولاد عمها اما عن امل فهي كيف أمها فقد زرعت بداخلها الحقد حتي جات أمل من خلف أمها وقالت :
مالك ياماي
ردت وقالت نجات :
اسمعي يابتي قصي جي حاولي كتير عتحبي ولا لا
ردت أمل وهي تنظر لقصي بهيام وقالت :
عحبه جوى ياماي بس نفسي يحس بيه بجا
ردت نجات وقالت :
اسمعي كلامي وهخلي يتجوزك
ردت أمل بسعادة وقالت :
حاضر ياماي

 

 

ردت نجات وقالت :
ياله ادخلي البسي حاجه زينه واتزوجي وانزلي سلمي عليه
ردت أمل وقالت :
حاضر ياماي
طلع قصي ينعم بحمام دافئ وغير ملابسة ونزل حيث يجلس الجميع ورأي ابية وجده وبعد السلام والترحيب جلس الجميع علي السفرة حيث جلست أمل بجانب قصي وقالت :
البيت من غيرك عفش جوى ياقصي
نظر لها وقال :
تسلمي ياخيتي
ردت أمل بمكر وقالت :
بس انا بت عمك ياقصي مش خيتك
تجاهل حديثها ورد علي خديجه وهي تقول :
منور ياخي والله البيت نور بوجودك
نظرت أمل ل اختها بحده وبعد انهاء الطعام طلع قصي الي الجنينه ومعه والده :
حتي قال قصي :
اتوحشتك جوى يابوى
رد دياب وقال :
واني اوحشتك ياجلب ابوك
وظلو يتحدثون حتي قالت أمل ل أمها :
شايفه بتك خديجه ياماي
ردت نجات وقالت :
همليها بس عاوزاكي تعملي المستحيل علشان تتجوزى ولد عمك
في مكان اخر في القاهرة في احدى النوادى تجلس جومانة ومعاها حسام وهي تقول :
ميرسي كتير حسام والله بدونك ما كنت عرفت هالأماكن الا بتجنن
رد حسام وقال :
انتي تأمري وان شاء الله هعرفك علي اصحابي
ردت جومانة وقالت :
حلو كتير هيك راح تخليني اعيش بمصر علطول

 

 

رد حسام وقال :
ياريت والله تعرفي انك طيبه اووى ياجومانه
ردت جومانه بسعادة وقالت :
وانت هيك بتعرف انا ما عندى اخوات وانت صرت اخي شو رأيك
رد حسام وقال :
ودى حاجه تفرحني والله ياجومانه
ردت وقالت :
اتفقنا صديقك سافر مو هيك
رد وقال :
اه والله اقتقدته من اول يوم
ردت وقالت :
هاد صديقك المقرب
رد وقال :
كلنا بنحب بعض والله قصي يعتبر من الصعيد ونزل اجازة وجي تاني
ردت وقالت :
بسمع عن الصعيد يس في المسلسلات بس كتير بطير العقل
رد حسام وقال :
هشوف قصي واخدك هناك
ردت بسعادة وقالت :
عنجد انت زلمه بتجنن
في مكان اخر في امريكا
تجلس لؤلؤ مع اخوها فهد وهي تتحدث وتقول :
قصي عاود الصعيد
رد فهد وقال :
اتحددنا بالليل وجال ان هينزل اجازة يابخته البلد اتوحشتها جوى واماي وابوي وجدتي وجدى
ردت وقالت :
واني كمان يافهد
بعد مرور اسبوع بدون احداث
بدأت الامتحانات لؤلؤ وفهد وبعد الانتهاء جلسة مع اصحابهم يحتفلون ويقضون معهم بعض الوقت قبل سفرهم الي مصر
وبعد أيام حجزت لؤلؤ وفهد علي اول طائرة وعند وصولهم الي المطار فكانت تلبس لؤلؤ ملابس انيقة جدا كانت تمشي بخطوات كلها شموخ حتي اتخبطت في أحدهم وتحول وجهها بلون الدم من العصبية ونظرت له من تحت نظارتها وقالت :
ابقا البس نضارة بدل ما انت ماشي تخبط في خلق الله

 

 

رد الشاب وقال :
اقلعي انتي النضارة الا وكله وشك ومخليكي ماشية ومش شايفه الناس
نظرت له بغضب وهي تقلع نظارتها وقالت :
اتكل علي الله جاتك الهم
انسحر بها ومن جمالها ونظرتها القوية والتزم الصمت وذهبت لؤلؤ وقال فهد :
كنتي فين
ردت وقالت :
مفيش ياله بينا
خبط صديقة علي كتفه وقال :
خلاص ياعم البت مشيت اعدل دماغك
رد وقال :
لا ابداً مفيش حاجه
رد وقال:
عليه بردو ياأسد

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

الرواية  كاملة اضغط على : (رواية لؤلؤ الصعيد)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى