روايات

رواية ابن خالي الفصل الثلاثون 30 بقلم صفاء عوض

رواية ابن خالي الفصل الثلاثون 30 بقلم صفاء عوض

رواية ابن خالي الفصل الثلاثون

رواية ابن خالي البارت الثلاثون

رواية ابن خالي الحلقة الثلاثون

علي الجانب الاخر كانت وقار تجلس خلف المكتب و تتابع الكاميرا بين حين واخر ، طرقت الباب عليها صديقتها ندين : هي نفس البنت يلي ودعتها من 11 سنة لما سافرت و هي كانت معاها وقتها ، القت عليها التحية وجلست في اقرب كرسي
وقار : مالك يا ندين في ايه
ندين بتعب : اوووه تعبان اوي يا وقار ، الشغل و العيال في البيت
وقار : يا بنتي دول نعمه
ندين : دول مطلعين عيني
وقار : ربنا يخليهملك ثم اخذت تنهيدة قوية و زفرتها علي مهل
ندين : وقاار ، انتي بعدتي عن اهلك كتير ، و حتي لما جيتي البلد و فتحتي مطمعك ، مافكرتيش ترجعيلهم ، كدا كتير اوي ، حاولي تزوريهم
وقار : ما ينفعش يا ندين ، رجوعي حيخرب يلي بيني و بين شوق ، مش عايزة ابعدهم من بعض
ندين : بس حتتعذبي
وقار : وكمان حيكون قلبي مرتاح
ندين بسخرية : مرتاح فين دا متعذب يجي 13 سنة ، حرام عليك نفسك ، دا حتي العرسان بترفضيهم
وقار : يوووه بقي ، مابرتحش لهم ابدا ، تعرفي دا لما اشوف واحد فيهم ، بحس اني قلبي مقبوض
ندين : ربنا يريح قلبك ، بس فكري و زوري اهلك افقديهم
___ رجع رفيع علي البيت فا استقبلته وداد : رفيع يا ابني دا نحنا مستنينك
رفيع : ربنا يخليك يا ماما ،اذنك ثم اتجه الي وقار الصغير : حبيبة بابا
وقار : حبيب بنتو
رفيع : الله الله دا انتي بتاكلي بعقلي حلاوة
وقار : مين قال مش بيقولوا اول حبيب للبنت ابوها ، وانت عشقي ، وحتي لما اكبر بقي بتمني يكون شبهك
رفيع : يا سلام واذا ماشبهي
وقار بتذمر : بلا منه ام جوازة بقي
رفيع : هههههه ، وانتي كمان حبيبتي و عشقي ثم قبلها من خدها و تحرك للداخل فوقف علي باب غرفته متجمدا من سؤال ابنته : بابا انت مالقتش خالة وقار لحدي دلوقتي؟
ابتلع رفيع ريقه ثم قال لها : وانتي ايه فكرك بيها
وقار : بابا ثم تقدمت ات٠اهه و امسكت يده قادته الي داخل الغرفه و اجلسته ثم جلست جانبه و قالت : انا مش صغيرة يا بابا و جدو دين قالي كل حاجة ، بصراحة لو خالتي وقار كانت موجودة ما كنتش حبيتها و حا افتكر انها اخدتك من ماما ، بس هي بتحبك اوي والدليل بعدها عنك عشان تكون انت و ماما مبسوطين
رفيع : بس يا بنتي بجوز تكون اتجوزت ، انا دورت عليها كتير و مالقيتهاش
وقار بحب : ما تياءسش يا بابا صدقني حتلاقيها
رفيع ضمها اليه بحب و قال : شكرا يا حبيبتي شكرا ثم اكمل بمرح : تعالي هنا انتي من امتي وانتي بتتكلمي كلام كبار ، و رفع احدي حاجبيه وقال : و منين بتعرفي الحب
وقار : ياااأه انت دلوقتي ركزت في كلامي ، بصراحة كلام جدو عن حبك لوقار واذاي ما قدرتش تنساها بيخليني اعرف الحب و كمان واثقة انها لسا ما تجوزتش ما بعرفش ليه
رفيع : بتنهيدة : ربنا يطمنك يا بنتي
وقار : يلي بقي يا بابا انا جعانه اوي ، حا اروح لي تيتاه و خرجت و تكرته و كاءن حمل انزاح من صدره كان يخاف علي مشاعر ابنته ، تزكر عندما علم ان زين السبب في بعد وقار غضب و تضايق من ابيه ولكن بعد فترة تجاوزت الشهر و نص حتي عاد و تصافي معه
رفيع : بس الاقيك مش حا اضيعك يا وقاري
___ في المساء خرجت وقار من المطعم واتجهت الي شقتها وجدت اتصال من ندين فردت عليها
وقار : ايه يا بنتي انا دلوقتي في الشقه
ندين : ليه مالك ، تعبانه ولا ايه
وقار : لالا مش تعبانه ، بس قلت ارتاح شويا و مصطفي حيقوم بالواجب و الشغل
ندين : تمام
___ كان يجلسون في الصالة و بطة تنادي : يلي يا جمعه العشاء جاهز
احمد : احلي بطوطة والله
رفيع بسخرية : دا انت في الشغل ما بتعرفش حلو و بتتعب
احمد بحزن مصطنع : طيب مش واكل
زين بضحك : في ايه يا ابني من امتي بتزعل
وداد بضحك ايضا : دا بيكبر و بيخاوي اولاده
احمد : حبايبي والله مراد و يزن ، دول قلب بابا
رفيع : عن اذنكم انا عندي اجتماع في مطعم روفان و لازم اروح دلوقتي
زين : ربنا معاك يا ابني و دعت له وداد
وقار الصغيرة : بابا ،، فالتفت لها وقال : روح بابا ،
وقار : انا بحبك اوي ، وربنا معاك زي ما قال جدو
رفيع قبلها : اااه اخلي وقار في الدنيا
وقار بمشاغبه : مين فينا
زين : هههههه ، طالعه لي ابوها بجد
رفيع بغيظ : قول طالعه لجدها : عن اذنكم واتجه الي الخارج و وصل الي مطعم روفان !! هو نفسه مطمعم وقار ، استقبله مصطفي و قام بالضيافه له و عملاءه
بعد انتهاء الاجتماع “” اتجه الي الحمام و مرا عند باب غرفه المكتب ، توقف لحظة و زادت دقات قلبه بطريقه و كاءنه في سباق ، ضربات خوفو شوق وحب و امل مشاعر مختلطة تكونت في وقار : معقول هي هنا ، صار يلتفت ولم يجد اثرا : بس دي ريحة عطرها و بعمر مش حا اتوه عنها افاق علي صوت مصطفي يناديه فخرج بعدها
___ كانت وقار يجافيها النوم تفكر كثيرا ،كيف اصبح الكل اشتاقت لهم ،لكن اذا هل تتقبلها شوق ، و ماذا عن زوجة خالها وداد و رفيع : يااااالله : ماذا عن رفيع ؟ يا تري اخباره ايه
،__ عند رفيع رقد علي السرير اغمض عيناه ف قفز في خياله اسم روفان تزكر قبل زواجه بشوق
فلاش
اتي رفيع من عمله وتحدث مع وقار عبر الرسايل فساءلها وسط المحادثة
: انتي بتحبي البنات الصغيرة اوي يا بختهم
وقار : بحبهم جدا
رفيع : اممم اول بنت حا تسميها ايه
وقار دون تفكير : روفان
رفيع با عجاب : اسم حلو ، بس علي حد معين
وقار : لا اول حرف من اسمه و تاني حوف من اسمي
رفيع : اااه يعني بتحبي
وقار بتوتر : لا مين قال الكلام دا
رفيع بحيرة واستفهام : طيب ازاي عرفتي حرفه الاول
وقار : انا بحب اسم روفان اوي فيعني علي ما اعتقد
رفيع : ااااه ثم تحدثوا كثيرا
باااك
رفيع لنفسه : غبي غبي غبي ، ر يعني رفيع

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية ابن خالي)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
error: Content is protected !!