روايات

رواية وردة لكن الفصل السادس 6 بقلم حبيبة محمد

رواية وردة لكن الفصل السادس 6 بقلم حبيبة محمد

رواية وردة لكن الجزء السادس

رواية وردة لكن البارت السادس

رواية وردة لكن الحلقة السادسة

صحيت من النوم لقت نفسي في حض. نو.. حقيقي كنت مبسوطه ان بقيت مراته شرعاً وفعلا.. فضلت بصه ليه بحب… كان نفسي نفضل كده علي طول.. بس مش هينفع خلاص الدكتوره عرفتني ان ايامي معدوده.. الحمدلله جيت عشان أقوم.. لقيتو شديني ليه تاني ونفسنا بقا قريب جدا.. مسكني من وسطي وقرب شفا. يفو من شفا.يفي.. بس الباب خبط بشكل مرعب.. هو قام بسرعه
مُعتصم.. متتحركيش من مكانك هشوف مين اللي بيخبط كده واجيلك..
مشي ولقيت الدوخه بدأت ترجعلي تاني حولت اقوم عشان اخود العلاج مقدرتش حاسه ان الدنيا بتلف بيا.. اخر حاجه كنت سامعه كانت زعيق بينه وبين حد لكن مقدرتش اركز هما بيقولو اي
…………

 

 

عند أميره وإيهاب
أميره وهيا بتفتح عيونها لقت ايهاب ساند دراعو وكان بيلعب في
شعرها وبيبص عليها بنظرت حب.. صباحيه مباركه ياعروسه
أميره بستغراب هيا مشفتش النظرة الحب دي في عيونو قبل
كده حته لمعة عيونه اتكلمت بستغراب وكسوف..ال.. الله. يبارك فيك .. بس هو مالك
إيهاب بحزن علي اللي كان بيفكر يعمله فيها وفجأه حبها من يوم اتكلم.. هقولك كل حاجه يحبيبتي بس الاول لازم تفطري عشان صحيتك متتعبش.. واحنا لسه قدامنا مشوار طويل.. خلص اخر جمله بغمزه.. وقام جبلها الفطار
إيهاب لنفسه.. أنا لازم اعرفه الحقيقه.. أنا فعلاً مكنتش اعرف ان هحبها.. وفيوم واحد بأن الحب دا..بس انا خايف تبعد.. لالا اكيد لا.. أنا لازم اصلح غلطيتي وافهمها كل حاجه وان اختها ملهاش ذنب.. وبعدين كمل بابتسمه علي الاقل هعمل حاجه كويسه..
…………..
عند مُعتصم..
مُعتصم بعصبيه وزعيق..انتي ازاي متقوليش حاجه زى كده..
الدكتور بتوتر..ياستاذ معتصم المدام مكنتش حابه ان انا اللي أقولك هيا طلبت مني مقولش ليك عشان حابه هيا اللي تقولك..
مُعتصم وهو حاسس بوجع في قلبو..ا..ازاي يعني..طيب ليه..وجالها كانسر ازاي..وكمل بزعيق..يعني اي مراتي قربت تمووووت عاااوز افهم يعني اااي…يعني اي اعرف ان مراتي قدامها ايام وتسبني..ودموع نزلت من عيونه
الدكتوره بحزن علي حالو..أهدأ ياستاذ معتصم..كل شئ ربنا كتبو وانت اكيد مومن وعارف ان دا قضاء ربنا..
مُعتصم وهو بيمسح وشه ورجع لشخصيتو تاني..تمام..اتفضلي وانا هبقا اجبها ونجي نكمل بقيت أجرات التحليل..
الدكتوره..مينفعش ياستاذ مُعتصم.. لازم ادخل اكشف عليه في الوقت ده..عشان اقدر اعرف وضعه هيسمح بالكماوي ولا تعمل العمليه..
مُعتصم وهو بيحاول التحكم في اعصبه..تمام استاني هنا شويه..
الدكتوره..تمام
مُعتصم وهو بيدخل الاوضه بندفاع شديد ولسه هيزعق لقاها وقعه جنب السرير والملا. يا علي جسمها..
مُعتصم بفزع وهو بجري عليها وخدها في حضنو وفضل يخبط علي خدودها وهو مش قادر يتحكم في دموعو وقعد ينده عليها و..ورد ..ورد
……….

 

 

ايهاب وهو ماسك خدود أميره..أميره حبيبتي انا حابب اعترفلك بحاجه..
أميره رفضول لتغيرو..اكيد قول يايهاب في اي
إيهاب..انا كدبت عليكي..بس والله مكنتش اعرف ان هحبك في يوم انا كنت متفق ان اتجوزك واكسر معتصم عشان يطلق ورد وانا اتجوزه..واتكلم بحزن..لكن معرفش..معرفش امته حبيتك..اليوم اللي احنا قضينا مع بعض غير حاجات كتيره..وكمان اختك بتحبك اوي..لدرجة أن لما هيا عرفت انك بتحبيني وانا روحت اتقدمت ليها..فكره اليوم لما اتقدم هيا عملت ايه..فكره ساعت مقعدت تهين فيا..وانا كنت قايلك انها بتهددني…انا اللي كنت ساعتها بهدده بذيتك..لكن هيا وقفت قصادي..وحمتك من كل خطه كنت بعمله عشان اذيكي…أميره انا عارف ان انسان ز’باله دلوقتي في نظرك لكن انا مقدرتش استحمل ان واحده ترفضني..فا كنت عاوز اضمرها باي طريقه وكنتي انتي الطريقه دي..وكمل بدموع أنا..أنا آسف
أميره بصدمه وعدم استعاب..يع..يعني ا..اي..وكملة بصريخ..يعني انا..اناااا ظلمة اختي..وظلمته عشان مين..عشان واحد كان كل هدفو يذينا…انتتت اي هاا وقربت منو ومسكتو من القميص..انت مصنوع من اي..ليه عملت كده..خلتني اكره اهلي..وخلتني اتمنا الموت لختي..وخلتني كنت هخرب بيتها..ليييييه…بدموع..ليه ليه كده..
إيهاب بدموع هو كمان…انا آسف انا استاهل اي عقاب..بالله عليكي سامحيني..
أميره بصريخ..ومين هيخلي اختي تسامحني هااا…انا وانت غلطانين في حقها…بسبب انانية جوانا احنا الاتنين..وانا اختي اللي طول عمرها مفضلاني عن صحابه ومكنتش بترضاا تصحب حد عشان مزعلش…اه اههه….يوجع قلبي..ليه عملت فيها كده…يااارب سامحني..
إيهاب بدموع وضعف..طيب تعالي نروح ليها ونريح قلبك..انا متأكد انها هتسامحك..
أميره بحزن ودموع..عارفه أنها هتسامحني عشان قلبها طيب..لكن انا استحاله اسامح نفسي
إيهاب كان هيتكلم قطعه صوت التلفون..كانت عبير..رد بحزن
إيهاب..ايو..مكمش كلامو بمقطعت عبير
عبير بصريخ…ورددد بتموت ياميره..اختك..بتموت

 

 

صريخ عبير كان شديد..لدرجة الصوت وصل لاميره..وقامة من مكانه بسرعه وقالت..ماما في اي..وفجأه التلفون وقع من ايديها وكانت هتقع علي الارض لولا ان ايهاب ماسكه قبل ماتوقع..
أميره بتوهان..ور..ور.ورد…اختي..اختي هتروح..اختي هتروح مني…لاااا..لاا.لا ونبي يارب ونبي لا انا عارفه ان غلط والله عارفه..بس يارب متحرمنيش منها..هستحمل اي عقاب يارب الا دا..يارب…يارب..وقعت مغم عليها
ايهاب بفزع…أميره..أميره اصحي اختك هتكون كويسه وصدقني هتسامحك ياميررره
…………
الدكتره كأنو بيجرو وكان كل شويه ممرضه تتطلع بسرعه حته مطمنش ذلك الذي يحس ان روحه سايفقدها من جسدو وهو يرها بين كل الجهزه دي هو كان ينظر لها بين الزجاج وهو لا يحكم في تلك الدموع..هل حقاً سايخساره للأبد…لاااا كل الافكار دي كانت بتمر بيه وهو مش قادر يقف
الدكتوره وهيا بتطلع من الاوضه وبتخلع الجوانت..
مُعتصم وهو بيقرب منها بلهفه..دكتوره..و..ورد كويسه..كويسه مش كده
الدكتوره بحزن..احنا لازم نعملها العمليه دلوقتي ياستاذ مُعتصم..حالتها بقيت نزله ولو استانينه اكتر من كده.م…
مُعتصم بعصبيه..لااا انا مش عايز واحد في الميه فشل أنا عاوز ورد..
الدكتوره بتفهم..ياستاذ مُعتصم الموضوع ده في ايد ربنا وبعدين انا بقولك الحقيقه اللي باينه قدامي كاطبيبه لكن كا ام او كده فا انا بقولك هيا محتاجه انك تتدعيلها هي بين ايد ربنا مش حد غيرو…
عبير وهيا بتقرب منها والدموع ماليا عيونها.. طيب يادكتوره العمليه نسبة نجاحه كام..
الدكتوره..عشان مكدبش عليكم نجاح العمليه متعديش عن 9٪
مُعتصم.. لا هتعيش ربنا مش هيبعدها عني انا عارف ان غلط في حقها كتيره بس مش اقدر اشوفه تعبانه كده ولا اقدر اشوفه بتتوجع بالشكل ده يارب متحرمنيش منها
عبير وهيا بتقرب منه.. دلوقتي حسيت بقيمتها.. دلوقتي حبتها.. مش كده
مُعتصم والدموع بتتجمع في عيونه.. مكنتش اعرف ان اصلا محبتش غيرها

 

 

عبير بحزن وكانت لسه هتتكلم قطعه صوت بنتها وهيا بتجري عليها..اقفيي
أميره بحزن..م.ماما..أنا عارفه ان كنت غلطانه في حق اخت..
قعتها امها بصفعه..انتي ليكي عين تتكلمي اختك كانت بتحافظ عليكي من الهواء وخصوصاً الانسان دا وشورت علي إيهاب..
أميره بدموع..أنا عارفه ان غلط..وعارفه ان محستش بقيمة اختي غير وهيا بضيع مني بس ياماما بالله عليكي عاوزه اشوفه عاوزه أطمن عليها..
قطعهم إيهاب..يامي أحنا عارفين ان كلنا غلطانين في حق ورد..بس عاوزين نصلح الغلط ده..
مُعتصم وهو حطيت ايدو علي راسو..سييهم ياخالتي كلنا فعلاً غلطانين..وكلنا جوانا نفس احساس الندم..عمر ماورد كرهت حد..ولا اذت حد وكانت علي طول جنبنا بس مقدرناش قمتها..واهي دلوقتي بضيع مننا…وكمل بدموع أنا اكبر واحد اذيتها…كنت عارف أنها بتحبني..لكن كنت عاوز اشبع غروري اللي ضايعه من ايدي..استحملت وجع جسمها عشانه لكن احنا كنا بينذي اكتر واكتر…وقام وقف بصعبه أنا نازل الجامع..انا واثق ان ربنا هيرجعه ليا سليمه…
عبير وأميره في صوت واحد..وانا جايه معاك.عبير بيت لبنتها بخذلان
وأميره بصيت علي والدتها بندم..ماما سمحيني بالله عليكي..أنا عارفه غلطانه وغلاوت ورد عندك سامحيني..
عبير..مش وقتو يلا علشان ندعي لختك انها ترجع لينا
وراحو كلهم يدعو..ويبكو علي اللي كانو بيعمله فيها..وكل واحد بيدعي بسماح..بين بكهم كلهم…
………………..
في مكان ضلمه
ورد كانت ضامه رجلها وقاعده..
انا فين..فين معتصم..فين أميره…أنا عاوزه أهلي…
شافت باباه جاي من بعيد بيقولها تعالي معايا ياورد
ورد..بابا..بابا انت بتعمل اي هنا..وليه ماما واميره مش هنا…
باباها بحنان..هما ميستهلوش وجودك يحبيبت باباكي..مش دا اللي كنتي بتقوليه..وكان نفسك تشوفي الندم في عيونهم صح..

 

 

ورد بحزن..انا كان نفسي يحسو بيا…كان نفسي في حب يابابا..لكن هما عملو عكس دا
والدها وهو بيمسك ايديها وبيوقفه قدام نفسه وهيا شايفه كل اللي في الاوضه بيعيط ويدعو..بصيت لباباها..
باباها بابتسمه…بصي لنفسك وبصي ليهم يورد..هتقدري تسامحي..
كنت هتكلم لكن قطعني صوت مُعتصم وهو بعيط وبيمسك ايدي…ورد..ورد..ورد اصحي..هتسبني كده لواحدي..هسبيني طيب لمين…تعرفي ياورد..انا غبي اه والله غبي..كانت معايا حبيب قلبي طول الوقت وانا كان عندي عقل عاوزك لما تصحي تضربيه بالجزمه..بس اصحي..انا عاوزك تسامحيني..وعاوز اجيب دستيت عيال شبهك…مش هقدر ياورد اتخيل حياتي من غير ارجعي..الدكتوره قالت ان لو فات 24ساعه وانتي كده مش..م..مش..مش هتحصي تاني…ولقيتو حط رأسو فيي رقبتي..وبدأ يعيط ويتحايل عليا اصحا…كنت وقفه ودموعي نزله مش عارفه افرح ولا ازعل..انا مش قادره اشوفه بيتوجع.رجعت بصيت لبابا لقيتو حط ايدو علي كتفي وقف جنبي..وقالي بصي كده..بصيت لقيت اختي..أميره..أميره اللي اتوجعت منه اكتر واحده..
لقيتها بتمسك ايدي التانيه ودموعها نزله واتكلمت بعياط.. حبيبتي..اصحي..أنتي علي طول معايا ليه تسبيني دلوقتي…انا عارفه ان غلط..بس أنتي علي طول بتسامحي..علي طول قلبك ابيض..وبسيع العالم كله..وكملت بعياط..فاكره يوم مكونا في المدرسه..وكان اما حد يزعلني تعملي فيه اي…فاكره يوم مضربتي الواد عشان عكسني..وضحكت وبعدين رجعت لعياطه تاني..بس انا مين دلوقتي اللي هيدافع عني..مين هروح ليه وامنو علي سري..مين اللي هتاخدني في حضانه حته وانا بكون مزعله..مييين غيرك هتعمل كده…اجعيي عشان خاطري..وحضنت ايدي وعياطه بدأ يزيد.. لقيت ماما قربت منه وحطيت ايدها علي راسي ورسها..اميره عرفت غلطه..عرفت انها كانت غلطانه في حقك طول الوقت عرفت ان عمر محد هيقدر يأخد مكانك في قلبها… ومُعتصم عرف بيحب مين.. عرف حبو الحقيقي تجاهك ارجعي بقا يابنتي…
كنت شايفه كل حاجه عياط ووجع وندم.. وحاسه ان كل دمعه منهم بتحرق في قلبي.. أنا مقدرش اسيبهم.. مقدرش ابعد عنهم.. بصيت علي بابا.. لقيتو بصلي وبا. س دماغي وقالي روحي لأهلك ياورد عيشي معاهم وانسي كل الوجع اللي جواكي يابنتي.. ومتقلقيش هنتقابل تاني.. سلام ياروح قلب باباكي..
…………

 

 

بعد مرور شهر في المستشفي
أميره بمرح.. اي ياست هانم استحليتي قعدت المستشفى ولا اي..لا قومي كده..قومي فزي ساعديني فرحي..ايهاب سايبه بيصوت بقالو اسبوعين في البيت يلااا..
ضحكت بمرح..يابنتي حرام عليكي تمرمطي الجدع معاكي ..كده هيطفش..
قطعنا صوت مُعتصم..هو لسه هيطفش..انا مش عارف مستحمل الكارثه دي ازاي..أساسا
ضحكت وضربته علي كتفه.. اتلم اختي متقولش عليها كده..دي في قلبي دي
أميره وهيا بتبص لمُعتصم..شوف اهي دي اختي بقا مش واحد بارد زيك رخم..
مُعتصم طيب يختي حلي عننا دلوقتي..عشان عاوز مراتي في كام كلمه كده..
اميره بحباط..يجدعان حسو ان لسه سنجوله بقااا
معتصم وورد وهما بيبصه عليها..
اميره بخوف…خلاص..خلاص انا غلطانه كان معايا الراجل..اما اطلع اشوفو فين رجالي وانتم مع نفسكم بقا…
معتصم وهو بيبص لورد..لو هيا قلبك انا اي بقا يهانم..
ورد ابتسمت بحب وقالت..انت روح الفؤاد..

 

 

معتصم وهو بيمسك اعصابه..بت انتي هتخرجي النهارده وهنسافر شهر عسل مينفعش كده..انتي وحشتينى..وبعدين مسك ايدها واتكلم بحنان.. اوعد ان هعوضك عن كل الوحش اللي سببتو ليكي..
ورد..تصدقني لو قولت مش فاكره انك اذتني اصلا..
معتصم…بحبك ياوردتي..
ورد..ووردتك بتعشقك
… كان وجعك بنسبه ليا دواء..

تمت..

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية وردة لكن)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى