روايات

رواية نور الرعد الفصل السابع 7 بقلم مروة مرزوق

رواية نور الرعد الفصل السابع 7 بقلم مروة مرزوق

رواية نور الرعد الجزء السابع

رواية نور الرعد البارت السابع

نور الرعد
نور الرعد

رواية نور الرعد الحلقة السابعة

فريال بصدمة :عبدلله
عبدلله :فريال
فريال بصدمة :انت عايش طب الزاي والتقارير اللي أفادت انك مو’ت والجثة
عبدلله :طب اهدي وانا هقلك
فريال بعصيبة :اهدي ايه عايزني بعد ٢٥سنة اكتشف انك عايش وتقولي اهدي وعيالي فين ملاك وجاسر فين رد عليا
عبدلله :طب تعالي نقعد جوه وانا هقلك على كل حاجة
فريال دخلت وجلست
فريال بعصيبة :اديني قعدت ها قولي عيالي فين والزاي انت عايش
عبدلله :اولا عيالنا بخير وكويسين ثانيا قصة موتى دي كانت خطة علشان احمي عيالنا و احميكي
فريال بغضب :وعايزين اصدقك
عبدلله :لازم تصدقيني
فريال بعصيبة :أصدق الزاي بعد الكذ”بة دي عارف انا كل يوم كان قلبي بيتحر” ق عليكوا كنت بقعد اعيط وافتكر كل زكرياتنا ليه عملت كدا يا عبدلله ليه
عبدلله :هقلك
فلاش باك
عبدلله بغضب :ازي قدر يفلت منكم انتوا

 

 

 

رامز :اهدي يا عبدلله بس مش وقت عصيبة دلوقتي لازم نلاقي حل
عبدلله بغضب :حل ايه وز’فت ايه، انت عارف ان اللي هرب ده بيكون أخطر مجرم عندنا وطالما وقع وعلى ايدي يبقى مش هيسكت غير لما يا’خد حقه وانا مش خايف على نفسي لا انا خايف على علتي ومراتى و ولادي دا كله وتقولي اهدي
رامز :طب هنعمل ايه دلوقتي
عبدلله :مش عارف بس كل اللي عارفة ان علتي متتا’ذيش ابدا ودا اللي يهمني
عمر :انا عندي خطة بس
عبدلله :بس ايه
عمر :هتاذي علتك وهتجرحهم
عبدلله :الزاي
عمر :انت لازم تمو”ت يا عبدلله لان طالما انت ميت مفيش اي انتقام ولا علتك هتا’ذي
رامز بغضب :انت اتجن”نت يا عمر. ايه اللي بتقوله ده
عمر :سبني اكمل كلامي بس
رامز :كمل يا سيدي
عمر :عبدلله هيختفي عن نظر العالم كله هنعلن انه ما’ت بس في الحقيقة انت هتختفي ومش هتظهر ابدا يعني هتكون في نظر الكل ميت
رامز بغضب :لا يا عمر أن شاء الله هيكون في حل تاني غير ده
عبدلله بألم :لا يا رامز مفيش اي حل تاني انا موافق يا عمر
رامز :ايه اللي انت بتقوله ده يا عبدلله لا
عبدلله :ارجوك بلاش تصعبها عليا، وأثناء حديثهم رن هاتف عبدلله
عبدلله :الو
….. :لا خايف على سلامة عيالك تعالي على العنوان ده******** لوحدك
عبدلله بغضب :الو الو الو ردوا يا ولاد******
رامز بقلق :في ايه يا عبدلله
عبدلله :خطفوا ولادي ولازم ارحلهم لوحدي والا
عمر :احنا لازم نروح حالا ننقذهم
عبدلله لا يا عمر انا هروح لوحدي، وبالفعل ذهب عبدلله للعنوان لوحده وكان المكان عبارة عند مستودع مهجور
عبدلله بغضب :رأفت رأفت انت فين
رأفت بشر :انا هنا يا حضرت المقدم

 

 

 

عبدلله بغضب :ولادي فين يا رأفت
رأفت :اهممت بس للأسف مقدرتش اجيب الطفل التالت بس يلا دول حلوين يكفوا شوف انا طيب الزاي هخليك تمو”ت معاهم
عبدلله بغضب :اوعك يا رأفت ولادي مالهمش ذنب عدا”وتك معايا انا وبس
رأفت بشر :هههه وعلشان كدا انا همو”تك بس لازم الأول احر”ق قلبك عليهم، ورفع المسد”س نحو راس نور وأخذت نور تبكي بشدة
رأفت : ياخسارة بجد انا لازم اكون شر”ير بس مقدرش على كده، ثم امر رجاله بأن يربطوا عبدلله بجانب الأطفال
رأفت :شوف علشان تعرف ان انا طيب بس يلا هخليك تمو”ت انت و ولادك مع بعض سلام يا حضرت المقدم وذهب رأفت
عبدلله بغضب ودموع :لا يا رأفت ولادي ملهمش ذنب خرجهم وا”نتقم مني انا بس هما لا رأفت رااااااااافت، ونظر عبدلله لأولاده
عبدلله بدموع :سامحوني انا اسف كان لازم احميكوا بس مقدرتش، واخذ يبكي
كان رجال رأفت يتحدثوا عن الأوامر التي تلقونها من رأفت
الرجل ١:الباشا أمرنا اننا نحر”ق المستودع ده
الرجل ٢:تمام يلا
الرجل ٣:يلا
وأثناء تنفيذ هؤلاء المجر”مين، اقتحم المستودع رامز وعمر وقضوا على هؤلاء المجر’مين
عبدلله بفرحة :عمر رامز
عمر :واد يا رامز روح هات الكاميرا بسرعة عبدلله الشرقاوى الملقب بالمدمر بيعيط دي لحظة تاريخيه
رامز :ههههه معاك حق
عبدلله :حسابكوا معايا بعدين بس فكوني الأول
رامز بضحك :حاضر، وفك رامز عبدلله وذهب عبدلله لأولاده
عبدلله بحب :الحمدلله انكم بخير
رامز :عبدلله لازم نطلع من هنا يلا، وبالفعل خرج الجميع من المخزن
عبدلله :انا هودي أولادي للبيت
عمر :عبدلله استنى
عبدلله :في ايه يا عمر
عمر :انت لازم تنفذ الخطة اللي اتفقنا عليها دا انسب وقت
رامز :تاني يا عمر يا بني بطل تتفرج على افلام واقعد بقى
عبدلله :لا يا رامز عمر معاه حق لازم ننفذ بس لازم اودي عيالي عند فريال الأول
عمر :لا يا عبدلله عيالك كمان لازم احمم يمو’توا هما كمان بنظر العالم
عبدلله بغضب :ايه
عمر :زي ماسمعت احنا هنوهم رأفت انك انت وعيالك موتوا بس
عبدلله :لا يا عمر انا ماشي بس عيالي مش هيبعدوا عن مراتي لا
عمر :يا عبدلله افهمني ارجوك، وبعد محاولات من عمر لاقناع عبدلله بالخطة نجح بذلك، وأصبح عبدلله وجاسر و نور امو”ات في نظر العالم واختفي عبدلله عن عائلته وكل من كان يعرفهم

 

 

 

 

عوده للحاضر
فريال بدموع :طب ليه مقلتلناش انك عايش انت عارف احنا اتعذ”بنا الزاي من بعدك، ابوك مخفتش عليه حرام عليك والله حرام عليك وأخذت تبكي
عبدلله بدموع :فكرك اني كنت مبسوط بالوضع ده
فريال بتساول :طب الزاي اختفيت عن العالم واسم نور نور عبدلله الشرقاوي
عبدلله :عبدلله مات بس انا كنت بخلي واحد ياخد نور وجاسر ويقدملهم في اي إجراءات تخص مثلا صورة والوالد كان يروحلهم على اساس انه انا بس باسمي انا
فريال بدموع :طب عيالي فين يا عبدلله اكيد جاسر بقى دلوقتي راجل وقد حاله واكيد مدوخ بنات مصر كلها صح
عبدلله :ههه وانتي الصادقة انا اعرف ان الشباب بيتقدموا للبنات بس عند جاسر الوضع مختلف الايه اتقلبت بقت البنات هي الي بتتقدم
فريال:طب ملاك فين اكيد بقت دلوقتي قمر ١٤ صح
عبدلله :فريال ملاك بقى اسمها نور
فريال بصدمة :ايه قصدك ان نور اللي متجوزه رعد الأسيوطي هي نفسها ملاك مش بنت تانيه
عبدلله :ايوه
فريال بغضب :ممكن افهم ليه أجبر”ت نور على الجواز من رعد
عبدلله بحزن :هقلك
فريال :سمعه
عبدلله :انا مريض كا”نسر يا فريال
فريال بصدمة :ايه
عند نور
نور :خير يا فؤاد عايزني في ايه
فؤاد :نور رعد محتاجك تقفي جنبه الفترة دي
نور :وانا مالي
فؤاد :نور رعد مش السبب اللي خلي الناس دي كلها تتشر’د
نور بصدمة :ايه
فؤاد :انا هقلك، واخبارها فؤاد عن كل شي ان السبب في ذلك هو مهندس يدعي احمد وان رعد كان مفكر انهم عايشين في بيوت
نور :وعايزين أصدق كل ده

