روايات

رواية متيم بقدر الفصل الأول 1 بقلم نورة عبدالرحمن

رواية متيم بقدر الفصل الأول 1 بقلم نورة عبدالرحمن

رواية متيم بقدر الجزء الأول

رواية متيم بقدر البارت الأول

رواية متيم بقدر الحلقة الأولى

صراختت ملأت ذلك القصر للأختين يحاولان الدفاع عن نفسيهما ولا أحد يتدخل لانقاذهما والدهما الضرير يحاول التلمس للوصول اليهما ويصرخ بشده ومراره ويستنجد لكن لا احد.يستطيع التدخل فالجميع يخاف هؤالأء الاخوه….
حاول انقاذ بناته من ابناء عمومتهن الذين يريدون الزواج بهن بالاكراه..بعد ان استولو على ماله..
اخذ احد الاخوة الاخت الكبرى منى 20 فقد كانت بينهما قصه حب كبيره لكنها كرهته بعد مافعلوه بوالدها واهانتهم له امام الجميع هم الاخر لاخذ الفتاه الصغرى قدر التي تبلغ من العمر 17 عاما..لكنها بلحظة كانت تمسك سكينا حاده..
قدر وعزت جلال الله لو حاولت تجرب مني لكون جاتله روحي وهنتقابلو عند خالق الخلق يجيبلي حقي..
حاول مراوغتها واخذها عنوه
علي اعجلي يابت عمي معتلاقيش حد يصونك جدي..
قال كلماته وحاول لمسها لكنها قامت بجرح يده وتقول بشراسة
قدر : جولتلك اه لو هوبت ناحيتي مش هتسلم على روحك…
كان يرى الكره بعينيها تجاهه اما هي ودت لو تغرس السكين بجسده لتتخلص منه للأبد ..
تدخل الأخ الآخر..
ناصر هملها دلوك مصيرها تترمي تحت جزمتك..كيف اختها.
علي ياخوي اني هاخدها يعني هاخدها..
ناصرجولتلك همالها مصيرها تعقل..وامشي نحضر فرح اخوك على بت عمه قال كلماته وهو ينظر اليها بانتصار .. النهارده فرح اخوك وبكرى فرحك بعون الله..
قدر بشراسه ربنا ميعنش الظالم…ولا يرضى بالظلم ومصير الحج يرجع لاصحابه..
ابستم ناصر بخبث ابجى جابليني يا بت سلطان ده حجنا ورجعلنا…ليغادر وهو يجر اخيه معه..
اما الاخرى فور خروجهما انهارت وخلعت قناع الشجاعه التي كانت ترتديه وجلست على الارض تبكي بحرقه..
سلطان بدأ يتحسس الارض حتى وصل اليها ..
سلطان اتجوزيه يابتي اتجوزيه وريحي روحك من المشاكل…
قدر مسحت دموعها بغل اتجوز مين يابوي ولاد اخوك خدو منى غصب عنها ..بس اني لااا اني هفضل معاك لحد اخر يوم فعمري وحجك يابوي هيرجع والله هيرجع..
ملأت دموعه وجهه بقهر وهو يشعر بالعجز لتمسحها قدر بحنان له له يابو منى متبكيش ..سلطان ميبكيش ..متبكيش يابوي ..
سلطان متجدريش عليهم لوحدك هما جادرين..
قدر ربنا الجادر يابوي ربنا الجادر اني عايزاك تجوم عشان الم خلاجاتنا عشان هنمشي من هنيه
سلطان نمشي نروح فين..
قدر ارض الله واسعه ومتخافش هنرجع لما نعرف نجيب حجنا..
سلطان يابتي
قدر يابوي اليوم جدرت امنعهم عني بكرى معارفاش هيجرى ايه ..قوم يابوي ربنا ميضيعش حد…
سلطان…
**********◇◇◇◇◇◇◇◇**********
فهد خلاص يمه سيبي الشهر يخلص وبعد كده يحلها حلال
والدة فهد يبني مبجيتش عيل اللي جدك عيالهم طوالك وانت هالك روحك بالشغل من النجمه لحد ما يرميك النوم..
فهد جولتلك ياحجه عتجوز خلي الشغل ده يخلص وابجى اجولك تنجيلي عروسه على مزاجك..
والدة فهد : وعد يافهد ..
قبل رأسها وعد ياحجه اروح انا بجى انام..
والدة فهد روح يابني ربنا يفرح جلبك جادر ياكريم….
ارتمى فهد على السرير بتعب ليرى صورته مع سلطان ليبتسم ويأخذها..عامل ايه ياصاحبي تلاجيك كبرت وبقيت عجوز…
والا الزمن ميجدرش عالرجاله اللي كيف الجبال زيك..
اتوحشتك ياسلطان اتوحشتك ياود عمي..
************◇◇◇◇◇◇◇◇**************
ظلام الليل دامس والناس مشغولون بزفاف احد كبير البلد كانت تقود والدها الضرير وتبكي على تركها لاختها بين يدي هؤالاء الجبناء لكن ماباليد حيله…
سلطان قدر يابتي هنروحوا فين.. ونهمل اهلنا وناسنا
قدر بغصه اهلنا اللي محدش سال فينا اللي سابو والاد اخوك يهينونا وينهبوا مالنا ومكتفوش بكده عايزين يجوزونا بالغصب مش كفايه خدو منى ومعرفناش نجيبها معانا ..وناسك واهلك محدش فيهم اتحرك وسابونا لل*** تنهش فينا
سلطان ربنا جادر يابتي وهيرجع الحج لصاحبه..
قدر لحد مايجي الوجت ده اني مش هسلم روحي ليهم ..
سلطان…
قدر اه يابوي عربيه حضنا حلوو..
وقفت امام السياره لتوقفها فتحت الباب لتصدم بي….
***على فين يابت عمي…
قدر ..
سلطان…

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية متيم بقدر)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
error: Content is protected !!