روايات

رواية حب وانتقام صقر الفصل الأول 1 بقلم إسراء أبو شنب

رواية حب وانتقام صقر الفصل الأول 1 بقلم إسراء أبو شنب

رواية حب وانتقام صقر الجزء الأول

رواية حب وانتقام صقر البارت الأول

رواية حب وانتقام صقر
رواية حب وانتقام صقر

رواية حب وانتقام صقر الحلقة الأولى

تعريف الشخصيات سريعًا :-

اسياا. تسعه عشر عاماً، بنت ذات عيون خضره ممزوجة بلون العسل، ورموش كثيفه بشره ناصعة البياض متوسطة الطول، وشعرها الجميل الطويل الذى يصل اسفل ظهرها جسدها ممشوق برشاقه حقااا من ينظر لها يدوب في غرامها من شدة جمالها، تتسم بالمرح والإبتسامة الدائمه ولكن الحياه والقدر اطفؤ ما بداخلها بموت والدتها وعنف والدها

تتميز بشدت ذكائها، السنه الاولى لها في الجامعه عنيده الي ابعد الحدود لا تقبل باى شخص يقيد حريتها او يلقي عليها أوامر فهي من عشاق الحريه، قويه جرائيه لا تهاب من احد، من يحترمها تحترمه والعكس صحيح، يوجد لديها خطين فاحذورا من يحاول اجتازهم

الاول: بأن احد يتعد علي كرامتها تسامح في كل شئ الا كرامتها ولو احد فكر بمجرد تفكير بأن يهينها فاذًا مرحبًا بجحمها.

والثاني : شقيقاتيها فمن ان يحاول أن يأذهن تتحول من جميلة مسالمه الي وحش كاسر لايفرق معاه احد.

روما. خمسة عشر عامًا شقيقة اسيا قمحاويه البشره اعيون عسلية اللون تتميز بالوسع والرموش الكثيفه طويلة القامه الي حد ما ونحيفه بعد الشئ

ايمي. خمسه أعوام تأخذ الكثير من ملامح اسيا مع اختلاف بسيط فايمي تتميز بأعيون زرقاء كالبحر فاى شخص ينظر لهم يعتقد انها ابنتها وليست شقيقتها الصغيره من كثر الشبه بينهن

حكمت :- الاب في أواخر الاربعينيات يمتلك سوبر ماركت بسيط، يتصف بالحده والصرامة وعلاقته مع بناته يوجد بها خلل فظيع

عطيات : زوجة حكمت وتبقي زوجة والدهم تعترف بالخبث والشر الدفين وتتمني لأبناء زوجها الشر والحظ التعيس فهي تتعتبر السبب ألرئيسي في بعد حكمت عن بناتة ومعاملته السئ ليهن

ميادة: أبنت عطيات وتسكن مع عطيات في منزل حكمت ذات عشرون عامًا تأخذ الكثير من صفات والدتها السيئة مثل ما يقول المثل الشعبي اقلب القدره علي فمها تطلع البنت مطلع امها(نبي انا عليا امثال قمرز😂😎)

امنيه وامل:- رفيقات آسيا التي اكتسبتهن وتحمد الله كثيرا علي معرفتها بيهن فيعتبرون بعضهم اشقياء وليس رفقات فقط

امنيه :- تتميز بالرزانه والحكمة، عمرها ٢١ عام تعمل ممريضة في إحدى المشفات، ومعقود عقد زواجها من الدكتور وليد

امل:- تتميز ببعض الشيء من المرح عمرها ١٩ عام، تظهر بانها قوية وا احد يتغلب عليها ولكن في الحقيقة ان مر صرصار بجانبها.. تجدوها اعلي خزانه الملابس من خوفها 😂

صقر الحديدى• ثماني وعشرون عامًا طويل القامه يتميز باعيون رمادية اللون وحاده كأعيون الصقر تمامًا، وشعره الفحمي الذى يدله علي عيناه من كثفته وشدة نعومته، وأيضا يتمتع بجسد رياضي قوى، فهو من اول أولوياته اهتمامه بمظهره الخارجي، يدير شركات الحديدى وفروعها فهي من أكبر الشركات في الشرق الأوسط يتصف صقر بالشخصية القويه والصارمة جاد الي حد ما حياته لا يوجد بيها الا العمل فقط فهو ينهك نفسه بالعمل لكي ينسي قليلًا ما حدث معه منذ خمس سنوات.

زياد• صديق صقر ويوجد بينهما صلة قرابة، وايضًا شريك صقر في شركات الحديدى ولكن بنسبه بسيطة، عيونه عسلي بشره فاتحه شعر بني طويل القامه وسيم وبشده ولكنه اقل وسام من صقر نفس عمر صقر ويتميز بحسه الفكاهي

فيروز ومصطفي :- والديه زياد يتميزون بالمرح الشديد وقاموا بتوريث هذه الصفحة لزياد يعشقون بعضهم لبعض

ادهم الاسيوطي :-٥٥ عام يتميز بالطيبة والوقار له هيبة تجبر الذى امانة باحترامه له دور كبير في أحداث الرواية ويوجد سر في حياتهم لا أحد يعرفه الا عائلتهم فقط.

حمزة الاسيوطي :- ابن ادهم الاسيوطي الوحيد يملك من العمر ٢٦ عاما، يتميز بطوله ومنكبيه العارضين وعيناه بلون العسلي الفاتح، ويسعي للانتقام من صقر لسر ما ومع الأحداث سنعرف ماهو السر الذى يسعوا للانتقام من صقر الحديدى.

ميار:- سكرتيرة صقر تعمل معاه بالشركة خبيثه ماكرة تسعي للاموال، لا تحصل علي الجمال ما يكفيها لكي تقترب من هذا المغرور الذكى جميعها اصطناعي، وأيضا يوجد وراءها سر كبير

البوص وأعوانه:- ليس له صفات شكليه ولكن يدير أكبر عصابات المافيا بالعالم ولا احد يعرف من هذا المجهول، لانه لا يظهر لاحد بشخصيته الحقيقة ولا بيتواجد في اي مكان.

وبكده الشخصيات الأساسية خلصت وفي شخصيات فرعية هنعرفها مع الأحداث

الفصل الأول :-

حب وانتقام صقر

في إحد أحياء القاهرة، داخل شقة ما يظهر عليها التهلك الشديد،

يصدر منها صوت صراخ عالي بصوت انوثي صغير

رومااااا.حرااام عليك يا بابا ونبي سبها هي معاملاتش حاجه والله بالله عليك كفايه يا بابا ابوس علي رجلك ارجوك

ايمي ببكاء. انت يا بابا وحث ومث بهبك خالث علثان بتضلب اثيا هبيبتي (انت يا بابا وحش ومش بحبك خالص علشان بتضرب اسيا حبيبتي)

الاب وقد عماه الغضب. كلكم ولاد******** غوروا من وشي كده ويدفعهم بشده ويخرج خارج الغرفه

_بمسافة ليست وجيزة، تقف تراقبهم بتجوس، والشر والخبث يطغو علي ملامحها فهي شيطان ويتجسد في انسان

في مكان تاني

صلو علي الحبيب المصطفى⁦❤️⁩

يوجد قصر كبير جدا ويوجد بيها حراس كثيره داخل القصر تدلف الخادمه الي غرفه في القصر وتتحدث باحترام

الخادمه . صقر بيه القهوه بتاعت حضرتك جاهزه

صقر بصوت صارم. حطيها هنا واتفضلي علي شغلك

الخادمه بخوف من صرامته.

حاضر يا صقر بيه

يرن هاتفه المحمول

يرد صقر ببرود كعادته.نعم عاوز اي يا

زياد

زياد :-

اي يا صقر هو انت فين انا من امبارح بالليل برن عليك مشغول اوى عليك اوعي تكون في المكان الا فبالي يا صقر

صقر يرد بضيق. اه يا زياد كنت سهران في المكان الا فبالك ومكلش دعوه بيه انا ادري بمصلحتي كويس وياريت تخليك في شغلك وبس

زياد بحزن علي ما أصاب صديقه. حاضر يا صقر بيه هخليني في شغلي النهارده في اجتماع الساعه10ولازم تحضر ضروروى

صقر.اوك جاي مسافات السكه

يغلق زياد مع صقر ويتنهاد بحزن شديد علي ما أصاب صديق طفولته ويقول بصوت خافت ربنا يهديك يا صقر وترجع زى الاول يارب

في مكان تاني

استغفروا الله⁦❤️⁩

روما. عاوزه اسالك سؤال يا اسيا يا حبيبتي

اسيا. اسالي براحتك يا قلب حبيبتك

روما. ليه لما بابا فضل يضرب فيكي مش قوامتي ودفعتي عن نفسك

شردت اسيا وتنهدت بحزن قائلة بصوت مخنوق من الدموع

علشان انا مش حاسه باي حاجه

روما باستغراب. ازاى يعنى مش حاسه بحاجه

اسيا بضحكه مكسوره..

 يعني هو بيضربني فعلا بس انا كنت بعالم تاني خالص مش حاسه بولا حاجه من كتر ما قلبي وجعني ومكسور وجعي جسمي مش هيجي حاجه جمب وجع قلبي وكسرته فمعدتش تفرق كتير يا قلبي

روما بحزن.علي حال شقيقتها والذى اصابهم

 ربنا ينتقم من ال كان السبب حسبي الله ونعم الوكيل فيكي يا عطيات ابت حسنات هي السبب في ال احنا فيا دلوقتي

اسيا بكل قوه وجبروت.

 والله لو ما خلاتها قالت حقي برقيتي ما ابقي بنت منال

ايمي جات جرى عليهن وحضنتهن قائلة

 بصوت صغير

. انا بدبكم تلكم يا اثيا انتي ويوما وانا بكلهاا بابا ومث بحبه علثان هو ضلبك وانتي عيطي وانا مس بحب اثوفك زحلانه الترجمه(انا بحبكم كلكم يا اسيا انتي ورما وانا بكرهه بابا ومش بحبه علشان هو ضربك وانتي عيطي وانا مش بحب اشوفك زعلانه)يا خلاثي عليها البنت ده خدت قلبي خلاص ⁦❤️⁩

اسيا بمرح.

 يتييييي يا خلاثي عليكي انتي بس مش عيب نقول علي بابا كده وحته ولو ضربني انا مش زعلانه منه هو تعبان في الشغل وانا عذراءه فاالبنات الحلوه مش تقول الكلام الوحش ده علي بابهم ولا اي بقاااا

ايمي .هي وتقبل اسيا من وجنتيها

 صح يا ماما انا هثمع الكيام وابقي شطوله وحوه علثان تصبيلي ثيكولاته وعثيل الترجمه زى كل مرة 😂😂😂😂😂😂(انا هسمع الكلام وابقي شطوره وحلوه كمان علشان تجبيلي شيكولاته وعصير )

 اسيا بضحك علي براءه هذا الفتاه الصغيره حبيبه قلب الماما انتي يا ايمي يا قلبي هجبلك كل ال عاوزه يا بكاشه انتي

ايمي بزعل طفولي

. انا مس بكاثه ايمي زحلانه منك

اسيا بحنان مماثل حنان الام تماما

.لا يا قلبي مش تزعلي انا بحبك كتير عارفه قد اي

ايمي. اد اي

آسيا بحنان. قد الدنيا ده كلها واكتر كمان

ايمي.وانا تمان وحضنتها( وانا كمان)

روما ببعض من المرح.

 ملناش في الحب جانب احنا مش كده

اسيا بابتسامه. ده انتي الحب والعشق كله تعالي يا بنت لحضني قاعده بعيد كده. ليه

ظلوا وقت يمرحون ويضحكون ولا كأنه شي حصل من وقت قصير

تأتي لهم شخصيه شريره وتقطع عليهما لحظه الحب والحنان وتقول بصوت ساخر

عطيات

. هتقعدوا تتسهوكوا كتير ولا اي يا بنات منال وراءنا شغل كتير و……. اسيا قاطعتها بغضب وقوه ورفعت سبابتها في وجهها

اسيا. وعزه جلاله الله ما اسمع اسمي امي علي طرف لسانك ده هيبقاااا في كلام تاني وهخليكي تندمي انك دخلتي البيت ده وانا النهارده الضرب والإهانة ليه من بابا عدتها بمزاجي مش خوفنا من جناب سعادتك توتوتوتو غلطانه المره الجايه هيبقاااا في كلام تاني

عطيات ازداردت ريقها بصعوبه وارتعبت من طريقه كلام اسيا تارحة الغرفه وهي تتمتم ببعض الكلمات/ اسم علي مسماه اسيا وانتي اسيا فعلا مش عارفه جايبه القوه والجبروت ده منين علي راى المثل اللي خلف مامتش ولوت فمها بسخط وغادرت الغرفه

&&&&&&&&

في شركه صقر الحديدى

يجلس بكل هيبه وقوه من ينظر لعيونه يهاب ويخاف منه من شده جموده وصرامتة

 عميل يتحدث بهدوء .كده كله تمام يا صقر باشا والبضاعه هتوصل اخر الشهر

صقر. ماشي بس عاوز البضاعه نستلمها في وقتها المحدده والا انتوا متعرفوش صقر الحديدى ممكن يعمل اي لاي حد مستهتر ومش ملتزم بشغله

الشخص بخوف من طريقه كلامه الصارم

. حاضر يا صقر بيه علي معادنا بالظبط

صقر. ماشي يلا اتفضل من وشي دلوقتي

اتصل علي سكرتيرته

 هاتيلي فنجان قهوه بسرعه

السكرتيرة.حاضر يا صقر بيه

بعض وقت ليس طويل دلفت السكرتاريه الي المكتب تحدثت مرام بدلع.

اتفضل يا صقر باشا محاولة التقرب منه وبشدة ولما لا وانها صقر مالك أكبر الشركات بالشرق الوسط

صقر. نظر لها من أعلها لاسفلها باشتمئزا قائلا بسخرية

 مش عجباني يا مرام ابقي غيرى من أسلوبك الرخيص ده شويه

مريم.بدلع اكتر وبتقرب منه

ليه يا باشا بس ده انا هع….

صقر قاطعها بصوت كالرعد

صقر.وقسما بالله يا مرام لو ما احترمتي المكان ال بتشتغلي في ونفسك هوريكي هو مين صقر فعلا

صقر قائلا تهديد

.ده انا ممكن يا حلوه ارفضك من الشركه وماخليش اي شركه تقبل بيكي تاني لا فمصر ولا بره مصر فخافي علي مستقبلك ولقمه عيشك يا حلوه

مرام . بخوف منه

 خلاص حاضر يا باشا انا تحت امرك في اي وقت وخرجت بسرعه كبيره الي الخارج لأنها تعلم من يكون صقر لا يرحم من يقع تحت أيديه

التلفون رن كعادته رد ببرود

صقر. ايوا يا زياد عاوز اي

انتفض من مكانه انتي بتقول اي مسك جاكت البدله ومفتاح السياره وخرج يهرول مسرعًا

*يا ترى ما هو الاتصال الذى جعل صقر ينتفض هكذا وبشده

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

الرواية كاملة اضغط على : (رواية حب وانتقام صقر)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى