روايات

رواية عشق السيف الفصل السادس عشر 16 بقلم نورا فريد

رواية عشق السيف الفصل السادس عشر 16 بقلم نورا فريد

رواية عشق السيف الجزء السادس عشر

رواية عشق السيف البارت السادس عشر

رواية عشق السيف الحلقة السادسة عشر

حاتم : ها روح اقول لى راندا اني ابوها الحقيقي و انكي ضحكتي على فواد و العيلة و قتلتي اتنين و حماتك يعالم مات.ظت لوحدها ولا مات..ت بسببك
سماء: مفيش فلوس و اللى عندك اعملوا
سماء التفتت وراها: ر . ر . راندا
راندا: اللى سمعتو ده حقيقي ردى عليا يا مامي
سماء لاول مرة تحس انها ضعيفة أو مش قادرة تتكلم مسكت ايد راندا: را راندا انتي ج جيتي امتي
راندا بعدت ايديها عنها بغضب و صرخ: رررردى علياااا انا فعلا مش بنت فواد يعني طولل الفترة دى معيشني في كدابة يعني انا بنت ح.رام انطقي يعني انا بنت مجرمة ليييه عملتلك ايه الغلبانة دى عشان تحرميها من اهلها ثانيه واحدة انتي اللي قتلتي بشري يعني ايه يعني انا بنت مجرمة انتي دلوقتي ميتة من نسبة ليا لان ميشرفنيش ان يكون ليا ام زيك تعرفي انا دلوقتي قرفنة منك و من نفسي لاني بنتك انا بكرهك بكرهككك يا سماء و قريبا جدا ها تكون محكوم عليكي بى الاعدام عارفه ليه لاني ها بلغ عنك ها سلمك بى ايدي ( و تكمل بدموع و قهرة) ليه ليه من ضمن الأمهات تكوني انتي اللي امي انا بكرهك ربنا ينتقم منك يا شيخة حسبي الله ونعم الوكيل فيكي و فيك و في امثالكم انا بكرهك قلبي غضبن عليكى انا مش مسامحكي يا سماء انا بكرهك و اتمنا يومك النهاردة قبل بكره و ده من زمان بس دلوقتي كرهي ليكي قادر يحرق بلاد
راندا مشيت من القصر بكل غضب و قهرة أما سماء ف هى عمل تصرخ بى اسم راندا راندا في السيارة بتاعتها بتبكي بقهرة و بتلعن حظها من قسوة الحقيقة مسحت دموعها و رجعت لى المستشفى لقت زين واقف خرج المستشفى راحت واقفت جانبه في صمت
راندا بشرود: انت ازاي بعد اللى حصل ليك عايش صابر و راضي ازاي قادر تستحمل و تعفر بعد اللى حصل ليك
زين : لان نصيب و مكتوب لازم اكون اد الاختبار و اكيد كل حاجة ها تتحسن انا بعفر وقادر عشان اخواتي معايا مليش غيرهم انا لو عايش بخير ف عشانهم
راندا: يا بختك مممم يا بختك من رغم اللى بيحصل ليك بس حياتك حلوة مفيش فيها اذي أو غدر
زين : حياتنا عاملة زى الكتاب من بره حاجة و من جوه حاجة تانية خالص
راندا: بس الكتاب بتاعي مفيش فيه غير الارف و الغدر و الظلم و الكدب
زين نظر ليها و قال: انتي ضحية نفسك قبل ما تكون ضحية غيرك انتي اللي قبلتي بكل اللى حصل ليكى ف طبيعي تدفع تمن ظالمك لى نفسك و غيرك
راندا بدون وعي: حتي لو كان التمن انى اكون طول حياتي عايشة في كدابة كبيرة لدرجة ان ابويا ميكنش ابويا و امي ست مجرمة … صحيح بعتذر جدا على اللى حصل في اسر مع ان الاعتذار مش ها يعمل حاجة بس مش بى ايدي غير ان اعتذر لان حصل بسبب اختي اتمنا تقبل اعتذاري عن اذنك
و بعد ساعات اخيرا فاق اسر
رحاب ببرود: خد بالك بعت كده اخوك مش كل شوية سيب حياتو و اشغلو و يجري وراكم كفاية ان مستحملكم ( رحاب خطيبت زين رخم من الاول و أنانية)
سها: انا بقول نروح احسن لان الاستاذ عايز يرتاح تعالي معايا رحاب معز يوصلنا في طريقو
رحاب: ماشي حمدالله على سلامتك يا اسر
سها بابتسامة: حمدالله على سلامتك يا اسور
و مشيت رحاب و سها و معز ليلي بتنظر لي اسر بغضب
زين : مش ها نخلص بقا افردي وشك
ليلى: لدرجة دى يا اسر لدرجة دى بايع حياتك افرد كان حصلك حاجة تانية بعد الشر ااانت كنت بين الحياة والموت انت مدرج اللى عملتوا
اسر: يعني كنت اسيبو يخدها غصب عنها حتي لو سبتها تروح معاه افردي كان عمل فيها حاجة
ليلى: اه تقوم تعمل زى الافلام الهندي تخبيها وراك و انت اللي تخد الضرب صح انا مقولتش حاجة بس اللي يفكر ياذي حد فيكم ها جبها من شعرها هما فاكرين نفسهم ايه انا خارجة عشان لو قعدت معاكم اكتر من كده ها تشل منكم
و خرجت ليلى و نظرت لى بسملة: هو فاق و بقا كويس لو عايزة تشوفيه اتفضلي
بسملة نظرت ليها بفرح: هو ينفع
ليلى: اكيد اتفضلي
بسملة راحت غرفة اسر و ليلى قعدت جانب ليلة
ليلى: مالك يا لولو
ليلة: هو ممكن يكون اتجوز عليا ده لا كلمني ولا حتي بصلي خد مامته بقلهم ساعة بره يا ترى بيتكلمو في ايه والله اتجوز عليا أو بيخوني ممكن عشان يخلص مني بيفكر ازاي اجه.ض ابني و التانيه مش عارفه ايه الهدوء و الاحترام اللى نزل عليها ده انا حاسه انهم بيخططو لى حاجة ليا
ليلى: انتي متقعديش مع نفسك تاني اه والله ها تتجنني انتي عبيطه يا ليلة ولا شكلك كده جواز ايه و خي..انة ايه تلقي بس في حاجة شغلة تفكيرو سيف بيحبك مم طالعي الهبل ده من دماغك أو اطلقي اوفر بس مينفعش تكملي مع شخص انتي شاكة فيه
ليلة: تفتكري سيف بيحبني بكده
ليلي حطت ايديها على وشها: يارب يارب ارحمني لان كده والله كتير عليا ( ليلي نظرت لى ليلة بغيظ) لا متجوزك و مكمل معاكي شفقة اصلك عنستي و قرر يكمل معاكي ما تتلمي بقا في ايه هو انا اخلص من سها تشتغلي انتي ولا هو الحمل طالب معاكي نكد ولا هو فيه ايه ده ايه الناس دى
ليلة: طب و راندا
ليلى: يا حبيبتي راندا دى هبلة مشكلتها حاجة واحدة بس هى امها دى تبعد عن امها ها تظهر على حقيقتها والله دى هبلة مش زى ام اربع و أربعين اللى اخويا ها يتجوزها انا نفسي اعرف عجبو في رحاب دى ايه يعني البنات كتير ملقش غير رحاب دى ها نتعمل معها ازاي دى
ليلة: بس رحاب غلبانة مش زى الحيوانية التانية
ليلى: ياريت ياختي كانت التانية بس رحاب يع دى ها تعمل مع امها ازاي لا دى مش ها نتعمل معها هى في حالها و احنا في حالنا احسن حاجة انها في الدور اللى فوقينا مش قصدنا
ليلة: ما هي هى يا ليلي
ليلى : انا عارفه بقا اهو الاتنين ارف ابو الجواز على اللى عايزو
فى غرفة اسر
بسملة: حمدالله على سلامتك يا استاذ كده تخض اهلي عليك
اسر: الله يسلمك يا انسة بسملة و بعتذرلك على الخضة
زين : خمس دقائق مش ها تاخر ها شوف اخر صبري وصلت ولا لسه
و خرج زين
بسملة قعدت على الكرسي اللي جانب اسر: بعتذر منك جدا على قلت ذوقي بس انت اللي عصبتني انت مالك اموت اتحرق انت مالك
اسر: اللى مش ملاحظه انى مش قادر اتكلم ولا اتناقش مش فايق لى كلامك السخيف ولا لى رغيك
بسملة: قصدك ايه قصدك انى غلطانة يا اسر قصدك انى معنديش احساس لا بقا انا حساسه جدا و دائما بحس بى غيري اكتر ما بحس بى نفسي و
اسر: انتي شاربه ايه على المساء اتكلمتي في الدقيقة مية كلمة افصلي شوية… قوليلي انتي كويسة الحيوان ده عملك حاجة
بسملة: اهد انا كويسة الزفت بعد ما ضربك خاف و جري طبعا كان صعب جدا عليا ان اشوف المنظر ده وقعت قدامي و انا مش قادرة ولا عارفه اعمل حاجه اول مرة في حياتي احس اني متكتفة بس الحمد الله استجمعت قوتي و اتصلت بى الإسعاف مش س
الباب اتفتح و كانت نفس الممرضة اللى كانت معاهم في الاسعاف
بسملة: ياختي
حمدالله على سلامتك يا استاذ اسر المدام بسملة كانت قلقانة عليك اوى
اسر: المدام بسملة ؟
اه طول الطريق مصدعنا بى اسر اسر ربنا يخليكم لبعض بس انتوا صغيرين على انكم تكونوا متجوزين حمدالله على سلامتك مرة تانية
و خرجت الممرضة
بسملة: وقفت حالي يا اسر ربنا يسامحك ربنا يسامحك
اسر: هما مين اللي متجوزين انتي هببتي ولا قولتي ايه
بسملة: والله العظيم ما هببت حاجة دى من ساعة ما شافتني معاك و كل ما تشوفني تقولي متجوزين متجوزين الا متجوزين ال ليه اتجننت
اسر: يا ستي فكك منها و روحي يلا
بسملة: لا مش ها روح غير لم اطمن عليك و اطمن انك كويس
اسر: انا كويس روحي بقا و ما تعصبنيش
بسملة: والله ما ها روح غير لم اطمن انك بخير و اسكت بقا الكلام مش حلو ليك
و في اليوم التالي في قصر الأكابر
سماء بدموع: راندا والله ما حصل اي حاجة من اللي في بالك
راندا: حرام تحلفي كدب تمام ذات انا مش مصدقكي لانكي كدابة
سماء بصرخ: ايوة انا اللي قت..لت بشري لم تعبت اخر مرة مكنش فيه حد معها استغليت الفرصة و حطيت ليها سم في المحلول لان كنت خا خايفه ل تكشف سري و فواد يصدقها و انا خونت فواد بعد ما طلقني و راح اتجوز زبالة زى دى غصب عني ملقتش حد جانبي غير ابوكي حاتم هو اللى ساعدني و اوهامت فواد و بقيت العيلة ان فواد اعت..داء عليا بعد ما استغ..ليت خناقو مع بشري و انا اللى قتل..ت بسملة انا اللي حدفت بسملة من سطح القصر عشان اتخلص من الدليل اللى معاها و اثبت الجر..يمة على بشري و انا اللى وقعت بين بشري و حياة عشان ابعد ليلة عن اهلها انا اللي عملت كل ده ارتاحتي
و هنا اشتغلت الأضواء
انتي مطلوب القبض عليكى بعد ما اعترفتي على كل افعالك
سماء نظرت لى راندا : كده يا راندا تبلغي عني عن امك يا خسارة تربيتي و تعبي فيكي
راندا بدون ما تنظر ليها: اللى غلط لازم يتحسب و الحق حق حتي لو ها خسرك بس انا لازم اخلص العالم منك و من شرك
سماء نظرت لى فواد : فواد
فواد مشي و سبهم عزت كان رايح يصفعة لكن حياة منعتو
سيف: خدوها من هنا زى ما راندا قالت اللى غلط يتعاقب و ده دورك دلوقتي خدوها
ليلة فاقت من سرحانة: ثانيه واحدة لو سمحت
ليلة اتجهت لى سماء و هى مش شايفة غير امها و هى بتتعذب من شغل و مرض و تعب اقتربت من سماء و صفعتها كذا مرة وووو
يا تري اللى عملتو راندا صح ولا غلط مستنية رايكم في التعليقات عايزة اعرف رايكم في تصرف راندا

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية عشق السيف)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
error: Content is protected !!