 

 

 

فؤاد :نور ارجوكي أوقفي جنب رعد، رعد محتاجك الفترة دي ارجوكي
نور :ماشي يا فؤاد انا هساعده بس علشان انا مقدرش اشوف انسان محتاج مساعدتي وانا بادي اساعد ومعملش كدا هو فين دلوقتي
فؤاد :**********
نور :تمام انا راحة عنده دلوقتي سلام
فؤاد :سلام
عند رعد
كان رعد عند قبر ملك
رعد بحزن :انا اسف يا ملك، غلطت في حققك كتير، ظلم”تك وكنت بتحكم فيكي وانتي مكنتيش بتكلمي ابدا كنت بشوفك زعلا”نه مكنتش بسألك مالك ولا كنت بسألك على مشاكلك، كنت اسو”ء زوج فعلا، نور معاها حق انا ميتحقش اي حاجة سامحيني يا ملك سامحيني
_الكلام أسهل من الفعل يا رعد
رعد بصدمة :انتي
نور :ايوه انا
رعد :عايزه ايه مني تاني يا نور
نور :انت جاي هنا ليه
رعد :جاي اعتذر للانسانة اللي اتظلمت معايا بجد، الانسانة اللي ظلمتها وكنت بدو”س عليها وكنت بحملها فوق طاقتها
نور :الكلام أسهل من الفعل يا رعد، انت لو عاوز تصحح غلطك لازم تتغير لازم تقرب من بنتك لازم تحسسها بحنان الاب لازم تعتذر لمامتك على معاملتك دي ليه في حاجات كتير لازم تصحيحها يا رعد
رعد :عندك حق يا نور
نور:طب ايه مش يلا ولا انت عايز تفضل هنا طول اليوم، يلا اصل انا ان في شبح هيطلعلي دلوقتي وانا مش حمل اشوف شبح ولا غيره يلا والنبي
رعد بضحك لأول مرة
رعد :اللي يشوفك دلوقتي ميقلش انك نفس البنت اللي بتقف قدامي وتتحداني بكل ثقة
نور بمرح :طب انت ماشي انت بني آدم إنما يعني ممكن اضربك إنما دا شبح اجي اضربه بوكس يرد ليا كأني بضرب نفسي لا وعلى ايه يلا والنبي
رعد :ههههههه طب يلا

 

 

 

نور :يلا
رعد :نور
نور :اممم
رعد :ممكن نكون اصحاب
نور بمرح :اشطا ماشي بس متزعلش لما ا’شقطك
رعد :ههههههه لا مش هزعل
نور :يلا من هنا الأول وبعدين نبقى نتكلم
وذهب رعد ونور
في القصر
سيرين :زينب تعالي هنا
زينب :لا
سيرين :طب تعاله انت يا أسر
اسر :اللي عازني يتيلي”اللي عاوزني يجيلي”
سيرين بصدمة :ايه قلت ايه
ألفت بضحك :هههههه معلشي يا سيرين
سيرين :اكيد دي تربية نور الرد جاهز في كل لحظة
ألفت :هههههه اكيد
في مطار القاهرة كان يقف شاب في عمر ٢٥سنة ذو عيون رمادية وشعر اسود وكثيف وطوله حوالي ١٨٠سم ذو عضلات وشكل جذاب، خلع ذلك الشخص نظاراته
_جتلك يا نوري، انا جيت
تفتكروا مين الشخص ده وايه علاقته بنور، وايه اللي هيحصل لعبدالله وهل نور هتعرف ان فريال بتكون امها ولا دا هيفضل سر مستخبي وهل رعد هيحب نور

يتبع..

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط علي : (رواية نور الرعد)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى