روايات

رواية لهيب العشق الفصل الرابع عشر 14 بقلم ورد

رواية لهيب العشق الفصل الرابع عشر 14 بقلم ورد

رواية لهيب العشق الجزء الرابع عشر

رواية لهيب العشق البارت الرابع عشر

رواية لهيب العشق
رواية لهيب العشق

رواية لهيب العشق الحلقة الرابعة عشر

بعدما خرج ادهم واسر من شركه ديبيكا ، كان شوف يصعد الي السياره ولكنه راي شئ جعله في حاله صدمه ، لقد راي ملاكه الغائب منذ خمس سنوات ، راي معشوقته وطفلته الصغيره التي احبها حبا فاق الخيال ، انصدم عندما راها مع طفلين ورجل ، ظن ادهم انه زوجها ، ظل يفكر ايعقل ان تكون تزوجت غيري .. وقفت هيا الاخري مكانها عندما راته وقالت بهمس : ادهم
نظر جاسم للشخص الذي ينظر عليهم ثم قال ل ملاك : يلا نمشي
ملاك : يلا بسرعه يا جاسم
غادروا مع جاسم وتوجهوا الي المنزل ، وصلوا الي المنزل ، رحبت بها ميرا فهيا تعتبرها شقيقتها التي لم تنجبها والدتها .. رات ميرا علامات الحزن علي وجه ملاك ، اقتربت منها ثم سالتها : ملاك في اي
ملاك : شوفته يا ميرا
ميرا بعدم فهم : مين
ملاك : ادهم
تحدث جاسم موجها حديثه للاطفال : يحيي خد براء وسيلا والعبوا في الجنيه يا حبيبي
يحيي : حاضر يا بابي
خرج الاطفال ثم جلس جاسم امام ملاك وقال : ملاك انتي لسا بتحبيه انا شوفت الحب دا في عنيكي اول ما شوفتي ادهم
ملاك بانفعال : لا يا جاسم مش بحبه
جاسم : خلاص ماشي مزعله نفسك لي

 

 

ملاك بحزن : مش عارفه يا جاسم ، حسيت بقلبي بيدق من جديد اول ما شوفته كنت عايزه اروح واقوله لي يا ادهم بس مقدرتش مكنش عندي القوه اني اواجهه وخصوصا في وجود براء وسيلا
ميرا : يبقي بتحبيه يا ملاك
ملاك بكسره : بحبه اوي يا ميرا بس مش هقدر ارجع
جاسم : لي
ملاك : دا اغتصبني يا جاسم طلقني وطردني في نص الليل هددني بالقتل دا مش كفايا
جاسم : يمكن هو جاي عشان عايزك تسامحيه
ملاك بسخريه : مش ادهم الي يعمل كدا يا جاسم
حاول جاسم ان يغير الموضوع ثم قال بمرح : جرا اي يا نكديه منك ليها
نظرت له ميرا وملاك : احنا نكديين يا جاسم
جاسم بعناد : ايوا
قالت ملاك بشر : طيب
ميرا : استني وشوف
ملاك : ميرا هاتي المخدات
امسكت ميرا الوساده الموجوده علي الاريكه وفعلت ملاك مثلها ثم قزفوها اتجاه جاسم ..
ضحك جاسم ثم اخذ الوسادات وقزفها عليهم ، جلسوا بجانب جاسم وظلوا يضحكون ويتحدثون وكان يحكي لهم جاسم عن المواقف المحرجة التي حدثت معه عندما كان في الثانويه ..
عند ادهم ”
بعدما رحلت ملاك من امامه صعد الي السيارة وتولي القياده ثم انطلق عائدا الي الفندق هو واسر ثم قال له : انا شوفت ملاك
اسر بصدمه : فين
ادهم : لما كنت بتتكلم قي الموبايل شوفتها واحنا خارجين من الشركه
اسر : متكلمتش معاها لي
ادهم بسخريه : اتكلم معاها ازاي وهيا معاها جوزها وولادها
اسر : هيا اتجوزت
ادهم : مش عارف بس شوفت معاها شاب وطفلين
اسر : لي سبتها تمشي
ادهم : معنديش الشجاعة اكلمها
اسر : لي
ادهم : مش عارف

 

 

اسر : هتعمل اي
ادهم : عايز كل المعلومات عنها يا اسر
اسر : تمام ي بوب بكرا تبقي عندك
ظل ادهم شاردا في ملاك ، ثم قال في نفسه : لسا ملاك زي ما هيا ، نفسي اخدها في حضني واقولها وحشتيني يا ملاكي ، يارب مش عارف اعمل اي عقلي هينفجر ثم تنهد بالم وتابع القياده ..
وصلوا الي الفندق رحل اسر حتي ينهي عمل ما ، وصعد ادهم الي غرفته ، بدل ملابسه ثم ذهب الي سريره ونام ..
في منزل جاسر ”
حضرت ميرا وملاك الطعام المفضل لهم جميعا ، ووضع جاسم الاطباق علي الطاولة ثم جلسوا جميعا يتناولون طعامهم معا ..
انتهوا من طعامهم ونظفت ملاك الاطباق وميرا جهزت لهم التسالي وجلسوا جميعا يشاهدون التلفاز ..
بعد ساعه استاذنت ملاك حتي تغادر ولكن اصر جاسم ان يوصلها .. خرجوا من منزل جاسم وتوجهوا الي منزلهم ، بعد نصف ساعه وصل جاسم امام المنزل وكان براء وسيلا قد ناما خلال الطريق ، لذلك حمل جاسم براء وملاك حملت سيلا ودخلوت المنزل ثم الي غرفه الاطفال ..
وضع جاسم براء علي سريره وملاك وضعت سيلا علي سريرها ثم قبلت جبينهم وخرجت ..
غادر جاسم بعدما اطمئن علي ملاك والاطفال ، ذهبت ملاك الي غرفتها بدلت ملابسها وذهبت الي سريرها حتي تنام ، وقبل ان تنام اخرجت صورة ادهم ونظرت لها بحزن ثم قالت : رجعت لي يا ادهم وانا كنت بحاول انساك ، كنت اتمنى لو مرجعتش
وضعت الصوره مكانها ثم نامت بهدوء ولا تعلم ما قد يحدث معها في اليوم التالي ..
اشرقت شمس يوم جديد علي ابطالنا وكلاهما يرهقه الم الفراق ولكن كبرياء بطلتنا يعميها عن حقيقه وجود البطل ..
كلاهما في حرب بين قلبه وعقله ، ادهم مازال يحب ملاك ولكن عقله يهيئ له انها لن تسامحه
وملاك قلبها مازال ينبض حبا لادهم ولكن عقلها يرفض هذا الحب ..
في منزل ملاك ”
استيقظت ثم دلفت الي الحمام توضئت وادت فريضتها ثم ارتدت ملابسها وذهبت حتي تري اطفالها .. لم تجدهم في غرفتهم لذلك نزلت الي الصالون فوجدتهم يشاهدون التلفاز معا ..
اقتربت منهم وجلست بحانبهم ثم قالت بابتسامة : صباح الخير ي حبايب مامي
براء وسيلا : صباح الخير يا مامي
ملاك : فطرتوا يا روحي
براء وسيلا : ايوا يا مامي
ملاك : مارلين
اتت مارلين ثم اجابت : نعم سيدتي
ملاك : اذهبي الي المنزل
مارلين بذعر : لماذا سيدتي هل فعلت شئ
ملاك بابتسامه : لا عزيزتي اذهبي لكي ترتاحي ، لكي اجازه اسبوع وبعد ذلك عودي كما تشائين
مارلين : شكرا سيدتي
ملاك : تركت لكي المرتب علي الطاوله
مارلين : هذا من لطفك ، سوف اشتاق لكم
ملاك : ونحن كذلك عزيزتي
مارلين : اهتمي لنفسك
ملاك : و انتي كذلك

 

 

ذهبت مارلين الي منزلها ثم قالت ملاك لاطفالها : حبايبي انا هروح المعرض تحبوا تيجوا معايا ولا ترحوا عند طنط ميرا تلعبوا مع يحيي
براء : لا يا مامي هنيجي معاكي
سيلا : ايوا وانا كمان
ملاك : طيب بس مفيش شقاوه مفهوم
براء وسيلا : اوكي
بدلت ملاك ملابس اطفالها الي ملابس انيقه ، ثم خرجوا من المنزل وتوجوا الي المعرض ..
عند ادهم ”
استيقظ من نومه ، ذهب الي الحمام توضئ وصلي فريضته ثم جلس يقرأ في مصحفه ..
هنا اتي اسر وجلس بجانبه وانتظر حتي ينتهي ثم قال له : ادهم
ادهم : ها عرفت حاجه
اسر : ملاك فتحت معرض باسمها وبتعرض في لوحاتها ، ومعاها طفلين براء وسيلا ساكنه في العنوان دا **** ودا عنوان المعرض **** ومش متجوزه والشاب الي شوفته معاها دا يبقي جاسم المحمدي صاحب الي الفندق الي احنا فيه دا وكمان بيشتغل مع ملاك
ادهم : تمام حاجه تاني
اسر باسف : ايوا
ادهم : اي
اسر : والدة ملاك ماتت
حزن ادهم عندما سمع هذا الخبر ثم تحدث : لا اله الا الله ربنا يرحمها
اسر : هتعمل اي
ادهم : هروحلها
اسر : ربنا يوفقك يا صاحبي
ادهم : يارب يا اسر
اسر : يارب ، انا هروح اشتري شويه حاجات ل روان اجبلك حاجه وانا راجع
ادهم : اجي معاك
اسر : لا قوم اجهز عشان عندك مشوار مهم
ادهم : تمام خد بالك من نفسك
اسر : ان شاء الله
غادر اسر وذهب ادهم وبدل ملابسه ثم ذهب حتي يري ملاك …
عند ملاك ”
وصلوا امام المعرض ، ثم امسكت يد اطفالها ودخلت ، تم توجهت الي مكتبها وفي طريقها رات السكرتيره الخاصه بها ثم ابتسمت في وجهها وقالت : صباح الخير ماريان
ماريان : صباح الخير سيدتي ، هناك شخص ينتظرك في مكتبك
ملاك : من هو
ماريان : لا اعلم
ملاك : حسنا سوف اراه

 

 

دخلت ملاك مكتبها وجدت شاب ينظر من نافذه المكتب ويضع يده في جيب بنطاله ، اشارت للاطفال بالجلوس بصمت ثم اقتربت من الشاب وقالت : صباح الخير
وجه ادهم نظره لها ثم قالت بصدمه : ادهم
ادهم : ازيك يا ملاك
ملاك : بخير
ادهم : دايما
قالت ملاك بصوت عالِ : ماريان
اتت ماريان مسرعه ثم اجابت : نعم سيدتي
ملاك : خذي الاطفال الي مكتبك ولا تدعيهم ياتون دون ان اقول لكي اتفهمين
ماريان : حسنا
اخذت ماريان الاطفال وخرجت ثم اكملت ملاك حديثها مع ادهم ..
قال ادهم : اتجوزتي يا ملاك
ملاك : واي يعني دي حريتي
ادهم : ازاي انا عرفت انك مش متجوزه
ملاك : اتجوز ومحصلش نصيب
ادهم : الجواز دا باطل لانك لسا علي ذمتي
ملاك : يعني اي الكلام دا
ادهم : يعني انتي مراتي
ملاك : وانا مش عابزه ابقي مراتك واتفضل طلقني
ادهم : مستحيل انتي ملكي
ملاك : انا مش ملك حد وبطل انانيه بقا كل حاجه عايز تتحكم فيها انت اي ياخي مش بشر
ادهم بحزن : انا عارف انك بتقولي كدا عشان انا جرحتك
ملاك : والله كويس انك فاكر الي عملته
ادهم : مش قادر انسي يا ملاك كل يوم بحس اني شيطان عشان عملت معاكي كدا ، بس حطي نفسك مكاني
ملاك باحتقار : ميشرفنيش ان اكون مكانك
ادهم : اتمني تسامحيني
ملاك : هسامحك لما تطلقني
ادهم : مش هقدر انا اسف
ملاك : مش عايزاك
ادهم : بس انا عايزك وهفضل احاول اخليكي تسامحيني
ملاك : بكرهك
ادهم : بس انا بحبك صدقيني
ملاك : انت متعرفش يعني اي حب
ادهم : عرفت معني الحب علي ايدك انتي

 

 

ملاك : يارتني ما عرفتك يا ادهم ندمانه علي كل دقيقخ قضيتها معاك
ادهم : ياريت تسامحيني بس انا مش هطلقك ولو عايزه ترجعي معايا دا رقمي ********** اتصلي بيا هتلاقيني مستنيكي
ملاك : مش هتصل
ادهم : تمام براحتك بس بردو مش هطلقك انا ماشي
رحل ادهم دون ان يسمع ماذا سوف تقول ، بعدما رحل اخذت الاطفال وذهبت الي المنزل وفي الطريق تحدثت مع جاسم وقالت له بانها تريده ان ياتي لها في اسرع وقت …

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

الرواية كاملة اضغط على : (رواية لهيب العشق)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى