روايات

رواية سينا أصبحت قدري الجزء الثاني الفصل السادس عشر 16 بقلم مي محمد

رواية سينا أصبحت قدري الجزء الثاني الفصل السادس عشر 16 بقلم مي محمد

رواية سينا أصبحت قدري الجزء الثاني الجزء السادس عشر

رواية سينا أصبحت قدري الجزء الثاني البارت السادس عشر

رواية سينا أصبحت قدري الجزء الثاني الحلقة السادسة عشر

حور بصراخ ..
: رعددددد..
تفادى رعد تلك الضر’بة بمهارة ثم نظر إلى الرجل بجدية ..
: مش شايفنا بنتكلم !!
سايوبرامورى بغضب وهوا يوالى عليه الهجما’ت واحدة تلو الأخرى..
:ماذا تقول يا هذا ! توقف ..توقف الان تنفيذا لأمرى ..
رعد وهوا يتفادى هجما’ته برشاقة …
: لا بقولك ايه انا واحد واخد إجازة شهر عسل وصراحة مش ناوى امو’ت دلوقتى ..
تراقب حور القتا’ل بعينين قلقتين على رعد ..حاولت التدخل أكثر من مرة ولكن هؤلاء الاشخاص وقفوا بدائرة حول رعد وذلك الرجل ويمنعوها من الدخول ..
ظل يتقا’تل كلا من رعد وسايوبرامورى حتى ضر’ب رعد يد الرجل بقدمه فوقع منه السيف ..
أتى رعد لكى يمسك السيف ويحمله ..

 

: ايه ده … ده تقيل اووى
حاول معه بشده حتى استطاع رفع السيف فوجدهم جميعا يركعون له حتى ذلك الرجل ..
سايوبرامورى برجاء ..
: لا تقت’لنى ارجوك ..
نظر له كلا من رعد وحور باستغراب ..
************************
ركع سيف على قدمه بتعب …
: مش قولتلك استشهد يا احمد !!
نظر له احمد بحيرة ايعقل أنهم الان قد انتهت قصتهم ..كيف وهوا لم يرى وجه ولده ولم يحمله بين يديه حتى الآن ..يااااا رب اقف بجانب عبادك الضعفاء يا رب …
كأن الله سمع رجاء قلبه وتلطف بحال هؤلاء الأبطال..
سمعوا إطلاق نا’ر شديد ف الخارج بل وانفجا’رات ايضاا هل وصل الدعم بهذه السرعة !!!
نظروا من النوافذ ليروا جيشا اخر ضخام يها’جم بل يلت’هم جيش الإرهابيين ..
سيف ..

 

: انا مش مصدق عينى!! سبحانك ربى ما أكرمك ..
احمد بضحك ..
: احنا ازاى نسينا دعم حور !! دحنا اغبياء اووى ..
منعم ..
: مش وقته ..يلا خلينا نهجم احنا كمان من جوا يبقا كده قفلنا عليهم الدائرة وهنخلص منهم بسرعة ..
بدأ الجنود أيضا القت’ال بحماس اكبر فوجود هؤلاء الضخام ف صفوفهم قد أيقظ امل النصر فى نفوسهم ..
بدأ القت’ال باستمتاع هذه المرة ..
سيف وهوا يطلق النا’ر ..
: شكله النهاردة مش يومى يصحبى ههههه
احمد ..
: مش لما اشوف ابنى الاول ههههه تصدق دلوقتى حاسس باستمتاع الحر’ب ههههه..
منعم ..
: ههههه فكرتونى ب عدى..
سيف…

 

: هوا احنا مجبناهوش ليه صحيح !!
احمد ..
: عدى مبيطلعش مهمات كتير ..ع حسب علمى أنه ياسين الجارحى مانعه يطلع اى مهمة ..
سيف وهوا يرى انكشاف منعم ..
: منعمممم ادخل جوا شوية..
لم يسمعه منعم لانه انشغل بإطلاق النا’ر ..
سيف ..
: احمد احمى ضهرى ..
ثم ركض لمنعم كى يغلق تلك النافذه المتواجدة في ضهر منعم ..
نظر منعم لسيف باستغراب ..
: بتجرى لييي ثم صمت لعلمه أنه هنا لإنقاذه فتلك النافذة مكشوفة وبالتأكد ما كانت سوى دقائق ليكون ف عداد الامو’ات ..
اغلق سيف النافذه لكن سبقته تلك الط’لقة لتستقر فى ذراعه ..ليجلس متألما من ذراعه ..
منعم بصرااخ ..

 

: تمرريض ..هاتوو طااقم التمريض بسررررعة ..
نظر احمد له بقلق ..ولكنه لا يستطيع التوقف الان يجب إنهاء تلك الحرب كى يستطيعوا النجاة ورؤية شمس غد ..
أتى طاقم التمريض وحولهم مجموعة جنود يحمون الطاقم كى يصل بسلامة لكل المصاب’ين..
انتهت الحرب اخيرااا وبسلاام ..
ركض احمد لسيف ..
: سيف ..انت بخير !!
سيف وهوا يضع يده الأخرى على ذراعه متألما ..
: الحمد لله بخير دى ط’لقة بسيطة .
ثم أكمل ضاحكا ..
: الحمد لله انها جت على قد كده دنا كنت بفكر ف وصيتى ههههه..
ابتسم احمد مطمئنا ..ولكن الان يجب الخروج لرؤية بقية المصابين والشهداء ولن يسكت عن تلك الحرب واستشهاد أصدقاءه سينتقهم من سيدهم ولو كان فى بئر برهوت ..
دخل عليهم الرجال المقنعين الضخام الذين ساعدوهم ويترأسهم رجل ضئيل بالنسبة إليهم ..
نزع ذلك الرجل قناعه ليظهر من خلفه يامن ..
يامن ..
: الحمد لله على سلامتكم يا ابطال ..
وقف احمد مبتسما ..

 

: الحمد والشكر لله ثم ليكم يا ابطال ..بس انتو عرفتوا ازاى أنه فى حرب هنا..
يامن ..
: احنا متابعين الدنيا كلها هنا بأوامر من رعد باشا وحور باشا كنا جايين عشان نساعدتكم لكن كنا هنتأخر فساعدنا ادهم باشا ودلنا على طريق اسهل وصلنا بدرى منه ..
سيف ..
: كنت خلاص بنطق الشهادة يا يامن هههههه
يامن باحترام ..
: ربنا يطول فى عمر ابطالنا … نستأذن احنا بقا ..لانه لازم محدش يعرف بوجودنا ..
اومأ له احمد بتفهم ..ثم غادر يامن ومعه رجاله مغادرين بسرية تامة كما اتو كما غادروا لا يعلم أحد بطريقهم ..
****************************
رعد باستغراب ..
: هوا اي ال حصلهم ..
حور لسايوبرامورى..
: ما الذى يحدث هنا ولماذا تركعون !؟
سايوبرامورى..

 

: ال بيهزم الزعيم ويأخذ سيفه أثناء القتا’ل يكون هوا الزعيم الجديد حتى يأتى غيره ويهزمه ويأخذ السيف من يده ..
رعد برفع حاجب ..
: يعنى انا دلوقتى بقيت زعيم للمخابيل دول !!
حور ..
: شكله كده !!
رعد ..
: تمام يا اسمك اي أنت روح هاتلى الكبير بتاعكم ال بياكل 20 وجبة ده ..
نظر له سايوبرامورى بعدم فهم ..
حور..
: اذهب واجلب لنا ذلك السيد الذى عندما يصحوا يأكل عشرون وجبة ..
سايوبرامورى بخوف …
: لكن سيدى لا يمكن التعامل معه فهوا شديد الغضب ..
حور ..
: اذا كيف تجلبون له الطعام ..
سايوبرامورى ..

 

: نحن نلقيه له وهوا يلت’همه فقط ثم يعود للنوم ولا يأذى أحد في قبيلتنا ..
حور ..
: اذا خذنا إليه ..
سايوبرامورى ..
: حسنا سيدتى ..
وذهب كلا من رعد وحور خلف ذلك السايوبرامورى لينصدما مما يران..
حور بصدمة ..
: يا ولاد المجانين !!! جايبين نمر وبتقولوا عليه الكبير بتاعكم ..دنتو معاتيه..
سايوبرامورى..
: ماذا تقولين سيدتى ..
حور ..
: لااا اقول شئ ..
رعد ..
: هيا أجلب لنا بعض النار ..
سايوبرامورى..
: حسنا سيدى ..ويغادر ..
نظرت له حور ببلاهة..
: منتا بتعرف تتكلم اهو!!
رعد …
: مين مبيعرفش يتكلم لغة عربية فصحى !!!؟
حور بغيظ ..
: اومال مخلينى اترجملك ليه كل شوية ..
رعد بحب ..

 

: عشان بحب اسمعك يا قمر انت ..
احمر وجه حور فذلك الرعد يقابل غيظها برومانسية يا الله كيف يقلب الموازين ..
ضحك رعد بشدة على وجهها ..
**************************
يجلس سيف ف غرفة التمريض يتلقى علاجه وبجانبه احمد ومنعم ..
تضمد الممرضة ذراع سيف ..
منعم بضحك ..
: يابختك يا ابن المحظوظة هههههه
سيف ..
: اتلم يالا ايش حال انك متجوز ..
احمد …
: شوية وهنجيلك يا سيف ..تعالى معايا يا منعم ..
ذهب منعم خلف احمد لمكتب احمد ..
احمد ..
: قولتلى ايه الخط’ر ال هيبقا علينا منك بقا وليه هتقدم استقالتك ..
منعم ..
: خايف يكونوا بيتعقبوكم عن طريقى انا ..مش عارف بس دايما المشاكل بتحصل لما انا اكون موجود معاكم ..والسبب التانى اننى عايز اربى عيال اختى بعيد عن المشاكل دى كلها هيكون احسن ..
احمد ..

 

: تمام يا منعم ..تقدر تقدم استقالتك اول ما رعد يرجع ان شاء الله..
منعم ..
: بس …
احمد بجدية ..
: مبسش..انا مش هعرف أقبل استقالات حد لما القائد يرجع يبقا يشوق الحوار ده ..
منعم …
: تمام ..ثم يترك احمد ويغادر ..
ينظر احمد لمنعم ببعض الشك ..لما يصر على الاستقالة رغم أنه يستطيع حماية أبناء شقيقته وهوا ضابط افضل من وهوا لا يعمل اى شئ ..هناك شئ مفقود فى كلامه ..
رن هاتف احمد ليجد أنها زوجته ..
روز بغضب ..
: بقالى ساعة برن عليك مبتردش ليه ..
ابتسم احمد بشوق ..كم اشتاق لسماع صوتها واحتضانها ..
: يا حبيبتى مفيش حاجة..
روز ..
: فكرك أنه عشان انا مش موجودة عندك معرفش ايه ال بيحصل عندك !!؟
اغمض احمد عينيه بيأس فتلك روز ولن تتغير ابدا ..
: يا حبيبة قلبى هوا هجو’م صغنن يعنى والحمد لله عدى على خير ..
روز ..
: وسيف انصاب ازاى بقا لو هوا صغنن !!

 

لو سمحت يا احمد ادينى اخويا اتطمن عليه لأنه مبيردش على فونه…
تنهد احمد بقلة حيلة ليذهب لسيف كى تحدثه روز ..
**********************
جلب سايوبرامورى عصا كبيرة مضرم فيها النا’ر من أعلاها..
امسك رعد العصا وبدون اى مقدمات ألقاها فى الحفرة على النمر ..
صدم سايوبرامورى قائلا ..
: ماذا فعلت سيدى ..سيقت’لنا كلنا الان ..
لم تكتمل لحظات حتى قفز النمر من تلك الحفرة أمامهم يزمجر غاضبا ..
حور بصدمة ..
: تبارك الله كده كملت ..
***********************
يطلعوا من مصيبة عشان يقعوا فى مصيبة اكبر منها 🤕🔥
أوشك الظلام على المرور ليبزغ فجر العدل والسعادة ..

يتبع…..

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية سينا أصبحت قدري الجزء الثاني)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى