روايات

رواية اليتيمة الفصل الثامن 8 بقلم آية مصطفى

رواية اليتيمة الفصل الثامن 8 بقلم آية مصطفى

رواية اليتيمة الجزء الثامن

رواية اليتيمة البارت الثامن

اليتيمة
اليتيمة

رواية اليتيمة الحلقة الثامنة

وصلنا لما محمد جاب أكل له ولبسمه وأحمد وقفه
أحمد:ايه يا محمد ما فيش عندنا اكل ولا ايه بتشتري من برا
محمد:معلش يا خالي أنا كنت جعان ومينفعش ادخل أدور في المطبخ بدون استئذان
احمد:اه طب ماشي
محمد:بعد اذن حضرتك احم اتفضل
احمد:ايه دا
محمد: سندوتش كريب
احمد:لا لا مش عايز
محمد:طيب بعد اذن حضرتك
طلع محمد وخبط على بسمه بسمه فتحت باب اوضتها
محمد: السلام عليكم ورحمه الله وبركاته اتفضلي
بسمه: وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته ايه دا
محمد:كريب اتفضلي
بسمه: شكراً خدته بسمه عشان مش تحرجه
محمد:بعد اذنك
ومشي
احمد:الو يا سامح
سامح:أيوا يا أحمد بيه العميل منتظر رد حضرتك بخصوص الصفقه الجديده
احمد:انا لسه مدرستهاش وبصراحه مش فاهم
سامح:ياعم ولا تدرس ولا بتاع اتوكل على الله
احمد:اممم انت شايف كدا وبعدين ايه يا عم دي ما تتعدل
سامح:مقصدش يا كبي….باشا
المهم متسيبش الصفقه
في مكان تاني
هاله قاعده مع رودينا وشله من صحابها
بيهزروا ويضحكوا
ماماتها رنت عليها
سوزان:ألو ايوا يا هاله يا حبيبتي انت في فين
هاله:مع صحابي
سوزان:جاي امتى عشان ابوك بيفضل يسألني عليكي
هاله: شويه يا ماما قوليله في الكليه
سوزان:ماشي
بس كليه ايه والساعه هتقرب على١٢
هاله:١٢ اه لأ مينفعش قولي روحت المول عادي مع صحابي
لسه بدري يعني
سوزان:بقولك الساعه ١٢
هاله:يا مامي انا قاعده والجو حلو اوييي مش عايزه اروح
رودينا:هاتي هاتي اكلم ماماتك
الو يا سوزي
سوزان:سوزي انت مين!؟🙂
رودينا:لا كدا ازعل معقول مش عرفتني
سوزان:اه انت روفينا صحبت هاله
دينا وهاله ضحكوا 😂😂😂
رودينا: 🤨
أحمم رودينا يا طنط اسمي ردوينا
سوزان اه معلش
رودينا:على العموم هاله قعدنا معانا اهي مش هتتخطف يعني سيبها شويه
سوزان:ماشي بس خليها متتأخريش
رودينا:اوكي مع السلامه
وقفلت
دينا:بقولك يا روفينا ما تيجي نطلب حاجه تانيه نشربها
😂😂😂
رودينا:هه خفه بس على شرط انت الي تحاسبني
هاله:وانا ونا حاسبيلي
دينا:يا سلام وانا مالي ما كل واحده معاه اد كدا 😏
عند بسمه
فضلت سهرانه تذاكر لان امتحاناتها كانت قربت
بسمه لربها:ياربي عني وألحق أخلص الي عليا واجيب تقدير امتياز زي واكون حاجه كبيره في المستقبل إن شاء الله زي ماما وبابا الله يرحمهم كانوا بيتمنوا
وهي بتذاكر حست بالعطش.
انا عطشانه اوي ايه دا هو احنا في صحراء ما انزل اجيب مايا اشرب ونزلت
لقيت عمها وماسك لاب وسوزان فاتحه التليفزيون
سوزان :ايه بقا القرف دا ما كنا حلوين
احمد:مالك في ايه!🤔؟
سوزان:هيكون مالي غير أن شوفت حاجه وحشه
احمد بص لقى بسمه نازله من على السلالم فهم
دخلت بسمه عشان تشرب وهي طالعه تاني
سوزان:انت يا بت واخده ايه معاك وبعدين انت مش شايفنا يعني
بسمه:أسفه مخدتش بالي انا كنت عطشانه وجيت عشان اخد مياه بس
احمد:طب ماشي ماشي اطلعي يلاا
انا داخل انام
سوزان :ماشي يا حبيبي انا قاعده هما مستنيه ها…ها ماشي ادخل نام انت انا هتفرج علة التليفزيون شويه
شويه وهاله جيت رنت ماماتها راحت فتحت لها وكانت بسمه لسه صاحيه وقتها
سوزان:ايه كل دا مش قلتي هتقعدي شويه وتيجي
هاله:يا حبيبتي ما هما دول الشويه يلا سلام بقا
سوزان:ايه على فين تاني
هاله:طالعه انام ايه عيزاني أخرج تاني
سوزان:يلا اخلصي اطلعي
تاني يوم بسمه صحيت تصلي هي ومحمد وفضلت لحد الشروق
معلومه(الي بيصلي الفجر ويفضل لحد بعد الشمس ما تشرق بربع ساعة أو تلت ساعه يذكر الله فيها ويقرأ قرآن كريم وبعدين يصلي ركعتين بعد اما يفوت ربع ساعة من طلوع الشمس بيكتب له أجر حج وعمره تامه تامه تامه كما جاء في حديث عن النبي صلى الله عليه وسلم)
بسمه لبست كالعاده وخرجت بس ماكنش معاه ولا جنيه حتى
بسمه:اوبس استغفر الله العظيم طب اعمل ايه دلوقتي مش معايا حتى حق المواصلات عشان اركب بيها اطلب من عمي زمانه نايم والست سوزان هاتتفضل تزعقلي
طب محمد اقوله لأ مينفعش خلاص مش مشكله مش هروح بقا بس اما صدقت لبست ومش عايزه محاضرات تروح عليا
اعمل ايه يارب لا حول ولا قوه الا بالله
لا حول ولا قوه الا بالله كنز من كنوز الجنه 🤍
لقيت الباب بيخبط
محمد:بسمه بسمه بينادي بصوت خافت
بسمه فتحت
بسمه ؛نعم
محمد:ايه مش رايحه الكليه
بسمه:لأ اه لأ
محمد:😂
رايحه ولا لأ
بسمه:ممكن تسلفني فلوس وابقي إن شاء الله هردوهملك علطول أما يبقى معايا
محمد :لأ طبعاً
بسمه:زعلت واستغربت
محمد:ما فيش سلف بين الاخوات تعالي يلا معايا عشان تلحقي المحاضرات
وصلت عند الجامعه وادها محمد فلوس كانت رافضه في الاول مع انها محتاجهم لكن البت عفيفه 🤍😂
لكن خدتهم
دخلت الجامعه
بسمه: طبعاً مش معايا رصيد ارن على روح
بتبص لقيتها في وشها
بسمه: سبحان الله لسه جايبه في سرتك
روح:بحلو ولا وحش
بسمه:هو انا عمري اقول حاجه وحشه عليكي اخص 🥺
بعدين اول مره ما تخبطينيش دائماً لاما بلاقيكي جمبي لا ورايا
روح:ايوا ما نغير بقا مش كل فزعه هي 🤭😂
بسمه:فزعه !؟
طب يلا عشان نلحق المحاضرات
دخلوا والدكتور بدأ يشرح وبسمه مركزه وبتكتب وراه
روح:ما شاء الله الله عليك ايه الشطاره دي 😃
بسمه:🤨هس اسكتي ركزي
روح:حاتر🤭
روح بدأت تركز زيها
حضروا كل المحاضرات
بسمه وهي خارجه من الجامعه
مش محمد اداني كبشه فلوس
روح:كبشه ازاي يعني!؟لحظه انت قولت له
بسمه:انا قولت له يسلفني راح مركبني على حسبه ولقيته بيديني فلوس بس معرفش اد ايه الصراحه
روح:الله يباركله طيب وجدع مش زي الله يسامحهم دول
الاه مش دي هاله هو في ايه
بسمه:اه هي مش عارفه بقالي كذا مره اشوفها بره الجامعه ماشيا مع الشخص دا
روح:اه وفاكره لما كنا في الكافيه بردو
بسمه:ايوا الله يهديها انا همشي بقا مع اني مش عايزه اروح بس عشان اذاكر
روح:وانا بردو لكن هنعمل ايه من طلب العلا سهر الليالي😂وضحكت 😂
يلا مع السلامه يا جميل
بسمه:سلمت عليها الله يسلمك في حفظ الله
كل واحده راحت لبيتها
ومحمد خرج من الشغل وفضلوا على الحال دا
بسمه وروح بيذاكروا عشان الامتحانات قربت
وهاله بتسهر مع صحابه ومش في بالها حاجه غير دا
ومحمد من المسجد للبيت للشغل ويطمن على اهله
لحد ما جه ميعاد الامتحانات
لا اله الا انت سبحانك اني كنت من الظالمين
محمد:بسمه
بسمه:نعم
محمد:خدي كلمي ماما عايزاكي
بسمه:ايوا السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
ازي حضرتك
رقيه: وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته 😍 الحمد لله يا روحي انت عامله ايه شدي حيلك كدا وفرحينا بمجموعك الحلو يلا هانت لسه لقيكي ٣سنين وتخلصي
بسمه:إن شاء الله تسلمي لي يا حبيبتي انا خايفه ادعيلي كتير
رقيه:ربنا معاك ويوفقك دائما يا روحي متتوتريش بس سيبها على الله طالما ذاكرت وعملتي الي عليكي
طمنتها رقيه
بسمه: يارب يا عمتو 😍 شكرا لك
رقيه: الشكر لله على ايه بس
يلا اديني محمد
كلمته ووصته على بسمه وبعدين قفلت
محمد خد معاه وبقى كل يوم يسألها عملت ايه ويطمنها
وخلصت الامتحانات على خير
و جه ميعاد النتيجه
الي خلى سوزان تكره اكتر بسمه بسبب تفوقها

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية اليتيمة)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى