روايات

رواية مجنونة كبير الصعيد الفصل الأول 1 بقلم رنا أحمد

رواية مجنونة كبير الصعيد الفصل الأول 1 بقلم رنا أحمد

رواية مجنونة كبير الصعيد الجزء الأول

رواية مجنونة كبير الصعيد البارت الأول

رواية مجنونة كبير الصعيد
رواية مجنونة كبير الصعيد

رواية مجنونة كبير الصعيد الحلقة الأولى

في الصعيد …
في قصر الصياد التي يتكون في اربع طوابق .
في الطابق الاول ….
كان يقف كمال أمام المراه وهو يرتدي عبايته لتبتسم إليه وداد .
/ربنا يقويك ي سيد الناس ويعينك علي كل الي انت فيه .
كمال بابتسامه /طول مانتي معايا ي ست الناس كل حاجه بتعدي ي وداد ربنا يخليكي لينا كلنا ي ست الدار الباشا ابنك لساته نايم مش كده .
وداد بحنان /ايوه ي حبت عيني ده بيشقا جوي فسبته يرتاح شوي .
كمال بحده وقوه وهو يربت عصاه أرضا /ده دلع مايع أكده ده بعدي هيكون كبير الصعيد كلها وهو المسؤول عن كل حاجه في البلد خليه يقوم ورنا هام كتير وقولي ل بنتك تعقل كده يوسف هو الشخص المناسب ليها ول ابنها ده عمه هيكون في مقام ابوه الله يرحمه انا نازل علشان نفطر وكلهم الاقيهم ورايا .
**************** ..

 

 

في جناح سليم ….
كان يقف أمام المراه وهو يصفف شعره ويرتدي جلبابه الصعيدي لتسير وداد بابتسامه صافيه .
/صباح النور ي قلب امك.
سليم بابتسامه وهو يقبل يدها/صباح الفل ي ست الناس كلها .
وداد بابتسامه /قلب امك انت انزل بسرعه ل حسن الحاج كمال قالب عليك جوي.
سليم بمرح وغمزه/الراجل ده بيغير مني جوي اكمني واكل منه الجو .
وداد بضحك /ههههه يحزك ي واد ي سليم طب شوف زين باشا التاني ل حسن ابوك هيتقلب علينا واحنا مش قد غضب الكبير .
سليم بابتسامه/امرك ي ست الكل.
في القاهره …
في شقه نور ….
كانت تقف حنان في المطبخ وهي تتضع الفطار وتصرخ بغيظ شديد.
/انتي ي همي التقيل ي عملي الاسود في حياتي .
نور بنعاس وغيظ /ايه ي حنان مالك هو كل يوم الموال ده ي وليه .
حنان بغيظ شديد/ولولولي عليكي ي بعيده كل ده نوم ي بت الدكتور سيد اتصل من بدري وقالب عليكي الدنيا .
نور وهي تاكل بغيظ/استغفر الله العظيم يارب دي حته مدير مزرعه محاسسني أنه وزير الصحه وبعدين انا دكتوره كبيره في البلد ي عني اروح علي كيفي .
حنان باستفزاز وخبث/هههه فيه دي عندك حق انتي والبهايم مشاء الله نفس الدماغ .
نور بغيظ شديد/تشكري ي أما.
ساجد بابتسامه /صباح الفل .
نور بابتسامه/اهلا باجمل معيد في جامعات مصر كلها .
ساجد بابتسامه/تسلمي ي ستي .
حنان بغيظ شديد/بقولكم ايه انتوا هتفضلوا انتوا الاتنين في ارابيزي كده العمر كله نفس حد فيكم يتجوز وتمشوا من وشي بقا .

 

 

نور بخبث ومكر/اهي اهي عي دي اخرتها ي وليه اكمنانا ايتام خلاص عايزه ترمي ولادك في الشارع علشان تتجوزي وتعيشي حياتك راح فين ضمير الام راح فين .
حنان وهي تتدفعه بالشبشب بغيظ /راح مشوار ومش راجع ي روح امك جاتك الهم .
نور وهي تخرج من غرفتها بعدما ارتدت ملابسها /هو الزمن كده مفيش ام بقت ام بترقص بمرح مفيش صاحب بقا صاحب مفيش راجل بقا راجل للوووووي سلام ي ابلتي.
حنان بغيظ شديد/عوض عليا عوض الصابرين يارب .
ساجد بضحك /هههههه .
في المزرعه التي تعمل بها نور فهي تعمل طبيبه بيطريه .
كانت تقف وهي تتدون ملاحظتها ليقترب منها سيد مدير المزرعه بغيظ شديد.
/بصي بقا ما هو حل من الاتنين ي تسيبي انتي المزرعه ي أما هسيب البلد انا واطفش .
نور باستفزاز وخبث/خلاص اطفش انت شوفلك عقد عمل في السعوديه الشغل هناك نار .
سيد بغيظ شديد/لا ي اختي ده بعدك انا قاعد علي قلبك العمر كله لحد محد فينا يخلص علي التاني المهم جهزي نفسك علشان هتسافري الصعيد .
نور بغيظ شديد/نعم اسافر الصعيد ليه .
سيد بخبث ومكر/انتي عارفه مرض الحمه القلاعيه الي داير في البهايم اليومين دول ومنتشر اوي في الصعيد فبصراحه الوزاره طلبت مني ارشح دكتور وبصراحه ملقتش احسن منك كفاءه ونهاره ي نور انتي زي بنتي برضه .

 

 

نور بغيظ شديد/لا وانت الصادق انت عايز تتطفشني من هنا علشان يخلالك الجو مع فريال صاحبه مزرعه ارانب الي بتاخدها المكتب تعرفها الارانب بتخلف اوي ولا فاكرني مش واحده بالي .
سيد بغيظ شديد/هو انتي فيه حاجه بتخفي عليكي ي اختي المهم جهزي نفسك بكره للسفر سلام .
نور بغيظ شديد/ربنا ينتقم منك ي سيد ي ابن زكيه الهي تولع ومطافي مصر كلها مش عارفه تتطفيك اخرتها هتروحي الصعيد ي نور ي مانتي صغيره وحلوه ي نور .
********************.
في فيلا الصياد …
في غرفه زين …
كان يقف زين وهو يضع سلاحه جانبا بعدما جهزه للسفر الي ذلك المهمه ليسير إليه سليم بابتسامه.
/صباح الفل ي زين الصعيد .
زين بابتسامه /اهلين ي كبير الصعيد كيف حالك ي سليم .
سليم بابتسامه وحنان /انا زين ي اخويا طمني عليك انت اخبارك ايه.
زين بحزن وضيق /هيكون مالي ي كبير الصعيد بطلع من مهمه لمهمه واهي ماشيه .
سليم بحزن من أجل أخيه /لساتك عاد مش قادر تنساها ي زين .
زين بوجع وصراخ /ايه الي يخليني انساها ي سليم ايه الي عملناه انا وهي علشان نبعد عن بعض كده ونتحرم من بعض كده .
كمال بغضب جحيمي/علشان عمها قتل ابن اخويا الله يرحمه الي هو جوز اختك الي قهر قلبها ويتم ابنها وانت لسانك بتفكر في بنتهم ي زين قسما بالله لو اسم البت دي جه علي لسانك مره تانيه لانت ابني ولا اعرفك فاهم ويلا علشان نفطروا.
سليم بقلق بالغ/حاضر ي حاج يلا ي زين يلا .
****************.

 

 

علي مائده الافطار…..
كانوا يجلسون جميعهم باحترام .
كمال بجديه /علي فكره ي سليم فيه دكتوره هتيجي البلد النهارده علشان تعالج البهايم المرضانه دي جهزلها المندره .
سليم بابتسامه/امرك ي حاج .
شهد وهي تتطعم ابنها /أبا انا لازما انزل مصر اجيب شهاده ميلاد فارس .
سليم بابتسامه/وانتي تنزلي ليه واحنا موجودين ي شهد .
شهد بابتسامه /تسلملي ي اخويا بس لازما اني ي عني اي حد قريب من الاب علشان ياخدها.
كمال بجديه /خلاص ي يوسف ابن عمك يروح معاكي .
شهد بضيق /مش مستاهله ي ابوي انا مش عيله صغيره ومش محتاجه ل حد .
يوسف بحزن شديد/هو ابن عمك وعم ابنك حد برضك ي شهد ده ربنا الي يعلم معزتك عندي .
كمال بغضب شديد/الحديد خلص خلاص يوسف الي هيروح معاكي وانت ي سليم متنساش موضوع الدكتوره وأبقا كلم اختك فيروز تنزل الاجازه دي .
سليم بابتسامه/حاضر ي ابوي عن اذنكم .
زين بضيق /وانا طالع انام شويه.
يوسف بحزن شديد/يلا ي شهد علشان منتاخروش .
شهد بضيق /حاضر .
وداد بحزن/بالراحه علي ولادي ي كمال مش كده .
كمال بجديه /ولادك مش صغيرين ي وداد لازم يعرفوا مصلحتهم فين انا مش هعيشلهم العمر كله ي وداد .
وداد بابتسامه /ربنا يخليك لينا ي سيد الناس .
****************.

 

 

في شقه نور …
كانت تجلس نور بفوضويه بغيظ شديد/ي عيني ياعيني علي الوله اه علي الي حصلك ي نور ي بنتي منك لله ي سيد .
لتنظر بغيظ الي والدتتها الي تعد شنتطها وهي تكتم ضحكاتها.
/اضحكي اضحكي مشاء الله علي النشاط ده انا لم بطلب منك خاصه بتطلعي عيني علشان تعملهالي لكن مشاء الله حهزتي الشنطه في ثواني .
حنان بضحك /ههههه اخيرا هرتاح منك ي بت ي نور مصر كلها هترتاح منك ومن صداعك .
نور بغيظ شديد/انتي فكراني رايحه ومش راجعه ده بعدكم هما يومين بالظبط وهتلاقيني فوق دماغكم وهانتقم منكم انتوا وسيد .
******************.
في الصعيد …
كانت تقف نور وهي تنظر بدقه وتفحص لتنصدم مما يمسكها من يدها بهلع .
/انتي دكتوره مش كده .
نور باستغراب وقلق /ايوه انا فيه ايه .
عوض وهو يسحبها وراءه سريعا /تعالي معايا بسرعه .

 

 

في فيلا الصياد ..
في غرفه سليم ..
كان يصرخ سليم بالم شديد فهو يعاني من التهابات حده في المراره .
كمال بحزن شديد/أكده ي سليم ي عني عجبك وجعك كده قولتلك مليون مره اعملها انا مش خابر انت بتعمل كده ليه ي ولدي.
وداد بدموع ووجع/هو الزفت عوض اخر كده ليه.
عوض وهو يمسك يد نور بلهفه /أنا جيت اهو ي ست الناس .
نور بجديه /مساء الخير ي جماعه فين العجل الي عايز يتعالج .
سليم بصدمه /عجل .

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية مجنونة كبير الصعيد)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
error: Content is protected !!