روايات

رواية وتيني الفصل الثالث 3 بقلم إسراء هاشم

رواية وتيني الفصل الثالث 3 بقلم إسراء هاشم

رواية وتيني الجزء الثالث

رواية وتيني البارت الثالث

رواية وتيني
رواية وتيني

رواية وتيني الحلقة الثالثة

مروة بدموع وانهيار مروان مبيردش عليا يا سيف
سيف الكلمة بتتردد فودنه وبيقع الموبيل من ايده وبيطلع يجري
رعد ووتين بيبصو لي اثر سيف اللي جري وبيقرب رعد من الموبيل وبيلاقي المكالمة لسه شغالة وبيقول رعد الو مروة انتي سامعني
مروة ايوة يا سيف معاك الحقني مش عارفه اتصرف
رعد في اي حصل
مروة بدموع معرفش انا دخلت الاوضه بصدفه لقيت مروان واقع عالارض مش بيرد عليا
رعد بيبصلهم بصدمه وبيقولو فهد في اي يا رعد اي اللي حصل
رعد مروة مرات سيف بتقول ان مروان ابنه واقع ومبيردش ولا بيتحرك
وتين اي طب ده لي هو تعبان ولا حاجه
رعد ايوة انا كنت عارف انو عنده القل”ب
وتين وماجد بيبصو لبعض بحزن علي هذا الطفل ليس له ذنب
رعد بيقول لفهد انا هروح ليهم يا فهد وبيمشي رعد يروح لي سيف فهو يحتاج للمساعده الان ابنه طفل ليس له ذنب بخلافتهم
وتين بتقعد مكانها بحزن وبيقعد ماجد جمبها وبيلاحظ حزنها
ماجد مالك يا وتين شكلك حزين لي
وتين بحزن زعلانه اوي علي الطفل الصغير ده يا ماجد اه سيف واحد ميستاهلش واناني بس الولد ده مش ذنبو حاجه انو يحصلو حاجه وكمان لسه طفل معش حياته
ماجد وهو بيمسك ايدها معاكي حق يحبيبتي بس ده امر ربنا واكيد ربنا ليه حكمه فكدا ادعيلو ربنا يشفيه ولو حابه انا مغنديش مشكله اننا نروح نزورو ومش هضايق
وتين بجد يا ماجد يعني مش هتزعل او تضايق انا بس حابه اطمن علي الولد رغم اني مشفتوش قبل كدا بس من جوايا احساس عاوز يشوفو ويطمن عليه بس لو هتضايق بلاش
ماجد بهدؤء لا يحبيبتي مش هضايق هنروح انا وانتي نتطمن
عليه

 

 

وتين بحب ربنا يخليك ليا يا ماجد بجد انت عوض ربنا ليا عملت معايا حاجات كتير اوي ووقفت جمبي فاصعب الاوقات ودايما كنت السند والدعم ليا وعمرك ما جرحتني بكلمه رغم انك اتجوزتني وانت عارف اني قلبي مجروح ومش قادر يحب ولا يدي فرصه لحد لكن انت فضلت معايا ومحسستنيش بي ده بالعكس شوفت منك كل حاجه حلوة تخليني لو انا قافله قلبي غصب عني هفتح قلبي ليك ماجد انا بحبك بجد معاك عرفت يعني اي حب بجد وكل اللي عدا ده مكنش حب ده كان اوهام انت عشت معاك كل حاجه حلوة وكل احساس حلو والامان اللي عشتو معاك والحب اللي كنت بشوفو منك بالفعل مش بس كلام ودايما بتحاول تفرحني ربنا يخليك ليا يحبيبي
ماجد بيكون بيسمعها بحب وبيقولها وتين انتي اللي دخلتي ونورتي حياتي وعرفتني معني الحب وكنتي صريحه معايا وربنا يقدرني واقدر اكون دايما الامان والسند ليكي
بيوصل سيف البيت وبيطلع وهو بيجري خوفا علي ابنه وبيدخل الشقه بيلاقي مروة قاعده بتعيط ومروان نايم علي السرير لا حول ولا قوة له ووجه شاحب شحوب المو”تي
بيشيلو سيف بسرعه وبينزل بيه ووراة مروة بيوصل في اللحظه دي رعد وبيقول لسيف اركبو عربيتي يا سيف انت مش هتقدر تسوق بحالتك كدا بيركب سيف هو ومروة وبيكون سيف شايل مروان والدموع بتلمع فعيونه وهو شايف مظهر ابنه الذي لا يبشر بالخير وبعد شوية بيوصل رعد قدام المستشفي وبينزل سيف وهو شايف مروان وبيدخلو المستشفي بيشوفوة الممرضين وبياخدو منه مروان بيدخلو غرفه الكشف بيفضل سيف واقف هو ورعد ومروة قدام الباب سيف هيمو”ت من قلقه علي ابنه ومروة واقفه ساكته ورعد بيبص لي سيف باسف هو متعاطف معاه حاليا
وبعد شوية بيخرج الدكتور من اوضه الكشف بيجري عليه سيف بقلق وخوف وبيقولو مروان كويس صح
الدكتور باسف للاسف الولد حالتو خط”يرة جدا ولازم نعملو العملية فخلال 24 ساعه والا للاسف
سيف بصدمه طب لية هو كان كويس اي اللي حصلو
الدكتور باسف للاسف الولد مكنش بياخد علاجه بقاله فترة وده اهمال وخلاه يتعب وحالته تبقا كدا
سيف بيبص لي مروة اللي اتوترت ووشها قلب الالوان بيقرب منها سيف وبيقولها بغضب انتي مكنتيش بتدي لمروان العلاج
مروة بتوتر سيف انا والله كنت بنسا وكنت بفتكر الدادة بتدهولو بدالي
سيف بغضب بتنسي بتنسي اي يا شيخه بتنسي ابنك شوفتي اهمالك وصلنا لفين وكنت اسالك تقوليلي بتدهولو وانتي بتكدبي يشيخه انتي اي حرام عليكي خسارة فيكي تكوني ام الولد كان هيضيع بسبب اهملك كل همك الفلوس والخروج والشوبينج لحد ما ضيعتيلي كل فلوسي قوليلي اتصرف منين دلوقتي اجيب منين فلوس العملية لي ابني اسيبو يمو”ت عشان خاطرك كنتي بتاخدي كل الفلوس المهم عندك المظهر
رعد سيف اهداء مش وقتو الكلام ده مروان هيعمل العملية وانا اللي ولكن بيقاطعهم صوت وهو بيقول حساب العملية ادفع خلاص وابنك هيدخل اوضه العمليات كمان شوية

 

 

سيف بدهشه وتين انتي دفعتي لي ابني فلوس العملية رغم اللي عملتو فيكي
وتين بهدؤء صح انك اذتني وجرحتني با سيف بس ابنك ملوش ذنب في حاجه انا كنت ناوية ارحع انت”قم منك بسبب اللي حصل بس الفضل لي ابنك خلاني اغفرلك ده وربنا قادر يجبلي حقي منك بس ميكونش فابنك يا سيف وانا الحمد الله ربنا عوضني بي ماجد جوزي يمكن ربنا عمل كدا وخلاني ابعد عنك واكتشف حقيقتك عشان يعوضني بي ماجد
سيف بحزن ودموع انا اسف يا وتين اسف علي كل حاجه او كل كلمه جرحتك واذيتك في يوم صدقيني انا عرفت قيمتك وعرفت اني خسرت انسانه مفيش زايها ومهما اتاسف واشكرك علي اللي عملتية ووقوفك جمبي طول حياتي مش هيكفي سامحيني يا وتين
هنا بتدخل مروة بغيظ وبتقولو بقا هي دي الست وتين اللي كنت دايما تقولي انا خسرتها وندمت اني اتجوزتك هي دي وبتوجه كلامها لي وتين وبتقولها وانتي راجعه دلوقتي وعامله نفسك الملاك عاوزة تخ”طفي جوزي وابني مني يا خا”طفه الر”جاله يا ولكن بتتفاجئئ مروة بق”لم نزل علي وجهه من سيف وبيقولها بغضب اخرسي اياكي تغلطي فيها المفروض تشكريها مش تغلطي فيها
مروة بتبص لي سيف بصدمه وبتقولو بتضربني يا سيف عشان خاطر دي ولكن هنا بيدخل ماجد وبيقولها اياكي تتجراي وتقولي حاجه كمان عنها دي احسن منك مليون مرة وانا مش هغلط فيكي لانك ست وليكي جوزك هو يرد عليكي
سيف بندم انا اسف ليكم وبيبص لي مروة وبيقولها مروة انتي طالق الكلمه دي جت متاخر اوي كنت فاكرك هتكوني قد المسولية بسبب للاسف انتي مهملة واهملتي في بيتك وابنك وكنتي هتضيعي ابنك بايدك
رعد بتدخل سيف مينفعش اللي بتعملو ده اهدا واتفهمو
سيف بيبصله بندم وبيقولو انا اسف يا ابن عمي رغم اللي عملتو انت وقفت معايا ومسبتنيش واحد غيرك كان يستغل الموقف ده ويشمت فيا وبيبص سيف بحزن لي وتين وبيقولها علي فكرة رعد كان بيحبك يا وتين من قبل ما انا ما اعرفك وانتي مكنتيش تعرفي حاجه هو لما عرفني كل حاجه عنك انا اتقربت منك وخليتك تحبيني ويوم ما كان جاي يعترفلك انا اعترفتلك وقولتلك بحبك وهو ساعتها لما عرف انك بتحبيني سافر وبعد عشان ينساكي وبعدها انا طلعت ندل معاكي وانتي اختفيتي ورعد لما رجع وعرف اللي عملتو معاكي اتخانق معايا ومبقناش نكلم بعض تاني وحاول يوصلك ومعرفش انا بقولك كل ده عشان لازم تعرفي لان هو عمرو ما كان هيحكيلك حاجه ابدا للاسف انا اذيتك واذيتو بسبب انانيتي وغباءي انا اسف ليكم سامحوني وبيعيط سيف
رعد بيقرب عليه وبيقولو انسا يا سيف انا نسيت خلاص كل حاجه انسا ومتفكرش في اللي فات
وبيقرب رعد باتجاه وتين وماجد وبيقولهم انا اسف عارف انك مضايق دلوقتي لانها مراتك بس صدقني انا بتمنالها السعاده وهي واضح انها بتحب ربنا يسعدكم سوا واني اشوفها سعيده فحياتها ده هيفرحني
ماجد بهدؤء وتين كل حاجه ليا فالدنيا وانت ربنا يعوضك باللي تستاهلك لانك تستاهل انسانه تحبك بجد
وبيبص ماجد لي وتين وبيقولها يلا

 

 

وتين يلا يحبيبي وبيخرج ماجد هو وتين
سيف بيبص لي اثرها بحزن وندم انو خسرها وعرف قيمتها
رعد بيتمنلها السعاده وانها تكون مبسوطه مع ماجد
وتين ماجد انا اسفه مكنتش اعرف كل ده
ماجد بهدؤء ششششش متقوليش حاجه وتين انا عارفك كويس وانا مش مضايق وتين انا بحبك انتي النور اللي دخل نور حياتي انتي وتيني
وتين بحب وانا بحبك اوي انت عوض ربنا ليا وبتحضن وتين ماجد بسعاده وحب
#تمت عوض ربنا حلو اوي بجد وبينسيكي اي حاجه وحشه
مش اي حد يقولك بحبك تصدقيه الحب بالمواقف وانتي قلبك غالي متخليش اي حد يجرحو ومتديش الثقه والامان لي اي حد غير لما يثبتلك انو يستحق بجد عشان متندميش انك اديتي الثقه دي للشخص الغلط وتتجرحي اختاري صح واللي يستاهل قلبك بجد مش من مجرد ما قالك بحبك
#وتيني واتعلمو التسامح يجماعه وبلاش قسوة القلب سامحو

تمت…

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية وتيني)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
error: Content is protected !!