روايات

رواية ماسة في يد القاسي الفصل السابع 7 بقلم ملك رامز

رواية ماسة في يد القاسي الفصل السابع 7 بقلم ملك رامز

رواية ماسة في يد القاسي الجزء السابع

رواية ماسة في يد القاسي البارت السابع

رواية ماسة في يد القاسي
رواية ماسة في يد القاسي

رواية ماسة في يد القاسي الحلقة السابعة

في شركة الحديدي تحديداً غرفة الاجتماع بعد مرور ساعتان من الحديث والنقاش في امور الصفقة
( الحوار فرنسي مترجم )
كنان : حسناً لقد اتفقنا على الشروط هل هناك احد لديه اعتراض
جاكلين بدلع : بالتأكيد ليس هناك اي اعتراض وكيف سأكون معترضة وانا اعمل لدى الجميل
نظر كنان لها نظرة سخرية ثم اعاد نظره لذلك المدعو بفيل : هل هناك اعتراض سيد فيل
فيل وهو يستقيم ويمد يده لكنان : ليس هناك اعتراض ولكن اود ان اقول اني سعيد جداً للعمل معكم
كنان وهو يقف ويبادله السلام : ونحن ايضاً
تبادل المدعو فيل وجاكلين السلام مع رعد وليل وباقي الاشخاص ثم همو بالخروج وقبل خروج جاكلين اقتربت من كنان هامسة بجوار اذنه بدلع : اتشرفت بيك يا استاذ كنان حبيت اوي الصفقة دي والي فيها
كنان بسخرية : وانا اتشرفت اتفضلي برة
اعتدلت جاكلين وقامت بتعديل فستانها القصير الذي ارتفع عندما انحنت وارسلت له قبلة في الهوء واشارت في يدها مودعة اياه
رعد بقرف : جتها القرف في الشكل الي عليها
ايه اللزقنة دي ده وهيا مصرية كمان وبتعمل كده
ليل بضحك : مصرية وعايشة بفرنسا هتكون حافظة القرآن يعني بعدين الاشكال دي كترانة اوي اليومين دول
رعد : لاء وبجحة كمان بتدلع رغم انها شايفة كنان مش طايقها
كنان ببرود : سيبك منها وراكو ايه دلوقتي
رعد : انا هرجع على مكتبي في اوراق ناقصة ومحتاجة توقيعي هكملها
ليل : وانا هروح لعشق وحور الجامعة اروحهم
كنان بتساءل : والسواق فين

 

 

 

ليل بتنهيدة : سواق حور رفضته
كنان : ليه
سرد له ما حدث معها مع ذلك المجهول
كنان بعصبية : وانت ازاي تخرجها من غير حرس
ليل : مخطرش في بالي
كنان : ومين الحيوان ده الي اتجرأ وعمل معاها كده
ليل : معرفوش
كنان : ازاي يعني مش قادر توصله
ليل : لاء قادر ودلوقتي وبإمكاني اخلي حور هيا الي توصفلي شكلو كان ازاي بس حور طلبت مني كتير انسى الموضوع ده وانا سكت عشان خاطرها
رعد : خلاص يجماعة الي حصل حصل مش هنرجع الزمن يعني وانا هعين حرس يبقو مع الاتنين وسواق واحد يروحو ويرجعو مع بعض ده الاحسن ليهم
كنان بهدوء : صح خلي حور تروح مع عشق النهاردة
ليل برفض : لاء هروح انا اروحهم شغلي خلص ومفيش ورايا حاجة فهروحلهم انا
كنان : تمام انا هروح القصر اريح شوية تعبان ومش شايف قدامي
رعد : باين عليك اصلاً انك تعبان ظاهر ع وشك مالك ايه الي واجعك
كنان : مفيش وجع خفيف براسي هاخد مسكن وانام
رعد : تمام يلا كل واحد يشوف رايح فين
وذهب كلاً منهم الى وجهته
…….***…….
في كافتريا الجامعة كانت عشق تسير وهي ممسكة بزجاجتين عصير وساندوتشات نظرت بجانبها لتصرخ : ماااسة لجيين انتو هنا
ماسة وهي تقف : عشق انتي بتدرسي هنا
وضعت عشق ما في يدها على الطاولة واقتربت لتحتضنهم ثم جلست امامهم : اه بدرس هنا هوا انا مكنتش اشوفكوا هنا ليه
ماسة بإبتسامة : اصل انا كنت بآجي بحضر المحاضرة وبروح على طول ولجين بتاخد محاضراتها بالبيت وبتيجي تقدم امتحانات بس
عشق بفرحة : ياي يعني اطلعتوا بتدرسو بنفس الجامعة الي انا بدرس فيها ايه الصدف الحلوة دي
ابتسمت الفتاتان لها
عشق للجين : ازيك يا لجين والهي وحشتيني
لجين بإبتسامة : كويسة واللهي وانتي كمان وحشتيني
ماسة : هوا انتي وحور بتدرسوا بجمعات مختلفة
عشق وهي تخبط على رأسها مستذكرة : حووور انا كنا قاعدة معاها وقومت اجبلها تفطر عشانها مكلتش حاجة وانسيتها اما شفتكوا وقعدت معاكوا يالهوي دلوقتي هتاكلني
حور وهي تضرها على رأسها : معاكي حق كنت هاكلك بس عذرك معاكي طالما قاعدة مع دول
استقامت ماسة ولجين واحتضنوها
حور وهي تجلس : ايه اليوم ده مليان احداث غريبة انتو بتدرسوا هنا
اومأت الاثنتان بإبتسامة

 

 

 

ماسة لحور : ازيك يا حور
حور وهي تلتقط الساندوشات وعلبة العصير وتلتهمهم بجوع : كويسة بس جعااانة جامد جاية مش فاطرة متواخدنيش يا جماعة
ضحكت الفتاتان عليها
عشق : وانتو بتدرسو ايه
ماسة : انا داخلة في كلية فنون
لجين : وانا في كلية تجارة وانتو
عشق : وانا داخلة طب والمفجوعة الي جمبي تجارة برضك
حور وفمها مليء بالطعام : بس يا كلبة البدو انا جعااان جعااان
تعالت ضحكات الثلاث فتيات عليها
ماسة للجين : هروح اجيبلي عصير عايزة حاجة اجبهالك معايا
لجين وهي تتمسك بيدها بقليل من الخوف : انا عايزة اجي معاكي عشان عشان عاوزة اجيب حاجة
نظرت ماسة لها بحنية ثم اعادت نظرها لعشق وحور : هنروح نجبلنا حاجة نشربها عاوزين حاجة
عشق : لاء يا حبيبتي
ماسة : وانتي يا حور
حور وهي تبتلع آخر ما في فمها : جبيلي كمان ساندويش عشان مشبعتش من دول ولا اقولك متجبيش عشان الدايت
لجين بضحك : وهوا بعد الي اكلتيه فاضل في حاجة اسمها دايت
حور بتذمر طفولي : بس يا لجين الله
تعالت ضحكات الفتيات عليها
ماسة : هنروح ونرجع على طول
اومأت الفتاتان لها
امسكت ماسة في يد لجين وبدأو بالسير لوجهتم حتى وصلوا
ماسة : عاوزة ايه
لجين : كاسة كابتشينو
ماسة للعامل : لو سمحت علبة عصير مانجا وكاسة كابتشينو
اومئ العامل لها وذهب ليجلب ما طلبته
تقدم شاب بجوار لجين وهمس بجوار اذنها : ايه الحلاوة دي يا جميل
تمسكت لجين بيد ماسة وهي ترتعش من الخوف
نظرت ماسة للشاب ومن مظهره علمت انه من هؤلاء الشباب الطائشين الاغنياء : انت مين يخويا وعايز ايه
الشاب : هوا انا جيت جمبك انا عايز الجميل الي جمبي
ماسة وهي تخفي لجين خلف ظهرها : امشي من هنا يا جدع او اقولك احنا الي هنمشي
اخذت الطلبية من العامل وتمسكت بلجين جيداً وبدأت بالسير

 

 

 

نظر الشاب لصديقيه الذين اتو لجواره وقال بخبث : شكلنا هنتبسط دول حتت بنات يدوخوا وانا عجباني جداً البت الي كانت خايفة
صديقيه بخبث : طب يلا بينا وراهم اساساً محدش يسترجي يقف قصاد عاصم السويسي ويتكلم معاه
نظر عاصم لهم بغرور وبدأ بالسير خلف ماسة ولجين الذين لم يبتعدوا عنهم كثيراً وفي ثواني كانوا قد وصلوا اليهم وقطعوا عليهم الطريق
عاصم للجين : ايه يا جميل بتدلع عليا ليه تعالي معايا وهبسطك جامد
ماسة بغضب : انت ايه يا حيوان مبتفهمش امشي من هنا قوام
عاصم بإبتسامة تسلية : : قطة وبتخربش بس انا عجباني دي . واشار على لجين
لجين بدموع : مم..ماس.ة يل.ا بي.ن.ا
عاصم بتسلية : ايه البراءة دي لاء دخلتي مخي جامد واقترب ليمسك بيدها ولكن كانت ماسة تقف له بالمرصاد ووقفت امام لجين : ايه يا جدع انت اظاهر انك واحد غبي وفوق ده بتستغبى بزيادة ومبتفهمش بسرعة امشي من هنا احسن ليك
ضحك عاصم بصوت مرتفع : لاء بجد خوفت شوفي كل الي حواليكي دول حد استجرى يعمل حاجة ولا يقرب لاء طبعاً عشاني عاصم لسويسي هتقومي تعملي انتي عارفة انو بكلمة وحدة اكون شايلك من مكانك انتي وهيا وماخدكوا اتسلى بيكوا بس انا عايز الجميل الي وراكي ده بمزاجو وبهدوء يمشي معايا عشان مش عايز اخدها بالقوة
نظرت ماسة له وللجميع بتقزز : بجد رجالة تعر محدش عندو نخوة يقرب قال ايه عاصم السويسي وهوا عمال يتفاخر بنفسو . ثم اكملت بتحدي : قدامك ماسة ولجين الاسيوطي واعلى ما بخيلك اركبه وشوف هتعمل ايه
عاصم بملل : انا بجد ازهقت انتي عمالا تقري تقري وجبتيلي الصداع بكلامك الكتير ابعدي احسن متشوفي وشي التاني
ماسة بجرأة : انا عايزة اشوف وشك التاني واعمل الي عايز تعملو يا ابو وش تاني
دفعها عاصم بقوة لتسقط ارضاً اقتربت عشق وحور الذين اتو للتو
تقدمت حور لتحتضن لجين التي تتراجع للخلف بخوف وهي تبكي بقوة بينما تقدمت عشق من ماسة لتسندها
عشق : انت حيوان يالا انت ازاي تعمل كدة
عاصم بسخرية : ومين الجميل التاني انتو كلكو عيلة جميلة وبتخرمش كمان
حور بتحدي : ايوة انخرمش فما بالك لو كان الي قدامك اخت وخطيبة ليل الرفاعي
عشق وهي تنظر له بسخرية : اااه ده شكلو ميعرفش النيازك التلاتة عارف لو مسكوك هيعملوا بيك ايه
نظر عاصم لهم بصدمة سرعان ما اخفاها : وايه يعني ليل الرفاعي والنيازك التلاتة دول يترموا تحت رجلي وادوس عليهم بعدين انتو ليه مصعبين الموضوع اوي انا عايز البت دي وهسبكوا بحالكوا
احتضنت لجين حور بخوف شديد : ح.حو.ر احم..ي.ن.ي من.و
اقترب عاصم منها ليمسك يدها وفي ثواني كان يرتمي ارضاً من تلك الركلة التي تلقاها من ذلك الليل الغاضب
اقترب عاصم منها ليمسك يدها وفي ثواني كان يرتمي ارضاً من تلك الركلة التي تلقاها من ذلك الليل الغاضب : تعالى هنا يا جبان وقلي كنت عايز تعمل ايه عارف انت هنا اجيت ليه اجيت لموتك
عاصم بصدمة : ليل
ليل وهو يلكمه في وجهه : ايوة ليل الي هينفي اشكالك الزبالة من الدنيا
حاول عاصم تسديد لكمة له ولكن من اين تأتيه القوة بجانب الليل الذي هجم عليه يسدد له اللكمات والركلات القاتلة
حور بصراخ : ابيه ليل خلاص هيموت بين ايديك
لم يستمع لها بل اكمل ما يفعله حقاً حقاً كان سيموت بين يداه لولا تدخل رجاله ورفعهم له من عليه
ليل بغضب جحيمي : عارف لو شوفت وشك تاني هعمل فيك ايه هعمل الي كنت هعمله فيك قبل شوية يا زبالة . نظر لتلك التي ترتجف والدموع تتسابق على وجهها امسك بيدها وما كان من لجين سوا التراجع بخوف نظر لها بحنية : اهدي اهدي انا ليل
لم تستمع لجين له وتمسكت بماسة جيداً
ليل بهدوء : ماسة هديها
احتضنت ماسة لجين بشدة : لجين حبيبتي متخافيش انا ماسة الكلب الي هناك مش هيقدر يعملك حاجة متخافيش
نظر ليل لعاصم الذي ينظر له بحقد ثم وجه كلامه للحراس : الكلب ده يتعلم عليه كويس مش عايز حتة واحدة تبقى كويسة فيه عشان يتعلم ازاي يبص على حاجة تخصني مفهوم
كبير الحرس : مفهوم يا فندم . اشار للحراس لكي يمسكوا به
عاصم بغل وهو يتحرك بخفة والم بسبب الضربات التي تلقاها من ليل : واللهي العظيم منا سايبك يا ليل ويا انا يا انت
ليل وهو يلكمه لكمة اخيرة : ليل الرفاعي ميتهددش
اقترب ليل من الفتيات : اتفضلوا قدامي هوصلكوا انا . ثم اكمل بعصبية وبعد كدة كلكو هتروحوا الجامعة مع بعض والحراس هييقوا معاكوا مفهوم
اومأت الفتيات بخوف ثم بدأو بالسير خلفه حتى توقفوا امام السيارة

 

 

 

ليل : لجين اطلعي قدام
اشارت لجين برأسها علامة الرفض بخوف
ليل بعصبية خفيفة : لجين يلا مش عايز اكرر كلامي
همست ماسة بجوار اذن لجين : متخافيش انا معاكي اهو بس ورى ده ليل خطيبك مش هيأذيكي تمام
اومأت لجين لها بتردد ثم ذهبت لتجلس بجواره
اغلق ليل باب السيارة ثم التفت لكبير الحرس : مش عايز الي حصل هنا يوصل لكنان او لرعد
كبير الحرس : حاضر يا باشا
تركه ليل ثم توجه الي مكان السائق وتحرك بالسيارة وبعد قليل نظر للجين وجدها ترتجف امسك يدها بشدة
التفتت لجين لتتلاقى عيناها بعيناه نظرت لشفاهه وجدته يهمس لها : متخافيش
سحبت يدها من يده بخجل وتكورت حول نفسها
حور : احم احم احنا هنا يا ابيه
ليل برفعة حاجب : وايه يعني
حور : لا ولا حاجة بس بفكرك
عشق : وانتي مالك يا بنتي
حور وهي تمثل البكاء : ياربي انا عاملة ايه بحياتي تبليني بالبت دي
عشق : حياتك من غيري كانت هتبقى غم
حور بضحك : واثقة جداً
عشق وهي ترمش عدة مرات : احمم ايوة
ماسة بضحك : والله انتو مهابيل
حور وهي تخرج لها لسانها : متخافيش انتو بقيتي مننا
ماسة : خلاص ماشي 😂😂
ليل : عشق حور ماسة مش عايز الي حصل النهاردة يتجاب سيرتوا قصاد ليل ورعد
اومأت الفتيات بصمت
وبعد قليل توقفت السيارة امام قصر الاسيوطي
ماسة : متشكرة يا ليل انا بجد مش عارفة اقلك ايه على الي اعملتوا النهاردة
ليل : ماسة انتي اختي ودي خطيبتي وقريباً هتبقى مراتي يعني انفي اي حد يستجري يقرب منكو
ابتسمت ماسة له ومن ثم التفتت للفتيات : سلام يا قمرات اتبسطت جداً اننا بندرس في نفس الكلية
حور وعشق بنفس واحد : واحنا واللهي يا حبيبتي
نظرت لجين لليل نظرة اخيرة لتجده ينظر لها فتحت باب السيارة لتترجل منها بسرعة
ماسة بضحك وهي تركض خلفها بخفة : استني يا بنتي استني بس
نظر ليل لمكان دخولها ومن ثم تحرك بالسيارة متوجهاً الي قصر الحديدي
……..***……..
في المساء في ذلك الكوخ المهجور نعود له مرة اخرى كان يجلس ذلك الفهد وبجواره احمد المصاب مستلقي على سرير
فهد وهو يستقيم بغضب : مهو مينفعش كدة انا مش هسيبك بالشغلانة دي انت النهاردة اضررت الله واعلم بكرة هيحصلك ايه وغير كدة احنا منعرفش مين الشخص الي بيعمل كدة يعني انت بخطر على طول
احمد ببرود : يبقى انت لازم تدورلي عليه وتعرفلي هوا يبقى مين
فهد بغضب : متقليش دور عليه لأني مش هدور واقلك على حاجة انا مبسوط منه اوي لأنه كدة بيحمي بلدو مش بيأذيها وغير كدة لو فكرت ادور عليه عمري ما هقدر الاقيه رغم واسطتي ومعرفتي لكبيرة لأنه هوا عاوز كدة مش عاوز انو احنا نعرفه انت ليه مش موافق تسيب الشغلانة الزفت دي وتيجي تشتغل معايا في الشركة حاجة تبقى حلال مش حرام فحرام
كفاية بقى انا بجد ازهقت
احمد بدموع : مقدرش القمار وشرب الخمر في دمي وتجارة المخدرات دي بالذات مقدرش اسبها حتى لو عشانك انت افهمني بقى
فهد بقرف : انا بجد بقرف من نفسي معاك ورغم كدة مقدرش اسيبك لوحدك انا رايح
احمد بلهفة : رايح فين وهتسبني هنا لوحدي
فهد بتنهيدة : خلاص مش هروح مكان انا هروح انام
احمد بإبتسامة : ماشي يا حبيبي تصبح على خير
فهد : وانت من اهله

 

 

 

ثم توجه الى الغرفة الخارجية ليستلقي على ذلك الفراش
…….***…….
اتى يوم الخميس البعض ينتظره بلهفة والاخر بلا مبالة
في قصر الاسيوطي كانت الاثنتان تنظران لبعضهما ببلاهة وبعد قليل خرج صوت ماسة : يعني انتي الي باعتك كنان
الفتاة : اه والله العظيم يا حبيبتي ليه انتي مو مصدقاني انا صارلي ساعة واقفة هون عم احكيلك انو الاستاذ كنان جابني من لبنان لهون مشان جهزكن
ماسة ببلاهة : طب ليه ده مجرد كتب كتاب يعني نتجهز لوحدينا
الفتاة بغباء : انا ما بعرف شي
لجين بصوت منخفض : ابوكي عمرو ماسابنا نعيش زي الناس وعمرو موافق يخرجنا مكان ولا مرة وافق اننا نحضر حفلات يمكن دي عادة عند الكل
ماسة بإستغراب : يمكن معرفش ماشي يا حبيبتي اتفضلي معانا
توجهت الفتاة معهم الى الغرفة وبعد قليل
لجين بإرتباك : هنعمل ايه
الفتاة : انا حابة كتير اتعرف على اسمائكم
ماسة بإبتسامة : انا ماسة ودي لجين
الفتاة : اسمائكم كتير حلوة انا عنجد حبيتا اي صح انا اسمي روز
ماسة : عاشت الاسامي يا حبيبتي المهم دلوقتي هنعمل ايه
روز : انتو لازم تلبسوا فساتينكو بعدين تيجوا لهون مشان جهزكم وخليكم تصيروا متل القمر مع انكوا كتير حلوين
ماسة : متشكرة اوي
روز بفضول وهي تشير الى لجين : هي ليه ما بتحكي كتير
ماسة بعصبية : يخصك بإيه
روز : احم ما قصدت شي لا تواخذيني
ماسة : خلاص مش مهم متزعليش مني عشان اتعصبت عليكي
روز : لا حبيبتي مو مهم اساساً انا سألت سؤال ما بيعنيني
ابتسمت ماسة لها ثم نظرت للجين : يلا يا لجين روحي البسي وانا كمان هروح البس
اومأت لجين ثم توجهت الى فستانها الموضوع على السرير ومن ثم توجهت الى حمام الغرفة
ماسة لروز : انا هروح الغرفة بتاعتي عشان البس وهاجي على طول
روز وهي تجلس على المقعد : اوكي انا هون عم استناكوا
وبعد قليل خرجت حور في نفس لحظة دخول ماسة
روز بذهول : واو شو هالجمال ياربي اي تؤبروني ما احلاكم
ابتسمت الفتاتان بخجل

 

 

 

روز بجدية : عم احكي جد ما عم اكذب انتو كتير حلوين ومن غير ميك اب مشان هيك رح حطلكم شي خفيف يبرز جمالكوا اكتر .اومأت الفتاتان لها ومن ثم جلسوا لتبدأ بماسة اولاً
…….***…….
في قصر الحديدي تحديداً غرفة المكتب الخاصة بكنان
ليل بصدمة : انت مجنون انت بتقول ايه
كنان ببرود : الي اسمعتوا الفرح هيتعمل النهاردة

يتبع..

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية ماسة في يد القاسي)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
error: Content is protected !!