روايات

رواية رحمة ومحمد الفصل الرابع 4 بقلم ندى عبدالعزيز

رواية رحمة ومحمد الفصل الرابع 4 بقلم ندى عبدالعزيز

رواية رحمة ومحمد الجزء الرابع

رواية رحمة ومحمد البارت الرابع

رواية رحمة ومحمد الحلقة الرابعة

وقفنا البارت اللي فات ان مريم خرجت من الجامعة وراحت علي الكورنيش وقعدت تعيط وقامت تروح وفجأة عربية خبطتها والناس اتجمعت عليها وواقفين بيتفرجوا لحد ما جه شاب وزعق وقال اطلبوا الأسعاف
بعد ما الأسعاف جت ونقلت مريم للمستشفى ودخلت العمليات
الشاب اللي راح معاها المستشفى لقى موبايل مريم بيرن رد عليه وكان علي اخوها
الشاب واسمه احمد: سلام عليكم
علي:وعليكم السلام ،انت مين وفين مريم
احمد:ممكن تهدى انا احمد ومريم عملت حادثة ودلوقتي ف المستشفى ممكن اعرف حضرتك مين
علي:انا اخوها هي ف مستشفى أي
احمد:ف مستشفي…………
وصل علي المستشفى هو وامه راحوا ل أحمد
علي:انت احمد
احمد:ايوا انت أستاذ علي اخو مريم
علي:اه
الأم:فين مريم فين بنتي
علي:اهدي ي ماما نفهم أي اللي حصل،كمل ل احمد أي اللي حصل وازاي مريم عملت الحادثة
أحمد:معرفش عملتها ازاي انا كنت ماشي لقيت الناس متجمعه حوالين حد بصيت لقيت اخت حضرتك عربية خبطاها والناس بيتفرجوا ف طلبت الأسعاف وجيت معاها وبعد كدة لقيتك بتتصل
الأم:طب هي بنتي فين دلوقتي وحصلها أي
احمد:هي لسة ف العمليات بقالها ساعتين جوا محدش طلع من عندها
الأم:يارب استرها معانا يارب وقومها بالسلامة
بعد ساعة والوضع كالأتي
الأم بتدعي ربنا ينجي بنتها وبتعيط وعلي قاعد بيقرأ قرأن واحمد واقف
فاقوا كلهم ع صوت الدكتور بيزعق وبيقول هاتوا جهاز الكهربا بسرعة القلب وقف والممرضين طالعين بيجروا والأم وعلي بينادوا عليهم محدش بيرد وفي الأخر ممرضة ردت عليهم قالتلهم قلب المريضة وقف والدكتور عايز جهاز الكهربا
الأم:استر يارب ،يارب خليك معانا ومتاخدهاش مني يارب ،يارب احنا ملناش غيرك نلجأله
ف اوضة العمليات
الدكتور ل الممرضة:كل ما أعد من 1 ل 3 تشغلي
الدكتور:1،2،3 شغلي ،1،2،3 شغلي
الممرضة: مفيش فايدة ي دكتور القلب مش مستجيب لصدمات الكهربا
الدكتور طلعلهم برا وكلهم جريوا عليه
علي:طمني ي دكتور اختي كويسة صح قول انها محصلهاش حاجة
الدكتور بأسف:انا اسف احنا عملنا اللي علينا لكن ربنا مأردش ان المريضة تعيش البقاء لله
الأم بصراخ:بنتييييي لااااا
علي:ماما ،ماما اصحي في أي
الأم صحيت لقت نفسها لسة قاعدة ف المستشفى
الأم:مفيش ي علي كابوس ،هو لسة محدش طلع من عند اختك
علي:لسة ي امي مفيش حد طلع
الأم:ربنا يستر ي ابني
(خضتكوا صح اني اسف)
الدكتور طلع وقالهم
الدكتور:انا اسف احنا عملنا اللي علينا بس المريضة دخلت ف غيبوبة ويا عالم هتفوق منها امتي لأن باين ع المريضة ان جسمها رافض الأستجابة لأي شيء
الأم بحزن:يعني مفيش امل ي دكتور انها تفوق
الدكتور:دة ف علم الغيب ادعولها واتصدقوا لأن قال رسول الله صلى الله عليه وسلم *داوا مرضاكم بالصدقة*
الأم وعلي:عليه افضل الصلاة والسلام ،تمام شكراً ي دكتور
بعد ما الدكتور ما مشي
علي: روحي انتِ ي امي ع تعبتي اوي النهاردة مفيش حاجة تتعمل ع تفضلي موجودة
الأم:لا ي علي انا م هسيب بنتي واروح
وبعد كلام كتير اخيراُ الأم اقتنعت تروح وتيجي الصبح
علي ل احمد:انا متشكر جداً لوقفتك معانا تقدر تروح انت تعبت معانا اوي
احمد: متقولش كدة دة واجبي واي حد مكاني كان هيعمل كدة ،انا همشي دلوقتي بس هجيلك بكرة تاني ،انت متأكد انك م محتاج حاجة
علي:لا ي حبيبي متحرمش منك
احمد:عموماُ دة رقمي لو عوزت أي حاجة رن عليا وانا سواد الليل بس يعدي وهتلاقيني عندك من الصبح،سلام
علي:سلام
علي: يلا ي ماما ع اوصلك
الأم:يلا،ومتنساش تبقي تبعت ل صحاب اختك يجولها الصبح يمكن لما يتكلموا معاها شوية تفوق هي بتحبهم ويمكن لما تلاقيهم حواليها تفوق
علي: ماشي ي ماما
الأم:واتصل ع محمد ابن خالك يجي يقف معاك ع متفضلش لوحدك
علي:هبقي اتصل بيه بكرة ي ماما
الأم: لا دلوقتي ي الا م ماشية
علي: حاضر هوصلك وابقي اتصل بيه
الأم : ماشي ي بني يلا
بعد ما علي وصلها
الأم اتصلت ب محمد وقالتله يروح ل علي لأنها عارفة ان علي م هيتصل بيه
(طبعاُ محدش منهم عارف اللي محمد وصحاب مريم عملوه)
محمد راح ل علي
علي:انت عرفت منين اني هنا
محمد: انت ازاي متقوليش ان مريم ف المستشفى انا اه فسخت خطوبتي منها بس لسة بنت عمتي
علي: فسخت خطوبتك منها!!!!! ليه أي اللي حصل
محمد : مفيش قولتلها اني م بحبها ةلني م هقدر اكمل واني بحب سالي (يبجاحتك ي أخي)
علي: بس كدة لا ملهاش حق الصراحة ، بقي انت السبب انها تعمل حادثة اكيد مشيت معيطة ع كدة مشافتش العربية وراح ضربه بالبوكس وزعق وقال اطلع برا انسى انك ليك ولا عمه م عايزين نعرفك تاني
محمد: م عايزين تعرفوني عادي م فارقة معايا (الواد دة مكنش كدة ياتري أي اللي حصله؟؟؟؟)
علي: اطلع برا يلا م عايز اشوف وشك تاني
بعد ما محمد ما طلع علي كان بعت ل صحاب مريم قبل ما محمد يجي ونسي يمسحها تاني لما عرف اللي عملوه
(ياترى أي هيحصل تاني واللي جاي هيبقى خير ولا شر دة اللي هنشوفه ف الأحداث الجايه ان شاء الله )

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية رحمة ومحمد)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى