روايات

رواية أنا فتحية الفصل الأول 1 بقلم مارلي إيهاب

رواية أنا فتحية الفصل الأول 1 بقلم مارلي إيهاب

رواية أنا فتحية البارت الأول

رواية أنا فتحية الجزء الأول

رواية أنا فتحية
رواية أنا فتحية

رواية أنا فتحية الحلقة الأولى

ايوه انا اسمي فتحية وعندي 20سنه في كلية تمريض ابويا بواب علي قد حاله دخلني في ثانوي تمريض وقال يا بنتي احنا مش قد المصاريف الثانوي العام انتي تدخلي اي مدرسة ثانوي وخلاص يعني انتي هتفلحي هتتطلعي ايه يعني انتي اخرك هيكون في بيت جوزك اه نسيت اقولك اننا من الارياف وعندنا البت اللي ماتتجوز من هي عندها 16 سنه بالكثير تبقي بايره ايوه وقطر الجواز فاتها خلاص علشان كده ابويا اول ما تممت 16 سنه قالي يلا متقدملك عريس متريش وابن ناس
لكن انا وقفتله وقولتله ابدا كفاية انك مدخلتنيش ثانوي عام ودخلتي تمرض انا مش هتجوز غير لما اخلص تعلمي مش هسمع الكلام ده منكم
ابويا وقتها صدمني وقالي.؟. انتي متكبره علي ايه يا بت انتي انتي اصلا لا شكل ولا منظر انتي تطولي ان واحد زي ده يبصلك ولا عمرك تحلمي اصلا ان واحد زيه يبص لوحده زيك بصي لنفسك في المرايا و احمدي ربنا انك مش هتعنسي وتبقي بايره محدش هيبصلك يا بنت مدحت
ايوه ابويا اسمه مدحت وامي اسمها ساميه
نسيت اقولكم انهم سموني علي اسم ستي فتحية
متعرفوش معناتي مع الاسم من اول مادخلت الحضانه كنت اشوف البنات والولاد بيضحكوا عليا ويترقوا علي اسمي وشكلي اوصفلكم شكلي
انا سمره وملامحي مش احسن حاجة وجسمي مليان شوية وشعري اكرت وخشن و ياتخينه
دايما يقولي يا فحمه وياسوده وكنت اروح لأمي. اقولها وانا بعيت وبدموع عيني اقول…. ياماما البنات والولاد في المدرسه بيتريقوا عليا وبيقولي انت وحشة وشكلك وحش واسمك وحش واني فحمه
كنت مستنية الدعم منها وانها تحتضني لكن صدمني ردها عليا وهي بتقولي بكل جحود….. انا مش عارفه انتي طالعة وحشة كده لمين انا وابوكي حلوين طالعة وحشة كده لمين ما ليهم حق يقرفوا من شكلك ده ويضيقوا منه انتي تسمعي وتسكتي ومتتكلميش
وقعتها دخلت اوضتي وقعدت اصرخ وقال…. ليه يارب خلقتني وحشة ليه انا كنت لسه صغيرة ومعرفش حاجه كنت بعاتب ربنا وبقوله ليه يارب ليه مخليهم قساين اوي عليا
كنت اقوله ببرئة…. طب ليه اهلي مش بيحبوني علشان انا وحشة صح علشان شكلي مش حلو طب انا ذنبي ايه
وكنت اعيط اوي ممكن اقعد ساعتين تالته من غير ما حد يدخل ويقولي مالك
لغاية ما امي خلفت اختي وسامتها وسام اه سمتها وسام وانا فتحية اصل وسام كانت طالعة لامي وابويا جميلة اوي اوي عينه عسلي فاتح وشعر حرير
وجسم رفيع وجميل
كانوا دايما يهتموا بيها ويقولها انتي جميلة انتي قمر انتي حلوة ودايما شوفي نفسك حلوة علشان انتي حلوه
وقتها كنت بسمعهم وانا مقهورة تعبانه
وكنت اعيط واقول….. طب وانا وكنت اقول لنفسي وانا واقفه قصاد المرايا وبعيط…. هقولك انا ايه انا وحشة انا مسخ انا تخينة انا اللي ملامحي وحشة وشكلها وحش انا السمرا انا الفاشلة انا اللي منفعش لحاجة
وكنت افضل اقول الكلام ده لي نفسي وانا ببكي بقهر
انتي وقتها دخلت اولي ثانوي عام. وقتها قولت لبابا
مانت دخلت وسام ثانوي عام اشمعني انا يعني
وقتها قالي…. وسام شكل طلاب الثانوي العام. انتي شكل الصنايع والتجاري والتمريض اما الثانوي عام عايز بنات شكلها حلو وانتي وحشة وفاشلة
وقتها سبته وروحت اقعد في الارض مع العلم ان الفرق بيني وبين اختي تلات سنين روحت اعيط كالعادة واقول…. مش مسامحة حد اذني
بعض ما رفضت العريس اللي كان متقدملي والكلام القاسي والجارح اللي قالهولي ابويا
فضلت سبته علي موقفي وقولتله مش هتجوز وضربني جامد اوي اوي لدرجة اني نزفت ولكن برضه رفضت وهما اتقبلوا الرفض ده بعد ما العريس. جه ورفضته قصاد الناس وقصاد. اهله مشيوا من هنا وابويا ضربني لدرجة انه كسر لي ايدي ومنعني من مروح المدرسة وقتها عرفت انا قمتي ايه عندهم. وقتها عرفت انا ايه بنسبه ليهم دخلت يوميها اوضتي بعد اما امي خدتني المستشفى وجبسوا ايدي وكانت طول الطريق بتشتم فيا وبتزغدني
دخلت اوضتي وانا بموت من جوايا وحاسة بالقهر الشديد
فضلت علي هذا الحال ومكنش في عرسان بتتقدم ليا علي شان شكلي الوحش لكن اختي كان كل يوم عريس لكن ابويا يرفض ويقول بنتي هتتعلم وهتبقي دكتورة قد الدنيا تاخد اختها وساعتها كنت بموت وانا بسمع رد العريس وهو بيضحك بسخرية…. اختها مين دي شبه العفريت انا اتخض منها
كنت بموت كأن سكينة تلمه دبحتني ابويا بيبيع ويشتري فيا وكل واحد وتعلقته السخيفة عليا
لغاية ما دخلت الكلية اللي ابويا مرديش يدفع مصاريفها وخرجت اشتغل في محل ملابس علشان اتعلم
في يوم في الكلية كنت كل ما اروح. اتعرف علي حد يبعد عني بسبب شكلي السئ
كنت بدخل حمام الجامعة واعيط بشدة وبعدين اخرج عادي وكأن لم يكن
لكن انا كنت ممتازة اوي في الدراسة وكان في كذا بنت مصاحبني لكن منهم بنت كنت بحبها جدا لانها دايما شايفني حلوه وبتقولي انتي حلوه وجميلة والحلوة حلوة الروح
كنت اتشجع واتعلق بيها اكتر لدرجة تعرفوا اه اه هقولكم لو خيروني اني ارمي نفسي في النار وانقذها هعملها
كنت بجيب اكلي واكلها وبقيت المرتب بتاعي. لو عازت مني حاجه كنت بديها منه
وفي. كل امتحان اوي حاجه كنت بغششها مله لدرجة انها كانت بتجيب اكتر مني
بكلمكم دلوقتي بدموع عيوني قصتي لسه مخلصتش لحد كده بالعكس لسه هتبتدي
في مره لقيت واحد جاي يقرب مني
ويقولي اسمي امجد وانتي
وقتها أنا كنت مكسوفة ومتردد لان عمر ما حد بذات من الجنس الاخر متكلمتش
قالي…. انا معجب جدا بيكي وحابب اننا نتعرف علي بعض لو معندكيش مانع
قولتله…. انا مبتعرفش
قالي بطريقة سحرتني….. فكري مش هتخسري حاجه وهجيلك تاني مع السلامه
وقتها بعد ما مشي قولت ليه مش شايفني وحشة زي الكل ليه
روحت علي صحبتي رحمة حبيبتي وقولتلها علي اللي حصل
وهي شجعتني وقالت… اتعرفي عليه وماله الكل هنا بيتعرف فين المشكله
وقتها قولتلها….. بس انا يعني شكلي وحش
رحمة قالتي…. متقوليش علي نفسك كده وبعدين هو اللي جاي يتعرف مش انتي اللي روحتيله
وقتها الكلام عجبني وكان نفسي اعيش التجرية اللي الكل عاشها وفعلا جالي تاني وطلب نفس الطلب وانه يتعرف عليا وانا وفقت وبيقينا كل يوم نتقابل في الجامعة وبقي روتين اساسي في. حياتي بقي عامل زي الاكسجين مقدرش من غيره اتنفس قولته انا بحبك قالي وانا كمام كنت وقتها مستغربة اوي من رد صحبتي اللي كان كل حاجه بتشجعني عليها طلب مني اننا نتجوز عرفي وسألتها وهي قالت وافقي احسن يسيبك وقتها كان الموضوع ده لو حصل وللهي كنت هموت هموت بجد.
وافقت واتجوزته عرفي وهو كان عنده شقة بابه بس مقفوله كان بيفتحه ونتقابل فيه لكن في مره اتصدمت صدمه عمري صدمه كانت هتموتني
الدنيا كلها اسودت قدامي مكنتش مصدقة اللي شايفه قصادي
هقف لغاية هنا ولو عجبتكم لايك وكومنت متنساش تقول رايك

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية أنا فتحية)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى