روايات

رواية متعة الحياة الفصل الثاني والعشرون 22 بقلم عادل عبدالله

رواية متعة الحياة الفصل الثاني والعشرون 22 بقلم عادل عبدالله

رواية متعة الحياة البارت الثاني والعشرون

رواية متعة الحياة الجزء الثاني والعشرون

رواية متعة الحياة
رواية متعة الحياة

رواية متعة الحياة الحلقة الثانية والعشرون

: يعني ابني هيتحبس ؟؟
: ده شيئ اكيد لو همس وابوها اصروا علي رفض التنازل .
: وطيب انا عاوز ابني يطلع من السجن !!
: يبقي مفيش الا انه يوافق واذا مش وافق ياخد فلوس ممكن تهدده علشان يتنازل .
جربت مع ابو همس الفلوس تاني وعطيته شيك ب ٥ مليون لكنه رفض !!! هددته وقولتله ان لو هادي اتحبس هدمره هو وبنته ، لكن الرجل كان عنده ثبات غريب علي موقفه !!!
واستمر حبس هادي حوالي شهرين لغاية يوم المحاكمة !!!
في خلال الشهرين كانت الشركة وقفت نهائيا لكن اهتمامي كله كان بنجدة ابني من السجن !!
وبدأ بعض العملاء مطالبتنا بالشروط الجزائية ورفعوا دعاوي قضائية ضد الشركة !!!!!
وفي يوم الجلسة كانت اول مرة اشوف سهام بعد ما طلقتها .
كان حزنها علي ابنها غير شكلها وكبرت اكتر من عشرين سنة في خلال شهرين !!
وكمان ولادي ميادة وزياد كان اول مرة اشوفهم من يوم طلاق امهم وكان واضح عليهم الحزن الشديد .
وفي نفس القاعة عبد الستار وبنته همس قاعدين مع باقي اسرتهم .
كان قلبي مقبوض طول الجلسة وقلبي حاسس ان ابني هيتحبس وكان كل تفكيري اعمل ايه علشان اخرجه من المصيبة دي !!!
روحت لعبد الستار قبل بدء الجلسة وقولتله : اتنازل يا عبد الستار وهديلك نص فلوسي .
ضحك وقالي : بعد الكلام اللي قولتله عليا وعلي بنتي وطردك ليا وقطع عيشي يا طارق بيه هقولك نفس الرد تاني ، فلوسك مش هتملا عينيا ولا هتشبع الجعان اللي زي حالاتي .
بدأت المحاكمة اللي استمرت اكتر من ساعة وكانت كل دقيقة بتمر بتأكد اكتر ان مستقبل ابني ضاع وانه هيدخل السجن !!
لكن المصيبة ان تهمة الاغتصاب وهتك العرض ثبتت عليه والحكم كان بالاعدام !!!
مش ممكن الكلمات توصف شعور الصدمة عندي وعند سهام والولاد لدرجة انها فقدت الوعي وانتقلت للمستشفي ، وانا وقعت مكان ماكنت واقف !!!
ولما روحت المستشفي عرفت اني اصيبت بجلطة !!!
قعدت في المستشفي ايام وكانت يارا بتيجي تزورني كل يوم وتقعد معايا ساعة او اتنين وتمشي .
وفي اليوم الخامس خرجت من المستشفي وروحت لعبد الستار ابو همس و قولتله : يا عم عبد الستار انا هكتب المصنع والشركة باسمك واتنازل عن القضية ؟
قالي : لأ .
نزلت دموعي مني وقولتله : انت عاوز تضيع ابني ليه حرام عليك ؟
قالي : زي ما ضيع بنتي .
: لكن انت بنتك هتعيش وتتجوز وتعيش حياتها انما هادي هيموت .
: علشان تعرف بس يا طارق بيه ان الفلوس مش كل حاجة ، لسه مش مصدق وبتقول كلام قصص وافلام !!! انت حر لكن خلي فلوسك تنقذ ابنك !!!!!
قولتله بعصبية : هدفع ملايين واهربه .
قالي : لو لسه له عمر هيعيش انما لو عمره انتهي فلوسك كلها مش هتمنع عنه الموت .
: ارجوك ابوس ايدك اتنازل وانقذ ابني .
: عيب يا بيه !! تبوس ايد واحد جعان زي !!!
: طيب اعمل ايه علشان تنقذ ابني ؟؟؟
: الستر يا طارق بيه .
: انت غريب اوي !!! ده بكام الف جنية كنت ممكن تعمل لبنتك عمليه وترجع بنت تاني !!! ليه مصمم انه يتجوزها ؟؟؟ وطبعا مش طمع لأني عرضت عليك فلوسي كلها !!! ليه مصمم انه يتجوزها ؟؟؟
: علشان بنتي حرة ، ويبقي اللي لمسها في يوم من الايام اتجوزها .
: طيب يا عبد الستار انا موافق ، انا هجوز ابني لبنتك .
وعملنا زيارة لهادي في السجن وروحنا انا وعبد الستار وهمس ومعانا المأذون.

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية متعة الحياة)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى