روايات

رواية مليكة الرعد الفصل الثلاثون 30 بقلم سوكا

رواية مليكة الرعد الفصل الثلاثون 30 بقلم سوكا

رواية مليكة الرعد الجزء الثلاثون

رواية مليكة الرعد البارت الثلاثون

رواية مليكة الرعد
رواية مليكة الرعد

رواية مليكة الرعد الحلقة الثلاثون

بعد مرور عده سنوات
يجلس شارد حزين على وفات معشوقته التي سلبها منه القدر وهو لم يستطع فعل شيء يفكر اهل الماضي يعاودة أم المجهول يخاطبه انه الظلم بالنسبه له فوجودها لحياته كالهواء والماء
لتأتي تلك الحسناء
رعد انت هتفضل كتير كده انت عارف أني اكتر واحده بحب مليكه بس ده قضاء ربنا
رعد بجنون: اياكم اسمع حد يقول علي مليكتي ان هي ماتت فاهمين مليكتي ممتتش لسه عايشه طالما ده بينبض وفيه نفس يبقي هي موجودة انا بدون مليكتي عدم
ليذهل الجميع من نبره صوته وسلوكه في التحدث مع ملك
لتأتي تلك الجنيه الصغيرة: بابا رعد متتكلمش مع تيته كده انا زعلت منك
لينخفض الي مستواها ويحدثها بحنان فهي تشبه مليكته بطريقة كبيرة: متزعليش ي مليكه مش هعمل كده تاني بس انتي يرضيكي يقولو على ماما مليكه ال هي عمتو ان هي ماتت
لتبتسم تلك الصغيرة وتدلف بكلمات ترميها الأقدار بذهنها لتفجر”ها كاالقن”بله
مليكه وهي تضع يديها موضع قلبها: متخفش ي حبيبي لو عمتو حصلها حاجه كان زماني معاها في الجنه
ليستغرب الجميع من جملتها
لتدلف والدتها
اسيل: اشمعنا ي مليكه اي السبب
مليكه ببراءة طفوليه: عشان انا جزء من جواها
💜وها هو تلامس الارواح ي سادة تعاد من جديد فما هو التلامس الجديد💜
لتصدم ملك وتشهق
ملك بعدم تصديق: مش معقول ميادة الحقيني لينادي عليها اخاها وتذهب
ميادة: انا مش عارفه اقول اي بس اي ال مع مليكه انا مش فاهمه
ملك بدموع: مليكه والجنيه اي الصله ال مابينهم تعرف ي رعد ان الصله ال بيني وبين ميادة مش اخوة وبس تلامس الروح ال مابينا عرفنا سببو لما كبرنا هوا انت ومليكه
احمد وهو يحاول عدم اعطاء آمال كاذبه لحفيدة: مليكه ماتت خلاص ودي الحقيقه ال لازم كلنا نفهمها وكل ال نعرف نعملهولها أننا ندعي ليها وخلاص
رعد بهدوء ما قبل العاصفه: صح انت صح هي فعلا ماتت ولا انت اي رأيك ي عتمان ي شافعي
عتمان والصدمه احتلت ملامحه: رأي في اي ي رعد مش فاهم
رعد بضحكه هادئه: مكنتش اتوقع انك جبان لدرجه تخليك تخاف من عيل عيل يخوفك
بسبب خوفك العيل ده كبر وكبر اوي كمان ال كام سنه ال كنت أنا هادي فيهم كبروه وبسببك قت”ل مراتي وخاد ابني
عتمان وقد أدرك فهم رعد للموضوع ليقوم بوقار ويقف أمامه: يبقي انت عرفت ومتابع من البدايه لحد النهايه انا حاولت بس معرفتش
رعد بهدوء غير معتاد عليه: بس انا حاولت ومفشلتش ليأتي ويذهب
عتمان برجاء: طب اسمعني مش يمكن تلاقي الخيط ال بتدور عليه والمجهول تلاقيه
رعد بتفهم علي غير العاده: انا سامعك كويس
عتمان وهو ينظر لمعشوقته ويتذكر
#Flash back
‏عتمان برجاء: ارجوك انا بوظت علاقتي معاها اهو ورعد زمانو كر”هني اكتر انت عاوز اي ثم يقلب لغضب جحيمي ملك لو جرالها حاجه هقلب الدنيا
المجهول: انت مش في وضع تهددني ي عتمان فوق لنفسك كده انا ميهمنيش ملك وغيرها ال يهمني رعد زي ما قال أبويا احر”ق قلبو
عتمان بسخرية: وانت ال هتحر”ق قلب رعد ده انا ابوه وبخاف منو
المجهول: مهو مش هحر”ق قلبو ع نفسو ع حبيبته
عتمان بغضب: البنت دي ملهاش ذنب في حاجه انا بحذرك اياك تاجي لمتها ساعتها رعد هيقت”لنا كلنا
المجهول بنصر: ده ال أنا عاوزة
عتمان بخبث: يعني عاوز تقت”لها
المجهول بمكر: اه
عتمان: انا هساعدك في مقابل انك تسيب ملك وتشيل الناس ال بتصور فيديو لكل تحركتها والقناص ال مراقبها
المجهول بمكر: اتفقنا
ليغلق عتمان الهاتف معه ويجري مكالمه أخري طالبا تجهيز طائرة خاصة بها ليؤمن بها زوجة ابنه غافلا عن تلك المؤامرة ويتفق مع الشخص ذاته علي اصابة مليكه في ذراعها بحقنه مخدره واختطافها في الحفله
ولكن لسوء الحظ أن ذلك الحصن المنيع كان يحتضنها بشده وكأنه يعلم ولا يريد فقدانها وتأتي الرياح بما لا تشتهي السفن ويقوموا بإطلاق النا”ر عليها
#back‏
عتمان: ده ال حصل انا كان غرضي احمي امك ي رعد واحمي مراتك بس فشلت طلع أخبث مما توقعت وقت”لها وسط كل الحراس دول
رعد بهدوء يستغربه الجميع: وليه مقولتليش أو قولت لجدي
عتمان: هوا انت كنت هتصدقني انت كنت بتكر”هني وانت عارف كده ومازلت بتكر”هني ومش عارف ليه بتمسع دلوقتي بس يمكن عشان محتاج تسمع
رعد: ومقولتش لجدي ليه
عتمان وهو ينظر لوالده:انت اكيد عارف ي رعد أن جدك عارف كل حاجه من غير ما اقولها ولا انت اي رأيك ي بابا
احمد: لا رد
رعد وهو ينظر لجده بأمل ورجاء: عايشه
احمد بحزن بالغ: ادعيلها ي رعد كل ال يجوز ليها الدعوه بالرحمه
ينفطر قلبه أشلاء من سماع تلك الكلمات
رعد: انا كنت لعبه ومراتي وابني لعبه مراتي تبقي لسه فيها روح وتسفرها وتمو”ت وتد”فنها هي وابني بعيد عني وجاي بكل برود تقولي ادعيلها
انت مش راضي تعترف أو مش واخد بالك أن الأمور مشيت من تحت ايدك ي إمبراطور
احمد بصوت جوهري هز أرجاء القصر: رعد انا شايفها بعيني وهي فاقده الروح ثم يخرج سلسال قد أهداه رعد لها ده ال فضل منها انا حاولت والدكاتره حاولوا يعملوا زي ما هي عاوزة أننا نحافظ علي البيبي بس حتي ولادك معرفتش احافظ عليهم
رعد والجميع بصدمه: ولادو
مالك بجنون: يعني اي ولادو ويعني اي بنتي كانت عايشه آمال ال دفنتها دي مين
عتمان بحزن: دي واحده شبه مليكه في الحجم والجسم جبناها عشان منتكشفش
احمد بحسرة: ولادو يعني تؤام ومكنوش تؤام بس دول كانوا 3
مياده بانهيار: يعني انتو خلتوها عايشه لحد ما عرفتو نوع الجنين
احمد بصوت مبحوح وهو يحاول السيطرة على مشاعره: طالما كلكم عرفتو كل حاجه احب اقول ان مليكه ماتت وهي بتولد هي والولاد ولو حابين تزورو قبرها انا دفنتها هي وولادها في استراليا مكان م كنت مخبيها
لينهار الجميع من هول ما سمعوه فقد ذاقت أشد أنواع الالم كي تعيش ولكن في النهايه لم تصمد وفارقت الحياه
لم ينتبهو لتلك الجنيه الواقفه بدموع محتبسه في مقلتيها التي تشبه عمتها الراحله عن هذا العالم
مليكه(الجنيه)بدموع: جدو انت كذاب وكذاب كبير كمان عمتو مليكه مماتتش ولا حتي ولادها
اسيل بغضب: مليكه عيب كده اعتزري حالا
مليكه بصراخ ودموع: لا لا لا اسد مماتش ولا حتي عمتو هوا قالي انو هياجي قريب انتو كلكو كدابين وانا مش بحبكم كلكم
رعد بصدمه: اسد! تعالي هنا ي جنيه مين اسد ده ليذكر أن معشوقته كانت تحب هذا الاسم كثيرا ووعدته فور حملها سيكون ذلك الاسم الإختيار الاول إذا كان المولود ذكر
مليكه ببراءة: ده صاحبي ي بابا
محمود باستغراب: بس ي حبيبتي مفيش حد من صحابك اسمو اسد
مليكه بغضب: مهو محدش بيشوفو غيري ولا بيسمعو غيري انا وبس عشان هوا ملكي انا وبس فاهمين
ملك وهي تنظر لتلك المنهارة لوفاه ابنتها العزيزه: انا مش فاهمه حاجه مش فاهمه دول المفروض ميتين
مياده بخنقه مما يدور في بالها علي حفيدتها العزيزة: حب ميت معقول يعني اي البنت كده هتدمر
اسيل بخوف علي ابنتها: انا مش فاهمه حاجه يعني اي ي ماما فهموني لتبدي بالبكاء خوفا علي من تحب
ملك بأسف: يعني لو فعلا مليكه الله يرحمها مش عايشه والجنيه بتتكلم صح ومش بتخرف تلامس الروح ال انخلق بيني وبينها عشان يتقابل رعد ومليكه هوا هوا نفسو ال انخلق بين الجنيه ومليكه ولو ده صح يبقي الولد ال بتشوفو ده ميت
لتتذكر نورا عشق شقيقتها لهذا الاسم
نورا بتوتر: طب لو الجنيه صح اي ال هيحصل
مياده بانهيار: هتتجنن عمرك شوفتي حد شاف عفريت وفضل عاقل
عمر بهمس لمعشوقته: بتسألي ليه
نورا بهمس ولا تعلم تلك التي استمعت خطأ: اصل مليكه دايما كانت تقول أنا نفسي اجيب ولد واسمي اسد وبنت اسمها اسيا
اسيل بصدمه: انتو بتهزرو اي التخاريف دي مفيش حاجه اسمها كده انا بنتي اعقل واحده مش مجنونه دي دي طفله بتلعب. تهزر لتتركهم
احمد بجمود: الموضوع ده ميتفتحش تاني والجنيه تروح لأكبر دكتور ي محمود فاهم
رعد بهدوء ما قبل العاصفه:لو مليكه مش عايشه فعلا اعتبروا أن كلكو اتدمرتو انا مخدتش سعاده في حياتي ابدا وحتي ذرة السعاده ال دخلت حياتي اتحرمت منها ثم ينظر بشر يبقي مش هخلي ضحكه مرسومه علي وش اي حد طول ما انا عايش
احمد باستغراب ولاول مره يخاف من هيئه حفيده الذي انقلب للحظه لشيطان اسم علي مسمي: يعني اي ي رعد
رعد ببرود: يعني احسنلك ي إمبراطور تقت”لني قبل ما ادمركو ثم يتركه ويرحل في حاله
فهو لم يتوقع يوم ان حفيده ممكن أن يسبب له أو لعائلته ضرر فهو بالتأكيد فقد عقله
عمران وهو يحاول من تخفيف الجو: اكيد ي جماعه الصدمه مأثرة عليه لما يهدي هيعرف غلطو
✨في مكان آخر✨
تجلس لا تعرف أين هي اهي بالجنه أم في الجح”يم واين هم صغارها اين هم لا تراهم ولا تعلم اين تجدهم تهتف باسمه بكل قوتها ع أمل أن ينقذها ولكن كيف لا يسمعها كيف لا يستطيع سماعها أحد لتستيقظ فزعه من ذلك الكابوس
المرأة بشر: هجيب حق الميت حتي لو بمو”تي ليقطعها دلوف تلك الصغيرة
آسيا: مامي احنا هنشوف بابا امتي
مليكه بحب وشوق: قريب اوي
آمن: قريب امتي يعني كل يوم قريب ده مش بييجي
مليكه بحزن: صدقني ي حبيبي هيجي انتو بس تخلصو السنادي وهننزل مصر عشان تدخلو المدرسه هناك ع طول
آسيا: وهنسيب اسد
مليكه بدموع: اسد عند ربنا ي حبيبتي
آمن برفض: لا لا هوا قالي عمري ما هسيبكم
مليكه بعقلانية: عمرك شوفت ميت رجع للحياه
آمن: لا
مليكه: اسد مات هيرجع ازاي
آمن: مش يمكن الميت ماممتش
مليكه بضحكه حسره: ي ريت ثم تنتبه لحالها يلا يلا علي الحضانه فاضل كام اسبوع ونخلص كل حاجه ونسافر
آسيا بفرحه: ونشوف بابا رعد
مليكه بحب: اه فهي قد اخبرتهم عن والدهم واريتهم صورة وحولت تربيتهم علي الاخلاق والمبادئ كما تعلمت
آمن: طب اسد
مليكه بحزن: قولت مفيش اسد اسد عند ربنا فاهمين يلا روحو البسو
ثم تبكي فراقا لابنها الذي لم يذق الحياه لتتذكر
#Flash back‏
عندما فاقت وجدت نفسها داخل قبر ومغلق عليهم بأحكام تحاول طلب النجده تحاول الاستغاثة ولكن دون جدوي ليأتي رجل يفتح عليها وينظر لها بشر هي وأطفالها
منتصر: اهلا اهلا بمرات الكنج سمعت عن حلاوتك وقد اي انتي جامده بس اول مره اشوف حلاوتك ع الطبيعه
مليكه بخوف علي أطفالها: انت مين وعاوز اي
منتصر بضحك: من ناحيه انا مين ف هتعرفي متخافيش أما بقي عاوز اي ف انا عاوز احر”ق قلب رعد زي محر”ق قلبي علي ابويا
مليكه بعدم فهم: ابوك !! ابوك مين؟
منتصر: هحكيلك انا منتصر المنصوري ابن مهران المنصوري ال جوزك عذ”بوه واداه لاخو لحد ما ما”ت من كتر العذ”اب
مليكه بدموع: عشان خاطري لو هتقت”لنا سيب ولادي
منتصر بحزن:انا مش وحش ومش هقرب عليكي أو هقربلك حتي لا انتي ولا ولادك وهتعيشي هنا ملكه معززه مكرمه لحد ما اشوف الشيطان دخل جح”يمي وبيتعذ”ب
وبعدين هسيبك بس عندي شرط واحد
مليكه بقلق: اي هوا
منتصر: اياكي تحاولي تتواصلي مع حد من قرايبك دلوقتي كلهم فاكرينك ميته
اه احمد الشافعي طلع خبيث وسفرك عشان يخبيكي مني بس انا لقيتك ومش بس كده ده انا وهمته كمان انك مو”تي باتفاق من الأطباء
وان العيال كمان ما”توا عشان انتي تهميني أوي أوي أوي لأن من غيرك اللعب برعد مش هيحلو خصوصا لما يعرف انك كونتي عايشه وهو ميعرفش
مليكه وهي تنظر لأطفالها بذعر عليهم: اعمل ال انت عاوزة بس اهم حاجه ولادي
منتصر: انا قولتلك قبل كده انا مش وحش الدنيا هي ال خلتني وحش وانا عمري ما اقت”ل حد وخصوصا لو كان طفل مهما كان السوء ال فيا اعرفي واتاكدي اني مقت”لش طفل أبدا
#back‏
لتنزل دمعه حارقه وتقوم بإزالتها: بس قت”لت ي منتصر قت”لت ابني قدام عيني وحر”قت قلبي عليه
ودلوقتي جه دوري العب معاك اللعبه ال*****دي
دلوقتي انت ال كبرتني وساعدتني وخلتني اكبر businesses woman علي مستوي عالمي
هوا اه عطتني اسم مليكه الجارحي بس ومو”ت مليكه الشرقاوي
لتبتسم بشر عشان كده مليكه الجارحي هتد”مرك
وتقوم بإقاله أطفالها المدرسه والذهاب لعملها فهي في مجالها أسطورة يخشي منها الجميع ويهابها فهي أصبحت بلا مشاعر بعد الذي رأته ومرت به
فصدق ذلك الرعد في قوله هدخلك جح”يمي فهي لم تدخل جحي”مه فقط بل ذاقت جح”يم أعدائه أيضا ولكن هي لا تريد أن تسمح لأطفالها بالدخول لذلك العالم المقز”ز فماذا ستفعل ؟؟

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

الرواية كاملة اضغط على : (رواية مليكة الرعد)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
error: Content is protected !!