روايات

رواية من ستحبه ليلى الفصل الثاني 2 بقلم دهب مبروك

رواية من ستحبه ليلى الفصل الثاني 2 بقلم دهب مبروك

رواية من ستحبه ليلى البارت الثاني

رواية من ستحبه ليلى الجزء الثاني

رواية من ستحبه ليلى
رواية من ستحبه ليلى

رواية من ستحبه ليلى الحلقة الثانية

_ليلي بصوت عالي جداً….أنتَ إيه،عايز مني إيه ها،هددتني وقولتلك مش بحبك،أنا مش بحبك ولو أنتَ آخر راجل مش هتجوزك أصلاً
_نائل…قرب منه أخرج برا من هنا،رجلك لو خطت باب الڤيله هقطعهالك يـا أستاذ أنتَ
_ليلي…أنا ست متجوزه ياريت تبطل بقا الحورات بتاعتك ديه،وتبعد بعيد عني نهائي مفهوم.
_أحمد…بص ليلي بهدوء وخرج،خرج بس يترا هينسها فعلاً، ولا هيقذيها.
_مروان….بص ليلي
_ليلي.. مروان والله أنا……
_مروان… مش وقته يليلي، مش عايزه أسمع حكايتوه إيه دلوقتي بعدين وسابهاوراح أوضتوه تاني.
_نائل… قرب من ليلي وابتسم أنا نائل أخو مروان وأنتِ سمعت مروان بيقولك ليلي، فـممكن أعرف إيه الحكايه.
_ليلي… تعالي نعد ونتعرف
ليلي ونائل قعدوا وليلي بصت لنائل… انا أبقا مرات أخوك بس علي الورق بس، اتجوزه عشان أهلي وبدأت تحيكلوه شويه حجات عن العريس ومعامله أهلها.
_نائل… وانا كمان أعتبريني أخوكي، أنتِ عندك كام سنه، انا عندي ٢١
_ليلي… وأنا ١٨ فتالته ثانوي
_نائل بصلها بصه كده وسرح، ابتسم.. نبقا أصحاب ومد إيدو ليها
_ليلي ابتسمت ومدت إيديها له… نبقا أصحاب يمعلم
_مروان لبس ونزل لقاهم قاعدين مع بعض وبيضحكوا سوا لدرجه انهم محسوش بوجوده وابتسم لهم بحب ومشي.
______________________♡”
_أحمد… أتجوزت بعد كل الحب اللي حبتهولها ده وتتجوز والله لق’تلها جوزها ده، وأنا اللي هتجوزها برضوا هي ملكي انا وبس.
_الأم… في إيه يأحمد
_أحمد… مفيش يماما أخرجي وأقفلي الباب وراكي لو سمحت.
_الأم… ربنا يهديك يأبني وخرجت
_أحمد ابتسم… بخبث وهو بيفكر إزاي يتجوز ليلي
________________________♡”
_نائل…إيه رأيك نخرج
_ليلي…أمممم نخرج ومالوه،بس نروح فين
_نائل…هنلبس ونمشي وزي ما رجلينا تودينا نروح
_ليلي بابتسامه…بس انا معنديش لبس غير الطقم بتاع إمبارح
_نائل…البسي وتعالي أشتريلك كام طقم.
_ليلي وهي بتقوم وماشيه…وأنا موافقه
_نائل…ابتسم وهو بيبص لطيفها يترا إيه أخرتك معنا يليلي؟
_وقام يلبس هو كمان.
_بعد دقايق كانوا لبسوا واتحركوا بلا هدف.
_____________________♡”
فالمول”
_نائل….أممم كده كويس أوووي،لفت نظره فستان أزرق طويل وبكم ومنفوش من تحت،بص لليلي وبص للفستان…ده هيكون حلو عليكي أووووي،هيحلو علشان أنتِ هتلبسيه
_ليلي…ابتسمتلوه ومشيت خدت الفستان ودخلت قاستوه وخرجت توريه لنائل
_نائل بإعجاب…حلو أوووي خليكي لبساه متغيرهوش،هنخرج بيه
_ليلي…ابتسمت وراحوا حاسبوه علي الهدوم اللي أشتروها
_ليلي ونائل خارجين من المول و ناس كتير بتجري وراه شخص وتقول حرا’مي
_شخص خبط فليلي فكانت هتقع نائل بحركه سرعه بإيدوه مسك ليلي وقربها منوه أوووي،وبقوا قريبن أوووي من بعض ،عيونهم أتقبلت فنظره طويله
ثواني و ليلي فاقت لنفسها…وبعدت وهي مكسوفه انا آسفه علي اللي حصل.
_نائل بابتسامه…حصل خير
_ واتحركوا ركبوا العربيه.
__________________♡”
“في مدرسه المتفوقون الابتدائيه المشتركه الخاصه ”
_ولد واقف علي جمب وبيعيط
_مروان.. قرب منه ونزل لمستواه،بتعيط ليه
_الولد…ورد أتخرجت وأنا مش بعرف اروح لوحدي
_مروان ابتسمله….أممم بقا السبب التافه ده اللي مخليك تعيط تعالي معايا ونستنا ست ورد لما تيجي
_الولد مسح بدموعه بحركه طفوليه جداً وابتسم لمروان
_مروان…اخد الولد علي مكتبوه وقعدوه علي المكتب
_الولد…هو مش انت المدير صح
_مروان.. أيوا أنا مستر مروان المدير إلا قولي أسمك إيه
_أسمي ياسين يمروان
_مروان ابتسملوه وفضلوا يلعبوا سوا ومروان حب ياسين جداً،دمُ حفيف،وعرف أنوا ف٣ إبتدائي وبابا ميت _مروان….هي ورد ديه تبقا مين يا يس
_ياسين…ورد تبقا مامي
_قاطع كلامهم ورد اللي دخلت المكتب وبلهفه ياسين خطتني عليك يحبيبي وقربت من وحضنتوه جامد أوووي
_مروان..بصلهم وابتسم قام وقف من علي المكتب وبص لورد وبابتسامه
_مروان…متقلقيش عليه هو كويس بس متتأخريش عليه تاني،وقت ما تاخري هتلقيه عندي هنا.
_ورد بص لمروان…شكراً،اتأخرت لظروف خارجه عن إرداتي ومش هتتكرر تاني
_ياسين بص لمروان…بااااي مروان ومد إيدوه لورد يلا بينا يورد
_ورد مسكت إيدوه واتحركوا
_مروان…قاعد بهدوء وهو بيبصلهم…وابتسم وهو بيردد ببطء ورد.
____________________♡”
_أحمد….بقولك إيه ليلي مش هتكون غير ليا،غير لأحمد وبس،تراقبلي ڤله المحروس جوزها،وبيت أهلها لأنها هتتطلق منه،قريب وهتكون ليا،هتتجوزني أنا
_اللي بيكلمه…أحمد بلاش اللي هتعملوه ده هي خلاص أتجوزت أبعد وأنسها أنتَ ليك أخت واللي مترضهوش علي أختك مترضهوش علي بنات الناس
_أحمد….قفل فوشه والجمله رنت فودانه جامد أنتَ عندك أخت يأحمد واللي مترضهوش علي أختك مترضهوش علي بنات الناس حدف فاز جامد علي الأرض و ورد جت جري علي الصوت
_ورد بلهفه…أحمد في إيه.
_أحمد…قعد علي السرير وأتكلم بدموع..أنا عملت كده علشان بحبها أنا والله بحبها ووهي… هي أتجوزت وحط إيدوه علي قلبوه ده موجوع أووووي موجوع بسببها وبتمني تكون ملكي أنا هي ليه بعدت ليه أتجوزت، هي… هي مقلتليش أني بحبها بس أنا..أنا بحبها مسح دموعه بسرعه ممكن تخرجي برا
_ورد بهدوء طبطبت عليه ورفعت وشه فوشها…. حاول تنسها هترتاح، أخطب وأحكي لخطبتك عنها وهي هتتصرف خد اللي بتحبك شهد، أخطب شهد جارتنا وهي بتحبك يأحمد من وأنتم أطفال، أخطبها وهي هتنسيهالك لأني واثقه فشهد.
_ابتسمت له ورد وخرجت… ربنا يريح قلبك يارب
______________________♡”
_مروان دخل الڤيله وهو متعصب جامد وبزعيق… ليلي أنتِ يللي أسمك ليلي
_ليلي….أنا أهو يمروان إيه في إيه
_مروان بقر’ف … نزل علي وشها بالقلم وبصوت عالي جداً بقا أنتِ مقضي’ها، ووأتجوزتني علشان تداري علي فض’يحك،وحط الفون في وشها أهي وسخ’تك، أمشي أطلعي برا من هنا يحيوانه، أنتِ طالق يليلي.
_ليلي واقفه بتعيط، ومره وحده وقعت من طولها ونائل كان نازل من فوق بسبب صوت مروان، وجري علي ليلي اللي واقعه فالأرض، وبص لمروان وبصوت مهزوز…. هي مالها يمروان!
_مروان بسخريه …المدام حامل!

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية من ستحبه ليلى)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى