روايات

رواية نفسي الفصل الأول 1 بقلم ملك ناصر

رواية نفسي الفصل الأول 1 بقلم ملك ناصر

رواية نفسي الجزء الأول

رواية نفسي البارت الأول

رواية نفسي الحلقة الأولى

ادعيلي يا ماما النهاردة اول يوم شغل ليا
قالتها بنت في عمرها ال٢٥
الام: ربنا معاكي يحبيبتي
البنت بتوتر:يارب يا ماما يلا انا ماشية
الام ببعض من القلق: ماشي يا حبيبتي خدي بالك من نفسك
البنت: حاضر يحبيبتي
ونزلت
(البطلة: نَفَس احمد الحسيني،خريجة السن قسم الماني، قصيرة، بشرتها قمحاوية،عيونها رمادي، شعرها اسود وطويل لكنها تخفيه تحت الحجاب)
نفس: ياربي هو نا كان لازم انزل بدري كده اهو مفيش اي مواصلات موجودة، ممكن اطلب اوبر وفتحت شنطتها تجيب تلفونها……. ااااه شكلي نسيت تلفوني من التوتر
ولمحت عربية بس في الركن التاني من الشارع
وجاية تعدي بسرعةة عربية جت سريعة وخبطتها
صاحب العربيه نزل: يا نهار ابيض، طلعتلي منين ديه، انا لو خدتها المستشفي هدخل في سين وجيم
ومشي وسابها
وبعد شوية
شخص: اما الجري في البدرية ده ممتع بطريقة
بس بص علي الارض لقي بنت بتنزف من راسها
الشخص بذعر وراحلها: انتي كويسة
نفس بتأوه بسيط
الشخص: بتتنفس وشاف نبضها لقاه ضعيف
شالها بحذر بسرعة ووداها المستشفي
_______♡في المستشفي
الشخص: هي كويسة
الممرضة: لسة في العمليات بس لقينا الحجات دي في شنطتها (وكانت البطاقه و المحفظة)
الشخص: طب كويس
(الشخص: مازن ادهم الدالي، في عمر ال32، خريج ادارة اعمال مسك معرض عربيات الدالي بعد ما باباه طلع علي المعاش)
مازن بيرن علي صاحب عمره ياسين: اي يا ياسين انت فين
ياسين بنوم: في البيت هكون فين
مازن: طب قوم وفوقلي كده
ياسين: عايز اي يا مازن انا لما صدقت ارجع من المهمة
*ايوة ياسين ظبوطة
مازن: هبعتلك اسم ورقم قومي بتاع بنت تعرفلي عنونها واهلها فين وتبعتلي ناس لأهلها
ياسين: اي هي الصنارة غمزت
مازن: انجز مش فايقلك
ياسين: ماشي استناني ساعة
مازن: طب خلص سلام
ياسين: سلام
و مجرد ما خلص مازن مكالمته طلعت ممرضة بسرعة ليه
مازن: في ايه
الممرضة: محتاجين دم و فصيلة دمها نادرة
مازن: فصيلة دمها اي
الممرضة: Bسالب
مازن: طيب شوفي كده دمي لو ينفع
وراح مع الممرضة ولسوء الحظ دمهم مطابقش بس افتكر ان وئام اخته نفس فصيلة دمها ورن عليها
وئام: اي يمازن انت فين ماما عملت الفطار
متزن: وئام من غير ما تلفتي نظر بابا وماما روحي اوضتي جيبي منها فلوس وتعاليلي بسرعة عند مستشفي النبض
وئام بخضة: انت كويس يامازن
مازن: انا كويس بس يلا
وئام: حاضر
وبعد عشر دقايق وصلت وئام
وئام: اتفضل يا مازن
مازن: اتفضل يدكتور المتبرعة بالدم اهي
وئام: هو في ايي يمازن انا مش فاهمه حاجه
مازن: هفهمك بس يلا
________♡بعد ساعة
الدكتور اخيرا خرج
مازن: اي يا دكتور هي عاملة اي دلوقتي
الدكتور: الحمدالله هي بقت احسن بس احنا هنعملها اشعة علي راسها بسبب انها اتخبطت جامد فيها
مازن: في اي يدكتور متخوفنيش
الدكتور: احنا شاكين انها فقدت الذاكرة بشكل مؤقت
مازن: طب هترجعلها امتي
الدكتور: الله اعلم
مازن: تمام شكرا. ولسة هيدخل لنفس جاله اتصال من ياسين فرد بسرعة
مازن: اي يا ياسين عملت اي
ياسين: بص يا سيدي اسمها نفس احمد الحسيني بنت رجل الاعمال احمد الحسيني بس. هو انفصل عن والدتها واتجوز من واحدة اسمها صفاء السوالمي وجاب منها بنت اسمها شهد وهي اصغر من نفس بسنتين والبنسبة لمامتها ف من بعد ما اطلقت ومحدش يعرف هي سكانة فين حتي العنوان اللي في بطاقة نفس محدش موجود فيه حد بقالها 3سنين مختفيه وبس
مازن بتنهيده: يعني مفيش اي امل اعرف مكان مامتها
ياسين: للاسف لا بس مين نفس
مازن: لما اشوفك هبقي اقولك سلام دلوقتي
والممرضة جت: المريضة فاقت يا فندم
ودخل لنفس لقاها بتتأوه فجري عليها
مازن: انتي كويسة
نفس وهي ماسكة راسها: راسي وجعاني اوي ومش قادرة احرك رجلي
مازن حطلها المخدة ورا ضهرها: ارتاحي يا نفس
نفس: هو انا اسمي نفس
مازن بأبتسامة: اه يستي
نفس: هو حضرتك مين معلش
مازن : انا ملاكك الحارس
نفس ببراءة: يعني اي…
الممرضة دخلت: استاذ مازن معلش لازم اديها المسكن
مازن: طيب
نفس: هو اي اللي حصلي
الممرضة بتقطع كلامها : هي هتنام بعد المسكن ف تقدر تتطلع
مازن: هي هتقعد قد ايه نايمة
الممرضة: هتقعد حوالي 3 ساعات
مازن: هي هتقعد قد اي ف المستشفي
الممرضة: يعني ممكن تطلع النهارة بليل بعد ما تطلع نتيجة الاشعة
__________♡في بيت مازن
فاطمة والدة مازن: في اي يابني انت اتأخرت ليه النهارده
مازن اتنهد وحكالها كل حاجة
فاطمة: طب هي هتقعد فين
مازن: هتقعد معانا لحد ما نعرف مكان اهلها
فاطمه بضيق: ماشيي
مازن بمكر : تسلميلي يا فطوم، يلا انا هروح اجيبها
وئام: ممكن اجي معاك يا ابيه
مازن بديق مصطنع : طب عشان الكلمه ده مش هتيجي
وئام بدلع: لي يا ابيه
مازن: بطلي الكلمه دي قولتلك بتديقني
وئام: حاضر يلا انا هلبس الكوتشي
________♡في المستشفي في اوضة نفس
وئام: الله دي جميلة اوي يا ابيه.. اقصد يا مازن هي عندها كام سنة
مازن: عندها 25
وئام وهي بتسقف: يس يعني قدي
مازن بضحك: طب يلا يهبلة
بعد ما نفس بصطلهم
مازن: ده كله نوم يا استاذة نفس
وئام: اي يا نفس مش تخلي بالك من نفسك اخويا اتخض عليكي اوي
مازن خبطها في دراعها وقال بهمس
: انا قلت اعتبريها اختك مش مرات اخوكي
وئام بتعديل: قصدي احنا كلنا خوفنا عليكي
نفس ابتسمت بتعب
مازن: طب يلا بقي يابنات
ووجه كلامه لنفس: طبعا يا نفس مش هتقدري تمشي فانا جبتلك كرسي بس في البيت تمام
نفس: بجد شكررا ليك
ونزلو
_______♡في بيت مازن
مازن: يا فطوم احنا جينا
فاطمة: حمدالله على السلامة يحبيبي وبصت ل نفس
فاطمة:ازيك يا نفس واتصدمت

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية نفسي)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
error: Content is protected !!