روايات

رواية لؤلؤ الصعيد الفصل الخمسون 50 بقلم آية علي الشربيني

رواية لؤلؤ الصعيد الفصل الخمسون 50 بقلم آية علي الشربيني

رواية لؤلؤ الصعيد الجزء الخمسون

رواية لؤلؤ الصعيد البارت الخمسون

رواية لؤلؤ الصعيد
رواية لؤلؤ الصعيد

رواية لؤلؤ الصعيد الحلقة الخمسون

🦚🕊🦋صلي علي محمد 🕊🦋🦚
وبعد فترة دخل رعد وهو يقول :
الحجي ياكبيرة الحجي المطاريد هج*مه علي بيوت الجزيرة وخط*فة الأهالي كلياتها
انصدمت لؤلؤ وقالت :
ولد الفرت*وس دة ناوي علي موت*ه واني خابرة زين ايه الا هعملوا في
رد مالك وقال :
المره دى هكون امعاكي ياخيتي
ردت وقالت :
اسمع ياخوي اني معيزاش حد يمسكني من يدى الا بتوجع*ني واني امعاي يده الا بتوجعه
صاحت لؤلؤ وهي تقول لرعد :
جهز الرجالة وكمان شيع لروبرت يجهز وامعه رجالته
رد رعد وقال :
اوامرك ياكبيرة
طلعت لؤلؤ ولبست ونزلت رأت مالك تجهز وقال :
مهما تجولي مش ههملك

 

 

ردت وقالت :
لازم تعمل شغلك ولازم تروح البيت الجبلي وتشوف كل الا بيحوصل
رد سلطان وقال :
يشوف كيف
ردت لؤلؤ وقالت :
زرعيي*ن كاميرات في الجبل وكمان مي*كروفون وكله بيتسجل
رد والدها وقال :
المره دى كليتنا هنكون امعاكي
ردت لؤلؤ وقالت بقوة :
لا يابوي معيزاش حد امعاي روحو مع مالك يابوي ومتهملوش واني عارفه اني هعمل ايه مالك انت خليك جاهز في الوجت الا هشيعلك في
رد وقال :
ماشي
خرجت لؤلؤ ومعاها الرجالة وذهبه الي الجزيرة
تفحصت المكان ورأت خطواتهم عملت تليفون وقفلت وابتسمت بش*ر
لمحت لؤلؤ رجل من رجالة المطاريد مسكوة الرجالة وجابوة عندها نظرت له بمكر وقالت :
لو الاهالي موصلوش اهنية وصل للم*حروج كبيرك ان را*س ول*ده هتكون الهدية الكبيرة لي وان منفذش خلال نص ساعه هيكون ولدة م*رب*وط في نص البلد وهيكون تع*ذيبة واعر جوى لحد ما كل حته في ج*دته عتن*زف روح ولو مجتوش بالأه*الي في المدينه اعرف اجده ان سامر ولده هيكون مع الأم*وات يلا غ*ور
في مكان أخر وبتحديد في منزل حسانين والد مهجه وهو يقول له :
ها يابتي اموافجه علي رأفت
ردت مهجه وقالت بعد فترة تفكير :
ايوة يابوي
عمت الزغاريط ودخل الجبالي لها وقبل جبينها اما رأفت من فرحته شيع للمأذون
اتفجه علي كل حاجه واتي المأذون وكتب كتابهم حتي سمعت بارك الله لكما وبارك عليكما وجمع بينكما في خير مبارك ياعريس

 

 

لولولولوي زغرطو الحريم وذهبت مهجه الي حيث يجلس رأفت وتحدثه معاً وهي وجهها بالأرض
حتي قال رأفت :
اني ممصدجش انك بجيتي مرتي عتعرفي يامهجه جلبي اني عحبك من زمان جوي
نظرت له وقالت :
كيف دة
رد وقال بحب :
جوازى من حنان كان غلطه ياحبيبتي حنان اتفرضت عليه والله كيف ما بجولك اجده بس خلاص راحت للخلجها دلوجت عاوز منيكي حاجه
ردت وقالت :
اي هي الحاجه
رد وقال :
انتي بجيتي مرتي عاوزك تسيبي جلبك وتحكمي والله ما هتندمي ووعد مني ليكي هسعدك وهخلي جلبك وعينك كلهم فرح ولو عاوزة فرح هعملك كمان اهم حاجه اشوفك مبسوطه
ردت وقالت بخجل :
لا بلاش فرح
رد وقال :
خلاص هعملك شهر عسل كيفك ياجمري
خجلت مهجه حتي سمعه صوت بالخارج وطلعه حتي قال الجبالي للغفير :
كيف يعني حديدك دة البلد مج*لوبة طيب والناس
رد وقال الغفير :
المطاريد نزلت علي الجزيرة وخ*ط*فه الأهالي ياكبير خدو كل الا في الدار الجزيرة كيف الصحرا ومحدش عارف اي هيحوصل والكبيرة بنت المنشاوي مج*ومه البلد علي رجل وواجفه في وسط البلد والخلج مجمعين علي واحد من المطاريد
ذهب الجبالي ومعه رجالته
اما في الجبل وصل الرجل وقال :
ياكبير الحج ياكبير

 

 

رد وقال ابو سامر :
جاك خابط حوصل ايه عتزعج ليه
رد وقال :
الكبيرة بعتالك مرسال وانك تفرج عن الاهالي جصاد را*س ول*دك ياكبير وخلال نص ساعة ان مفرجتش عليهم هتسمع خب*ر ولدك وهتع*ذبة وجالت تحتسبه من الام*وات
اتعصب أبو سامر وقال :
واني هض*حي بالأهالي ان مس*ت ش*عره من ولدي
رد الرجل وقال :
ولدك جص*ادهم ياكبير اني شوفت عين المنشاوي وهي عتتحدد
سمعه صوت عوض وهو يقول :
الحج ياكبير
اتخض ابو سامر وقال :
حوصل ايه
رد وقال :
الكبيرة راب*طة والدك في نص البلد وعتع*ذبة وعتجول لو عدت النص ساعه هتخل*ص عليه اما عن اهالي البلد جالت هتعرف تجبهم بس ساعتها هط*ربج الجبل فوج راس*نا
اتعصب ابو سامر وقال :
لازم نخ*ل*ص علي واحد ونشيعه لجل ما تخاف
في مكان أخر وبتحديد في البلد سامر مك*بل الرجل وم*ربط الايدي ويقف وحولية رجالة لؤلؤ ولؤلؤ تقف قصاده وهي تقول :
ابوك اتعدى حدودو امعاي كتير وانت الا هتكس*رو
رد وهو يبلع ريقة :
وانا مالي ياكبيرة
ردت وقالت :
انت كيف بوك يامح*روج
في الجبل واقفين الاهالي مرع*وبين اقترب منهم رجل وقال :
الكبيرة عتجولكم اجمدو ومتخافوش ولو ه*جم علي واحد منيكم اه*جمه عليهم عددكم كبير وعتجول خلو عينكم كيف الص*جر

 

 

وتركهم وذهب
اما ابو سامر اتصل به رجل وقال :
ولدك في نص البلد همل الاه*الي هتخ*سر ولدك
خرج ابو سامر وجمع رجالة وقال :
هننزل البلد ولكن لازم نتحامي في حد منيهم
هات الواد دة وتجيب البنته دى والعجوز دة
وانتوا تحرسة الاهالي دى لحد ما اجي
ذهب أبو سامر للبلد وهو متنكر ومعه رجالته وسمع صوت لؤلؤ وهي بتقول وتنظر في هاتفها وابتسمت ارسلت لؤلؤ رساله ونظرت لسامر وقالت :
شكل البه*يمه اغلي من*يك عند بوك
اما والده ظل متعصب وكاتم عصبيته
في مكان أخر وبتحديد في منزل نوح ابو زهران يجلس ومعه أسد حتي دخل الغفير وقال :
الحج يابية الحج يابية
رد أسد وقال :
انطج جاك خابط في صوتك
رد الغفير وقال :
مطاريد الجبل خط*فه اهال*ي الجزيرة والكبيرة م*جومه البلد علي رجل وربط&ه سامر ولد كبير المطاريد وعت*عذب في وراس*ة جصاد الاهال*ي اذا مظهروش هتبعت راس*ة ه*دية ل ابوة
انصدم نوح واسد ونظر اسد لجده وقال :
اني رايح ياجدى وانت جهز الرجالة طوالي احرك من اهنية
ذهب الغفير وجهز رجالة أسد وذهب أسد ومعه نوح ل أرض الم*عركه
في مكان أخر وبتحديد في منزل وهبة المنشاوي يجلس الجميع ودخلت عليهم نفيسة وهي بتنهج
ودخلت واعتزرت لورد وطلبت منها السماح والجميع مصدوم
حتي قال وهبة :
اي جابك يابت المح*حروج
ردت علية بتوسل وقالت :

 

 

ابا الحج السماح والكبيرة افرجت عني وسمحتني والله خيتي السبب واني غلط لان مشيت وراها وورد اني مه*تعرضش ليها واصل جولي حاجه ياعمتي
ردت جليلة وقالت :
يامري اوعاكي تكوني هربت*ي ياحزينه
ردت وقالت :
لا والله الكبيرة اني طلبت منيها السماح حتي خيتي منال لساتها مح*بوسة وامعاها مرت عم نجات
انصدمه وقالت جليلة :
نجات مح*بوسة
ردت ورد وقالت :
ايوة يامرت عمي هحكيلك بعدين
حتي نظرت ورد لنفيسة وقالت :
انتي لو هربتي يبجا حكم*تي علي نفسك ياحزينه
اقتربت نفسية منها وقالت :
لا وحياة ولادى الكبيرة هملتني وطلبت مني اخد منيكم السماح وان رافضة او جبله يبجا دة حكمهم عليكي بين يديهم والا عملتو فيكي دة لجل عمتي ورد واوعاكي تدوسي ليها علي طرف
بس اجده واني بطلب السماح وأوعدكم اني مش هسمع حديد حد تاني علشان خاطر ولادى
نظرت لها ورد وقالت :
واني مسمحاكي يانفيسة
نظرت لها ببكاء وانفجرت بالبكاء فجأه اقتربت منها ورد وجليله حتي قالت ورد :
خلاص متبكيش عاد واسمعي اني هعتبرك خيتي وبعدى عن اي حاجه بتغضب ربنا علشانك وعلشان عيالك وجوزك
ردت ببكاء وقالت :
انتي طيبة جوي ياورد واني هوعدك ان مش هعمل حاجه تغضب ربنا خالص وهكون خيتك وهعملك كل حاجه تطلبيها اني آسفة علي كل حاجه عملتها
حضنه بعض وحضنتها جليلة وصلحوها علي جوزها وباقي البيت
سمعه صوت برة والناس بتجري طلع وهبه وولادة وقف شاب وقال :
خبر ايه ياعتمان حوصل ايه
رد وقال عتمان :
البلد مجل*وبة يابية الكبيرة حفيدتك رابط*ة ولد كبير المطاريد وعتض*ربة بالك*رباج ولجيما ضرب الن*ار نزل كيف المطر والمطاريد نزله ومعاهم اهالي الجزيرة وبدء ي*ضربة ن*ار
اتخض وهبة وقال :
طيب والكبيرة ياعتمان

 

 

رد وقال :
الكبيرة اهناك في ساحه البلد والدنيا هناك كيف ال*ح*رب
مشي عتمان واتصل وهبه علي سلطان اخوة وقص عليه كل حاجه
في مكان أخر وبتحديد في منزل الباشا يجلس بغرفة ابنه حتي ظهرت نعمات ونظر لها مازن وهو يبكي ويبكي
اقتربت منه وقالت :
متبكيش عاد ياجلب امك اني خلاص روح*ي اتحررت واجده مرتاحه لجل ما شوفتك ياضي عيوني عاوزك تكون جوي ياولدى عاوزك تشد عودك وتكون راجل اوعاك تسيب الصعيد ومن اليوم هتكون في حمايه الكبيرة
رد عز وقال :
ازاي دة لا طبعا هنسيب هنا
ردت نعمات بغضب وقالت :
واني جولت لا ولدى هيعيش اهنية ومعيزش حديد ماسخ فاهمني يامازن اعمل الصوح ياولدى
رد ببكاء وقال :
حاضر ياامي هعمل كل حاجه عاوزها
ردت وقالت :
ابجا زورني ياولدى مكاني واحده بس الا تعرفه الكبيرة روحلها ياولدى واحكيلها انت ولد مين وهي عارفه كل حاجه واختفت نعمات

 

 

نظر مازن لوالدة وقال :
هي راحت فين انا عاوزها علطول
رد عز وهو يبكي وقال :
انا محتجلها كمان بس ادعيلها وهنعمل الا هي عاوزة علشان ترتاح
اما في ساحة البلد اتو رجالة أسد وأسد يقف يض*رب بكل قوة امسكت لؤلؤ س*لاح وصوبت*ه علي راس سامر يقف ابوة سامر ويصوب س*لاح*ه علي لؤلؤ والجميع في حاله صدمة انضربت رص*اص*ة فجأة فالجميع نظر لمن اتصاب وعمت الصدمة علي الجميع وصرخ أحدهم والكل يجري وحصل

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

الرواية  كاملة اضغط على : (رواية لؤلؤ الصعيد)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى