روايات

رواية ملاك الاسر الفصل السادس 6 بقلم مي عبدو

رواية ملاك الاسر الفصل السادس 6 بقلم مي عبدو

رواية ملاك الاسر الجزء السادس

رواية ملاك الاسر البارت السادس

ملاك الاسر
ملاك الاسر

رواية ملاك الاسر الحلقة السادسة

ملاك واسر نايمين فون اسر رن ملاك صحيت عل صوت الفون وهو بيرن قامت تصحي اسر
شافت رقم اياد اللي بيتصل بي عل اسر فرحت وردت :الو ايااد حبيبي عامل اي
…: انا صاحب اياد
ملاك : ليه هو فين اياد هو كويس
…: لأسف اياد ماات البقاء لله
ملاك بصدمة وعياط :اياااااااااااااااااد
اسر قام مخضوض شاف ملاك نايمة بتعيط قرب منها بسرعة وبيحاول يصحيها
اسر بخوف : ملااك ملاك فوقي مالك
ملاك فاقت بعياط :اياااد اياد فين
اسر: مسافر في الشغل يا ملاك مالك في اي
ملاك : رن عليه اياد مش بخير رن عليه
اسر :ملاك اهدي طيب اي حصل
ملاك : كان كابوس وحكتلو
اسر : طيب خلاص اهدي هو بخير صدقيني اول ما يرن هخلي يكلمك بس اهدي يلا
ملاك قامت من عل السرير اسر: رايحة فين
ملاك : هقوم اصلي ركعتين واقرأ قرأن
اسر :طيب قومي ملاك قامت ودخلت اتوضت وخرجت صلت ركعتين ودعت لي اياااد كتير وبعدها قرأت قرأن خلصت وقامت كل دا تحت انظار اسر اللي قلق عل اياد
اسر :يلا يا لوكة تعالي نامي
ملاك : حاضر انا اسفة صحيتك
اسر : ولا يهمك يلا
ملاك نامت عل السرير واسر قام نام عل الكنبة
_________”__________”____________
عند مريم طلعت اوضتها وبعد وقت قامت تشرب مياه ملقتش في اوضتها نزلت تشرب من المطبخ شافت حد واقف في المطبخ : انت
ادهم : اي خوفتي
مريم: اكيد لازم اخاف لما اشوف حد واقف في الضلمة كدا
ادهم :انتي اي منزلك اصلآ دلوقتي
مريم : وانت مالك امشي يلا من هنا
ادهم :يا بت احترمي نفسك هضربك
مريم :جرب كدا ترفع ايدك عشان اكسرها
ادهم : لا والله
مريم : اه والله يا خويا واتنيل ابعد كدا ودخلت المطبخ
ادهم : اتنيل ؟انتي يا زفتة احترمي نفسك قولت وبطلي طولة اللسان دي
مريم خدت ازازة مايه وخرجت من المطبخ
مريم : انا مش هرد عليك طلعت اوضتها تاني
ادهم: لسانك طويل ومجنونة بس بحبك برضو
__________”________”___________
عند اياد
اياد: زهرة الكاميرات هنا في كل مكان مترفعيش الماسك من عل وشك
زهرة :طيب حاضر
اياد: هنفتح الخزنة ازاي لازم نخلص بسرعة ناخد الملفات اللي في الخزنة
زهرة بثقة : 9630p
اياد : نعم
زهرة :الباسورد
اياد بأستغراب:جربو الخزنة فتحت
اياد: عرفتي ازاي
زهرة: نخرج وابقا اقولك يلا جم يخرجو
النور المكتب اتفتح اياد و زهرة بصو للفتح النور
..: اخلصو يلا كل دا
اياد :انت دخلت ليه يا زفت هو احنا بنلعب
يزن : معلش خليها عليك يلا بقا
في لحظة دخلو اتنين عليهم :انتو بتعملو اي هنا
زهرة :شكلنا هنكسر الملل
يزن : او نموت
اياد: بدأ يضرب واحد وفي واحد تاني جاي يضرب اياد من ضهره زهرة مسكته ضربته بي تمثال صغير عل دماغه وضربته بي رجليها في بطنه وقع عل الارض اياد الراجل طلع سكينة صغيرة وضربو في كتفو يزن بسرعة ضرب ايد الراجل وقع منو السكينة وبعدين وقعو عل الارض زهرة : اياد انت كويس
اياد بألم من كتفه : ايوآ كويس زهرة امسكي الملفات دي ويلا بسرعة نطلع من هنا
يزن زهرة :تمام ويزن كان مسند اياد وخرجو سوا
/___________”___________”_________
عند ملاك بعد اربع ساعات ملاك قامت مفزوعة تاني واسر حسها وقام
اسر : ملاك مالك
ملاك : اياد اياد تعبان والله هو مش بخير رن عليه انا عايزة اكلمه
اسر مسك فونو: ورن عل اياد مقفول
اسر :ملاك اهدي هو اكيد بخير يلا قومي ننزل
ملاك قامت جهزت ونزلو سوا تحت
سحر : صاحين بدري اووي كدا ليه
اسر :عادي يا ماما انا داخل مكتبي و دخل
كريمة : ملاك مالك
ملاك : ها لا مفيش انا كويسة
كريمة :تعالي يا لوكة ملاك قامت قعدت جنبها وكريمة حضنتها ملاك حطت دماغها عل رجليها
ملاك غمضت عينها واطمنت شوية وكريمة فضلت تقرأ قرأن لي ملاك لحد ما نامت
____________”_______”__________
اسر كان قلقان وفضل يرن عل فون اياد وكان مقفول رن بعد شوية فون اسر رن
اسر: الو اياد انت فين رنيت عليك كتير
يزن :انا صاحب اياد اياد كتفو اتصاب بس هو بخير دلوقتي وقالي ارن عليك اطمنك
اسر : طيب انتو فين هسافرلكم
يزن : لا مفيش داعي انك تيجي هو بخير و اول ما يفوق هطمنك
اسر: تمام شكرآ خلي فونو معاك عشان ارن عليك كل شوية اطمن عليه
يزن : حاضر سلام وقفل
اسر لنفسه :اقولها اي دلوقتي قام خرج من مكتبو شاف ملاك نايمة عل رجل كريمة وبتقرأ ليها قرأن راح قعد جنب سحر
سحر : مالها
اسر : قلقانة عل اياد وكل شوية تصحا مخضوضة وبتنادي بأسم اخوها
سحر : ربنا يحمي من كل شر ويرجعو بسلامة
اسر كريمة :اللهم امين
اسر :صحيها طيب تنام فوق
كريمة :سيبها دلوقتي
مريم نزلت :صباح الخير
الكل : صباح النور
مريم : اي دا ملاك نايمة هنا ليه
اسر : خايفة عل اخوها قام قرب منها وشلها
كريمة :كنت سيبتها
اسر: مينفعش تنام هنا كدا زمان ادهم نازل وكمان جدي وجدتي وعمتي زمانهم في الطريق وطلع اوضتهم
مريم: كريمة سحر انا شامة ريحة غيرة
كريمة : وانا كمان
سحر : وانا بس لو حصل وحبها يبقا بيوجع قلبه بي ايده هي اصغر منو واكيد عايزة حد في سنها وهي متجوزة اسر عشان تفضل هنا
كريمة :ليه بتفكري كدا بصي ادعي لو هما غير لبعض يقربو ولو شر لبعض يبعدهم ويديها اللي احسن منو ويدي الاحسن منها انما كلامك غلط
مريم : والله يا كريمة انتي عسل خدي قلبي
كريمة : المهم عمي هيوصل امتا
سحر : كمان ساعتين يمكن
احمد :بتكلمو في اي عل الصبح
سحر :كنا بنسأل عمي هيجي امتا
احمد : في الطريق كلهم زمانهم عل وصول
بعد ساعتين الجد والجدة وصبا و ورد وصلو وقعدو بعد ترحيب كبير منهم
الجد: اومال فين اسر
كريمة :فوق في اوضته هبعت حد ينديلو مريم اطلعي قولي لي اسر ان جدك وصل
مريم : حاضر وقامت طلعت
______________”________”__________
في اوضة ملاك نايمة واسر ماسك فونو
اسر: يعني انت كويس متأكد
اياد: والله بخير جرح بسيط في كتفي مش اكتر ملاك فين
اسر بص عل ملاك:صحيت النهاردة بتصرخ بي اسمك قالت انها حلمت بي كابوس وان حد قالها انك مت ومعرفتش تنام مرات عمي قرأت ليها قرأن ونامت
اياد : طيب اول ما تفوق خليها تكلمني
اسر: طيب انت راجع امتا
اياد : مش عارف لسه
اسر :طيب خلي بالك من نفسك
اياد: حاضر سلام وقفل اسر الفون الباب خبط
اسر :مين
مريم :مريم اسر فتح الباب
اسر: نعم
مريم : جدك والباقي وصلو تحت
اسر: طيب هنزل اهووو
مريم :طيب هسبقك انا ونزلت اسر نزل وراها
_______________”_______”________
عند اياد اول ما قفل الفون يزن وزهرة دخلو
زهرة بلهفة :اياد انت كويس
اياد :ايوآ جت سطحية الحمدلله اهم حاجة فين الملفات
يزن: متقلقش مع عبدالله باشا
اياد :طيب اه صح انتي عرفتي باسورد الخزنة ازاي
زهرة : لحظت ان الساعة بتاعت جون دول اكبر اربع ارقام وفي النص حرف p وكمان لمحته كان بيفتح بي باسورد فونه قولت ممكن يكون دا الباسورد
اياد: تمام
يزن : طب هو كدا لما يكتشف الورق اللي اتسرق والاتنين اللي ماتو دول اي هيحصل
اياد بثقة :محدش يعرف المكان دا غيرهم وبس يزن : تمام يلا هروح اشوف هعمل اي بقا وخرج
زهرة :حمدلله عل سلامتك
اياد :الله يسلمك
زهرة :هو انت كويس صح
اياد :ايوآ انا بخير والله
زهرة: طيب انا همشي
اياد :زهرة مالك
زهرة: ماليش عادي يلا انا همشي دلوقتي
اياد : تمام هو انا هخرج امتا
زهرة : بليل ان شاء الله
اياد :ان شاء الله
_________”___________”_________
عند ملاك صحيت ملقتش اسر قامت جهزت ونزلت وكان الكل تحت
مريم :لوووكة واخيرآ صحيتي
ملاك : كنت تعبانة شوية وقربت سلمت عل الجدة وصبا والجد وكانت هتسلم عل ورد بس ورد تجاهلتها ومسلمتش عليها اسر شد ملاك من ايدها وقعدها جنبه : عاملة اي دلوقتي
ملاك : احسن الحمدلله
ورد : ملاك هاتيلي اشرب
اسر بضيق :قومي هاتي لنفسك يا ورد او قولي لأي حد تاني غير مراتي
الجد: وفيها اي يعني لما تجبلها تشرب
اسر : هي لسه نازلة وانا عايزها تقعد جنبي فيها حاجة دي وبعدين المساعدين كتير تقول لأي حد يجبلها انما مش تقعد وتأمر مراتي يا جدي
سحر :خلاص يا اسر مريم هاتي روحي انتي
مريم بغيظ :حاضر
وبعد وقت كريمة :طب اطلعو ارتاحو عقبال ما الغدا يجهز
الجدة :فعلآ هطلع ارتاح شوية الطريق كان وحش بجد ومتعب وقامو طلعو
مريم : ملاك يلا افطري ع نخرج
ملاك : لا مش جعانة يلا هطلع اجهز وطلعت ومريم قامت تجهز اسر طلع وراها
اسر :خدي كلمي اياد
ملاك خدت الفون بلهفة وخوف: اياد حبيبي انت كويس يا روحي
اياد :ايوآ والله انا بخير يا روحي انتي واحشتيني
ملاك : وانت كمان بس بالله عليك انت كويس انا حاسة انك تعبان
اياد :لا انا بخير يا ملاكي وبكلمك اهوو يلا هقفل دلوقتي ع عندي شغل هكلمك بليل
اسر خد منها الفون : اجهزي وانا هنزل
ملاك :تمام ونزل اسر
عند ملاك اطمنت عل اياد شويةوبعدين لبست دريس لونو ابيض وفيه نقوش ورد وطرحة لونها اسود وكوتش ابيض (محجبة)
عند مريم لبست بنطلون اسود وبلوزة طويلة لونها ازرق وطرحة سودا وكوتش ابيض (محجبة) مريم جهزت وراحت عند اوضة ملاك خبطت
ملاك : ادخلي يا روما
مريم دخلت :ها خلصتي ولا لسه
ملاك خدت شنطتها :خلصت يلا ونزلو سوا
مريم : يلا
اسر بص عليهم وقام هو ادهم : يلا وخرجو سوا كلهم وركبو عربية اسر
اسر: ها تروحو فين
مريم: مش عارفة
اسر : تمام هوديكم مول …
مريم : تمام
اسر ساق العربية
ادهم: ها يا روما هتجيبي الدريس شكلو اي المرادي ابهرينا
مريم :مش عارفة مفيش حاجة في دماغي معينة لسه وسكتو طول الطريق وبعد نص ساعة وصلو المول ونزلو دخلو المول
اسر :ها نبدأ منين
مريم :من هنا
ادهم: تمام انا كنت عايز اشتري ساعة ليا بس مكنش عندي وقت وبما اني في المول اشتريها
اسر: تمام وانا هبقا مع البنات
ادهم: اوك ومشيو
مريم :ملاك اي رأيك في دا
ملاك : شكلو حلو جربي
مريم : تمام يلا
مريم للبنت :لو سمحت عايزة اجرب الفستان دا
البنت :حاضر نفس اللون ولا لون تاني
مريم : لا نفس اللون
البنت: حاضر ثواني وجابتو
البنت : اتفضلي
مريم : شكرآ اسر هدخل اجربه
اسر : ماشي يا حبيبي مريم دخلت البروفا
ملاك وهي بتشوف الدريسات شافت دريس طويل مناسب للمحجبات هادي وجميل جدآ
ملاك لبنت : لو سمحت وريني كدا الدريس دا
البنت :حاضر وجابتو اتفضلي
ملاك :شكرآ يا قمر مريم خرجت وهي لابسه الدريس : ها اي رأيكم
ملاك :جميل جدآ مشاء الله
اسر: حلو يا قلبي
مريم :طيب هاخد دا لو سمحت ودخلت تاني البروفا وبعد دقايق خرجت
مريم :ها يا ملاك اختارتي حاجة
ملاك: ايوآ دا وهدخل اشوفو
مريم :اوك دخلت ملاك البروفا
اسر :مريم هعمل ومكالمة وجاي
مريم :اوك تمام خرج اسر
و بعد دقايق خرجت ملاك: ها اي رأيك
مريم : حلو اووي
البنت: فعلآ اللهم بارك شكلك زي الاقمر
ملاك بأبتسامة :شكرآ يا حبيبتي طيب وانا هاخد دا
البنت : تمام ملاك دخلت البروفا تاني وبعد دقايق خرجت واسر خلص المكالمة ودخل
اسر :ها خلصتو
مريم: ايوآ خلصنا من الدريسات ناقص الاكسسورات وحبه حاجات تانية يلا بس حاسب دلوقتي عشان نلحق
ملاك طلعت الفيزا بتاعتها وادتها للبنت: اتفضلي
اسر بصلها بضيق: دا عل اساس اني سوسن واقف قدامك
ملاك: في اي
اسر: حطي الفيزا في شنطتك تاني
ملاك : لا ليه
اسر بضيق :نفسي اقول كلمة متعانديش فيها حطي الزفت في شنطتك وروحي اقفي جنب مريم
مريم : خلاص يا ملاك اسر هيدفع وخلاص
ملاك : خلاص بدال مش هدفع مش عايزة الدريس رجعي
اسر تجاهل كلامها ودفع : يلا
ادهم جه : ها خلصتو
مريم : ايوآ اشترينا الدريسات بس ناقص شوية حاجات بس
ادهم : تمام يلا
اسر: اشتريت الساعة
ادهم: ايوآ
اسر: طب يلا
وبعد اربع ساعات لف هما الاربعة رفضت ملاك انها تشتري حاجة مش هتدفع فلوسها وضيق وعصبية اسر من عندها و مرح وهزار ادهم ومريم خلصو
ادهم: انا تعبت كل دا لف حرام عليكي بجد
مريم :دول مش كل حاجة عايزة اشتريها لسه ناقص حاجات تانية
ادهم: لا انا هروح انا ولا اعرفكم
مريم: اسر انا جعانة
اسر: تمام تعالو نتغدا
ادهم: ايوآ يلا وخرجو من المول واسر وادهم حطو الشنط في العربية وركبو واسر ساق
ادهم :هو انتي مبتكلميش ليه انتي تعبتي صح معلش منها لله اللي كانت السبب
ملاك لا متعبتش عادي
مريم : انت بتدعي عليا
ادهم بمرح :انا يا بنتي
مريم: ايوآ يا جدي
ادهم : مش عيب تكدبي يا حفيدتي
ملاك بضحك :انتو الاتنين مشكلة
ادهم : ايوا كدا اضحكي خلي الشمس تطلع
اسر وقف العربية : وصلنا انزلو نزلو قدام مطعم كبير جدآ وفخم ودخلو وقعدو
اسر: ها تكلو اي
مريم : اكلتي المفضلة بيتزا
ادهم: وانا بيتزا
اسر لملاك: وانتي
ملاك بعناد:مش جعانة
اسر اتجاهل كلامها والجرسون جه
اسر: اربعة بيتزا
الجرسون :تمام يا فندم ومشي
…..: ملاك
ملاك :يووسف ووو

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية ملاك الاسر)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى