روايات

رواية لن اتخلى عنك الفصل السادس عشر 16 بقلم إسراء أشرف

رواية لن اتخلى عنك الفصل السادس عشر 16 بقلم إسراء أشرف

رواية لن اتخلى عنك البارت السادس عشر

رواية لن اتخلى عنك الجزء السادس عشر

رواية لن اتخلى عنك
رواية لن اتخلى عنك

رواية لن اتخلى عنك الحلقة السادسة عشر

وبعد وقت عند إيلا علي نفس حالتها متكومه فالأرض ودموعها علي خدها وفجأه تتخض من صوت التلفون وتتحامل علي نفسها وتقوم وتلاقي قاسم بيتصل تمسك الفون وترمي علي السرير وتروح علي الحمام تاخد شاور وتجهز نفسها للجامعه.
عند قاسم ممد جسمه علي السرير وعينيه مليانه دموعه معرفش ينام من امبارح موجوع علي نفس وضعه يمد ايديه ويمسك التلفون ويطلع رقم ويتصل وبعد مده يجيلو الرد
صباح الخير يا سياده اللواء … صباح الخير ها جاهز هتطلعو بليل … جاهز سعاتك ليا عندك طلب لو رجعنا من المهمه دي بسلام … من غير حاجه أطلب وهترجعو يا قاسم انا عارف انا باعت مين … شكرا علي ثقتك يا فندم كنت عاوز من حضرتك أول ما نرجع من المهمه نبدأ نجهز ل الفرح… بعد ما أتفقوا … موافق يا قاسم أنا بعتبرك زي احمد ربنا يعلم ميزعلش منك … بعد ما يخلصوا الكلام المعتاد يقفل قاسم وقاعد بيفكر ف المفاجأه اللي هيفنجرها بعد المهمه وف إيلا.
ف فيلا اللواء رفعت ف غرفه ديما
أميره بتفتح الباب بقوه وبتدخل وتنط علي سرير ديما اللي اتفزعت أثر النوم وشها دبلان حزين مكسوره مبتطلعش من البيت من اخر يوم لقاء بنها وبين قاسم تعبانه علطول وبيتركب محاليل ليها من قله الأكل
اميره وهيا فرحانه وتقولها … عندي خبر ليكي بمليون مره جنيه … خير … قاسم … تقوم وتتنفض والدموع في عينيها … سمعت مكالمته هو وبابا لما يرجع من المهمه عاوز يتجوزك علطول اول ما يجي وكان بيقنع ابوكي وانه حاجز فندق ومخليهم يظبطو كل التحضيرات أفرحي انا مستنتش حتي أني أكمل بقيه المكالمه من فرحتي جريت عشان افرحك وتقومي كده وتفرحي لازم ترجعي ولا عاوزه قاسم يرجع يلاقيكي تعبانه كده … تقوم من السرير وبتجري علي الحمام وهيا بتقول هروح اخد شاور وهننزل عاوزه اعمل ماسكات واظبط كام حاجه كده وهنروح نشتري لبس وتتنهد هو أنا اشتري الفستان ولا لا اكيد هو هيفاجئني الله انا بحبو اوووي يا أميره وتجري علي اختها وتحضنها جامد بحبه اووي… اتقلي شويه يا هبله
وبعد ما ديما دخلت تاخد شاور تروح اوضتها وفجأه تجري علي تلفونها جه علي بالها معقول ياسر عنده مهمه مع قاسم ومقلهاش وتمسك تلفونها وتتصل علي ياسر واول ما يرد
أميره بزعيق مقلتليش ليه ان وراك مهمه النهارده وهتسافر للدرجاتي هونت عليك يا ياسر … بنعاس ومش فايق خالص مالك يا عرسه علي الصبح صدعتي اللي خلفوني وايوه هتزفت ومسافر مردتش اقولك بصراحه مش ناقص مناحه وعياط زي العاده بتحسسيني اني رايح استشهد… بدموع وخوف رجعتلي كام مره متصاب يا ياسر ها حرام عليك والله بخاف عليك بلااش تسافر يا ياسر انا قلبي اتقبض اول ما عرفت … تعاليلي بس هنا الاول عرفتي منين … بنفس دموعها سمعت قاسم بيكلم بابا وعرفت ان في مهمه … طب ممكن تهدي وتبطلي عياط … مش بعيط علي فكره … كدابه عارفك من نبره صوتك … طب عاوزه اشوفك قبل ما تسافر … حاضر هفوق بس وهجيلك وهخرجك انا لسه هسافر بليل … خلاص ماشي بس لازم تعرف اني زعلانه منك … هصالحك يا قلبيي بس انتي روقي والله بحبك … وانا بموت فيك يا ياسر ♡
بعد وقت إيلا جهزت ولبست عشان تنزل الجامعه كانت لابسه بنطلون سكيني زيتي وبلوفر بلون البيج من فوق علي شكل سبعه ورافعه شعرها لفوق وقصتها بدورانها علي عينيها ولابسه شنطه باج صغيره ونزلت وركبت عربيتها وتوفيق بيسوق وعربيه الجارد وراها
في الجامعه عند ايلا
خرجت من السكشن واتصلت بساره
ساره بنعاس ها
ايلا بصوتها الطفولي وبنبره غضب فوقي يا هانم سيباني اجي الجامعه لوحدي وحضرتك نايمه واتصل بيكي وانتي ولا هنا… ساره بنعاس مسمعتش يا بنتي ومكنتش قادره اجي النهارده … مالك طيب انتي تعبانه اجيلك … ياريت لو تعرفي تجيلي وحشتيني … حاضر يا سرسور نخلص بس المحاضرتين اللي باقين وهعدي عليكي
ساره بتردد امم هو احنا علينا انهارده سكشن تشريح … ايوه وعلي الاسبوع اللي جاي هننزل الورشه زي ما اكد علينا
ساره وبتتاوب ااه طب روحي كلي حاجه يا روحي قبل ما تدخلي المحاضره … حاضر يا سرسور باي … باي يا قلبي
ايلا تروح الكافيتريا وتلاقي بنات من الدفعه يشاورو ليها انها تيجي وتروح ليهم
صفيه تعالي اقعدي معانا … ايلا وبتقعد وبتقول انا مش قادره حرفيا … نهي دكتور محمد هلكنا انهارده …اووي انا حاسه ان كل المعلومات دخلت فبعض … رانيا ومين سمعك ساره فين مجتش ليه … تعبانه شويه
ويجي عليهم شله ولاد ويشدو الكرسي ويقعدوا
تامر في رحله لاسوان مين يطلع … صفيه وتبص للبنات ها ايه رايكو نطلع
كلهم يوافقو
ماجد وانتي يا ايلا … ايلا بتفكير مش عارفه هاخد راي ساره عشان نطلع سوا … ماجد خلاص عرفيني بكره …اوك يا ماجد … يوسف ايلا انتي مش ف جروب الدفعه ليه
… انا موجوده في جروب الفيس … يوسف دانتي قديمه انا قصدي علي الواتس كل حاجه هناك بتنزل وبنتفق سوا لو رحلات مذاكره خروجات رقمك ايه وادخلك
ايلا ***********
ماجد ودخل ساره كمان قولي رقمها
ايلا تقول رقم ساره ويدخلوهم
يوسف انا قايم اطلب اكل حد هياكل
الكل يقول طلباتهم
يوسف وانتي يا ايلا
ايلا سندوتش شاورما فراخ ميديم وبيبسي ماشين وتديلو الفلوس … يوسف شايفين المحترمه قالت الطلب وطلعت الفلوس مش زيكو يا منتنين
ماجد يا عم احنا حسابنا واحد … تامر اخويا الشق يا جدع … صفيه حبيبه اخوك الشق
ايلا تضحك علي هزارهم
يوسف يلا بجد كل واحد ينجز ويطلع فلوسه
نهي وبتمد ايديها خد يا اخويا
رانيا خد يارب تقع وانت ماشي يا يوسف
يوسف بقره برأس كلب
ايلا بضحكه وصدمه يعني ايه ده ازاي
يوسف ملكيش دعوه بالكلام ده انتي رقيقه مش زي الحلاليف دول ويبصلها في عينيها وضحكتها يخراشي علي القمر وهو بيضحك
ايلا تتحرج وتسكت
ماجد كسفت البت الله يكسفك ويبصلها وبنبره هزار يخراشي علي القمر
رانيا البت احمرت هدوا الجو
يوسف وباصص في عنيها انتي لون عينك زرقه ولا عسلي
ايلا باحراج الاتنين انا عيني لون ولون
يوسف يعني لون ولون وشعر اشقر وبياض يخربيت الجمال اموت انا
ايلا باحراج وصوتها الطفولي الرقيق يوسف بطل رخامه
وفجأه تسمع حد بيقول بصوته جوهري خشن الصوت ده هيا عرفاه وعارفه ان النبره دي نبره غضب … طب متيجي اموتك انا …ايلا بصدمه فسرها أبيه قااسم وتلف وشها
يوسف نعم … قاسم وبيقرب عليه وعينيه كلها غضب وشرار نعمه الله عليك ايه وبيقرب وبيمسكه من لياقه قميصه … ايلا تقوم بسرعه وتمسك ايد قاسم وتبعدها عن يوسف
قاسم ويبصلها بغضب مين دول … صحابي يا ابيه وتبدا تعرفهم عليه وهيا بتشاور صفيه ورانيا ونهي وماجد وتامر ويوسف وابيه قاسم اخو وتسكت
قاسم يبصلها بحده ويبصلهم ويركز عينيه علي يوسف ويمسك ايديها ويشدها معاه من غير ما يسلم عليهم ولا ينطق بكلمه يقول بس وهو بيشدها عاوزك فكلمه
ايلا بإحراج وقاسم بيشدها معاه اطلبوا الاكل وانا جايه
يوسف باستغراب مين المتخلف ده
صفيه شكله اخوها بتقوله ابيه
تامر خلاص يا عم هيا لما تيجي هتقولنا روح اطلب اكل عصافير بطني بتصوصو
صفيه بدلع الا عصافير بطنه يلا يا يوسف روح هات الاكل بسرعه
رانيا ونهي بصوت واحد بس يا ممحونه ويضحكو
قاسم وايلا فمكان رايق بعيد عن الدوشه في الجامعه مفهوش حد
قاسم بحده مين دول … إيلا ببرود منا قولتلك صحابي
… قاسم بحده زمايلك أسمهم زمايلك ومن امتا بتصحابي شباب … ايلا بعصبيه ازاي يعني في كليه ومتكلمش مثلا معاهم احنا صحاب مفيش حاجه تانيه … قاسم بحده البنات قصرت فحاجه … ايلا بافافه يارب يعني يكلموني مردش مثلا وحضرتك جاي ليه الجامعه بعد ما زقتني ومشيت امبارح ها ياريت توضيح وبلاش أسلوب حضرتك اللي بتتبعه معايا … قاسم ويسحب تلفونها من ايديها بتصل بالهانم من صباحيه ربنا ومبتردش كلمت الحرس قالولي انك في الجامعه مبترديش ليه … ايلا بزعل وبراءه زعلانه مش عاوزه اكلم حضرتك راجعاللي حضرتك عملته امبارح وهتفهم انا زعلانه ليه …قاسم بحنيه متزعليش مني امبارح كنت تعبان ومكنتش فالمود مهما يحصل لو عملت فيكي اي تردي تطمنيني عليكي وتقفلي وردي علي بابا وماما هيموتوا من القلق عليكي ردي ولو برساله
ايلا مش قادره والله بس حاضر هرد … وراكي حاجه دلوقتي مهمه … باقيلي محاضرتين لسه … بحنيه طب فطرتي … لسه هروح افطر مع صحابي بيطلبوا الاكل … بغيره ليا مكان ولا خلاص مبقتيش تعتبريني اخوكي … بهدوء مقدرش انا يمكن وجعتكوا بالكلام بس ده من صدمتي ووجعي انا لحد دلوقتي مش مصدقه انكو مش اهلي
قاسم ويمسك كفوف ايديها بين ايديه احنا اهلك ولحد اخر العمر اهلك انتي اللي غاويه تعب علي فكره
ايلا وتبص لايديه بنظره حب اخوي ربنا يخليك ليا ياابيه ويلا عشان تتعرف علي صحابي وناكل سوا وتعرف انهم زمايلي مش اكتر
قاسم ويسيب ايديها ويحاوط وشها بايديه ويمسك خدودها ويقرصهم انا واثق فيكي واللي حصل هننساه ومش هيتكرر ويميل يبوس راسها وهو بيقول بحنيه انا اسف وكفايه لحد يجي المكان ويفهمنا غلط
ايلا بضحكه وصوتها الرقيق اخويا يا جدع الله
قاسم بصدمه يا جدع العيال دي علموكي ايه شويه تقوليلي يسطا ويضحك وهو محاوط كتفها وايلا تضحك ويروحوا ناحيه الكافيتريا
قاسم يشد الكرسي من طرابيزه تانيه فاضيه ويحط الكرسي جمب ايلا ويبصلها هيا تفهم انها تقعد ناحيه البنات … ويشد لايلا الكرسي وتقعد وهو يقعد جمب يوسف وهو بيخبط علي كتفه جامد يوسف بالم اااااه
قاسم بصوته الرجولي الخشن اجمد يا وحش ولا انت طري
يوسف ويبص لقاسم ويرفع حاجبه لا نعجبك اوي
قاسم وبضحكه سمجه ويقرب علي ودن يوسف وبنبره سخريه و تعجبني ليه هو انت ميولك اي بالظبط إنا مليش فالشمال
يوسف يبرق ويبلع ريقه بعد ما قاسم بصله بحده وعيون زي الصقر ويحاوله يتجاهله ويمد ايده لايلا خدي الساندوتش بتاعك … بتمد ايديها
قاسم يسحب السندوتش جامد من ايد يوسف ويدي لايلا خدي يا حبيبتي وبيوطي جمب ودنها بهمس ابقي مدي ايدك تاني عشان اقطعهالك… تبلع ريقها وتسكت
رانيا بأعجاب مش هتعرفينا علي القمر يقربلك ايه … قاسم يبصلها وبصوت صارم قمرر
رانيا تبلع ريقها وتسكت
ايلا بإبتسامه ابيه قاسم اخويا رائد في المكافحه
رانيا باعجاب واااو انا بحب الظباط اوي
قاسم يبصلها بتجاهل ويبص ل إيلا كلي يا بنتي
ايلا وتقسم السندوتش وتمد ايديها لقاسم يلا كل
قاسم يبتسملها وياخد السندوتش وياكل والكل يبدا ياكل
ايلا فين التوميه بتاعتي والمخلل والبيبسي
يوسف ولسه هيتكلم
قاسم يسحب توميه وبيبسي من الطرابيزه ويحطهم قصادها ويقول مخلل لا هتتعبي وانا مليش مزاج اجري بيكي
ايلا تضحك وتمسك البيبسي وتشرب
رانيا بأعجاب وبتحاول تخلي صوتها رقيق قاسم انا اسمي رانيا وتمد ايديها
قاسم يفضل باصص لايديها وميردش
ايلا تاخد بالها وتقرب عليه ابيه مد ايدك عيب
قاسم يبصلها ويبص لرانيا اهلا يا رانيا
رانيا باحراج تسحب ايديها لمًا لقيته ممدش ايديه ولسه هتتكلم ان
قاسم ويسيب السندوتش علي الطرابيزه ويبص ل إيلا ويسحب منها السندوتش … بتزمر ابيه انا جعانه … قاسم لا هجبلك اكل متكليش من ده الشاورما طعمها معجبنيش مش حلوه
صفيه يلا يا جماعه هنتأخر علي المحاضره
وكله يقوم
قاسم هستناكي وبعد ما تخلصي المحاضرتين اللي باقين هنروح نتغدا ويطلع من جاكت البدله الداخلي هوهوز وشوكلاته كابري كلي دول تصبيره لحد ما نتغدا
ايلا بفرحه وتاخذهم وتفتح الهوهوز وهيا بتقول بعشق الهوهوز
قاسم بضحكه طيب يلا اطلعي ويطلعو كلهم وقاسم يتنهد ويلبس النضاره ويطلع
في عربيه قاسم مشغل سونينج وياك ل فريد الأطرش ومندمج وفاتح التلفون بتاعه علي ملف ف صور وفيديوهات اللي بتجمعه ب صغيرته إيلا … ويفتح صوره هو وايلا ويتفرج عليها وهو مبتسم قعد اكتر من ساعتين بيتفرج علي صورهم وفيديوهاتهم والهزار… وفجأه ايلا تفتح باب العربيه وهو ميحسش بيها
ايلا بمرح وبتقرب عليه وبصوتها الطفولي بتعمل ابيه … بفزع يبصلها ابو شكلك يا ايلا … بزعل مصطنع اخص عليك بقي كده … حد يدخل كده اعملي اي صوت خضتيني … بمرح وبتميل عليه سلامتك من الخضه، وتخبطه في كتفه ايه اللي شاغل عقلك يا ابيه
قاسم بابتسامه حلوه اوي ويشاور علي صورها في التلفون ويقول البت دي
ايلا بفرحه وتسحب التلفون انا انا بجد وتترمي في حضن قاسم ابيه انت قاعد بتتفرج علي صوري ابيه انا عمري ما ابعد عنكو بس والله غصب عني
قاسم بصدمه بت انتي مجنونه … وتبعد شويه وهيا بتقول طول عمري وانت عارف كده المهم هتاكلني فين
قاسم ماما عاوزه تشوفك ايه رايك نتغدا سوا انا بسالك الاول اهو عشان متقوليش بفرض رائي عليكي
ايلا بإبتسامه موافقه يلا بسرعه عشان هموت من الجوع
قاسم ويضربها في كتفها بطلي كلمه هموت يا متخلفه
ايلا وبتمسك كتفها ايدي براحه
قاسم بتدهني المرهم وبتاخدي الادويه في معادها
ايلا ايووه، وتطلع لسانها ومحتاجتش للحقن لحد دلوقتي
قاسم بإبتسامه يارب ما تحتاجيها ابدا يا روحي، ويحدف لايلا التلفون بتاعه طلعيلي رقم الولا ياسر
ايلا وتمسك التلفون وتتصل
ياسر اول ما يرد يقول بدلع قاسومي حبيبي بيتصل بيا
ايلا بصدمه وتبص لقاسم وتقوله بهمس قاسومي قاسم باشا بقا قاسومي
قاسم الله يخربيتك يا ياسر هاتي التلفون
ايلا تهز راسها بلا وترد علي ياسر بدلع قاسومي مش فاضيلك قاسومي مع ايلي حبيبته وبس
ياسر بصدمه بت يا ايلا انتي رضيتي عن الولا ولا ايه اللي حصل انا فاتني كتير
ايلا بهزار وضحكه كتير يا ابيه ياسوري كتير
قاسم بضيق وغيره ويسحب التلفون ويبصلها بغضب ايه يا زفت
ياسر وفاهم ان قاسم غيران ويقول ادي التلفون لايلي مش عاوز اكلمك يا قاسومي دلوقتي
قاسم بغضب وغيره ياااسر اتظبط
ياسر بضحكه هتولع من الغيره حاسس بيك يا عم اعترفلها وخلصنا
قاسم بحده تعالا علي الفيلا عشان رايحين هنتغدا هناك
ياسر هاجي بس مش هتاخر لان ورايا معاد مع اميره عرفت آني مسافر بسببك… بسببي انا ازاي … سمعتك وأنت بتكلم اللواء رفعت … بصدمه مقلتلكش حاجه تانيه … حاجه اي … مفيش ويجيلو صوتها وهيا بتقول …
ابييه هات اكلم ياسوري
قاسم وهو بيقفل فوش ياسر وبصوت خشن ويزعق بت اتظبطي لاما هظبطك
ايلا بضحكه ودلع خلاص طب
قاسم طب بطلي دلع يا بت
ايلا بدلع الله يا ابيه مش بدلع
قاسم بتكشيره ورفعه حاجب والله
ايلا بدلع مره واحد اسمو قاسم، اقسموا عليه انه يضحك ههههههههههههه
قاسم بصدمه يا شيخه تبا لكي، دمك تقيل بشكل
ايلا بضحك والله حلوه
قاسم والله وحشه ووحشه جدا جدا
ايلا تكمل ضحك ويوصلوا الفيلا والجارد يفتحو البوابه وتلاقي جلال وزينب واقفين علي باب الفيلا
قاسم وايلا ينزلوا وقاسم يشوف ايلا بتبصلهم بنظره حلوه اوي يقولها وحشوكي
ايلا بدون وعي تجري عليهم وتترمي في حضن جلال وزينب مره واحده ويمسكوها ويتبتو فيها
زينب بعياط وحشتيني وحشتيني اوي وتسحبها من جلال لحضنها
ايلا وبتعيط وحشتيني يا مامي وحشتيني اوي
زينب بعياط كده اهًون عليكي تبعدي عن حضني يا ايلا كده يا لولي
ايلا مقدرش والله بس غصبا عني
جلال بمقاطعه اديني البت وحشتني ويحضن ايلا ويهمس جمب ودنها وحشتيني يا بنت الكلب
ايلا بضحكه وسط عياطها وتهمس جمب ودنه وحشتني يا جلاجيلو
جلال بضحكه بصوت عالي وحشتني كلمه جلاجيلو منك
ياسر بمقاطعه بعد وصلوه وانا موحشتكيش يا كلبه
ايلا وتخرج من حضن جلال وتترمي في حضن ياسر ابيه ياسر وحشتني يا غيور
ياسر بصدمه انا غيور
ايلا وتبعد وتحط ايديها فوسطها ايوه بتغير مني عشان ابيه قاسم بيحبني اكتر منك
قاسم كل ده واقف بيضغط علي ايديه ومش طايق ان ياسر يحضنها هو عارف انه بيعتبرها اخته وهيا نفس الكلام بس هو مش قابل بكده ويقرب وياخد ايلا في حضنه كأنو بيوجه رساله لياسر انها ملكه يقول يلا عشان ناكل
ياسر الرساله وصلتله وبتفهم انا كلاب بطني بتهوهو … ايلا برقتها اسمها قطط بطني بتنونو … قاسم يا حمار منك ليها عصافير بطني بتصوصو وبالنسبه لياسر فعلا هيا كلاب ويبص ل إيلا نظره حلوه اوي ويقول بحنيه بالنسبه ليكي انتي فعلا قطط وقطط سيامي كمان
ايلا باستغلال الموقف بمناسبه القطط مش هتجبلي قطه بقي انا كبرت يا ابيه
يوصلوا علي السفره ويقعدوا
قاسم عشان تخربشك زي زمان
ايلا بقمص كنت صغيره وانا كنت بحب اشيلها دايما وهيا كانت بتدايق فخربشتني لان كنت بشيلها علطول انا دلوقتي كبرت خلاص
قاسم بتريقه اولي جامعه وولا باين عليكي، هفكر فالموضوع
زينب طب يلا ناكل والكل يسمي ويبدوا في الاكل وزينب وجلال حاولوا يقنعوا إيلا انها تبات بس موافقتش
في المول عند ديما وأميره
بعد ما أشتروا حجات كتيره اووي
اميره بوجع رجليها هو انتي بتجهزي نفسك حرام عليكي رجلي وجعتني … خلاص قربت اخلص يا اميره بس اي رايك في قصه شعري … قمر خالص يا قلبي وتغمزلها هيتجنن لما يشوفك … ترد بلهفه بجد يا اميره … طبعا بجد يا قلب أميره ويلا كفايه عشان خارجه مع ياسر
*عند عز في مكتبه ف الفيلا
تبعد البنت زي ما اتفقنا شرم تفهمها هتعمل اي بالظبط مش عاوز أي غلط فالموضوع يا باشا فاهمني … متقلقش انا هبعتها النهارده وهيا فهمت دورها … خلاص تمام … طب هتيجي امتا يا عز … لسه مش عارف بس عاوز أفتح شركه هنا… شوف أي موقع يعجبك وهبعتلك افضل المهندسين للتصميم يصممولك كل اللي انت محتاجه … عاوزها فنفس موقع شركه الجارح
*عند ياسر بعد ما قابل اميره وودعها يجهز هو وقاسم عشان يسافروا
*عند جاسر ف النايت كلاب سكران طينه ومش شايف قصاده ويرفع التلفون ويتصل ب و…
*مايا ووالدتها في النادي ومايا تحس بتعب وتستأذن وتروح وتوصل الفيلا وتستغرب لما متلاقيش جارد علي بوابه الفيلا تتنهد وتدخل متحطش فدماغها وتدخل وطالعه علئ السلالم وتسمع اصوات جايه من اوضه والدها تقرب براحه وتبدأ تميز الأصوات وتقرب وتمد ايديها علي الاوكره وبتفتح براحه جدا وتقف مكانها من الصدمه ودموعها نازله علي عينيها و…

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية لن اتخلى عنك)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
error: Content is protected !!