Uncategorized

سكريبت حب بلا حياة الحلقة الرابعة 4 بقلم جودي عماد

 سكريبت حب بلا حياة الحلقة الرابعة 4 بقلم جودي عماد

سكريبت حب بلا حياة الحلقة الرابعة 4 بقلم جودي عماد

سكريبت حب بلا حياة الحلقة الرابعة 4 بقلم جودي عماد

بعد مرور اسبوع فى الجامعه تجلس حياه فى كافيتريا الجامعه مع صديقتها التى قالت لحياه عن رحله الى الغردقه سيطلع جميع من فى الجامعه و تترجا ماريا حياه ان تذهب مع الى الغردقه 
تردف ماريا بترجى الى حياه: 
_وحياتى يا حياه تعالى هننبسط اوى 
تردف حياه بهدوء: 
_هشوف ظروفى ايه واقولك و كمان اقول لغيث 
فى هذه اللحظه يدخل غيث الى الكافيتريا و هو يجوب بعينه المكان الى يرى حياه و هى تجلس مع بنت شقراء فيذهب اليهم فتراه ماريا فتنهض معتذره من حياه انها ستذهب لامر هام بعد ان توصى حياه ان تتحدث مع غيث فى امر الذهاب الى الرحله و بعد الحاح رهيب اخيرا اقتنعت حياه بهذه الرحله و عزمت على ان تتحدث مع غيث فى هذا الامر و ان تلح عليه حتى يوافق 
يجلس غيث على المقعد رادفا: 
_ايه فينك مين اللى واخد عقلك بقى
تردف حياه وهى تنظر اليه: 
_مفيش بس كنت عايزه اقولك على حاجه كده 
يردف غيث بهدوء: 
_قولى يا حياه مالك فى ايه 
تردف حياه بتوتر و خوف من رد فعل غيث: 
_بص بقى فى رحله عملاها الجامعه للغردقه فأنا بقى قررت اروح…. قصدى عايزه اروح 
يردف غيث بهدوء مريب للاعصاب: 
_قررتى تروحى  اه طب انا بقى بقولك مفيش مرواح فى حته عشان بعد كده تتكلمى كويس معايا 
تردف حياه بحزن طفولى: 
_يعنى كده انا مش هروح و ماريا و كل اللى فى الجامعه هيروحوا هما و انا لاء انا زعلانه منك 
يردف غيث بضحكه عاليه: 
_يا طفله انا كنت بضحك معاكى انتى اه هتروخى بس مش لوحدك انا هروح معاكى يا حياتى 
تسعد حياه بهذا الخبر كثيرا رادفا: 
_بجد شكرا يا احلى غيث فى الدنيا 
يردف غيث بسعاده لسعاده حياه: 
_قوليلى ميعادها امته بالظبط 
تردف حياه وهى تتذكر ميعادها: 
_بعد يومين يا غيث 
يردف غيث وهو ينهض: 
_طب يلا بينا عشان اوصلك البيت وارجع الشغل بتاعى عشان احق اخد اجازه عشان الرحله
تنهض حياه هى الاخرى: 
_يلا عشان انا هموت وانام كله بسبب واحد كان مسهرنى باليل عشان يكلمنى 
يردف غيث بمرح و هو ينظر اليها: 
_عجبك ولا مش عجبك يا استاذه حياه
تردف حياه بسرعه: 
_اكيد عاجبنى انت دايما قفوش كده يا غيث
يردف غيث بغيظ من حياه: 
_طب امشى قدامى يلا 
                       —————
بعد يومان يرن هاتف حياه تتجه اليه حياه و تتفجأ بأنه غيت فترد عليه وهى تجلس على الفراش
تردف حياه وهى تجلس:
_ايوا يا غيث اخبارك ايه 
يردف غيث بهدوء:
_انا تماام يا حياتى انتى عامله ايه
تردف حياه وهى تحمد ربها:
_انا الحمد لله كويسه 
يردف غيث بأمر:
_بصى بقى فى شباب طالعين معاكوا الرحله فأنتى كده زى الشاطره هتنزلى تركبى معايا العربيه و نروح سوا و لو موافقتيش مش هتروحى خالص 
تردف حياه بسرعه:
_لاء وعلى ايه انا هروح معاك 
يردف غيث وهو ينهى المكالمه سريعا:
_تمااام على الساعه 10هعدى عليكى سلام 
تغلق حياه مع غيث و تجهز نفسها وفى تماام الساعه العاشره يأتى غيث بالسياره فتنزل اليه حياه و تركب بجانبه و يبدأ غيث فى سير الطريق الى الغردقه
                         —————
فى الكافيه يجلس ماجد و صديقه خالد و هو ينظر الى ماجد بحزن كيف ماجد سيفعل هذا كيف سيدمر حياه اخيه الذى تولى تربيته من هو صغير هل سينسى كل هذه الافضال و سيدمر اخيه و بسبب ماذا بسبب فتاه و ياااه للقدر انها ايضا تحب اخيه و لكن ماجد لايعلم هذا او يعلم و يقنع نفسه بالعكس و لكن اقسم على الدمار فى حياه الاتنين و لكن لا يا ماجد لا اسمح لك ان تدمر هذان الاثنين فهما من الواضح انهما عاشقان لكنى اقسم لك ماجد سأجعلك تتراجع عما تفكر بيه. 
                      ———————-
فى الغردقه بعد ان وصل غيث و حياه و ذهب كلا منهما الى غرفته كى يأخد قسطا من الراحه و فى الليل ينزل غيث الى الاسفل و يقف بأنتظار حياه و بعد وقت طال فيه انتظار غيث ان يرى حياته كماته يسميها تنزل حياه وهى ترتدى فستان طويل بلون النبيذ و ترتدى حذاء عالى و تركت العنان لشعرها يتجه غيث اليها كالمغيب تماما يقف امام الدرج توصل اليه حياه و يمسك يديها و يلثمها برقه بالغه و يأخدها و يخرج من الفندق و يأخد يخت فى البحر و يدخل فيه هو و حياه و يفرجها على الغردقه من كل النواحى و يذهبون الى الفندق بعد منتصف الليل 
يقف غيث على باب غرفه حياه رادفا: 
_تصبحى على خير يا احلى حياه 
تردف حياه بأبتسامه ساحره: 
_وانت من اهل الخير يا غيث…… هو انا ممكن اقولك حاجه يا غيث بس متزعلش منى 
تختفى ابتسامه غيث و هو يردف بقلق: 
_قولى يا حياتى عايزه ايه 
تردف حياه بتوتر و خوف من رد فعل غيث: 
_انا عايزاك تعرف اهلك و اهلى بموضوعنا عشان انا مش عايزه يعرفوا من برا عشان.. مش يزعلوا مننا ممكن يا غيث عشام انت عارف انا مش بحب اعمل حاجه من ورا بابا انا محكتلوش على حاجه عشان هو مسافر و مش بيكلمنى 
يردف غيث بهدوء و جديه: 
_اوعدك يا حياه هنرجع بكرا و هسافر لبابا و عمى توفيق لندن و اتكلم معاهم مش هرجع غير بالموافقه
يلا ادخلى نامى يا حياتى عشان نمشى بكرا بدرى
                        —————–
فى الصباح يأخد غيث حياه و ينزل بها القاهره و يودعها و يذهب الى لندن و منها الى شركه والده و يدلف الى السكرتيره و يجلس على المقعد 
تردف السكرتيره بترحيب: 
_مرحبا بك يا مستر غيث 
يردف غيث بهدوء: 
_هل لى ان اقابل والدى 
تردف السكرتيره وهى تنهض: 
_تفضل معى من هنا 
يدلف غيث الى مكتب والده ينهض والده بأستغراب ماذا يفعل هنا غيث او ماسبب تواجده 
يردف غيث بترحيب: 
_ ازيك يا بابا و حشتنى اوى 
يردف الاب بهدوء: 
_ازيك يا غيث  وانت اكتر قولى بقى ايه الموضوع اللى قولتلى عليه فى التليفون
يردف غيث بسرد قصته مع حياه: 
_بص يا بابا انا اخد القرار ده بعد تفكير انا عايز اتجوز انا شوفت بنت و حبيتها و يبدا فى السرد و عندما ينتهى اسمها يا حياه توفيق 
يقف الاب بغضب و رفض فكره ارتباط غيث بحياه: 
_انت اتجننت عايزنى احط ايدى فى ايد عدوى ده بعدك يا غيث و لو انت هتموت مش هتتجوزها
يخرج غيث من الغرفه بحزن و غضب فى ان واحد و يذهب بعدها الى شركه توفيق يدلف الى الشركه و ترحب بيه السكرتيره و بعدها يأذن توفيق بدلوف غيث الى مكتبه و يرحب بيه و بعدها 
يردف غيث و هو يجلس: 
_ازيك حضرتك يا استاذ توفيق  انا طالب ايد الانسه حياه بنت حضرتك و اتمنى انك توافق
يرحب توفيق بالفكره و لكن يسأل غيث ما اسمه بالكامل و لكن يصدم عندما يعرف وينهض بغضب رادفا بصوت عالى: 
_انت ابن عيله الدمنهورى اسف طلبك مرفوض 
يردف غيث بترجى و لكن يصدم عندما يردف توفيق
_ابعد عن بنتى يا غيث عشان واللهى ممكن اموتها لو انت مبعدتش عنها وده مش تهديد انا بنفذ علطول
يخرج غيث من الشركه و هو حزين على ما حدث اليه و يعود الى القاهره و هو حزين للغايه و يذهب الى حياه تنهض حياه بفرح بعد ما هاتفها دق بعد منتصف الليل فهى كانت تنتظر غيث تنزل اليه فى الاسفل و تصدم عندما تشاهذ حالته ماهذا هل هذا هو غيث الانيق و المرتب فى ملابسه تذهب اليه فيقع غيث على الارض و يبكى نعم يبكى على حب حياته عندما الرجل يبكى فأعلمى انه منكسر من الداخل تصدم حياه عندما تشاهد دموعه وهى تنزل تجلس حياه بجانبه وتردف: 
_ مالك يا غيث فى ايه غيث قولى بسرعه بابا وافق صح وحدد كمان ميعاد الخطوبه صح يا غيث رد عليا انت ليه ساكت
يرفع اليه غيث وجهه و عيونه بلون الدم رادفا:
_ابوكى موافقش يا حياه ولا ابويا عشان كده احنا هنتحوز دلوقتى من غيرهم و نبدأ حياتنا من جديد
تصدم حياه و تبكى هى الاخرى و لكن تصدم اكتر عندما تسمع ما قاله غيث 
يتبع..
لقراءة الحلقة الخامسة : اضغط هنا
لقراءة باقي حلقات الاسكريبت : اضغط هنا
نرشح لك أيضاً نوفيلا ورطة قلبي للكاتبة سارة فتحي

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى