روايات

رواية حكاية شمس الفصل الأول 1 بقلم ياسمين الكيلاني

رواية حكاية شمس الفصل الأول 1 بقلم ياسمين الكيلاني

رواية حكاية شمس الجزء الأول

رواية حكاية شمس البارت الأول

رواية حكاية شمس الحلقة الأولى

_رايحه فين كده؟!
_خارجه مع صحابي سلام
” مسكها من دراعها واتكلم بغيظ واستفهام
: استني هنا هو اي اللي خارجه مع صحابي انتِ عارفه الساعة كام؟
_سليم لو سمحت انا قايله لأهلي وهما متقبلين وعارفين دا متجيش انت بمجرد انك ابن عمي وساكن فوقينا هتفضل ف الطلعه والنزله تتحكم فيا ويلا عشان كده هتأخر علي المعاد سلا….
” مسكها تاني من دراعها بس المره دي رزع الباب وشدها علي فوق عشان الجيران ميصحوش علي صوتهم وهي حاولت تقاومه لكن متهزش
_اي اللي بتعمله دا انت اتجننت!
_انا برضو اللي اتجننت ولا انتِ اللي زودتيها!
_ميخصكش يا سليم ميخصكش دي حياتي واعشها ذي ما انا عايزه! انت ولا ابويا ولا اخويا عشان تتعامل معايا بالاسلوب الهمجي دا…
” جت زينب (مامت سليم) علي صوتهم
: ف اي يا ولاد مالك يا سليم بتزعق ليه؟
” اتكلمت شمس بعصبية
: اسمع يا سليم مش عشان بحترمك وبعتبرك اخ كبير ليا تتعامل معايا ب الطريقة دي انا حُره واعمل اللي انا عايزاه
_لا مش حره واسلوب حياتك دا لازم يتغير مفيش خروجات تاني غير بأذن أنتِ فاهمه
_لا مش فاهمه ووريني هتمنعني ازاي..
” سك الباب جامد وبصلها بانفعال كبير خلاها ترجع لوراء بخوف ”
_امي شمس متخرجش من البيت لحد ما اشوف حل للموضوع دا فهماني يا امي؟
” دخلت شمس الاوضة بغيظ كبير منه وكره ”
_حاضر يا سليم بس براحه انت عارف شمس وعنادها..
_عشان كده بأكد عليكي متخلهاش تأثر عليكي بكلمتين ذي العاده وتخرجيها..
_حاضر يا يبني..
” خرج بهدوء وعمل مكالمه سريعة وذي العاده اتحرق دمه من اللي اتقاله والاهمال اللي شايفه طول الوقت واللي هي بتدفع تمنه بسبب اب وام مش فاهمين ان ليهم بنت ولازم يخافوا عليها.. ”
” ف نفس الوقت كانت شمس بتحاول تقنع مامت سليم بالخروج
_اسمعي بس يا زوزو انا يدوب ساعة زمن وجايه مش هتاخر والله
_لا يا شمس سليم المره دي مبيهزرش..
_يا زوزو مهو مش هيحس بحاجه يدوب ساعة واحده بس عشان خاطري يا زوزو عشان خاطري..
_يا بنتي مهو…
_خلاص يا زوزو منا مليش حد اروحله بابا وماما سبوني وسافروا حتي المكالمه مش بتيجي منهم وانتو هنا مشغولين طول الوقت سليم ف الشغل وانتِ ف البيت مش فاضيه انا بقا اعمل اي يعني اروح لمين بس ياربي..
” حست زينب بوجع من كلامها خصوصا انها يتيمه فعلاً من كل حاجه وملهاش حد غيرهم دلوقتي
: خلاص متزعليش انتِ عايزه اي يريحك؟
_عايزه اخرج انا اتفقت مع صحابي والله كلها ساعه واجي علي طول 12 بالظبط هبقي هنا…
_طيب خلاص بس هخلي عم عبده يوصلك..
_ماشي اشطا…
” خرجت بهدوء وركبت العربية ومشيت
_بس لحد هنا يا عم عبده…
_طيب يلا كلها ساعة واخدك..
_ربنا اللي بياخد يا عم عبده روح انت وابقي تعالي بعد ساعه
_لا هقعد استني ست زينب موصياني..
_طيب يا راجل يا كبير سلام…
” بعد ساعة ونص كانت شمس مخرجتش من الحفلة اللي كانت فيها ”
” قلق عم عبده ودخل يقولها انها اتأخرت سمع صوت عالي جدا وناس وقف كتير تتفرج ”
” اتكلمت شمس بعصبية وانفعال
: بقولك سيب ايدي يا كريم
” رد بعتراض وتهـ.ديد
: شمس انا لتاني مره بحظرك متكابريش معايا انا كريم منصور اللي مفيش بنت بتعصا كلامه انتِ فاهمه…
” انفعلت جدا من كلامه
: انت الظاهر عليك مش هتجبها لبر
” مسكت كوباية العصير اللي ف ايدها وضـ.ربته بيها ”
” وقع علي الارض ونز.ف جامد وامر الحرس يمسكوها عشان متهربش ”
” حاول يدخل عم عبده معرفش وتليفونه اتكسر من الوقعه اللي خدها من واحد منهم”
” طلع بسرعة وركب عربيته عشان يبلغ سليم قبل ما يحصلها حاجه ”
” ف الجهه التانيه عند بيت سليم ”
_سليم انت رجعت!
_ف اي يا امي وفين شمس؟!
_شمس موصلتش لحد دلوقتي والساعة بقت واحده وعبده قفل تليفونه مش عارفه اي حصل…
_انا مش فاهم حاجه انتِ خرجتي شمس!!!
” نزلت راسها ف الأرض واتكلمت بطيبه
: والله البنت صعبت عليا يا سليم و….
” قطع كلامها صوت دق الباب جامد لحد ما شافوا عم عبده راجع بيجري وشمس مش معاه ”
_عم عبده اي حصل وشمس فين؟؟؟
_ست شمس كانت ف حفله وواحد كان بيضايقها ولما حاولت تبعده ضـ.ربته علي راسه وقع وخلي الناس اللي معاه يمسكوها..
” اتصدم سليم وخد مفتاح عربيته بسرعة وعم عبده معاه عشان يعرفه المكان.. ”
” ف الجهه التانيه عند شمس ”
_انت فاكر نفسك هتخوفني بلي بتعمله انت متعرفش انا اهلي مين؟
” ضحك كريم جامد وهو ماسك راسه بقماشة وبيتكلم بستهزاء
: اهلك اي ما كلنا عارفين اللي فيها يا شمس..
” اتكلمت بحيره وخوف من طريقته
: تقصد اي؟
_اقصد انك ملكيش اهل يا شمس او ب الاصح محدش بيسأل فيكي اهلك طول الوقت مسافرين وسيبينك مع نفسك اوعي تفتكري انهم خايفين عليكي او حتي سأليين فيكي انتِ يدوب بالنسبالهم سلعه ملهاش تمن عندهم…
” نزلت دموعها غصب عنها واتكلمت بستهزاء وسط وجعها
: وانت يعني اللي اهلك بيسألو فيك ما انت برضو سلعه بس الفرق انك متعرفش تعمل حاجه من غيرهم يا كريم انت من غير فلوس ابوك متسواش حاجه…
” اتنرفز جدا واتكلم بغيظ
: انا بلفوس ابويا اشتريكي واشتري اللي ذيك ومش بنت ذيك تقولي انا كده
” رفع ايده عشان يرد كرمته لكن يظهر ان ف شخص تاني معجبهوش الكلام ”
_خلاص خلي فلوس ابوك تحوش عنك بقا..!!
” فتحت شمس عينيها وابتسمت بسرعة اول ما شافته
: سليم!!
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية حكاية شمس)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى