روايات

رواية العهد القديم الفصل الثاني والعشرون 22 بقلم هي جنته

رواية العهد القديم الفصل الثاني والعشرون 22 بقلم هي جنته

رواية العهد القديم الجزء الثاني والعشرون

رواية العهد القديم البارت الثاني والعشرون

رواية العهد القديم الحلقة الثانية والعشرون

هدي رجعت علي البيت لقاته مبهدل اكنها سايباه بقالها شهر

لقت في الصاله كاسات عصير شالتهم ودخلتهم المطبخ

ولما دخلت المطبخ لقاته مليان اطباق

وفناجين قهوه وكاسات عصير وشافت الروج

اللي علي الكاسات بس مصدقتش انه روج او مش عايزه تصدق

هدي ..ايه دا هو عادل كان عامل حفله هنا وﻻ

 

 

 

 

 

 

ايه ﻻبقي هدخل اغير واستعد دنا شكلي

هتعب قوي ربنا يعيني

بعد ماغيرت دخلت علي الصالون قعدت

تنضف يه وترتب وشافت بردو كاسات عليها روج قلبها بدأ يوجعها

(في نفسها) ايه دا مش معقول لالالا ابدا عادل محترم استغفر الله

طلعت منه دخلت اوضة عادل لقاتها اكن كان فيها اعصار

قعدت ترتب وانصدمت اما لقت الحاجات اللي

حازم رماها هنا قلبها وجعها اكتر

هدي..لا عادل ميعملش كدا ﻻ مستحيل

مسكت الحاجات لقت ليه ريحه مش غريبه عليها

..ياتري الريحه دي انا شمتها فين

خلصت وروقتها ودخلت علي الحمام لقت

حاجات تانيه وروج

وبرفان مسكته وشمته وقالت..مش معقول

تكون ﻻﻻﻻﻻ استغفر الله ﻻ عادل ميعملش كدا

 

 

 

 

 

ولقت دموع نازله بدون سبب …ليه الدموع

دي نازله ليه مش عارفه هو مش فارق معايا

طب منا قلتله اتجوز وهو رفض

خلصت الحمام وراحت على المطبخ وقفت

تغسل الكوبايات والاطباق وهي بتغسل لقت

مطرح روج علي كل الكوبايات

حست انها مش شايفه قدامها لبست نقابها

وراحت علي الشركه

________________

في الشركه

 عادل واقف في الشباك بيفكر ياتري ايه اللي

هيحصل لما هدي تشوف الحاجات اللي ف البيت

بص لقاها طالعه علي الشركه جري علي سهر ونداها

عادل..سهر تعالي بسرعه

قعد علي الكنبه وسهر قاعده جنبه

…بصي هي طالعه دلوقتي خلي بالك

متزوديش العيار

قعدت سهر تضحك وتهزر ولما لقاها بتفتح

الباب قرب من سهر وهي قربت منه وقعدو

 

 

 

 

 

 

 

جنب بعض وشهم قريب من بعض

دخلت في الحظه دي

هدي ..لا والله عال خالص ايه قطعت حديثكم

شكله كان موضوع مهم

سهر ..اسفه يامدام هدي مفيش مواضيع وﻻ حاجه بعد اذنكم

هدي. ..استني المره الجايه ابقي لمي حاجتك كويس

عادل..في ايه مالك شده علي البنت كدا ليه

هدي .. شده اه لما اروح بيتي واﻻقي حاجات

الست هانم مرميه في كل مكان

عادل …متظلميش البنت مفيش حاجه بيني وبينها

هدي ..اه والحاجات دي ورمتها قدامه علي

الكنبه بتاعة مين

انا قلتلك اتجوز وسمحتلك بكدا بس مش

تعمل الحرام واللي بتعمله انت عارف اسمه ايه

عادل …اسمه ايه ياهانم اسمه مش عارف

ابص لمراتي مقدرش المسها ومش قلت دور

علي حياتك اهو انا بدور زعلانه ليه عايز

انسي الانسانه الوحيده اللي حبيتها اللي هي

مراتي ومش قادر ابينلها حبي

هدي ..واللي يحب يخون ياستاذ يامتربي

ويجيب ستات وينام معاهم في بيتي

بص ياعادل انا مبقبلش بالحرام طلقني واعمل

اللي انت عايزه انا مقدرش اعيش مع واحد

بيعيش مع ستات في الحرام يعني زاني وانت

عارف حكم الزاني ايه في الدين ياخسارة

 

 

 

 

 

 

 

تربية يوسف فيك

عادل بعصبيه …اخرسي انا مش زاني

متقوليش كدا تاني وضربها بالقلم على وشها

طلعت تجري وهي بتبكي وراحت على البيت

لمت هدومها وراحت عند امها

دخل حازم ..ايه اللي هببته دا انت مفكر انها

كدا هتعيش معاك بعد ماضربتها

عادل …مستحملتش لما لقيتها بتقولي زاني انا زاني

 استغفرك ربي وأتوب اليك والله عمري مالمست واحده

غيرها وﻻ كلمت واحده غيرها انا مستحملتش انها تقول

 عليا خاين مسمحش لحد يطعن في ديني وفي

 شرفي وامانتي بس انا بحبها ووافقت اعمل

كدا علشان بحبها

قعد يبكي اخده حازم في حضنه وقال..

.

..انا اسف ياصحبي كان نفسي اساعدك بس انا دمرتلك حياتك

عادل ..مشي البنت مش عايز اشوفها تاني

 

 

 

 

 

 

 

______________

في بيت محمود الباب بيخبط

نعمه. .يامي افتحي الباب

مي…حاضر ياماما…دي ام كريم ياماما

نعمه…هدي ايه دا ..ليه جايه بالشنطه دي في حاجه

هدي …مفيش ياماما جايه ارتاح يومين في حاجه لو زعلانه ارجع تاني

نعمه ..اخص عليكي ياهدي ليه يابنتي دا لو

مشلتكيش اﻻرض اشيلك جوا عيوني ادخلي

نامي دلوقتي وخلي كريم معايا

مي ..ماما هي هدي مالها

نعمه …والله منا عارفه يابنتي ياما بيحصل

في البيوت بس وشها اصفر ومش طبيعي

مي ….ان شاءالله خير ياماما عادل محترم وبيحبها

نعمه …المهم الشقه خلصتوها وجبتو كل اللي ﻻزمكم

مي ..ايوا الحمدلله ياماما

نعمه …ايه رايكم فرحكم يتعمل الخميس الجاي

مي ……….

نعمه …مبترديش ليه يعني افهم من كدا انك موافقه …

علي خيرة الله

مي…. بس ياماما هلحق اخلص حاجاتى من كوافير وفساتين

 وكدا

 

 

 

 

 

 

نعمه …ان شاء الله هتخلصي كل حاجه وخير

البر عاجله وكفايه لحد كدا انتظار

مي حضنتها ..متحرمش منك ياحن ام في

الدنيا لو امي عايشه مش هتعملي احسن من اللي بتعملهولي

في يوم الفرح ..الصبح محمود ماسك الفون

محمود ……عادل انتي هتفضل عندك تعالي اقف جنبي النهاردا

عادل …تعبان والله يامحمود هاجي بالليل وخﻻص

محمود ….والله ياعادل لو مجيت لكون

زعﻻن منك ومش هكلمكمش كفايه انك

مسألتش عني الفتره دي وانا كنت محتاج

اخويا جنبي بص هي دقيقه واحده اﻻقيك هنا ازاي معرفش

عادل …حاضر ياحوده وﻻ تزعل

عادل قام لبس وهو كنفسيه مدمره وملوش

نفس يعمل اي حاجه في حياته وراح لمحمود

خبطت هدي علي محمود ايه يابني عمال

بترغي مع مين في يوم زى دا خلص علشان

تروح تشيك علي القاعه وتودي مي الكوافير

محمود …طب وانتي

هدي ..وانا ايه هفضل هنا علشان الضيوف وكمان انا مرهقه جدا

محمود…ﻻ ياحبيبتي هتروحي الكوافير انتي

كمان وﻻزم تبقي احلي من العروسه النهارده

واحلي واحده في القاعه بتاعة الحريم ماشي

هدي ..مش قادره والله يامحمود قلت هفضل

هنا عشان الارهاق بس حاسه اني مش طبيعيه

محمود …دا دلع بس يﻻ بقي روحي افتحي الباب

هدي ..ماشي ادلع انت مش عريس بقي

هدي ..عادل

 

 

 

 

 

 

 

عادل ..السﻻم عليكم ازيك يام كريم

هدي.. وعليكم السلام الحمد لله كويسه اتفضل

عادل …محمود فين ..انا عارف انك مش عايزه تشوفيني ومكنتش هاجي بس محمود اصر

هدي ..عادي تيجي في اي وقت دا بيتك ودا اخوك ..

محمود…منور ياصحبي البيت بيتك يلا علشان نودي البنات الكوافير

عادل …بنات مين

محمود. .مي وهدي

عادل …وهدي هتعمل ايه في الكوافير

محمود….هتعمل ميكب زى البنات يابني في

قاعه للحريم وقاعه للرجاله اطمن

يﻻ ياهدي ياهدي ادخلي يامي اندهي عليها

مي …حاضر ………هدي هدي يالهووووووووي الحقني يامحمود

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية العهد القديم

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى