Uncategorized

رواية رياس الفصل الخامس والثلاثون 35 للكاتبة شيماء عسكر

 رواية رياس الفصل الخامس والثلاثون 35 للكاتبة شيماء عسكر

رواية رياس الفصل الخامس والثلاثون 35 للكاتبة شيماء عسكر

رواية رياس الفصل الخامس والثلاثون 35 للكاتبة شيماء عسكر

لسه في فيلا فريد كان قاعد في الجنينه جه عليه رعد وهو مستغرب حال عمه اللي انقلب ١٨٠ درجه 
بقعد رعد علي الكرسي قدام فريد..مالك يا عمي ومين الراجل ده 
فريد والحزن ظهر علي وشه و كمان علي صوته.. واحد عايز مصلحه مني انت مش نمت ليه 
رعد بتفهم ان عمه مش عايز يقوله فيه ايه.. مش جالي نوم 
فريد وهو بقوم من علي الكرسي علشان يدخل جوا.. طيب قوم نام عندك شغل بكرا يا استاذ 
رعد بهزار.. انا بقالي ست سنين في الشركه عايز اعيش حياتي شويه الله اللي في سني متجوزين و عندهم عيال 
فريد رد ليه الهزار…حد منعك روح اتجوز انت عندك ٢٨ انت اللي يشوفك يقول ٣٥ سنه بشخصيتك الجاده دي مفيش مره تهزر مع حد غيري فك كدا بلاش مخك القفل ده يلا تصبح علي خير 
رعد.. مقبوله منك يا عمي وانت من اهل الخير 
اما عند جاسر و الكل كان مبسوط ب ادم  
لميس.. شبهك يا جاسر موت  
نيسان بخبث.. ربك يقطع من هنا يوصل من هنا اهو طلع عنده بيبي بين يوم و لليله ربنا يخلي ويعيش وسط اهله ” كانت تقصد وسط رزان و جاسر ” 
رياس مش حبت تفضل اكتر من كدا لان كلام نيسان جارح اوي بالنسبه ليها 
رياس وهي بتوقف من جنب جاسر.. عن اذنكم هروح أرتاح شويه 
المي علشان تتكلم معاها شويه بعيد عن الكل  … انا جايه معاكي ممكن 
رياس بحب ليها.. ممكن 
بتطلع رياس و المي 
و بروح جاسر علي المكتب و ورا منه معتصم و كمان سليم  
تفتح رياس باب الاوضه بغضب.. شوفتي كلام حماتي عامل ازاي 
المي بتقفل الباب.. علي فكره انتي غلطانه اصلا في واحده عاقله تجيب واحده كان ليها ماضي مع جوزه بيتها انتي اكيد مجنونه مستحيل 
رياس بغضب..المي انتي متعرفيش يعني اي ان الانسان يبعد عن حضن اهله و  الأمان اللي بحس بيه الطفل بين اهله،، 
انا عشت ظروف صعبه اوي انتي متربيه وسط اهلك اه امك و ابوكي ولاد كلب بس برضو متربيه وسط عيله 
المي بضحك.. ههههههه فكرتني اسكتي مش ابوكي جه البيت و هو غدير و اكل علقه من معتصم بنت كلب 
رياس بتقعد علي السرير.. و بعدين 
المي بتفكر.. بت رورو تعالي نفرض كدا مع بعض ان حاتم ده مش ابوكي ولا ابويا هتعملي ايه 
رياس بضحكه عاليه…. طيب لو مش حاتم ابويا اميره كمان مش امي اسكتي اسكتي المنحوس منحوس ياختي قال يعني هنطلع في الاخر بنات عيله كبيره و غنيه وكدا دي هيكون ولا في الاحلام 
المي وهي بتنام على السرير و عيونه في السقف.. هيكون احلي حلم و ربنا لما نكون بنات عيله كويسه و معروفه وقتها مش هـ  نكون اقل من اهل جوزك و جوزي وعلشان تحتي صوابعك العشره في عيون حماتك 
اه يناري لو تقع تحت ايدي 
رياس بتفكر.. احنا مكنش لينا جوازه زي دي يا المي مهما نلف و نرجع احنا اقل منهم بكتير اه الكل هنا بحبنا بس احنا في الاول و في الاخر جايين من حوري انا اتربيت في وسط ناس ولاد حلال كانوا هما اهلي فعلاً الله يرحمهم 
المي بحزن.. خلاص اللي حصل حصل كل حاجه نصيب  ،، انا هسيبك بقا ترتاحي و هنزل اخد جوزي و امشي قبل ما امسك في نيسان خانم دي” قالت كلامها بطريقه  مضحكه “
بتمشي المي و بتدخل رياس الحمام تاخد دش 
فضلت ربع ساعه تحت الميه مش كانت حاسه ان حتي جاسر فتح عليها باب الحمام 
جاسر..رياس 
في اللحظه دي صرخت رياس فيه و شديت ستارة البانيو عليها.. ايه قلة الادب دي حتي في الحمام مش عارفه اخد راحتي منك 
جاسر بتعجب  وهو واقف ورا الستاره.. انا بقولي ساعه بخبط علي الباب خوفت عليكي و دخلت مالك في ايه 
رياس بنفاذ صبر.. طب اطلع برا لو سمحت 
جاسر مستغرب من طريقة كلامها اللي مره واحده انقلبت.. طيب انا خارج بس ياريت مش تفضلي اكتر من كدا في الحمام و انتي سرحانه 
بطلع جاسر وهي بتلف جسمها و بتخرج بعد منه 
بقعد جاسر علي الكرسي و بشرب سيجاره بشراسه..
اما رياس بتدخل اوضة اللبس و هو ورا منها و قبل لما تغير الهدوم كان هو ماسك ايده بقوه و عيونه عليها .. مالك  
زي كدا 
و ده كان شكل رياس 
رياس.. مالي يعني لو سمحت سبني البس هدومي 
جاسر اتعصب عليها… انا بسألك مالك 
رياس بنفاذ صبر و فكة ايده منه جامد… وانا بقولك سبني البس ايه حرام البس هدومي 
جاسر بسند علي الخزانه.. تمام يلا البسي 
رياس بتحاول تسيطر علي اعصابها.. جاسر لو سمحت اخرج 
جاسر بستفزاز… مش ماشي انا شايف كل حاجه يعني مفيش حاجه جديده عليا ثم غمز بوقاحه  
رياس بتمسك بيجامه وطقم داخلي و كانت عايزه ترجع الحمام لكن هو وقف علي الباب.. ريحه فين 
رياس وعيونه في الارض.. ريحه البس في الحمام بدال حضرتك مش عايز تخرج يبقا اخرج انا 
قرب جاسر منها   اوي و رفع وشها ليه و بصوت كله حنان .. طول ما انا موجود عيونك تكون في عيوني بلاش تتعصبي من اقل حاجه،،  مفيش حاجه تستاهل ان مزاجك ينقلب ١٨٠ درجه 
رياس و الدموع ظهرت في عيونه و قالت.. انا ليه مش مكتوب ليا افرح 
جاسر بهمس.. مين مش مخلي اميرتي فرحانه  
رياس بحزن..جاسر هو انا وحشه 
جاسر بحضن رياس جامد.. انتي مش وحشه انا اللي وحش و غبي و حمار كمان كدا مبسوطه 
رياس بضحكه صغيره.. متقولش علي جوزي حمار لو سمحت  
جاسر بابتسامه علي كلامها… جوزك اللي هو انا يعني انا وحش و غبي لكن حمار لا 
رياس بتهز راسها في حضن جاسر بمعنه ايوه 
جاسر..ماشي مقبول منك اي حاجه 
رياس بتبعد عنه.. طيب ابعد عايزة البس و انام شويه 
جاسر.. طيب ماشي وانا هنزل اشوف ادم شويه و اجي علي طول اوك 
راس بتهز دماغه بحزن لكن جاسر كان طلع من غرفة الملابس 
بترمي رياس الهدوم بقوه و بتقعد علي الارض و بتعيط  .. فعلاً انا اللي جبته لنفسي انا غلطانه 
اما تحت كانت لميس مش عايزة تسيب ادم خالص 
جاسر بخبط لميس علي راسه من ورا .. كفايه كدا سيبي الواد عايز ينام  
لميس.. مش قادره طعم اوي الواد ده ياخراشي علي الخدود الجميله دي  
جاسر عايز اخد رايك في حاجه ايه رايك نعمل حفله بعد بكرا 
جاسر .. وايه المناسبه بقا 
لميس.. المناسبه لازم نعرف الناس ب ابنك الجميل ده 
كان في الوقت ده رياس نازل تاخد ميه من المطبخ و نيسان شافتها 
نيسان بتدخل.. فعلا معاكي حق لازم الكل يعرف ان ولي العهد و قبل لما تكمل اميمه اتكلمت 
اميمه.. هيكون ولي العهد لو جاي شرعي لكن ابن جاسر ده جاي من نزهه ليه  
نيسان بخبث..نزهه بقا مش نزهه المهم انه من ضهر ابني و صلبه لميس عليكي تجهيز الحفله كلها مش عايزة يكون ناقص حاجه خالص و الحفله تكون مختلفه اوكي  
جاسر قاعد ساكت و عيونه علي رزان اللي قاعده ساكته من اول لما جات  
في الوقت ده غمزت نيسان ليها  
رزان بتروح تقعد جمب جاسر و بتمسك ايده و برضو شافت رياس و ميلت علي ودن جاسر و قالت بصوت واطي.. انا مش عايزة كل ده يحصل ياريت تشوف  الموضوع ده لان كدا رياس هتزعل مني  و ابتسمت ليه 
اما رياس في طلعت بسرعه علي الاوضه مش كانت قادره تستحمل اكتر من كدا 
و بعد شويه بطلع جاسر علشان ينام اما هي كانت عامله نفسها نايمه بس حاسه بحركه جاسر في الاوضه  
بعد كام دقيقه بنام جنبها جاسر و بحضن ضهرها  و بحب قاال.. عارف انك صاحيه 
لكن مفيش اي رد منها 
جاسر بقبل رقبة رياس و قال.. تصبحي علي خير  
اما رياس كانت الدموع في عيونها  
بعدي الليل بكل ما فيه  
اما في شركة العزيزي الساعه تسعه بظبط كان  
حاتم قاعد قدام فريد و الفلوس قدام منه 
فريد.. العنوان 
حاتم طلع ورقه من جيب القميص.. اتفضل يا باشا 
بمسك فريد الورقه بلهفه بفتح الورقه بكون مكتوب فيها عنوان فيلا جاسر و فيلا معتصم 
.. جاسر المهدي و معتصم ازاي 
حاتم.. ماهو بنت اميره تكون مرات جاسر 
و مرات معتصم  تكون بنتك 
فريد بصدمه من كلامه  بقوم فريد بسرعه و بطلع من المكتب و كمان ورا منه حاتم اللي ماسك الفلوس بس قبل لما يطلع من باب المكتب كان فريد ماسكه من قميصه..انت هتروح معايا  
حاتم..اه اه طبعا تحت امرك 
بخرج فريد من الشركه و كان لسه رعد واصل ولسه في العربيه بطلع وراهم  
اما في الفيلا عند جاسر 
كان بشرب شاي و في حضنه ادم 
نيسان ببرود.. اماال الهانم مراتك فين 
جاسر.. لسه نايمه 
نيسان بشغل الحموات بقا.. نايمه لحد الضهر دي الاجنبيه قامت من الفجر و ست البيت لسه بتحلم بالعسل 
محمود بنفخ جامد منها… وانتي مالك خليكي في حالك احسن 
نيسان مش عجبها الكلام لكن في الوقت ده نزلت رياس.. صباح الخير 
جاسر بابتسامه.. صباح النور اقعدي افطري 
رياس.. لا انا هفطر مع المي النهارده بعد اذنك 
جاسر بتفهم…طيب ماشي وانا هخلص شغل واجاي اخدك من هناك 
رياس بعدم كلام كتير قالت… ماشي 
بس لميس وقفت رياس وهي شايله طبق معجنات.. رياس ريحه فين تعالي نفطر دي رزان عامله شويه معجنات تحفه
رياس.. لا صحه و هنا  عن اذنك
اما نيسان كانت بتضحك بانتصار 
ولسه رياس بتفتح  كان حاتم و فريد في وشها 
رياس بعدم رضا…  خير 
حاتم..  كل خير احب اعرفك فريد العزيزي ابوكي و ابو اختك المي كمان 
رياس بصدمه..  نعم انت مجنون  يا راجل  انت ولا وسع كدا مش ناقصه  عاهات  علي الصبح 
وكانت رياس هتمشي لكن ايد فريد.مسكتها  
في اللحظه دي رياس حست بالامان  من مجرد  لمسه  ايد من الشخص الغريب بالنسبة  ليها بس لغة  العيون  هي اللي بتتكلم عن حنان الاب و عن الاستغراب  في عيون رياس  
بطلع جاسر علي صوت رياس و قال..  فريد بيه 
فريد لف لجاسر..  اهلا جاسر  
جاسر بتعجب  انه ماسك ايد رياس كدا..  خير في  حاجه  
حاتم بتدخل… اه في حوايج  كتير ده ابو مراتك و ابو المي كمان سلامو عليكم  
وكان هيمشي بس جاسر مسكه  جامد..  نعم بتقول  ايه يا روح امك 
الكل كان طلع و سمع كلام حاتم معقول  رجل الاعمال  المهم فريد العزيزي  ابو رياس و المي  
اما رياس مش قادره  تستوعب  لان مبقاش  عندها طاقه تسمع اكتر من كدا و غابت  عن الواعي   …
يتبع..
لقراءة الفصل السادس والثلاثون : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى