روايات

رواية لؤلؤ الصعيد الفصل السابع 7 بقلم آية علي الشربيني

رواية لؤلؤ الصعيد الفصل السابع 7 بقلم آية علي الشربيني

رواية لؤلؤ الصعيد الجزء السابع

رواية لؤلؤ الصعيد البارت السابع

رواية لؤلؤ الصعيد
رواية لؤلؤ الصعيد

رواية لؤلؤ الصعيد الحلقة السابعة

اما عند سلطان المنشاوي اتاه حارس يقول :
الحج ياسلطان بية جطاع الطرج هجمه علي الجزيرة وخطفه ١٠ بنات من اهناك
نظر للحراس بغضب وقال :
كيف المطاريد ينزلو الجزيرة وفين الحرس معين شوية حريم اياك كيف يخطفه الابنته من اهناك
رد الحارس وقال :
رئيس الحرس ياكبير جال خدوهم علي خوانه وفي كتير من الحرس اتصاب ياكبير وفي منيهم اداك عمره والمطاريد في منيهم اتصاب ومنيهم حرسك قتلوهم بس الابنته اهليهم حالتهم صعبه جوى
رد سلطان المنشاوي بغضب وقال :
جهزو الرجالة هننزل الجزيرة
امسك سلطان هاتفه وانها مكلمته وذهب

 

 

اما في مكان أخر وبتحديد في الجزيرة
يجلسون الأهالي ويصرخون علي بناتهم حتي قالت أحدهم :
بيتي اني عاوزة بيتي ياناس انجدوهم ياخلج بيتي هتضيع انجدوني يارب احميلي بيتي
واخره تقول :
ياخراب بيتي يانا اخ يابيتي ياصغيرة علي الا حوصلك يانضري
حتي وصل سلطان المنشاوي وقال :
بناتكم بناتي ومتجلجوش عليهم حتي قال :
تعالو معاي
جلس سلطان المنشاوي مع رئيس الحرس وسمع منه ومن الجميع
اما في مكان أخر وبتحديد وراء الجبل
يجلسون الفتيات مربتطين والأرجل الايد ويبكون بشدة حتي قال واحد من مطاريد الجبل
ياريس حمدان كله تمام الابنته جوة وجعفر بيجول الجزيرة والصعيد كليتهم مجلوبين
ضحك حمدان وقال :
حلو جوى جوى هنصبر ونشوف سلطان المنشاوي هيعمل ايه منسيش اليوم الا جتل في ابوي والله ل اندمة علي الا عمله واني ياهو والعين بالعين والسن بالسن والبادى اظلم وانا هحرج قلبه علي ولده او حفيدة او نخليهم اتنيناتهم واجده اكون كسرته
فر مكان أخر وبتحديد في شركة لؤلؤة
لملمت اشيائها بسرعه وذهبت من الشركة وهي بتجري ورفعت هاتفها وقالت :
الاتفاق اتغير وبعد ما انهت مكالمتها اتجهت الي الفيلا واتها تلفون وقال :
في الخدمة ياسنيوريتا
ردت وقالت :
تمام ***********
حملت نفسها وذهبت بسيارتها وبعد ساعتين تقابلت مع أحدهم وهو يقول :
اهلا ياملكة الصعيد والعالم كله

 

 

نظرت له وقالت :
واخيراً روبرت مفيش وقت جهزت الا قولتلك عليه
رد وقال :
كله تمام ياملكه
ذهبت في السيارة ورائها سيارتين محملين من الحرس وركب كعاها روبرت وذهبه
وصلت لؤلؤ الي الصعيد وقالت ب اعلي صوت :
يارعد
رد وقال :
نعم ياكبيرة
ردت وقالت :
خد الرجالة علي بيت الاستراحه وشوف محتاجين ايه
ذهب الجميع ودخلت لؤلؤ وعيناها قد تلونت بالغضب حتي قالت قمر :
بيتي حمدلله على السلامة ميتا جيتي
ردت وقالت :
لسه جاية ياماي
وتركتهم وهي غاضبة حتي دخل جدها وقال :
لؤلؤ اهنية
ردت نجات وقالت :
ايوة ياكبير ومشيفاش جدامها
طلع سلطان الي غرفتها وقال :
ادماغك كيف الحجر جولتلك متجيش وتخلي خيك اهناك وخالك وانتي متسمعيش لجدك واصل
ردت وهي غاضبة وقالت :
نفذت كل حاجه وخواتي اهناك ياجدى بعدنهم وكمان في امعاهم حرس متجلجش

 

 

انما اني مستحيل ياجدى مجيش كيف اهملك
رد وقال :
اسمعي يابتي بلاش تغضبي وغضبك يعميكي عن الحقيقة مطاريد الجبل وعرين جوى اوعي يالؤلؤ تتسرعي
ردت وقالت :
ونهملهم يغتصبه الابنته اياك نهمل اهل الجزيرة يموته بحسرتهم علي بناتهم ياجدى كيف اجدة
رد وقال :
الرجالة هيشوفه شغلهم يابتي بعدى انتي
ردت لغضب وقالت :
فين الرجالة ياجدى لبسه طرحه يوم ما سابه المطاريد يهجمه البيوت ويخطفه بناتها
رد سلطان المنشاوي بغضب وقال :
مش هنهملهم يابتي بس ارتاحي ونتحدد بعدين
تركها وذهب ونظرت الي طيفة وقالت :
مبجاش لؤلؤ الصعيد اذا سبتهم يطلع عليهم شمس
اتصل قصي علي لؤلؤ وقال :
انتي فين ومين الناس الا في الفيلا دى
ردت وقالت :
اسمع ياخي دول حرس تخليهم عندك وين ما روحت انت وعمك وخيك يكون معكم حرس دى أوامر ومتسألش دلوجت بالأذن
قفلت وقصي ونور الدين وفهد نظرو لبعضهم حتي قال قصي :
مخبرش خيتك كيف بتفكر ومفهمش حوصل اي
رد نور الدين وقال :
هكلم ابوي واشوف في ايه
في مكان أخر وبتحديد في الاستراحه ذهبت لؤلؤ الي روبرت وقالت :
جهزت كل حاجه روبرت
رد وقال :
كله جاهز ياملكه
ردت وقالت :
والرجالة هيتحمله ولا اي وضعهم
رد وقال :
كلهم تربيتي ياملكه تدريبي مش بيهمهم ضرب نار ولا غيرو ومتقلقيش جهزت واقي الرصاص البسي دة علشان حميتك اهم مننا كلنا
ردت لؤلؤ وقالت :
الحامي ربنا ياروبرت
يلا اجهزو
تجهزت لؤلؤ وحراستها ويرئسهم روبرت وذهبه

 

 

قلق سلطان من نومه وذهب الي لؤلؤ وظل يخبط ولكن دون رد فتح الباب ولم يجدها وصاح سلطان وفاق كل من في المنزل وظلت قمر تبكي بشدة ودياب يقول :
ليه يابتي دماغك الوعرة دى مفهاش هزار دول مطاريد الجبل يابوي واعرين عاوز بتي يابوي ليه خبرتها
رد سلطان بغضب وقال :
ياك هتنوح كيف الحريم جهز الرجالة وحصلني انت وخيك
ظلو الجميع يبكي وقالت نجات :
لا ياكبير هتروحو فين دول مطاريد مسلاحين
رد مندور بغضب وقال :
ارجدى يامره متتدخليش في الا ميخصكيش ياله يابوي نشوف بت اخوي
اتاهم صوت يقول :
ياكبير ياكبير الحج ياكبير
نظر سلطان بخوف وقال :
حوصل ايه
رد وقال :
الست لؤلؤ طلعت علي الجبل ياكبير
انصدم الجميع وانقلب البيت لصراخ وبكاء
وقع سلطان المنشاوي من طوله والجميع اصبهم حالة فزع حتي ذاهبه واتو بالدكتور
اما عند لؤلؤ ركنت السيارات وحمله بعض الصناديق المحمله باانواع من الأسلحه

 

 

انتشرو الرجال وحوطه الجبل وسمعت لؤلؤ صوت البنات وهم يبكون
نظرت الي الجهات وادت الاشارة للحرس وبدأت ترمي قنابل مسيله للدموع
ونزله رجال لؤلؤ الي الجبل ومعهم لؤلؤ امسكت لؤلؤ رجل ولوت دماغه وطب مكانه مات اما عن الباقية اتبادلة ضرب النار وكأن الحرب قامت
حتي قال بصوت قوي مليئ بالخوف روبرت :
لؤلؤ

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

الرواية  كاملة اضغط على : (رواية لؤلؤ الصعيد)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى