روايات

رواية جيم اوفر الفصل السادس 6 بقلم ديدا الشهاوي

رواية جيم اوفر الفصل السادس 6 بقلم ديدا الشهاوي

رواية جيم اوفر الجزء السادس

رواية جيم اوفر البارت السادس

رواية جيم اوفر الحلقة السادسة

_اهدي بس ياشاكر
_لاااا اهدي ازي انتي مش شايفه وشي بقي عامل ازي بسبب حضرتك
_سببي انا انت نسيت ولا اي انت اللي ودتني المكان والناس دول
_ والله وانا اللي قولتلك اقومي تتزفتي ترقصي
_والله انا قومت لما حضرتك سبتني ورحت تتكلم مع البنت المتسهوكه بتاعتك
_بتاعتي متتكلمي عدل ست حسنا وبعدين ايه معني متسهوكه دي
_ياعني مايصه وبتتدلع علي حضرتك
_حسنا لو مسكتيش هوريكي شغلك عشان جبت اخري منك ومن جدي ومن الدنيا كلها
_طبعا كلنا وحشين وست الحسن والجمال بتاعتك حلوه
_يووووه انا قايم من وشك
شاكرجه يقوم طبعا نضارته ضاعت في الزحمه ومعرفوش يلاقوها خبط في التربيزه اللي في اوضتهم
_اااه رجلي….رجلي… والله حرام اللي بيحصلي دا.. احنا لازم ننزل القاهره بقي
حسنا فضلت تضحك علي شاكر اللي بيمشي يتحسس في الاوضه لانه حرفيا نظره ضعيف وشغال يخبط في كل حاجه بسبب عصبيته
_اقومي شوفيلي النضاره التانيه هتلاقيها في الشنطه
_الله انت معاك وحده تانيه
_اه بس كنت ناسيها اقومي شوفيلي هي فين
وقامت حسنا ورايحه ناحيه الشنطه خبطت في شاكر اللي كان حرفيا شبه طه حسين بيتحسس المكان وممد ايده عشان مش شايف حسنا خبطت في شاكر وفجاءه وقعت في حضنه
_الله حسنا ايه اللي انا ماسكه دا ووقع في حضني
_حسنا بحب وهيام انا ياشاكر
هنا شاكر بدا يتحسس حسنا واول مااقالتله انا سبها ووقعت في الارض وهو كمل لغايه السرير عشان يقعد لان شاكر وحسنا في حضنه قلبه دق وريحتها كانت ماليه ايده وصدره واللي داخ اول ماشمها اما حسنا
_اااي… كده ياشاكر
_الله.. مخدتش بالي هو انتي شيفاني بشوف وبعدين واحده بواحده ياست هانم ولا نسيتي عملتك
_والله شوف نفسك انت بقي
وهنا حسنا رمت النظاره لشاكر واللي بقي يتحسس السرير لغايه ملاقها ولبسها
_ياااااه النضاره دي نعمه ونعمه النظر دي نعمه… خلي بالك من نظرك ياحسنا النظر مهم
_لااااياشيخ… تصدق عندك.حق النظر نعمه وانا الصراحه معنديش نظر
_ليه ياماما البسي نضاره عشان تشوفي كويس
_اوووووف يامرارتي
وفجاءه موبيل شاكر رن واللي بص عليه لاقاه جدوشاكر
_استر يارب العجوز المتصابي بيرن
_مين دا اللي بتقول عليه
_جدك ياستي تلاقيه هبت معاه في فكره قال يطبقها علينا
_متتكلمش عليه كده والا هقوله .. دا جدو دا قمر وحابوب وكل اصحابي بيموتوا عليه
_ليه ياختي .براد بيت.. ولا اي
_جدي احسن منه… وطلعت حسنا لسانها لشاكر كوبه
وهنا رد شاكر علي جده
_صحيتكم يا كتاكيت
_لا ياجدي صاحيين.. خير ياجدي
_اي خير دي ولد… المفروض تقولي تؤمر يااجدي
شاكر وهو بينفخ وماسك نفسه
_تؤمر يااجدي
_جهزوا نفسكم ولاد عمتكم علي وصووول اجهزوا وانزلوا
_اي يااوقعه سوده انا متحكملكم لما اتحمل ولاد عمتي دوول
وهنا شاكرخلص المكالمه
_ياربي ياعني انا عاوز انزل القاهره عشان اجهز حاجتي واغور من خلقكم .. الاقيكم مكملين عليا
حسنا بضحك وفرحانه في شاكر
_اهدي ياشاكر دول ولاد عمتك برضوا ولازم تحبهم
_انتي حره تستقبليهم تحبيهم انا مالي
_الله.. جايين يباركولنا
_علي اي يباركولي علي الابكاس اللي بخدها كل شويه
_اهدي ياشكوره وخليك كوووول
_تصدقي انتي جبله
وفعلا شاكر جهز هو وحسنا ونزلوا تحت واللي لاقوا جدهم بيستقبل عمتهم واولادها وحسنا اول ماشافت عمتها
_حمدالله على السلامة ياعمتو نورتي الساحل
_بنور العروسه القمر حبيبه عمتو وقلبها
شاكر مكنش علي علاقه كويسه بعمتو بس حاول انه يكون لطيف معاها وبضحكه صفرا
_حمد لله على السلامه ياعمتي نورتي
_بنورك ياابن اخويا والف مبروك علي الجواز
_الله يبارك فيكي عقبال سليم
وهنا سليم
_چاميييه مش هتجوز انا خالص كفايه انت يااشكوره
وهنا شاكر اللي مكنش بيقبل ابن عمته نهايء عشان شايفه مدلع وتافهه ومعندوش اي فكر مخه فاضي من الاخر
_اسمي شاكر ومحبش حد يقولي شكوره
_ليه ياشكوره…. باردون يااشاكر… انا بحب الكل يقولي ياااسولي
_والله انت حر في اسمك
وهنا حسنا ادخلت
_ نانو القمر ساكته ليه
_بسمعكم… مبروك يااعروسه الجواز.. وبعدين ملقتيش الا.. شاكر
وهنا شاكر اتعصب
_وماله شاكر يااا ياست ناديه
_لا…. اسمي نانو اوعي تقولي ناديه.. اسمي نانو فاهم .. ناديه اسم مامي انا نانو
شاكر بص لعمته
_جري ايه يااعمتي عيالك متبريه من اساميهم ليه
_اصحابهم بقي ياشاكر وانت عارف انهم متربين بره مصر
الجد كان سامع الحوار
_والله ياناديه يابنتي بتلخبط في اسامي عيالك سولي ونانو تحسي بندهه علي رقصات في خماره
_بابا انت هتمسكني تريقه انا وعيالي ولا اي
_ياحببتي بهزر معاكي نورتي حبيبتي الساحل
وهنا سولي بص لحسنا
_سونه انتي احلوتي اوي هما كل اللي بيتجوزا يحلوا كده
حسنا.. كانت مبسوطه عشان لاقت حد ياخد باله منها لكن شاكر بقي يبص حوليه وبيتلفت حوليه وبص لسولي
_مين سونه دي
_سونا دي حسنا انتي مش عارف دلعها ولا اي مش المفروض جوزها
_والله يابني خدوني من الدار لنار
وهنا حسنا بعصبيه
_ياعني ايه ياشاكر انا نار 🔥
_شاكر لا والله نار 🔥شعلل في قلبي لما قالولي هتجوزك مقدرتش استحمل
سولي قطع كلام شاكر
_ ايه دا ياشاكر انت كده بتتغزل في عروستك اوووو نووووو
الجد قطع كلامهم واللي كان باين ليه انهم مش بيطيقوا بعض
هنا الجد يلا ولاد اطلعوا ارتاحوا في اوضكم عشان شوي وهنتغدي وننزل البحر شاكر هنا
_تاني ياجدو بحر تاني
_وتالت ياحبيبي انتم عرايس ادلعوا واتمتعوا بشبابكم
حسنا… احنا ننزل دلوقتي وبعدين نطلع نرتاح ونتغدي
الكل وافق وفعلا نزلوا البحر وسولي كان البنات كلها بتعكسه عشان كان مز وكان بيعوم مع حسنا ونونا
الجد… هو انت مش هتنزل البحر ولا اي
شاكر… لاماليش مزاج
شاكر خاف يقول لجده انه مش بيعرف يعوم وانه بيخاف من الميه والبخر
الجد… اقوم اسبح مع مراتك انت، مش شايفها مع ابن عمتك انت معندكش نخوه
شاكر… مالها ياجدو ماهي مبسوطه اهو ومع ابن عمتها انا مالي بقي
الجد…. انا بقي مش مبسوط واقوم ياشاكر بدل ماغضب عليك
شاكر… يوووه والله دا ظلم
شاكر قام وهو خايف وبيترعب من نزول الميه بس هيعمل ايه واول مارجله بدات تلمس الميه بدا يترعب ويرتعش اتردد ورجع تاني مكانه علي الشاطيء لاقي جده قاعد
الجد… هااااا انزل شوف مراتك
شاكر نزل الميه وهو بيتشهاد واللي حسنا وسولي ونونا لاقوه راحو عنده
حسنا… يلا ياشاكر تعالي انت وسولي اتسبقوا
شاكر… برعب بعدين … بعدين وكل ماموج يجي كان شاكر بينط برعب
سولي… يلا ياشكوره تعالي ندخل جوا عند البراميل دي
شاكر… بص للبراميل دي لاقها جوه البحر خالص … لاااا بلاش خليها بكره وشاكر بينط كانت نانو تضحك عليه واللي ضايق حسنا
وبداو يعوموا وشاكر واقف مكانه
سولي… واقف كده ليه
شاكر… كده حلو
وهنا سولي شد شاكر عشان يدخل معاه ودخله بالعافيه وهنا الموج علي وبدا شاكر يقع في الميه
شاكر…. الحقوني بغرق
سولي انقذ شاكر وطلعوا من البحر وسولي بيضحك
سولي… ماتقول يااعم انك مش بتعرف تعوم عشان اعلمك
شاكر… شكرا لما احب اتعلم هبقي اقولك وهنا بص لحسنا انا طالع اوضتي هتطلعي معايا
حسنا… اه يلااا
الكل طلع الاوض وشاكر وحسنا طلعوا اوضهم وشاكر كان هينفجر من الغيظ وحسنا كانت مبسوطه ان ولاد عمتها جم هيسلوها
_انسان تافهه ودماغه فاضيه
_مين دا
_استاذ سولي
_لا دا لطيف خالص وذوق وبيعرف، يتعامل مع الانثي
_انثي فين الانثي حضرتك اذا كنت شاكك فيه يكون من مشروع ليلي اللي جدو بيقول عليه
_شاكر بلاش الكلام دا سولي ابن عمتنا متنساش
_كتك نيله عليكي وعليه انتم الاتنين دماغكوا فاضيه
وبعد ساعات نزلوا الكل للمطعم عشان يتغدوا
واللي كان الجد عاملهم وليمه للاحتفال برجوع بنته ناديه واولادها من من فرنسا 🇫🇷
سولي… واو وو ايه دا يااجدو كل دا عشانا
الجد….. طبعا ياروح جدو… وهو اني يفديك الساعه انكم معايا
والكل بدا الاكل والضحك والهزار بين نانو وسولي وحسنا اما عمونا شاكر كان ملهي في طاجن ورق العنب والريش والفراخ المشويه اكلته المفضله
سولي.. الجو هنا تحفه اوي والمزيكا خرافه تخلي الواحد يرقص من غير مايحس
شاكر… بصوت هامس لجده اللي كان قاعد جنبه.. ايه اخبار ليلي ومشروعها
الجدو… اي بتقول اي معلش يااشكوره سمعي تقيل ياحبيبي
شاكر…. لا والله تقل دلوقتي
سولي… مين هيجي يرقص معايا
نونا…. انا انا
حسنا…. وانا كمان
الجد شاكر…موجه كلامه لحسنا… اترزعي يابت جنب جوزك
حسنا… عاوزه ارقص ياجدو
الجد شاكر… اقومي ارقصي مع جوزك
شاكر… وهو مشغول في الاكل وخصوصا المحشي مش بعرف ياجدو ارقص
الجد… كتك القرف مش فالح غير في الاكل
شاكر.. الله ماانت حلو اهو وبتسمع
الجد… ايه بتقول ايه… اقومي يابت ياحسنا ارقصي مع ولاد عمتك
حسنا… حاضر ياجدو
الجد ك ان مقهور من خيبه حفيده اللي من صلبه و حفيده التاني سولي اللي مقطع السمكه وديلها والبنات بتترمي حوليه سولي كان بيرقص والبنات كلها عاوزه ترقص معاه لدرجه البست فضي لسولي وكان بيرقص بمهاره وخفه والناس كلها بتشجعه… سولي قلب المكان
ناديه.. حبيبي يابني الله يحفظك شايف يابابا سولي مجنن البنات
الجد… طبعا.. طبعا اذا كان مجنني انا شخصيا.. وهنا بص لشاكر هنخلص امتي من الطفح دا
شاكر… ليه ياجدي
الجد…. شوف كده مراتك بتعمل ايه
وهنا شاكر بص علي مكان البيست واللي اتصدم لما لاقي حسنا وسولي بيرقصوا مع بعض ديسكو… وصلصه. والكل بيشجعهم
شاكر…. والله حرام مش كل شويه اقوم اجبها من رقصه شكل
الجد…. اقوم ارقص مع مراتك انتي مش بتغير عليها.. اقوم والا مش هيحصل طيب
شاكر…. اوووف… حاضر انا زهقت
وهنا شاكر قام وطبعا كان بيعدل في النضاره كان خايف دي تتكسر كمان وطلع علي البيست واقلع النضاره لحسن تضيع ولا تتكسر
ومشي شاكر وهو مش شايف حاجه ومفكر انه وصل لحسنا اللي كانت ناسيه الدنيا
شاكر…. حسنا… خسنا يلا نرقص
وهنا نانو…
_يلا نرقص واول مامسك ايدها وبدا يدبش ويشد نانو والكل خد باله من شاكر انه مش عارف يرقص وبقي يدوس علي رجل نانو
_ااه خلي بالك ياشاكر
_الله ماهو الرقص حلو اهو…. انا سامع الكل بيسقف تسقيف اكتر من ساعه مارقصت.. بس سابت ياحسنا صوتك اتغير كده ليه
وهو كان بيرقص اقصد بيشلت الناس بدات تضحك عليه وتستهزء منه
والجد… الله يكسفك ياشاكر جرستنا ادامالناس
ناديه… هو شاكر بيعمل ايه الحقه يابابا هيوقع البت
الجد… الله يحرقكم كلكم
شاكركان شغال تشليت وهو، مفكره رقص وهنا حسنا قربت من شاكر
حسنا…. شاكر كفايه انتي مش شايف حاجه
شاكر… ماهو انا عملت حسابي وعينت النضاره يلا كملي… الله صوتك رجع تاني
حسنا…. حاااسب ياشاكر…
شاكر….. ااااااخ… الحقيني ياحسنا.
شاكر وقع ونونا والكل كان بيضحك عليهم وقامت نونا بزعيق،
_يامتخلف انا اللي كنت برقص معاك
_شاكر اقام وجاب النضاره من جيبه وقام قرب لنونا
وضربها بالقلم ونونا جرت علي مامتها وجدها
سولي…. ياعني متخلف وعبيط وكمان ايدك طويله وهنا سولي رد القلم لشاكر والكل كان بيتفرج عليهم
الجد… بعصبيه يلااااا كلنا هننزل القاهره فورا

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية جيم اوفر)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى