روايات

رواية وجع القلب الفصل الخامس عشر 15 بقلم شروق مصطفى

رواية وجع القلب الفصل الخامس عشر 15 بقلم شروق مصطفى

رواية وجع القلب الجزء الخامس عشر

رواية وجع القلب البارت الخامس عشر

وجع القلب
وجع القلب

رواية وجع القلب الحلقة الخامسة عشر

شروق مصطفى
ترك المكان باكمله وبداخله بركان لو اندلع لاحرقهم جميعا وركب السياره سريعا وانطلق وتحرك بعيد يفكر في شئ ما ويرتب لمقابله غدا !
ومازال بداخله صراعات ويتوعد لها :برده مسمعتيش الكلام يا مايا
وبتعانديني ولا فارق معاكي كلامي كمان
غلطتي في الاول اني لما سيبتك اول مره فكرتي اني باعد عنك وبتعملي ال علي هواكي
وانا عديتلك كتيير كتيررر اوووي
لكن انا جيت ووقت الهروب انتهي وجا وقت الحساب
كل هذا بيدور داخله
قام بعمل مكالمه تليفون واتفق علي مقابله شخص ما ! ؟؟
وذهب لمكان لمقابله هذا الشخص ! ؟؟؟؟ وتمم المهمه الاولي بنجاح
واتجه ليبدا بتنفيذ باقي
خطته !
ذهب ليحجز مكان المقابله عشاء العمل واختار مطعم معين ! يكون مناسب لتنفيذ خطته !
*اختار مطعم من ضمن سلسله مطاعم قام هو بتصميمها ومساهم اكبرفيه*
وتم حجز المكان واتفق مع مقدم الطلبات(جارسون) علي شئ ما ! سوف يبلغه يومها
وتحرك لمكان اخر ليكمل باقي الخطه !
تمم علي كل شئ وتحرك
عمل مكالمه لياكد حضور حسام غدا في العشاء
في الكافيه
نيرمين: ايوه بقا اللعب حيحلوو اوووي ها ناوين علي ايه و حتعملو ايه !
حسام بص لنيرمين وابتسم بخباثه ونظر ل مايا: سيبي الموضوع ده عليا ولا ايه
اقولها كنتي عاوزه ايه من يومين😉
*اليوم ال اقترحت عليه يرقصو و يلبسو نفس اللون في الفرح عشان تعمل مقلب فخطيبته*
مايا فهمت بيتكلم عن ايه :
احم قلبك ابيض 😂 انت شكلك ناوي لي جامد اوي
نيرمين : ولا فاهمه منكو حاجه
المهم ظبطيه في الاول كده خليه يلف حولين نفسه
يومين كده بس مطوليش عليه
وبعد كده لازم تتكلمي معاه
اوعي تسيبيه كده يا مايا اوعي لازم يعرف الحقيقه ومنك انتي ولو وصلت سامعيه بنفسك التسجيلات
متعرفيش اخره العصبيه دي ممكن توصلو لايه !
وخصوصا انه متمسك بيكي اوي وبيحبك بجد واتفق مخصوص مع شركتنا عشانك فما تخسروش سامعه!!!!
او ممكن يزهق منك ويقتنع ان فعلا مرتبطه فعلا ويبعد عنك نهائي
اديله فرصه تتكلمو سوا ولو فتح حوار معاكي اتكلمي معاه فاهمه اتكلمي ابوس ايديك🙈 قولها حاجه يا حسام دي عناديه وممكن متتكلمش اصلا !
حسام: عندها حق نيرمين يا مايا مش حينفع نطول في اللعب معاه بعيد عن شغلنا انه ممكن يتاثر
انك فعلا ممكن تخسريه وللابد
وانا مش حرضي بكده ليكي يا مايا
خصوصا اني لاحظت نظراته ليكي فالاجتماع منزلهاش من عليكي
وصعب انك تلاقي حد بيحبك كده بجد
مايا سامعه كلامهم كله وردت بس علي حاجه معجبتهاش : اولا انا موافقه اتكلم معاه وافهمه سوء التفاهم ده
لكن ال مش موافقه عليه انه يسمع تسجيلات دي دي خصوصياتي انا
ومش من حقه
عاوز يصدق كلامي كان بها مصدقش براحته حعمله ايه
لكن مش حسمعه حاجه
يا يصدقني يا بلاش مش حتحايل عليه انا
انا كلمته قبل كده ومصدقنيش وده اخر ماعندي
نرمين حست انها *انفعلت*: اهدي طيب اهدي اكيد حيصدقك المره دي صح ياحسام
حسام : اكيد حيصدقك ان شاء الله بس اتكلمو بعقل بلاش قط وفار 😂
نيرمين:اه فعلا 😂
حسام : طيب يلا بينا بقا اتاخرنا علي الراجل كده نلحق المعرض قبل مايقفل
يلا يابنات
وقامو وحاسب الكافيه ومشو راحو المعرض واستلمو العربيه ولفو شويه بيها ووصلو نيرمين
نيرمين : مايا انجزي وانزلي مفضلش غير اسبوع ع الفرح
مايا: خلاص حسام يعلمني يومين دول انا بعرف اسوق اصلا لكن اول طالعه لازم حد جانبي
نيرمين : تمام يومين وانزلي بقا يلا سلام
سلام احسام
حسام: يلا اطلعي وانا واقف بسرعه
يلا يامايا نمشو اتاخرنا اوي
وركبو ورجعو بعربيه مايا
وسابو عربيه حسام عند المعرض
حسام وصلها عند العماره :يلا اطلعي انا واقف مستنيكي بسرعه يلا
مايا :شكرا بجد يا حسام علي عملتو معايا انت ونيرمين فكل حاجه من شغل و كشفتولي حقايق مكنتش شايفاها ولا كنت حشوفها وساعدوني فالعربيه كمان بجد انتم اكتر من اخوات
حسام: بتشكريني علي ايه حزعل منك بجد والله انتي زي نيرمين بظبط ويلا بقا اطلعي مش حينفع امشي غير لما تطلعي واطمن عليكي انك دخلتي البيت يلا يلا
مايا ههههه :حاضر حاضر
اشوفك بكره سلام
مديحه كانت متباعهم من فوق ودخلت تفتحلها الباب
اول مادخلت البيت:
ينفع كده يعني التاخير ده انا مش منبها عليكي الصبح
مايا داخلت البيت مبسوطه جدا : معلش بجد يا ماما انا انهارده مبسوطه اوي اوي وحضنتها
مديحه: ربنا يهنيكي يارب ياحبيبتي
مايا: معلش يا ماما بكره كمان حتاخر عندنا عشاء عمل مع صاحب الصفقه الجديده
بس انا بفكر اعتذر بكره لحسام ويروح لوحده !!!
مديحه ردت بسرعه من غير ماتاخد بالها : ليه ليه لا لا روحي روحي عشان تغيري جو
*مديحه لاقت نفسها اتسرعت وحتنكشف*:قصدي روحي وانبسطي وغيري جو
مايا استغربت اوي من تصميمها انها تروح : حاضر انا كنت بفكر بس
يلا تصبحي ع خير
*فلاش باك*
قبلها ب3 ساعات
رن تليفون مديحه:الو
:……………….
مديحه:طبعا فكراك
:……………
مديحه :تنور موجوده طبعا مستنياك يلا سلام
فات وقت قليلا وحضر
اهلا يابني اتفضل نورتنا
صقر:نورك انتي يا امي حضرتك عامله ايه واحوالك ايه؟
مديحه: الحمدلله يابني علي كل شئ انت عامل ايه؟
صقر: انا مش كويس ابدا
مديحه:ليه يابني كده
انا عارف حضرتك اكيد بتسالي نفسك انا رجعت ليه دلوقتي ؟
مديحه: اه يعني
صقر اتنهد :انا اصلا مابعدش عشان ارجع اناكنت قريب وبعيد في نفس الوقت
انا بس كنت سايب لها مساحه تعيد حساباتها وتهدا لكن مش حقدر ابعد عن كده ولازم نتكلم وهي مش بتديني فرصه اتكلم وبتهرب مني ديما
مديحه: هي الحمدلله دلوقتي ونفسيتها بقت كويسه وبتخرج وطلعت من الحاله الاكتئاب ال كانت عايشه فيها يعني تقدرو تقعدو وتتكلمو وتتصافو لو فيه حاجه فاتت تتعالج
صقر : مش مدياني فرصه لسه والله يا امي وبتتهرب مني لحد انهارده
قابلتها في الشركه
وبرده مش مدياني فرصه اتكلم وبتعاند معايا وبتهزر مع ال اسمه حسام ده وبتعاندني اكتر
مديحه: حسام ده اخوها يابني متربين سوا زي اخوها بظبط هو ونرمين
لكن انت قابلتها فشركه ازاي ؟ وتعرف حسام منين؟
صقر : لا يا ماما مش زي اخوها انتي ماشوفتيش بيتعاملو مع بعض ازاي وبيهزرو ازاي وحذرتها منه وبتعاند برده 🤛
وعرفت حسام منين انا شركتي اخدت مناقصه توريد معدات خاصه بشركتهم وكتبنا العقد انهارده
فجيت انهارده اقترح علي حضرتك موضوع كده عاوز انفذه ومش حينفع غير بموافقتك !
مديحه: موضوع ايه يابني؟
صقر:كنت حابب اقعد انا وهي لوحدنا نتفاهم ونتكلم ونتعاتب ونتصافي من غير ماتهرب مني زي كل مره فكنت عازمهم بكره علي عشاء عمل احتفال بمناسبه كتابه العقد الجديد
*فانا حنتهز الفرصه دي وحنفذ ال********و************ ده
بعد اذن حضرتك طبعا وحجبهالك بنفسي لحد هنا
مديحه: مش عارفه اقولك ايه يابني والله بس أ
صقر :متقلقيش يا امي انا بخاف عليها اكتر من نفسي صدقيني حنتكلم بس
مديحه:طيب يابني حدهالك امانه وامانه عليك متتاخروش عليا
صقر: حاضر يا أمي بعد اذنك
*عوده من باك*
مديحه: يارب يعقلك يابنتي يارب ومتعانديش المره دي
عند مايا
دخلت الاوضه بتحاول تجمع نفسها وتعيد تفكيرها في صقر من جديد
هل انا معطتهوش فرصه فعلا؟
لكن هو مقاليش انه سامعني فمكالمه ال كنت بكلمها لو كان قالي وقتها اكيد كنت حقوله لكن ده داخل فيا شد وجذب وعصبيه وكلام وحش عليا خلاني ابعد واهرب واعند
هو غلطان برده مش انا ال غلطانه !
وانا قولتله الصراحه قبل كده ومصدقنيش برده ومحاولش يقولي وقتها حيصدقني دلوقتي لو قولتله
مش عارفه اعمل ايه مش عارفه
انا محتاره بجد انا حسيب الامور تمشي لوحدها وزي ماتيجي ولو فعلا بيحبني ويثق فيا يبقا لازم يصدقني من اول مره اه صح لازم يصدقني
ونامت من كتر التعب
صباح يوم جديد ملئ بالتحديات
مايا وحسام في المكتب
بيخلصو بعض الشغل
حسام : مايا نخلص ورق ال قدامنا ونمشي
مايا:بدري كده !
حسام: حنلف ساعتين بالعربيه بتاعتك وانا جنبك ونروح نستعد لحفله بليل
مايا : حسام انا مليش نفس اروح الحفله انهارده
حسام: احنا مش اتفقنا امبارح اننا نلعبو شويه انا وانتي ولا رجعتي في كلامك 😉
مايا اتحمست: لا طبعا مرجعتش دانا ناويه له 😂
حسام: ههههه ماشي
وبرده لازم تتكلمي معاه لحسن انا خايف علي نفسي منكم وانا مش مستغني عن نفسي اه انتي مش بتشوفي نظراته
مايا : حاضر حتكلم معاه يا حسام واخر مره حتكلم معاه في موضوع ده اخر فرصه حدهاله تمام كده
بعد اذنك .
(مايا بتكلم نفسها
اوف انا متاكده انه مش حيصدقني وحنرجع تاني ويعايشني في عذاب بجد تعبت بقا من حرق الاعصاب ده لكن انا قبل مايحرق اعصابي انا ححرق اعصابه الاول ماشي يا صقر اصبر عليا)
حسام كلمها بعدها :
حسام : يلا اجهزي حنمشو
مايا: جاهزه يلا
وخرجو وبدا يفهمها كم حاجه في السواقه ويعلمها وقعدو ساعتين ورجعو البيت يستعدو
عند صقر
الصبح راح الجيم لعب شويه ورجع يستعد وكلم حمزه وحسام يبلغهم علي الميعاد
في المساء
وصل كل من صقر وحمزه المكان وانتظرو في المكان المخصص الذي تم الحجز به صقر مسبقا
وفي انتظار وصول مايا وحسام
مايا استعدت ولبست فستان احمر سيمبل رقيق ولكن يلفت نظر من يراها وحسام جهز نفسه وعدا عليها وذهبو الي مكان المطعم
ونزلو من السياره
حسام نظر ل مايا مبتسما : ها مستعده
مايا ابتسمت له : اكيييد
ومسكت معصم يديه(انكجيه) ودخلو عند باب المطعم وقفو يسالو عن الحجز باسم صقر
كان حمزه وصقر منتظرين في الطاوله الخاص بهم وحمزه اول من شاهدهم وغمز لصقر: وصلو نظر لهم صقر نظره مرعبه
*وزاد فتيل اشتعاله اكثر من كلمه حمزه بعدها*
حمزه :لايقين علي بعض اوي عرفت انه ناوي يخطب بس بعد مانتجوز احنا حيخطب علي طول
لايقين علي بعض مش كده !!!
صقر مسك نفسه بالعافيه😡 : اه اووووي
كانو وصلو للطاوله
ووقف كلا من صقر وحمزه وسلمو علي حسام
وجاء دور مايا سلمت علي حمزه بابتسامه فقط من غير سلام بالايد :اهلا استاذ حمزه
اهلا مايا نورتي المكان
*وفعلت المثل لصقر لكن صقر مد يده*
اهلا استاذ صقر اضطرت تمد يدها تسلم عليه
مسك يدها وعصرها بايديه :اهلا مايا
نظرت له متالمه و
سحبت ايديها
صقر: اهلا اهلا اتفضلو
سحب حسام الكرسي ل مايا وقعدت
وقعد بجانبها حسام وفمواجهته صقر وحمزه بجانبه
حسام بيتكلم مايا بصوت واطي جدا (وشوشه) : صاحبنا حيموت احنا عملنا حاجه لسه
مايا:هو علي طول كده اصلا وضحكت
حسام:والله شكله حيموتني انهارده مش شايفه نظراته لينا
حمزه اتكلم لما لاقا السكوت سيد المكان : مبروك علينا الشغل الجديد وان شاء الله فاتحه خير علينا كلنا
ناوين تبداو امتي يا حسام
حسام : بعت فاكس ومستني يردو عليا اول مايردو حنبدا بتحويل المعدات ع طول
كل ده وصقر منزلش عينه منها
لكن مايا كانت بتتفرج علي المكان بتنظر لجميع الاتجاهات الا اتجاهه هوه متجاهلاه تمام لكن
لفت نظرها شخص ما !!!!
وبدا بتقديم اصناف العشاء في الطاوله
وبداو في تناول الطعام كلا الاربعه في صمت لكن مايا وحسام لم يسكتو
حسام بدا : ذوقي دي كده حلوه اوي
مايا: امممم تحفه
حسام شاورلها علي شئ ما جنب فمها
مايا بتشاور : فين دي وبتمسح مش لاقياها
لحد ما شالها لها
حمزه غمز لصقر : شوفت منسجمين مع بعض اوي😘
صقر جاب اخره منهم 😡واخذ نفس بيتحكم في غضبه ونفخ وعصر ايديه من تحت الطاوله👊🏼
انتهت مايا اولا واستئذنت للذهاب للتويليت
و تتبعها عيون الصقر
ولكن قبل دخول مايا شاهدها الشخص الذي لفت انتباهها من قبل ووقفها
: مين مايا
مايا: هشام ازيك عامل ايه
هشام: الحمدلله انتي ال عامله ايه محدش شافك من يوم ما مشيتي من الشركه فاجاه
(مايا انتهزت الفرصه دي ووقفت تتكلم مع هذا الشخص وتضحك معاه )
مايا : اه فعلا حصلتلي ظروف وسبت الشغل فجاه بس اشتغلت تاني عند حسام
هشام : والله الواحد مفتقدك جدا يابنتي طيب ماتحاولي تنتقلي للفرع الرئيسي تاني.
مايا : حشوف بس انا مبسوطه مع الشغل مع حسام هنا
لكن انت ايه جابك هنا !
هشام ؛جاي مع ناس اصحابي
يعني مش حنشوفك هناك خلاص
مايا ابتسمت مجامله له لانهاء الحوار بتذهب: اكيد ان شاء الله
*كل هذا وصقر بينظر لهم نظرات مش مفهومه غيره وتوعد ولقد نفذ صبره اخيرا*
غمز لمقدم الطلبات(جارسون) ال اتفق معاه لتنفيذ شئ ما !
ووقف صقر راح عندهم ووقف بجانبهم لاحظت مايا وجوده بجانبهم اتخضت وف لحظتها انقطع التيار كهربائي للمطعم باكمله
ومع الخضه لجميع المتواجدين
واصواتهم العاليه قام بأختطافها وهرب بها خارج المطعم من باب اخر كان اقرب اليه من وقوفهم

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية وجع القلب)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى