روايات

رواية ليل الفصل الثالث 3 بقلم مريم حسن

رواية ليل الفصل الثالث 3 بقلم مريم حسن

رواية ليل البارت الثالث

رواية ليل الجزء الثالث

رواية ليل
رواية ليل

رواية ليل الحلقة الثالثة

“في تمام الساعة الرابعة فجرا كانت اختنا ليل ف المطار هيا وبطلنا القمر سيف ”
ليل بنوم : مش كنا سافرنا الضهر ولا العصر احسن بدل م انت مضحيني كدا يعم
سيف = عم !! هو المفروض الظباط مبيناموش اصلا يحضرة الظابط وخصوصا لو ف مهمة
ليل : ايوا انا بردو مش فهمة اي اللي يخلينا نسافر دلوقتي
…………………
“علي ركاب الطائرة رقم ١١٠ الصعود ف الطائرة علي وشك الصعود ”
سيف : قومي اخلصي وابقي نامي ف الطيارة
ليل = طيببب متزقش
*****************
المضيفة : اهلا بيكو يفندم ان شاء الله تكون رحلة سعيدة ممكن ترتبطو الاحزمة عشان الطيارة هتطلع.
ليل : سيف
سيف = نعممم
ليل : ها اي خلاص خلاص.
سيف = طيببب ممكن تنامي بقي وتسبيني انام
ليل : هو انا مسكة النوم من عينك م تنام
سيف اكتفي ان يبصلها ويسكت وغمض عينة وافتكر من ٣ سنين العملية اللي خسرتو اعز واحد ف حياتو
‏Flash back…
سيف : يصحبي قوم بالله عليك متوقعش قلبي عليك قوم عشان خاطري

 

 

 

عبدالرحمن = عمر الشقي بقي يخويا ،، تعرف يا سيف انا بحبك اوي يمكن انا اول مرة اقولك كدا بس انا معنديش غيرك ف الدنيا دي انت وابويا وامي انت اخويا وصحبي امانة عليك لو مت تخلي بالك منهم وتسال عليهم
سيف = انت عبيط يلا ولا اي هتقوم وهتبقي زي الفل هتقوم عشان خاطر ابوك وامك بالله عليك متقولش كدا
عبدالرحمن : قول ل امي وابويا ان بحبهم اوي وان كان نفسي امي تفرح بيا بس قولها ابنك مات شهيد واوعي تزعلي
“اشهد ان لا الة الا الله وان محمد رسول الله ”
سيف بعياط جامد = يصحبييييي لااااااااااا يعبدالرحمن قووومم الله يخليك انا مليش غيرك قوم بالله عليك
“وَلَا تَحْسَبَنَّ الَّذِينَ قُتِلُوا فِي سَبِيلِ اللَّهِ أَمْوَاتًا بَلْ أَحْيَاءٌ عِنْدَ رَبِّهِمْ يُرْزَقُونَ”
‏Back.
*******************
ليل : سيف اصلا سيف انت بتعيط وانت نايم لية
سيف = اي مفيش حاجة دي اكيد حاجة دخلت ف عيني
ليل بشك : دخلت ف عينك وانت نايم ! انت كويس !؟
سيف = اكيد نامي انتي لسة الوقت طويل
*********
“علي ركاب الطائرة ربط الاحزمة ف الطيارة علي وشك الهبوط ”
اول م وصلو المطار كان في حد من مصر مستنينا عشان يوصلنا المكان اللي هنعد فية وطبعا وصلنا بالسلامة الحمد لله مفيش احسن من مصر ام الدنيا “دا علي اساس ان بقالي عشر سنين هنا يعني 😂”
…………………
_ اييييهههه انا استحالة اقعد معاك ف شقة واحدة انا اه ظابطة بس انا اخلاقي متسمحليش عن ازنك يا حضرة الظابط
سيف = ها خلصتي !!
ليل : اه
سيف = خشي علي اوضتك يا شاطرة تاني اوضة علي اليمين
ليل :والله !! لا بجد والله انت كمان بتطنش كلامي انا كدا هزعل وهجيب ناس تزعل
سيف بصرامة = اتفضلي علي اوضتك يحضرت الظابط احنا مش جايين نلعب هنا

 

 

 

ليل واتخضت من زعيقة ليها بس فضلت ثابتة وبصت لسيف من فوق لتحت كدا : انت بتزعقلي انا كدا يحضرة الظابط والله حضرتك زيك زي هنا وانت من غيري مش هتعرف اعمل المهمة دي ونا واثقة من دا كويس ف لما تيجي تأمرني بحاجة تأمرني ب احترام واسلوب احسن من كدا انت مش جايب بنت اختك معاك ولما تزعقلها هتخاف وهتكش وتجري علي الاوضة فاهم ! مش اناااااا اللي تكلمها ب اسلوب زي دا عن ازنك يا سيف باشا وسابتة ودخلت علي اوضتها
“بعد ساعه”
سيف في الصالون: يا ليل…..ليييل
(مبتردش لي دى) انتى يا حضره الظابط!
ليل: إيه انت بتنادى على واحده تايهه!
سيف: ما احنا لو نتكرم ونرد من اول مره مكنش دا حصل
…. ما علينا بصي كمان ساعه بالظبط هنقابل اول طرف خيط يوصلنا بالشبكة الكبيره ، هنقابله ونحاول نوقعه عشان نوصل للباقي ونخلص العمليه دى…(سيف وهو بيبتسم ابتسامه سخريه) بس لازم تكونى بتتكلمى انجلش كويس عشان تقدرى تتعاملى 😏
ليل: هنشوف يا حضرة الظابط عن اذنك

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية ليل)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
error: Content is protected !!