روايات

رواية هي التي اوقعتني الفصل السادس 6 بقلم هاجر محمد

رواية هي التي اوقعتني الفصل السادس 6 بقلم هاجر محمد

رواية هي التي اوقعتني البارت السادس

رواية هي التي اوقعتني الجزء السادس

رواية هي التي اوقعتني
رواية هي التي اوقعتني

رواية هي التي اوقعتني الحلقة السادسة

الكل كان قاعد علي السفره بياكلوا ومالك مكنش موجود
وعد.. يعني الساعه ال بيشوفني فيها كمان مجاش
الجد….مالك فين يا زين
زين…قال إن عنده شغل هيجي متأخر وقال اتعشوا انتوا
الجد…طيب يا ابني وعد عايزك ف مكتبي بعد الاكل
وعد…حاضر ي جدي
بعد ساعه ف مكتب الجد ( الجارحي)
الجد…بصي يا وعد ي حبيتي مالك جدع وشهم وفعلا هيحافظ عليكي وانا واثق أن في مشاعر من نحيته ليكي
وعد بفرحه وغباء…بجد يا جدو
اااقصد…ال…هو…م
.عتقد..ش و..
الجد بضحك…بس بس متأتأيش ايوا بجد وكمان انت في مشاعر من ناحيته
وعد بصت للأرض وبعدين بصت لجدها كان مجرد اعجاب وراح

 

 

الجد… لأ مراحش ي حبيبت جدك موجود بس فكرك أنه رفضك علشان قليله وكرامتك عندك غاليه
وعد…ي جدو مهو برضوا…
ولم تكمل حتي قاطعها الجد …بصي يا وعد هو كان رافض لان هو مش حابب يتجوز اصلا مكنش يعرف ايه شكل البنت
وعد…بس كان عارف انها بنت عمه
الجد ..ال مشافهاش من لما كان عندها ١٠ سنين يعني من ١٢ سنه
بصي لاني عارف أنه بيحبك وعلشان نرضيكي هنعمل الادب الاول وبعدين نجوزكوا 😹
وعد…هتعلمه الادب ازاي بقا😹
الجد…اعملي ال هقولك عليه وملكيش دعوه بالباقي ………………..
وعد بضحك….حاضر 😹😹هعمل كله بالحرف كمانبعد ما وعد خلصت كلام مع جدها طلعت اوضتها ومكنتش عارفه تنام
مالك كان داخل البيت وقال اكيد نامت يعني بس وهو طالع شافه نور اوضتها راح عند الباب وخبط ومحدش رد دخل وملقهاش علي السرير مالك….وعد يا وعد؟!
وعد خرجت من البلكونه …في ايه وازاي تدخل كدا
وعد كانت لابسه بيجامه شورت لونها اسمر ورافعه شعرها كحكه مالك بتوهان ….انا كنت خايف عليكي لما مردتيش وليه صاحيه لغايط دلوقتي؟!
وعد… والله شئ ما يخصش حد
مالك …يعني ايه ما يخصش حد وبعدين متخلنيش انزل حالا اجيب شيخ واكتب كتابي عليكي واعرفك يخصني ولا لأ
وعد بخوف…طب اتفضل اطلع كفايه ذنوب كدا
مالك افتكر انها كانت واقفه ف البلكونه كدا….انتي ازاي كنت واقفه كدا ف البلكونه صغيره انت
وعد…كنت مخنوقه ومش عارفه انام اعمل ايه وبعدين متدخلش نفسك ف حياتي يا استاذ مالك
مالك… استاذ؟!
وعد بصتله بتأكيد
مالك…طب سلام ومشي مالك علي آخره
وعد ..يوه س جدو الخطه دي رخمه هتعذب مالك اوي .
ايدا وانا مالي احسن يستهال يتعذب
عند مالك.
استاذ يا وعد والله ل اعرفك وهعمل ال ف دماغي غصب عن اي حد
تاني يوم الصبح
الكل كان قاعد علي الفطار ماعدا كارما وعشق
عشق كانت نازله لابسه فستان لونه نبيتي وطرحه سودا وكوتش اسود وقالت…صباح الخير صباح الخير ي جدو
الجد ..صباح النور ي قلب جدو
وعد….حبيبي
مالك…مش كفايه رومانسيه علي الصبح
وعد…تعرف مالكش دعوه
ماك بعصبية ….متقوليش مالكش دعوه دي تاني ساامعه
وعد بصت ل جدها بمعني خايفه ترد
الجد…مالك صوتك مايعلاش وانا موجود
مالك…انا اسف يا جدو انا ماشي سلام

 

 

ومشي مالك
وعد ل جدها …يرضيك كدا مشي من غير ما ياكل وزعلان كمان
الجد…. لأ مش وقت عواطف لازم نكمل الخطه
سميه…بتتكلموا ف اي كدا
وعد…لا ولا حاجه
هي كارما فين؟
ابراهيم…ايوا صح كارما فين؟!
سميه..تعبانه اوي ومش هتروح الكليه النهارده
وعد ….طب اطلع اشوفها
الجد… لأ روحي كليتك ولما تيجي شوفيها
وعد..طيب يا جدو سلام
وعد مشيت والسواق وصلها .
بعد ما وصلت وعد الكليه
السواق…ايوا يا مالك بيه
مالك…ايوا في حاجه وعد أو كارما فيهم حاجه؟!
السواق.. لأ بس كان في عربيه ماشيه ورايا وانا بودي الانسه وعد الكليه حالا
مالك…هي وعد لوحدها
السواق…ايوا استاذه كارما تعبانه
مالك بغيره وخوف عليها..يعني هتروحها لوحدها ؟؟
السواق…ايوا يا مالك بيه
مالك….طب اقفل وانا هيجيلك
مالك….زهره
زهره…ايوا يا مالك بيه
مالك…عايز استاذ زايد بسرعه يا زهره
زهره…حاضر
زهره راحت مكتب زايد وخبطت كتير بس مردش دخلت المكتب ملقتهوش كانت لسه هتخرج خبطت فيه وكانت تقريبا ف حضنه
زايد بتوهان…بتعملي ايه هنا
زهره بتوتر…ما…مال..ك ..
زايد …بس بتأتأي ليه!😹
زهره بعدت عنه….احم..مالك بيه عايز حضرتك بسرعه
زايد…طب تمام

 

 

زايد كان ماشي وزهره وراه وقف وقالها …اعدلي حجابك لأن في شعر بره وعلي فكره لون عيونك عسل يا زهرتي ومشي
زهره تلقائي ابتسمت وعدلت طرحتها ومشيت
في مكتب مالك.
زايد …طب هيستفيد اي لو إذاها
مالك…بيشفي غليل وخلاص انا خايف عليها دي روحي فيها
زايد…بتحبها ي صاحبي؟!
مالك….بعشقها مش عارف ازاي وامتي بس عارف انها حياتي
زايد …يبقي متقلقش طول ما انت معاها محدش هيقربلها
مالك ….دا ال يقربلها يقول علي نفسه يا رحمن يا رحيم
يالا سلام فاضل ساعه وتطلع من الكليه
ومشي مالك متجه في طريق الكليه
كان ف الوقت دا وعد ومايا طالعين بره الكليه
مايا …كملي انتي آخر محاضره سيبك مني
وعد…بتقولي ايه يالا اروحك
مايا…بس التاكسي زمانه جاي ف مافيش داعي
وجه التاكسي ومايا صممت تركب لوحدها علشان وعد تروح
وعد ل السواق …يالا ي عم جمعه عايزه اروح
جمعه…ي ست هانم لسه ساعه إلا ربع
وعد…انا تعبانه وعايزه اروح

 

 

السواق …حاضر ثواني اقول ل مالك بيه
وعد…ما ايه مالك بيه ليه وشدت منه الفون وقالت مترنش علي حد
السواق …حاضر ي هانم كل دا والاسبيكر مفتوح ومالك سائق بسرعه كبييييىره اوييييي
عند وعد يالا بقا نمشي
السواق ..حاضر يا استاذه وعد
السواق كان يبلغ بيفتح العربيه ل وعد
فجاه ……….

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية هي التي اوقعتني)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى