روايات

رواية نور الآدم الفصل التاسع عشر 19 بقلم إسراء علي

رواية نور الآدم الفصل التاسع عشر 19 بقلم إسراء علي

رواية نور الآدم الجزء التاسع عشر

رواية نور الآدم البارت التاسع عشر

رواية نور الأدهم
رواية نور الأدهم

رواية نور الآدم الحلقة التاسعة عشر

وصلنا في الفصل اللي فات، لغايه ما أدهم كان هيقول لآدم على حاجه….
…………
أدهم: طيب غمض عينك.
آدم: ليه هنلعب استغاميه، احنا هنهزر يا أدهم.
أدهم: اصل أنا خايف منك الصراحه.
آدم: هو الموضوع خط*ير اوي كده.
أدهم: آدم أنا…..
آدم: ايه….
…………..
في بيت نور…

عمر: انتو يا جماعه يلي في المطبخ، طمنوننا عليكم.
إسراء بضحك: ايوه يلي برا، خمسه ونيجي.
عمر: طيب حاسبي على نفسك يا أختِ.
إسراء: هيهيهيهيهي، عنيا يا أخويا.
أسوة بضحك: يلهوي انتو هتموتوني ايه ده.
إسراء: والله ده جزء بسيط من اللي بيعملوا معايا.
أسوة: هو لسه في اكتر من كده.
عمر: شكلك نسيتي أيام زمان.
أسوة: إحنا مكناش بنطيق بعض أصلا، أنت بتتكلم في ايه.
إسراء: اين الجبهة لا أراها.
عمر: أنتِ مالك يا رخمه أنتِ، وأنتِ يا أسوة، بالله عليكِ م كُنتِ بتطقيني.
أسوة: ايوه، علشان كنت بتفضل لازق لنور.
عمر: قولي كده بقا، أنتِ كُنتِ بتغيري عليا بقا.
أسوة: مقلتش كده.
عمر: اعتبري نفسك قولتي.
إسراء: بس بقا أنت وهي، هروح اصحي نور علشان نأكل.
عمر: هو ده الكلام الصح.
…….
#بقلم_إسراء_علي

 

 

 

 

 

 

….
نرجع لآدم وأدهم….
….
آدم: أنت بتتكلم جد.
أدهم: ايوه.
آدم: طيب وخايف كده ليه.
أدهم: الصراحه أنت مش مضمون وايدك تقيلة يا عم، ابعد عني.
آدم بضحك: واضح إنك رائد اوي.
أدهم: لا عيب عليك أنا وحش في شغلي.
آدم: واضح واضح.
أدهم: طيب ها قولت أي.
آدم: نشوف رأيها الأول.
أدهم: يا رب توافق.
آدم: واقع أنت يا ادهومي اوي.
أدهم: متقلش ادهومي دي تاني، مش بحبها، ده أنت رخم يا اخي.
آدم: هرجع في قراري.
أدهم: لا بالله عليك.
آدم: طيب أنا هعمل مكالمة وارجعلك.
أدهم: تمام.
….
عند نور…
إسراء: يا نور.
نور بتعب: ايوه يا إسراء.
إسراء: أنتِ منمتيش.
نور: معرفتش.
إسراء: هو أنتِ كُنتِ بتعيطي.
نور: لا.

 

 

 

 

 

 

إسراء: لا، كُنتِ بتعيطي.
نور: مفيش يا إسراء.
إسراء: مش أنتِ بتعبريني زي أختك، كلمني على إني إسراء أخت أستاذ آدم، وقولي اللي في قلبك يمكن ترتاحي.
نور: مش قادره.
إسراء: معلش.
نور: أخوكي كسر فرحتي من وأنا صغيرة، أنا بعد سفركم فضلت ساكته ومش بتكلم لمده طويله، وعرضوني على دكاتره كبيرة، وكل ده بسبب أخوكي، ومازال بيتصرف زي زمان، تجاهل واحتقار، أنا عملت اي بس.
إسراء: يا قلبي، كل ده في قلبك، متزعليش، بس صدقيني آدم طيب، والله.
نور: واضح.
إسراء: زي م بقولك يا نور آدم كويس بس من يوم موت بابا، وهو متأثر بيه اوي.
نور: ماشي.
..
#بقلم_إسراء_علي

عمر: اي يا بنات اخرتوا لي هنا.
إسراء: جايين اهو.
عمر: ونور مالها.
إسراء: مفيش، كانت بتتفكر أيام زمان.
عمر: آه، خلاص يا نور اللي فات عدى.
نور: ماشي يا عمر.
عمر: تعالو نلعب لعبه.
نور: لعبه.
عمر: ايوه، وبعد م نخلص لعب، نأكل وبعدين نسمع كرتون.
نور: هو انتو ناويين تستقروا معانا يعني.
عمر: انتو وذؤقكم بقا عايزين تمشونا.
نور بضحكة: أنت مشكلة يا عمر، روح اشتغل ممثل أحسن.
عمر: انا محدش يتوقعني، يلا نروح نلعب بقا.

 

 

 

 

 

عند آدم…
آدم: أنا كلمت عمر، وعملوا اللي دماغهم برضو.
أدهم: يا آدم هما صح، أنا مش عارف مالك كده، انا حاسك مش على بعضك.
آدم: ليه مالي يعني.
أدهم: والله متغير كده، ومتدهول على عينك.
آدم: لسانك يا حلو، بينقط سكر.
أدهم: مقصدش، أقصد إنك بقيت مسه**وك اوي.
آدم: والله.
أدهم: بص يا آدم، هو في حاجه في حياتك وأنت هتقولي.
آدم: انا محتار.
أدهم: احكي، وأنت ترتاح يمكن اكونث سبب حل المشكلة دي.
آدم: ماشي، بص يا سيدي….” وقعد يحكيلة”..
….
عند نور……
نور: يخربيتك يا عمر، أنت مسخ**رة اوي اي دا.
عمر: عيب على فكرة تقولي كده على ابن عمك.
نور: يا عم اسكت.
إسراء: على رأيك ي يا بت يا نوري، أنت مهندس أنت، والله عيب اللقب عليك.
عمر: سووو، اسكتي أنتِ علشان مش بتحبي هزاري وهزعلك.
إسراء: زعلني.

 

 

 

 

 

 

عمر: يا بت اسكتي.
أسوة: بس بقا يا جماعه، اهدوا وبعدين انتو كنتو بتلعبوا برا جاي تلعبوا لي هنا.
عمر: أصل الدكتور قالنا نلعب في حته طراوه.
أسوة بكسوف: طيب أطلعوا برا بقا لو سمحتوا.
إسراء: مش طالعين، ولا اي رأيك يا نوري.
نور: رأيي من رأيكم، يلا الخطه “ج”
إسراء وعمر: الخطه “ج”
أسوة: ايه الخطه “ج” دي.
إسراء ونور وعمر: هتعرفي دلوقت.
نور: لا….
…..
#بقلم_إسراء_علي
…..
عند آدم..
آدم: بس يا سيدي ادي كل اللي حصل زمان.
أدهم: طيب يمكن بتحبها بجد، يا آدم.
آدم: مش بحب حد أنا.
أدهم: طيب غمض عيونك وفكر وشوف مين اللي هيجي في خيالك.
آدم: أنا مش فاضي للعب العيال ده.
أدهم: آدم حقيقي أنت بتحبها فمتضعيش منك أجمل سنين عمرك وبعدين تيجي تندم في الآخر.
آدم: أنا مش عارف أعمل اي.
أدهم: امشي ورا قلبك.
آدم: ماشي، هشوف المره دي.
أدهم: هتكسب بإذن الله.
آدم: ماشي، يلا علشان نروح عند عمر وإسراء.
أدهم بهيام: يلا بسرعه.
آدم: أعدل نفسك كده يا حضرة الرائد.
أدهم: أنا معدول مع الكل إلا عندها هي بالذات.
آدم: طيب امشي بقا لاديك بو**كس.
أدهم: لا لا وعلى أي.
آدم: عسل.
….

 

 

 

 

 

 

 

عند نور…
نور بضحك: كفايا بقا.
عمر: والله ابدا.
أسوة: والله حسابكم معايا عسير.
عمر: عسير جوافه ولا موز، هيهيهيهيهيهي.
أسوة: بايخ، نينينينينينينيني.
نور: أنتِ اللي بايخه، الجرس بيرن روحي شوفي مين.
أسوة: ماشي.
..
#بقلم_إسراء_علي
….
إسراء: عمر نور، واحد اتنين تلاته هووووب….
..: يا نه*ار أس*ود عليكم.
…: ايه دا…..
…..
يا ترى في أي، واي إللي حصل.

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

الرواية كاملة اضغط على : (رواية نور الآدم)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى