روايات

رواية احببت فلاح الفصل التاسع والعشرون 29 بقلم زينب غوالي

رواية احببت فلاح الفصل التاسع والعشرون 29 بقلم زينب غوالي

رواية احببت فلاح الجزء التاسع والعشرون

رواية احببت فلاح البارت التاسع والعشرون

رواية احببت فلاح الحلقة التاسعة والعشرون

زينه مش فاهمة علي يقصد ايه !!
يعني ايه مش في طبيعتك ؟
رد علي :انتى ماقولتيش لنفسك فين هدي ومابقتش موجوده ليه زينه وانا ها اسئل عليها ليه خلاص عرفت انها مش بتحبني ف بعدت عنها ليه اتابع اخبارها .
ما انتى لو كنتي بتتابعي اخبارها فعلا كنتي عرفتى اني طردتهم من البلد هيا واهلها
زينه بصدمة طردتهم من البلد ازاى وليه
الفترة اللى كنت بكلمك فيها بديق وزهق كنت بعاملك فيها وحش كنت برضو بتعامل مع اهلي وحش جدا واحد من صحابي ف الكليه حس ان فيه حاجه عزمنى عندهم واما روحت كان فيه شيخ قرييه عرف انى فيا مشكلة وبعد محايله عرفت ان هدي واهلها هما اللى عملين العمل ده زينه وكأنها في حلم مش مصدقه اللى علي بيقوله ليه …
كمل علي اما عرفت روحت طردتهم من البلد كلها زينه مش عارفه ترد تقول ايه مش مصدقه
علي مسك ايد زينه بحب قالها لما باركتلك على العريس مكنتش بطبيعتي لو بطبيعتى عمرى ماكنت اقولك كده انتي يازينه خلتيني احبك غصب عني خلتيني احبك وكأنى معرفش حب يعني ايه غير بيكي انتى عارفه اني طبعي حامي عشان تعاملي مع الفلاحين والعمال ف الارض معظم الوقت بتشوفيني بشخط وبزعق لكن قدامك ببقا ضعيف عرفت ده متأخر عرفت اني من غيرك
يازينه مقدرش اعيش عايزك تديني فرصة تانية اعوضك واخليكي تسامحيني علي وجع قلبك اللى حسيتي بيه زينه ودموعها على خدها مش مصدقه اللى بيحصل ولا مصدقه نفسها مهما حصل وعدي عليها مافيش في قلبها ولاحبت ولا هاتحب حد زي علي زينه ردت عليه انت عارف ياعلي انا اكتر حاجه كانت بتشدني ليك انك فيك شبه من بابا نفسه رجولته ومشيته ف كنت بحس ب الامان اللي بحس بيه مع بابا اما كنت بكلمك علي بيبصلها بحب بص ياعلي انا مشاعري متلخبطه مابين حاجات كتير مش مصدقه اللى حصل كأنى في حلم
علي انتي عارفه يا زينه انا بلوم نفسي قد ايه كل ما افتكر اني كنت بعاملك وحش بس كان غصب عني اوعدك اني عمري ما ها ازعلك مهما عملتي او قولتي ها اسيبك براحتك لغاية ما تيجي تقوليلي مسمحاك ياعلي طلع علي العلبه اللى كانت معاه وكان فيها سلسلة ب دلاية علي شكل قمر ومحفور عليها اسمه اخدها علي وقرب من وش زينه وهمسلها دي عشان انتي قمري اللى نور العتمه اللى كنت فيها عملتها تاني يوم ماشوفتك بشعرك ف البلكونه وانتي بتبصي للقمر عرفت انك بتحبيه زينه وشها جاب الوان من الكسوف وقلبها هاينط يجري منها ردت زينه بكسوف طب واسمك ليه قالها عشان تفتكري ديما ان القمر ده بتاع علي لوحده يقصدها …
زينه اتكسفت اكتر منه من بعيد لمحت زينه سارة جاية ابصت ل علي وقالته احم احم….
سارة بنت عمك جات
لف علي وشه وبصلها بهزار قالها مفسدت الفرحات وهادمت الافراح وصلت بصت سارة بضحك معلش بقا
هاتعملو ايه انا اصلا غلطانه اني مشيت اما غمزتلي علي رد عليها اوب اوب مابتتبلش ف بقك فوله بصتلها زينه بصت المغدور بيه بهزار بقا كده ياسارة ردت سارة مش شايفه يازينه علي لو ما مشيتش هايجي يرميني ف البحيرة دا مفتري رد علي عليها انا مفتري طب ها اوركي سارة لا لا لا كفايه اللى شفته على وش مصطفي اما ضربته
دا انت عملتله وش تانى غير وشه زينه بصتلها بزعل افتكرت مصطفي وسرحت اخدت بالها سارة قالتلها انتى زعلتى يازينه مش قصدي افكرك ردت زينه لا ما زعلتش بس خايفه اشوفه تانى
علي بديق ونرفزه وانتى هاتشوفيه تانى فين هو يقدر يقرب منك دا يبقا اخر يوم ف عمره سارة حست ان الجو اتكهرب قالتلهم طب يلا قومو عشان نرجع نتعشا عشان الحاج حمد عايزكم في موضوع مهم …
ف البيت مروة الشغالة بتسجل كل كلمه وحرف وبتنقلهم ل هدي
رجع علي والبنات البيت واتلمو كلهم على السفرة الحاج حمد سئل زينه ايه اخبارك وعامله ايه ردت زينه الحمد لله بخير قالها عندى ليكي خبر هايعجبك وانا عندكم وصلك موافقه على معهد الموضه اللى كنتي عايزة تتدخليه زينه ب فرحه مش مصدقاها بجد ياحاج حمد قالها اه والله وخبر حلو كمان المعهد جنب الشركة اللى قررنا نفتحها انا والحاج يوسف ابوكي ياست زينه عشان خاطرك ردت زينه ب استغراب شركه شركة ايه قالها شركة ازياء ملحق معاها مصنع تنفيذ انا طبعا يا زينه ما افهمش غير ف البهايم والاراضي والزراعة انتى هاتبدائي ف الشركه عشان يكون تدريب مع التعليم وعلي هو اللى هايمسك الشركة علي بص ل زينه بسعادة وزينه حسه انها بتحلم كمل الحاج حمد كلامه الشركة دى الحاج يوسف عملها عشانك وعشان يحققلك حلمك وانا اللى عرضت عليه ان نكون شركاء عشان ماتكونيش لوحدك علي وسارة واخوات علي و اخوات سارة هايكونو معاكى عشان ماتكونيش لوحدك فرحت زينه والموجودين كلهم ب الخبر اتعشو كلهم وقامو يتكلمو ف تفاصيل الشركة ف الصالون ومروة. واقفه على باب الاوضه بتسمع كل كلمه بتتقال
دخلت مروة المطبخ اتصلت ب هدى حكت ليها كل اللى حصل وهدى ها تولع من كتر الغيظ والحقد قالت لمروة تعرفي تجبيلي طريق او رقم مصطفي ده مروة ردت عليها من عنيا …
هدى قفلت مع مروة وبتتوعد ل زينه وعلي وانها لازم تقهرهم وتنكد عليهم ……

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية احببت فلاح)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
error: Content is protected !!