روايات

رواية تزوجتني رغما عني فأحببتك الفصل العاشر 10 بقلم حفيدة عائشة

رواية تزوجتني رغما عني فأحببتك الفصل العاشر 10 بقلم حفيدة عائشة

رواية تزوجتني رغما عني فأحببتك الجزء العاشر

رواية تزوجتني رغما عني فأحببتك البارت العاشر

رواية تزوجتني رغما عني فأحببتك الحلقة العاشرة

_«فاديه بعصبيه» صح ازاي يعني صح انه يبص علي بنات الناس ويعاكسهم طب ماالمنتقبه بتتعاكس
_«ريم بدموع» بس الدين عادل انا اخد ذنب اني لبست لبس متبرج وهو خاد ذنب انه مغضش البصر وعاكسني والمنتقبه اللي بتتكلمي عليها دي مبتخدش ذنب لانها لبسه لبس يرضي ربنا
_«فاديه بهدوء» طيب خلاص اهدي محصلش حاجه
_ر«يم بعزم» انا مش هلبس بناطيل وبلوزات دي تاني خلاص كل مااشوف بنت لابسه لبس يرضي ربنا قلبي بيوجعني انا عايزه البس دريسات
_«فاديه بهدوء» يبنتي ماالكل البنات بتلبس كدا مالك في ايه كل دا عشان اتقالك العمر لاحظه والحلوفه مش ملحظه ربنا يكملك بعقلك انا هدخل المطبخ
” ثم غادرت فاديه ”
_«ريم قائله بعزم» انا لازم اتغير انا قرفت من حياتي كلها انا لو قابلت ربنا كدا هقله ايه؟؟ انا معملتش حاجه في حياتي تدخلني الجنه يارب ساعدني اتووب يارب
____________________♡
صباح يوم جديد 🐥💚
_«زين بهدوء» انتي رايحه فين
_«حياء بكسوف» هروح معاك الشغل
_«زين برفض» لا انتي هتفضلي في البيت معززه مكرمه
_«حياء بهدوء» لا بعد اذنك انا عايزه اجي معاك انا من صغري وانا بشتغل وواخده علي كده بالله عليك وافق
_«زين بهدوء» طب ياستي هخدك معايا
_«حياء بحب» جزاك الله كل خير
_ز«ين بهدوء» طب اتفضلي اللبسي وانا هنزل تحت هستناكي
_«حياء بهدوء» طب مش هتصلي قبل ماننزل
_«زين بإستخفاف» مش لما اصلي الفرض الاول ابقي اصلي السنن
_«حياء بحب» وايه اللي منعك تصلي مفيش احلي من الصلاه هي اللي بتبعدنا عن المنكر وبتقربنا من المعروف الصلاه دي كان الرسول صلى الله عليه وسلم بيقول ارحنا بها يابلال يعني هي الراحه والسكينه انت بتبقي واقف امام ربنا ربنا شايف خشوعك وشايف حركاتك ودعائك انت لما بتقول ايات من القران انت كدا بتكلمه والصلاه انت اللي محتجها في حياتك هو في احلي من القرب من ربنا
_«زين بإحراج» عندك حق ان شاء الله هصلي
_«حياء بحب» يلا ابدء من النهارده اتوضي وانا مستنياك نصلي سوا
_«زين بإحراج» تمام
«ثم قال لنفسه» مالك يازين مش قادر تقولها لاء ليه هي دي اللي متجوزها عشان توريها ايام سواد بس هي متستحقش دا وكمان انا واعد ربنا اني هحافظ عليها مقدرش اذيها ابدا
“بعد عدة دقائق ”
_«حياء بحب» اتوضيت الحمدلله
_«زين بحب» ايوه
_«حياء بحب» طيب يلا نصلي جماعه انت امامي الجديد
“فرح زين من كلامها ولكن كان متوترا فهو اول مره يصلي امام بأحد شعر لاول مره ان قلبه رق لحياء”
_«زين بحب» ادينا صلينا ننزل بقي
_«حياء بحب» متستعجلش اول ماتخلص صلاة تقعد مكانك متتحركش
_«زين بعدم فهم» مش فاهم ليه منا خلصت صلاه
_«حياء بحب» في الوقت دا الملائكه بتدعلينا بالمغفره
_«زين بحب» بجد اول مره اعرف طب مفروض نقعد لحد امتي
_«حياء بحب» لحد مانقول آيه الكرسي تجعل بينك وبين الجنه الموت فقط وهنقول سبحان الله والحمدلله والله اكبر 33مره لو قولتهم كل صلاة يغفر لك ماتقدم وماتأخر من ذنبك
_«زين بحب» شكلك هتغيري فيا كتير ياحياء
_«حياء بكسوف» ان شاء الله
” ثم فعل ماقالت حياء بالحرف الواحد ”
_«زين» انا هنزل بقي استناكي لحد ماتجهزي
“ثم غادر زين الغرفه”
_«حياء قائله» ربنا يهديك يازين
“ثم لبست حياء لبسها ونزلت لزين”
_«سلمي بحب» صباح الورد ياحياء
_«حياء بحب» صباح الخير ياماما
_«سلمي بحب» انتو هتنزلو كدا من غير فطار
_«زين» هنفطر في الشغل ياماما
_«سلمي بحب» طب متتأخروش عشان خالتك وبنتها جايين يسلمو علي حياء ويشوفوها
_«زين بحب» تمام ياماما احنا هنمشي بقي مع السلامه
_«سلمي بحب» مع السلامه ياحبايبي
_______________________♡
_«سالي بهدوء» مالك مدايق كدا ليه كل دا عشان زين اتجوز حياء
_«مروان بغيظ» حياء بنت ذكيه جدا وكويسه في شغلها خايف تخلي زين يفوق
_«سالي بمكر» لا متخفش زين ميقدرش يقاومني وبعدها معتقدش انه بيحبها يعني
_«مروان بغيره» يحب مين لا طبعا مبيحبهاش هو بيكرها وانا متأكد بس اللي مش فاهمه اتجوزها ليه
____________________♡
“في الطريق كان زين ماسك السيجاره وكان هيشربها”
_«حياء بصدمه» زين انت بتشرب سجاير
_«زين بإستخفاف» من زمان وانا بشربها
_«حياء بهدوء» بس يازين دي غلط عليك قال الله تعالي (اتستبدلون الذي هو آدني بالذي هو خير) متسبدلش الحاجه الأدني اللي هي المضره اللي بضر صاحبها الحاجه الخير وهي السواك وكمان يازين كل الفلوس اللي بتدفعها في السجاير بتتحاسب عليها تخيل مثلا تفضل تشرف في السجاير دي 30سنه بحالهم يوم القيامه هتتسأل علي ال30سنه دول وربك ليس بظلام للعبيد
_«زين بخوف» يعني انا هفضل اتحاسب علي كل الفلوس اللي بدفعها علي السجاير
_«حياء بهدوء» ايوه يازين وكمان السجاير ذات نفسها حرام يعني هتتحاسب علي الفلوس وعلي السجاير بطل يازين عشان خاطر الله عز وجل
_«زين بهدوء» حاضر هبطلها
_«حياء بفرحه» ربنا يتقبل منك يارب
” ثم وصله سويا الي الشركه دخلت حياء وزين الشركه ”
_«حنين بدموع» حياء انتي فين انا قلقت عليكي
_«حياء بحب ودموع» انا كويسه الحمدلله والله
_«زين بهدوء» اسبكم انا بقي حياء ادخلي مكتبك انتي وحنين يلا
_«حياء بحب» حاضر تعالي ياحنين
“ذهبت حياء وحنين الي مكتبهما”
_«حنين بدموع» طمنيني عليكي عمل فيكي زين قوليلي
_«حياء بحب» متخفيش زين معملش فيا حاجه بالعكس بقي بيعاملني كويس اوي ومش عارفه السبب ايه
_«حنين بصدمه» بجد يعني بيعاملك كويس
_«حياء بدموع» انا مش عارفه اشكر ربنا ازاي بجد انا كنت رفضه الجوازه دي بس كنت لازم اتجوزه عشان بابا عشان يعمل العمليه شوفي بقي لو مكنتش اتجوزته كان بابا هيموت وهعيش مع ابله صفاء اللي بتكرهني طول عمري ونفسها تخلص مني وتجوزني احمد ابن اختها شوفي ربنا بدل حياتي ازاي من حياه بائسه لحياه جديده مليانه بالسعاده اول مره احس اني عايشه دايما كان عندي ثقه في ربنا كبيره اوي انه هيعوضني علي كل اللي شوفته وفعلا عوض ربنا حلو بشكل
_«حنين بحب» ياحبيبتي ياحياء انتي تستهلي كل خير انا مشوفتش في نقاء قلبك وثقتك في الله كدا انتي كنتي واثقه ان ربنا لا يطيعك ابدا وفعلا دا اللي حصل
_«حياء بحب» سيدنا موسي عليه السلام فضل يدعو قومه بس محدش منهم ءامن عشان خايفين من فرعون قال الله تعالي (فَمَا آمَنَ لِمُوسَىٰ إِلَّا ذُرِّيَّةٌ مِّن قَوْمِهِ عَلَىٰ خَوْفٍ مِّن فِرْعَوْنَ وَمَلَئِهِمْ أَن يَفْتِنَهُمْ ۚ وَإِنَّ فِرْعَوْنَ لَعَالٍ فِي الْأَرْضِ وَإِنَّهُ لَمِنَ الْمُسْرِفِينَ) في التفسير القران كلمه ذريه دي بمعني القليل يعني القليل منهم اللي ءامنه بالله عز وجل عشان خايفين من ظلم فرعون واللي هيعمله فيهم ولما كانت ملاء فرعون بيجرو ورا سيدنا موسي عليه السلام وكان قدمهم بحر اللي ءامنه به ظنهم بالله بدء يقل انه هينجيهم ولكن سيدنا موسي كان واثق في الله جدا فشق الله البحر ونجا سيدنا موسي ومن معه وغرق فرعون وجنونه ودا يدل ان مدام ظنيتي بالله خير هتلاقي الخير شوفي ربنا عز وجل جلا جلاله شق البحر عشان خاطر سيدنا موسي
_«حنين بدموع» الله قد ايه ربنا حنين علي عباده
_«حياء بحب» احنا ملناش غيره انا اللي مصبرني علس الحياه هي الصلاة والصوم والذكر دول اللي مخليني احب الحياه اهم علاقه لازم تكسبيها هي علاقتك بربنا بس قوليلي بقي بقيتي منتظمه في الصلاة
_«حنين بحب» جدا جدا ياحياء مبفوتش فرض واحد والله وكمان قررت قرار هتفرحي منه اوي
_«حياء بحب» قولي فرحيني
__________________♡
_«سالي بدلع» ايه يازين مش بتشرب السجاير يعني
_«زين» لا خلاص بطلتها ياسالي شكرا
_«سالي بهدوء» طب متيجي نخرج شويه النهارده
_«زين» لا مش فاضي اتفضلي علي مكتبك
_«سالي بخبث» مالك يازين هي خاف الله خاف مسحتلك مخك ولا ايه
_«زين بعدم فهم» خاف الله خاف دي مين
_«سالي بقرف» هتكون مين يعني حياء
_«زين بعصبيه» انا مسمحلكيش تغلطي فيها ولو بكلمه واتفضلي علي مكتبك مش عايز اشوفك
_«سالي بمكر» تمام يازين بس هتندم علي معاملتك دي ليا
_«زين بعصبيه» زين مبيندمش ياسالي اتفضلي
___________________♡
_«حنين بحماس» انا قررت البس واسع واللبس الخمار
_«حياء بحب» بجد اللهم بارك ياحنين اخيرا فرحتيني اوي
_«حنين بحماس» وبفضل اسمع كلام تريقه كتير بس مش مهتمه خالص زي مايكون ربنا دخل في قلبي الستر وبقيت حباه الحمدلله
_«حياء بحب» اللهم بارك فكرتيني بنفسي كنت مبحبش لبسي خالص وكنت بقول يارب نفسي اللبس واسع ولما لبسته كنت طايره من الفرحه بس عايزه اديكي شويه نصايح كدا
_«حنين» اتفضلي ياحياء انا بحب نصيحك اوي
_«حياء بحب» بصي ياست البنات اول حاجه لازم تعرفي انك مبتعمليش حاجه غلط وانك بترضي الله عز وجل ف اي كلام بتسمعيه متحطهوش في دماغك زي مثلا مش عارفه والله اعمل ف نفسك كدا ليه والله ماحد هيبصلك والكلام دا كله انتي بقي افتكري دايما انك بترضي الله وعايزه رضاه ف اوعي تسلمي ودنك ليهم هيطيعوكي صدقيني الحاجه التانيه مدام هنلبس واسه يبقي نلبسه صح يبقي فعلا فضفاض مش بين انتي تخينه ولا رفيعه ولا محدد وسطك او سنتي من رجلك باين لازم تتطبقي شروط اللبس الواسع والخمار يكون طويل ساتر شعرك كله ومنطقه الصدر دايما ذكري نفسك انك عفيفه ولازم تكوني مثال للمرأة المسلمه لازم تفتخري بلبسك المحترم زي مافيه انتقادات في بردو ايجابيات كتير وهتلاقيها ف اللي زيك الفاسق عايز الكل فاسق زيه والصالح عايز الكل يبقي زيه ربنا يوفقك ياحنين علي كل مايرضاه الله
_«حنين بحب» قد ايه بتخليني احب ديني اكتر واكتر وتحببيني في اللبس الواسع ربنا يحفظك ليا يارب
_«حياء بحب» ويحفظك من كل شر يارب
____________________♡
_«ريم بدموع» لا بالله عليك متعملش فيا كدا
_«زياد بمكر» يبقي تسمعي كلامي وتنفذيه ياريم لإما وربنا افضحك وانشر صورك كلها
_«ريم بخوف» لا بالله عليك انا استأمنتك علي نفسي تعمل فيا كدا
_«زياد بخبث» انتي اللي غبيه وهبله تثقي فيا بتاع ايه انتي اي حد يضحك عليكي اصلا لو مجتيش الشقه ياريم هفضحك وانتي حره بقي مع السلامه
_«ريم ببكاء» شديد هيفضحني يارب استرني يارب انا لازم اكلم حياء
_________________♡
_«صفاء بغل» انا عايزاها تتعب ويجلها سرطان وجوزها يطلقها
_«الدجال» بس دا لازم تجبيلي حاجه تخصها عشان العمل يعمل مفعوله
_«صفاء بغل» قول وانا هنفذ طلباتك علي طول
_«الدجال بمكر»………💝

يتبع..

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية تزوجتني رغما عني فأحببتك)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
error: Content is protected !!