روايات

رواية لا أدري كيف أحببتها الفصل الحادي عشر 11 بقلم دعاء حجاج

رواية لا أدري كيف أحببتها الفصل الحادي عشر 11 بقلم دعاء حجاج

رواية لا أدري كيف أحببتها البارت الحادي عشر

رواية لا أدري كيف أحببتها الجزء الحادي عشر

رواية لا أدري كيف أحببتها
رواية لا أدري كيف أحببتها

رواية لا أدري كيف أحببتها الحلقة الحادية عشر

آدم رجع البيت ومالقاش فاطمه وقال بصوت جهوري:يعنى مشت يبقا اختارت طلاقها بايدها
وفجاه صدر صوت من داخل المطبخ
آدم دخل المطبخ وشاف فاطمه وقال: فكرتك مشيتى
فاطمه مردتش عليااا وفضلت ساكته وآدم بيتكلم وفاطمه مش بترد عليا
آدم بعصبية:طالما مش عايزه تردي فضلتى قاعده ليه
_العشاء جاهز
آدم مسك منها الطباق ورمهم على الأرض وقال:انا بكلمك ثم كمل بغضب:ولما اكلمك تردي
فاطمه زقتوا ودخلت الاوضه عالطول
آدم بصوت عالى: شكلك بتحبي الع”نف وانا اعشق النوع ده
فاطمه قعدت على السرير وقالت: انا مش عارفه قعدت ليه يمكن عشان خفت يطلقنى فعلااا
فاطمه حطت ايدها على رأسها وقالت:لو الحب بيخلى الواحد يجى على كرامته كده يبقا بلاشه احسن
في صباح اليوم التالى ✨
في المستشفي✨
آنيا بدأت تفوق وتقول: آدم آدم
خالد مسك أيدها وقال:انا جنبك يا بنتى
آنيا فاقت فعلا وقالت بعياااط:لا يا آدم انت ليا انا بس
خالد أخدها في حضنه وقال: اي اللى حصل ؟
آنيا بعدت عن خالد وقالت:آدم فين

 

 

_صباح الخير
آنيا بفرحه:آدم
آدم دخل وكان حامل بوكيه ورد وقال:صاحبي اخباره اي دلوقتى
آنيا بحزن:انا زعلانه منك على فكره
آدم قعد جنبها وقال:زعلانه منى
آنيا هزت راسها وقالت:اه زعلانه منك عشان
آدم ضم حواجبه وقال:عشان أي
آنيا حضنت آدم وقالت: انا مقدرش اعيش من غيرك يا آدم ارجوك متعملش كده تانى
خالد كان واقف مستغرب اوى وقال في سره: يا تري بنتى بتتكلم عن أي ؟
_وانا بوعدك يا أميرتي مش هزعلك تانى
_كل مره بتقول كده يا آدم واتفاجا انك ****
آدم قاطعها وقال:خلاص انا اسف
آنيا حضنت آدم للمره الثانيه وقال:خلاص اعتذارك مقبول
الدكتور:الف سلامه عليكى يا آنيا
آنيا بابتسامه:الله يسلمك انا عايزه اطلع من هنا يا آدم
الدكتور:مش دلوقتى يا آنيا لما الجر”وح تلتام الاول
آنيا بصت لادم وقالت:آدم قول للدكتور انى بخير وعايزه اطلع من هناا
آدم حط ايدو على كتفها وقال: مينفعش يا آنيا عشان الحادثه كانت جامده اوى
_طب مش هتسبنى صح
آدم هز رأسه بمعنى لاءء وقال:هجيلك كل يوم
آنيا ابتسمت وقالت في سرها: مش هسمح لفاطمه تاخدك منى ابدااا
عند فاطمه ✨
صحت على رنه جرس الباب
فاطمه قامت عالطول وقالت:يا تري مين ؟
فاطمه فتحت الباب وقالت:جدو فاروق
فاروق دخل هو وسميحه الده آدم غير حنان اخت آدم طبعا
_اتفضلوااا
فاروق بهمس:امال آدم فين
_مش عارفه
_طب اقعدي مع سميحه وانا هرن علياا
فاطمه هزت رأسها وراحت قعدت معهم فعلاا وكانت خايفه من سميحه اوى لانها عارفه ان سميحه مش بتحبها
_عامله اي يا فاطمه
فاطمه بارتباك:الحمدلله بخير
_انا مش شايفه آدم يعنى
_اصلاااا آدم راح مشوار وقال مش هيتاخر
_اتمنى!!
فاروق وقف على جنب ورن على آدم
_مين إللى بيرن يا آدم
آدم بص في التليفون وقال: ثانيه وراجع
آنيا هزت راسها وقالت:ماااشي
آدم طلع وفتح التليفون وقال:الوو
_انت فين
آدم بكدب:في الكافتريا مع صحابي

 

 

_طب تعالى فورا
_ليه ؟
_امك واختك عندك وعايزين يشوفوك
_اممم مسافه السكه وهكون عندك
_متتاخرش
آدم قفل التليفون ودخل لانيا وقال:انا لازم أمشي
آنيا بفضول:ليه
_ماما واختى موجودين عندي ولازم اروحلهم
آنيا هزت راسها وقالت:مااشي
_عن اذنكم
فاروق قعد جنب فاطمه وقال: رنيت علياا وقال مسافه السكه وهكون عندك
_وقالك فين ؟
فاروق باستغراب:مش فاهم
فاطمه بابتسامه:لا مفيش حاجه ثم كملت:تشربي اي يا خالتى
_لا يا بنتى شكرااا متتعبيش نفسك
فاطمه استغربت وقالت في سرها: اعتقد انها بتكر”هنى
_بتفكري في اي يا فاطمه
_هااا ولا حاجه
بعد مرور ربع ساعه تقريبا ✨
الباب رن ✨
_اكيداا ده آدم هقوم افتح الباب
فاطمه مسكت ايد فاروق وقالت:ارتاح انت يا جدو هروح انا
فاروق أبتسم وفاطمه قامت
فاطمه فتحت الباب فعلااا وكانت ماشيه ولكن آدم مسك أيدها وقال: أوعك تقولى حاجه لجدو على اللى حصل امبارح
_اطمن انا مش من النوع ده
آدم بص على ايد فاطمه وضم حواجبه
فاطمه سحبت ايدها ودخلت عالطول
_وانا بقول البيت نور ليه اتري ست الكل هنااا
_هههه كل بعقلي حلاوه كل
آدم حضنها وقال:هو انا اقدر يا ماما
_لا تقدر واكبر دليل على كده انك مجاتش لحد دلوقتى تشوفني
آدم بص لفاروق اللى ادخل عالطول وقال:ما خلاص يا بنتى
آدم قعد جنب امه وقال:خلاص بقا يا ست الكل
_مش ناوي ترجع البيت بقااا
آدم بص في الأرض وقال بجمود:مستحيل
_اتكلم معااا يا بابا وقوله إن جلال مش هيدخل القصر تانى
_هو حرا يا بنتى وبعدين انا قررت
آدم بص لفاروق وقال:قررت اي يا جدو
_قررت فاطمه وآدم هيسافروا قطر
فاطمه بصت لادم وآدم بصلها ايضا وقالوا بصوت واحد:قطر
_مالكم مصدومين كده ليه وبعدين قطر دوله حلوه أوي وتشبه دول الأجانب
سميحه حاولت تخفي غضبها
_اي رايك يا بنتى
ابتسمت وقالت: قرار جميل يا بابا ده لو وافق آدم طبعاا
فاروق بص لادم وقال:وهيرفض ليه مش كده يا آدم
آدم ابتسم ابتسامه تحمل الغضب:طبعاا يا جدو
_طالما موافق يبقا خلاص تسافروا بكره
آدم ضم حواجبه وقال:بكره لا طبعاا ثم كمل: احم اقصد في إجراءات لازم تنعمل الاول

 

 

_متقلقش كل الإجراءات اللى تخص السفر انتهت والطايره هتقلع بكره على الساعه ١٠ صباحاً
_بكره والساعه ١٠ صباحاً
_انا حاسس انك زعلان مش عارف ليه
آدم بسخريه:زعلان مش زعلان والله ثم كمل:مضايق بس احم اقصد فرحان طبعاا من صغري وانا نفسي أسافر قطر
في منزل جلال ✨
_هو ده اللى قدرت عليااا يا جلال
_عملت اللى في ايدي كله كنتى عايزاني اعمل اي يعنى
_طب لحد امتى ؟
جلال قام وقال:بابا العائق الوحيد في طريقي وطالما عايش مش هاخد ولا جنيه من ثروته
سوزي قامت وقالت بخبث:ناوى على اي يا حبيبي
_اقت”ل بابا
_😳😳 سوزي فاقت من الصدمه وقالت:ينهار اسو”د عايز تقت”ل ابوك يا جلال
_ومالك مصدومه كده ليه
سوزي بفرحه:اصلاا معرفش قلبك حجر كده
_حجر مع أعدائي بس
_طب مع حبايبك
جلال شدها من خصرها وقال:تعالى اقولك بس جوااا
_ماااشي
بعد مرور نصف ساعه تقريباً ✨
فاروق قام وقال:مش يلاا يا بنتى !!
سميحه قامت وحضنت آدم وقالت:خد بالك من نفسك ومن فاطمه
آدم بضيق: حاااضر يا ماما
حنان حضنت فاطمه وقالت:انا حبيتك اوى يا فاطمه
فاطمه بابتسامه:وانا اكتر
_رقمي معاكى يبقي رنى عليااا
_حاااضر
بعد شويه طلعوا فعلاااا وآدم قفل الباب وفاطمه قالت بصوت هادي جدا:كنت فين ؟
آدم بص حواليا وقال:بتكلمينى ؟
فاطمه بتريقه:لا بكلم امى ايوه بكلمك
_هههه قديمه بس حلوه
_انا مش بهزر على فكره كنت عندها صح
آدم حط ايدو في جيبوا وقال:وانتى مالك
_طب تمام اسمع بقاا لما اطلع أوعك تسال كنتى فين
_ما لو بتطلعى من غير مشاكل مكنتش فكرت فيكى اصلاا
فاطمه بغرور:عشان حلوه

 

 

 

آدم ضحك بسخريه وقال: مش عارف اي الحلو فيكى مخلى الكل ينعجب بيكى
_وانا كمان مش عارفه اي الحلو فيك عشان البنات لازقه فيك كده
آدم بغمزه: تحبي تعرفي !!
_هههه لا شكراا
آدم راح وقف قصادها وقال:اي اللى على ايدك ده
فاطمه بصت لايدها وقالت بارتباك:ده جر”ح بسيط
آدم بشك:ده جر”ح؟
فاطمه بلعت ريقها وقالت:اه جر”ح
آدم شال الشاش من على أيدها ولقي لازقه صغيره اللى بتنحط لما الدكتور يسحب مننا د”م
_اي ده
فاطمه بارتباك:دبوس دخل في ايدي مش اكتر
_ازاى دخل ؟
فاطمه بخوف: معرفش
آدم شد فاطمه ليا ونبضات قلبهاا ازدادت اوى وهمس في ودنها وقال: كل يوم بتكبري في نظري اكتر
فاطمه مكنتش عارفه تفرح ولا تزعل
وفجاه زقت آدم وقالت:انا مش عارفه حضرتك بتتكلم عن أي
_ليه قولتى للدكتور يقولنا اللى اتبرع شاب
_انا مش عارفه حضرتك بتتكلم عن أي
_لا عارفه وفاهمه كويس انا بتكلم عن أي
فاطمه كانت ماشيه ولكن آدم مسك أيدها وقال: شكراا
وقتها الدموع نزلت من عين فاطمه وآدم قرب منها وحط ايدو على خدها وقال:لولا تبرعك كانت آنيا ما”تت
فاطمه بصت لادم وقالت:انت مش مكسوف من نفسك عمرك شوفت واحده بتبرع لواحده بتحب زوجها أو العكس
آدم هز رأسه وقال:عشان كده كبرتي في نظري
_واخدت اي لما كبرت في نظرك
_احترامى ليكى
_اممم كويس انى خدت حاجه منك وعلى فكره أوعك تفكر انا عملت كده عشانك أو عشانه انا عملت كده من باب الرحمه
_عااارف
فاطمه شالت ايد آدم من على خدها وقالت:انا مش عايزه اعيش مع واحد زيك
_وانا بوعدك هتغير
_لازم تتغير عشانها ويا ريت تغيرها معاااك وبتمنالكم حياه سعيده

 

 

 

_لا هتغير عشانك
فاطمه وقفت مره واحده مع دقات قلب سريعه جدااا ربما كانت مسموعه
_انت بتقول اي
آدم مسك ايد فاطمه وقال:انا مش بحب آنيا يا فاطمه ولا عمري حبتها آنيا بالنسبالى صديقه مش اكتر
_وانا مالى
_لا مالك عشان بسببك البت كانت هتمو”ت
فاطمه ضمت حواجبها وقالت: بسببي
آدم بتوهان: انا مش عارف ازاى عملت كده البت جاتلى لحد البيت ورنت الجرس ورفضت افتحلها الباب عشانك
_انا مالى بردو
آدم بهدوء: انتى لازم تفهمينى في حاجه مش عارفه هي اي بس حاسس بشعور غريب اتجاهك
_انا هروح اجهز الفطار عن اذنك
فاطمه دخلت المطبخ وآدم مكنش عارف اي اللى بيحصله وليه قالها كده
فاطمه حطت أيدها على قلبها ومكنتش مصدقه معقول آدم بيحبها ولا لعبه منه
فاطمه بصت في أيدها وافتكرت ازاى اتبرعت لانيا
فلاش باااك ✨
_لو سمحت يا عمى
_اتفضلى !!
_ممكن اعرف اقرب مستشفى هنا فين
_اقرب مستشفى يا بنتى هي ****
_ شكرا اوى
فاطمه وقفت عربيه وركبت وقالت للسواق على اسم المستشفي
بعد مرور ربع ساعه
فاطمه نزلت فعلاا ودفعت للراجل الاجره ودخلت
_لو سمحتى ممكن اعرف غرفه الانسه آنيا رقم كاام
_آنيا اي ؟
فاطمه بتوهان:آنيا آنيا
_انتى تقصدي آنيا بنت خالد بيه
_هي عملت حادثه
_ايوه هي آنيا بنت خالد بيه !!
_طب ممكن اعرف غرفتها رقم كام
الممرضه بصت في الكشف وقالت:رقم ١٣٥٧
_تمام شكرا اوى
فاطمه ركبت الاسانسير ووصلت فعلاا ولكن استخبت عالطول وقالت:آدم هناا اعمل اي دلوقتى؟
فاطمه بصت قدامها لقت لبس ممرضين دخلت الاوضه وغيرت هدومها ولبست لبس ممرضه وحطت الكمامه على وشها وطلعت
_لو سمحتى فين الاوضه اللى بيتبرعوا فيها الد”م
الممرضه باستغراب:ازاى مش عارفه غرفه التبرعات
فاطمه بارتباك:انا جديده هناا ومعرفش
الممرضه:تدريب يعنى
فاطمه هزت راسها وقالت:اه تدريب لسه
الممرضه:بصي أمشي قدام وعلى ايدك اليمين هتلاقيها
_اممم شكرا اوى عن اذنك
فاطمه مشت متجها إلى غرفه التبرعات

 

 

 

آدم كان ماشي عكس اتجاه فاطمه وفاطمه كانت بصه في الأرض وفجاه دخلوا في بعض
_اعااااا
آدم مسكها عالطول وقال:انا اسف اوى
فاطمه بعدت عن آدم عالطول وقالت بصوت خافي جدا:ولا يهمك
آدم باستغراب:الصوت ده مش غريب عليااا
فاطمه كانت ماشيه مستعجله اوى
_فاطمه
فاطمه وقفت مكانها ودقات قلبها كانت سريعه جدااا
آدم كانت رايح عندها ولكن حد ندا
_آدم بيه
فاطمه خدت نفس عميق ودخلت الاوضه عالطول
_مين حضرتك
فاطمه شالت الكمامه وقالت: انا فصيلتى نفس فصيله آنيا بنت خالد بيه ومستعده اتبرع
_طب لابسه لبس ممرضات ليه
فاطمه بارتباك: اصلااا
الدكتور دخل وقال:مين ده معنااا
الممرضه:معرفش يا دكتور دخلت وقالت إن فصيلتها نفس فصيله آنيا بنت خالد بيه
الدكتور بفرحه:تمااام اتفضلى
فاطمه قعدت والدكتور قال:بس لابسه لبس ممرضات ليه
فاطمه حكت للدكتور كل حاجه وقالت: انا مستعده اتبرع لانيا بس عندي طلب
الدكتور:اتفضلى !!
_آدم وخالد بيه ميعرفوش أن انا اللى اتبرعت
الدكتور:طب لو سألوا مين اللى اتبرع اقولهم اي
_قولهم شاب جى اتبرع ومشي وقول لخالد بيه شكرك مقبول
الدكتور هز راسه وقال:كنزي
_نعم يا دكتور
_اسحبي منها د”م
_اتفضلى !!
فاطمه قعدت على السرير والممرضه سحبت منها د”م فعلاا
بعد شويه
_اشربي ده
فاطمه قامت وقالت:لا شكرا عن اذنك

 

 

 

_استنى لازم تشربيها
فاطمه طلعت عالطول ودخلت اوضه الممرضين وغيرت هدومها ومشت
بااااك ✨
آدم كان نايم على السرير وبيحاول يفسر اللى قالوا لكن معرفش وفجاه سمع صريخ فاطمه
_اعاااااااا
آدم قام عالطول ودخل المطبخ وكان في حاله صدمه:😳
تفتكروا فاطمه صرخت ليه ؟

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية لا أدري كيف أحببتها)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
error: Content is protected !!