روايات

رواية نور الشمس الفصل الخامس 5 بقلم مريم مصطفى الجلاب

رواية نور الشمس الفصل الخامس 5 بقلم مريم مصطفى الجلاب

رواية نور الشمس الجزء الخامس

رواية نور الشمس البارت الخامس

رواية نور الشمس
رواية نور الشمس

رواية نور الشمس الحلقة الخامسة

شمس لقيت نجم واقف مع بنت وبيضحك
شمس بضيق: صباح الخير
نجم : الجامعه نورت
شمس: من الواضح انها منوره من الصبح روح كمل اللي كنت بتعمله
نجم: قصدك ع رينا
شمس: انت عارف اني مش بحبها وبرضو واقف معاها
نجم : بتغيري يعني
شمس: انت مش بتفهم بقولك انك واقف مع اكتر واحده مبحبهاش تقولي بتغيري
نجم: طب ع فكره انا كنت واقف معاها علشان احذرها تكون ملهاش دعوه بيكي لاني اتفاجات انها هنا وبعدين انا يوم ماهخونك مثلا هخونك مع رينا
شمس بضيق: والله
نجم: مقدرش ابص لغيرك ياشمس قلبي مش شايف غيرك اصلا
شمس بكسوف: طب هنتاخر ع المحاضره ع فكره

 

 

نجم: بت فصيله يلا قدامي
عدا تلات سنين ف الجامعه وشمس ونجم ع طول مع بعض وكل اللي ف الجامعه عارفين ان شمس ونجم ديما مع بعض وانهم صحاب ومستحيل حد فيهم يصاحب حد تاني
وف يوم نجم بيكلم شمس
نجم: بقولك اي شوفيلي ابوكي فاضي
شمس: ليه
نجم: ولا حاجه عايزين ناخد حاجه كنا سيبنها عندو من زمان.
شمس:وانت تكلمت مع بابا قبل كده علشان تخلي حاجه معا
نجم:انا عارف غباء وهجيبوا لنفسي والله وهريح ابوكي وانا اللي هدبس
شمس: ماتخلص يعم ف اي
نجم: لحظه زي دي وتقولي ياعم
شمس: اخلص بقا
نجم: عايز اتنيل اتجوزك علشان تفضلي معايا وتموتيني بغباءك ده
شمس: لو بتهزر هرزعك بلوك يانجم
نجم: انا عبيط اني بتكلم مع عيله اصلا
شمس: حد يقول ع خطيبته عيله برضو
نجم: يعني موافقه اهو
شمس: انا قولت موافقه
نجم: يابنتي انتي مش لسه قايلها خطيبته
شمس: امال انت عايز تخطب حد غيري ولااي
نجم: انا مستحملك ليه
شمس: علشان بتحبني مثلا
نجم: شمس شوفي معاد مع ابوكي علشان اخلص
شمس: تدفع كام واقوله.
نجم: انا خلاص غيرت راي

 

 

شمس بضحك: خلاص الصبح هكلم بابا
نجم: صبح اي ياام صبح دلوقتي اخلصي
شمس: احنا ف نص اليل ع فكره
نجم: انا عايز انام فرحان اخلصي
شمس: حاضر
شمس راحت تكلم باباها لقيته قاعد ف البلكونه
والد شمس: لسه صاحيه
شمس: مش جيلي نوم
والد شمس: ليه
شمس بتوتر: كنت عايزه اكلمك ف حاجه يابابا
والد شمس: قول ياشمس من غير قلق علشان شكلك قلقان
شمس بتوتر: ف واحد زميلي ف الجامعه وكان معايا ف المدرسه عايز يتقدم لحضرتك هو كويس والله وجدع وكل حاجه
والد شمس بإبتسامة: عارف ماهو لسه مكلمني واتفقنا ع معاد بكره بليل
شمس بصدمه: اي هو كلم حضرتك
والد شمس: ايوه
شمس: طب عن اذنك يابابا
شمس دخلت اوضتها وهي بتكلم نفسها والله ماهسيبك يانجم
شمس: بابا رفض

 

 

نجم: ازاي يعني ورفض ليه
شمس ببرود: معرفش
نجم: ازاي يعني هو لسه قايلي انه موافق وهنيجي بليل
شمس: يعني كلمته وكنت عارف ردوا وبرضو خلتني اكلمه مين فينا اللي عيل
نجم: بتوقعيني ف الكلام يعني
شمس: اها
نجم: ماتيجي نخليها فرح بكره وخلاص
شمس: اتنيل مش لما اوافق عليك الاول
نجم: انا هنام علشان منكدتش ع بعض
شمس: بحبك
نجم: وانا بحبك
شمس كلمت نادين الصبح وحكتلها كالعاده كل حاجه حصلت
نادين: فكره زمان قولتلك ربنا بيعوض وهو عوضك اهو
شمس: الحمدلله المهم هتيجي امته
نادين: انا ع الباب اصلا
شمس فتحت الباب وحضنت نادين وهي بتعيط ان اخيرا ربنا عوضها
نادين: كفاية عياط يانكد هانم ويلا علشان ننزل نجيب حاجات الخطوبه
وهما ماشين سمعوا صوت ازيك ياشمس
شمس: اي ده انت
نور: عامله اي
شمس: احسن من زمان بكتير
نور: بقيتي كويسه من غير نسيتيني ياشمس
نادين كانت بتبص لشمس لتضعف زي زمان وقلبها يحن لي
شمس: تصدق اني طول ماكنت معاك مكنتش كويسه وع طول ف عياط بسببك اهملك فيا خلاني كرهت نفسي انا عمري ماحبيتك اصلا انا بس مكنتش بشوف غيرك او كنت عيله حتي الوقت اللي كنت محتاجلك ف سبتني
نور: غبي ضيعتك من ايدي والله بس احنا فيها اهو تعالي نرجع وهعوضك عن كل الايام اللي بعدت عنك فيها
شمس بضحك: هي خالتو معرفتكش ان بكره خطوبتي ولااي لا وع اكتر شخص عوضني عن كل حاجه قدر انه يصلح الكسر اللي عملته فيا اكيد عارفوا نجم صاحبنا زمان
نور: انتي بتقولي اي

 

 

شمس: ماتفهم بقا انا عمري ماحبيتك اصلا وكده كفايه عليكي علشان بحضر لخطوبتي يبقا تعالها ياابن خالتي
شمس سابته وهي حاسه بنتصار ان ربنا رجعلها حقها وانه عوضها مع نجم عن كل حاجه ونادين كانت فرحانه بصحبتها اللي اتغيرت عن الاول بس للااحسن
تاني يوم الصبح
شمس: اي ياعم كل ده رن مش عارفه انام
نجم: مش بيقولوا ان النهارده خطوبتك
شمس: اها مانا عارفه
نجم: ولما انتي عارفه نايمه ليه منك لله
شمس: عايزه انام منمش علشان حضرتك هتخطوبني النهارده
نجم: قومي اجهزي ياشمس علشان منكدتش عليكي
شمس: متبقاش قفوشه كده خلاص
شمس قامت جهزت ولبست فستانها وع الحجاب
والده شمس وهي بتحضنها: زي القمر
والد شمس: انا وفقت ازاي اسيبك طيب
شمس: ف اي يابابا انت وماما دي خطوبه يعني قاعده معاكوا لمده شهر
نادين بمقطعها: نجم جه ياشمس
نجم دخل علشان ياخد شمس
نجم: قمري لوحدي والله
شمس: اتاخرت ليه ياعم
نجم: انا مش عايزه اسمع صوتك لحد مالخطوبه تخلص علشان الشكل ده مش ماشي مع كلامك
شمس: والله ي
نجم بمقطعها: قولت مش عايز اسمع كلمه
شمس بإبتسامة: حاضر
راحوا الخطوبه وطول الوقت نجم ماسك ايد شمس وبيبصلها بفرحها
شمس: بحبك يانجم
نجم: لا كده اتكلمي براحتك
شمس: رخم ع فكرة
نجم: اسكتي ياشمس متتكلميش تاني
الخطوبه خلصت وكل واحد روح بيته
نجم:مش بتردي ليه
شمس:انت عبيط مانا لسه سايبك وعايزه انام
نجم:اانا عيل اني كلمتك
شمس:انت عيل اقفل بقا هنام

 

 

نجم:بحبك
شمس:وانا بحبك
بعد شهر…..
نجم:فرحنا كمان ساعه جاهزه ولا نايمه
شمس:جاهزه ياعم
نجم:كل كام ساعه وهيتقفل علينا باب وهنفخك ع نكدك ولسانك ده بس اصبري
شمس:مش رايحه الفرح🙂
نجم: علشان يبقا يومك اسود
نادين: ماتبطلوا خناق يابنتي واخلصي
شمس: جبتلنا الكلام سلام
بعد شويه وقت جه نجم علشان ياخد شمس
شمس طلعت بفستنها الابيض وطرحتها الطويله نجم بفرحها خدها ف حضنه وبعدها خلصوو الفرح وراحوا ع بيتهم
شمس: روحني عند امي

 

 

نجم: اروحك ده انا ماصدقت اتقفل علينا باب واحد علشان اطلع كل سنين النكد عليكي
شمس: بحبك يانجم
نجم: وانا بحبك ياقلب نجم

تمت…

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية نور الشمس)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
error: Content is protected !!