روايات

رواية وعد الفهد الفصل السادس 6 بقلم سارة محمد

رواية وعد الفهد الفصل السادس 6 بقلم سارة محمد

رواية وعد الفهد الجزء السادس

رواية وعد الفهد البارت السادس

رواية وعد الفهد
رواية وعد الفهد

رواية وعد الفهد الحلقة السادسة

في منزل وعد
مريم :انا حبيت المكان اوى اوى
يارا :وانا كمان حبيته جدا هادي ومريح
وعد :معاكي حق والله صحيح عايزه اعرفكم علي حد
مريم ويارا: مين ؟
وعد بابتسامه :الخاله بدريه ام فهد
مريم باستغراب: مين الخاله بدريه ومين فهد
وعد: يا بنتي الناس اللي قولتلكم أنهم أنقذوني
يارا ومريم: اااااااه
مريم :مش تقولي طبعا عايزين نتعرف عليهم ونشكرهم كمان
يارا: الله اعلم لو لهم كان حصلك ايه
وعد: الناس هنا طيبين اوى
مريم :طب احنا هنقضيها رغى جعاااااااانه يا بشر
يارا ووعد: ههههههههههههه
وعد: يلا يا اختي الغدا جاهز

 

 

علي الغداء
وعد: والله زمااااان وحشتوني يا جزم
مريم: اللي يشوفك دلوقتي يقول بقالك سنين غايبه دا هما كام يوم
وعد :يعني ما وحشتكوش
يارا بمزاح :اطلاقا
وعد :عشان كده اخدتوا اجازه وجيتوا هنا
مريم ويارا ااااااه هههههههه
في القصر
فهد بصوت عالي: يا حجه يا حجه
بدريه بخضه: خبر ايه يا ولدى صوتك عالي ليه
فهد بفرحه: لقيتها يا حجه لقيتها
بدريه :مين يا ولدى
فهد: ورده يا حجه ورده بنت عمي عبدالله
بدريه: ورده ؟!ورده ماتت مع امها وأبوها يا ولدى
فهد: لا يا حجه ورده عايشه ولاقتها
بدريه بدموع :انت بتتكلم صوح يا ولدى ورده عايشه
فهد :ايوا يا حجه
بدريه طيب وهى فين
فهد :قريبه يا حجه قريبه أوى
بدريه: ريح قلبي يا ولدى
فهد :والله هقولك هي مين بس مش دلوقت ثم أكمل بمزاح
يلا بقي جهزي الغد احسن انى جعاااان قوى قوى
بدريه :عيوني يا حبيبي
ثم اتجهت الي المطبخ وفي طريقها وقعت مغمي عليها
فهد بصدمه :اماااااا
فهد :خير يا دكتوره
الدكتور :خير يا فهد بيه متقلقش شويه إرهاق مش اكتر
حمدالله علي سلامتها

 

 

فهد: الله يسلمك يا دكتور اتفضل
بعد خروج الدكتور
فهد :أكده يا حاجه تخضينا عليكي
بدريه بابتسامه: حقك عليا يا ولدى محستش بروحي
فهد :انا هجيب بنت تساعدك في البيت
بدريه: كيف أكده عجزت انا ولا ايه
فهد: هههههه مين قال أكده انا قصدى تساعدك وتبقى ونس ليكي وانا في الشغل يا حجه
بدريه :اممممم وماله هاتها وسع أكده لما اقوم اجهزلك الغدا
فهد :لااااا انت تقعدى اهنه وانا اللي هجهزه
بدريه ؛انت يا ولدى
فهد :ايوا وانا عندى كام بدريه
في اليوم التالى
في مكتب فهد
فهد: الو ايوا يا فتحي
فتحي: ايوا يا فهد هتعمل ايه
فهد :لما تنزل البلد هتعرف
فتحي: يعني ايه هنزل
فهد: خلاص يا فتحي الباقي عليا انزل انت عايزك جارى أهنه
فتحى: تمام يا فهد بكره الصبح هتلاقيني عندك
خرج فهد من مكتبه
واذا به يتفاجئ بوجود وعد ومريم ويارا
فهد باستغراب: اهلا وسهلا الدكتوره عندينا
وعد :فهد بيه ازاى حضرتك
فهد :الحمدلله نعمه مش هتعرفينا
وعد بابتسامه :مريم ويارا اصحابي وزي اخواتي بالظبط
فهد بهمس لم يسمعه احد: يا سبحان الله
بدريه :بتقول حاجه يا ولدى
فهد: ابدا يا حجه نورتونا يا دكاتره عن اذنكم

 

 

وعد ويارا ومريم :اتفضل
بدريه: يلا قومي انتي وهي عشان تحضروا الغدا
ثم أكملت بتبوصلي كده ليه ولا فاكرين نفسكم ضيوف يلا علي المطبخ منك ليها
وعد: يلا يا بنات خاله بدريه ما بتهزرش وكلامها مش بينزل الأرض ابدااا
بدريه: ايوا بقولكم ايه انتو زيكم زى وعد ووعد عندى زى بتي تمام
مريم: إذا كان كده بينا علي المطبخ يا رجاله
في المطبخ
بدريه: واقفه بعيد ليه يا يارا يا بتي
وعد :هههههههه اصلها عندها فوبيا من المطبخ يا خاله
بدريه :فوبيا ازاى دا
مريم: ههههههه بمعني يا خاله لا بتحب الطبيخ ولا بتعرف تطبخ
بدريه: يا مرى وهتجوزى ازاى يا بتي
مريم: هتخليه هو اللي يطبخ هههههههه
يارا: خلصتوا تريقه
مريم ووعد: هههههه اه
يارا :الحكايه يا خاله اني كل ما ادخل المطبخ لوحدى اعمل كارثه
بدريه: اممممم طب وسعي يا وعد انتي ومريم واطلعوا جهزوا السفره والحلوه دى هتجهز معايا الغدا
يارا: بس يا خاله لكن قاطعتها بدريه قائله : ولا كلمه اللي قولته يتنفذ
وعد ومريم: هههههههههههه
في الخارج
مريم :هههههههه خاله بدريه دى زى العسل
وعد: ههههه فعلا
مريم :يلا نجهز السفره
وعد: يلا
اثناء تناول الغداء
وعد باستغراب لعدم وجود فهد: اومال فين استاذ فهد يا خاله
بدريه: فهد عنديه شغل يا بتي
وعد: ربنا يقويه
بدريه: يارب يا بتي هاااااا الوكل عجبكم
وعد: جميل اوى تسلم ايدك يا خاله
مريم :اول مره ادوق اكل بالطعامه دى تسلم ايدك

 

 

بدريه: اممممم بس مش انا اللي عامله الوكل يارا بتي هى اللي عاملاه
وعد ومريم بصدمه: نعم
بدريه؛ هههههههه شوفتوا بقى انها بتعرف تتطبخ واحسن منكم كومان
يارا: قولي لهم يا خاله عشان مش يتريقوا عليا تاني
بدريه :هههههه تسلم يدك يا بتي
يارا :حبيبتي يا بدريه يا قمر انتي
وعد: انا اقدم منها هنا علي فكره
بدريه ؛هههههههه انتو كلكم بناتي كان نفسى في بنت واحده وبقي عندى تلاته الحمدلله
بعد الغداء
وعد: انا والبنات هنمشى بقى يا خاله
بدريه: بدرى أكده يا بتي
مريم: عايزين نتفرج علي البلد
بدريه: إذا كان أكده ماشي بس هتزوروني قبل ما ترجعوا مصر مش أكده
يارا :اكيد يا خاله
بدريه: ماشى يا حبايبى
بعد خروجهم
اتي فهد قائلا بابتسامه: مساء الفل يا حجه
بدريه: مساء الخير كنت فين يا ولدى
فهد :كان عندى شغل يا حجه
بدريه: ثواني والغداء يكون جاهز
فهد :اومال فين الدكتوره واصحابها
بدريه :مشيوا يا ولدى بتسال ليه
فهد: ابدا يا حجه اصل البيت هادي أكده
بدريه :صوح كانوا عاملين حس للبيت تلات بنات زى الورد ربنا يحميهم
فهد :اممممم كنا في الدكتوره بقينا في الدكتوره واصحابها يا عيني عليك يا فهد
بدريه: بتغير ولا ايه
فهد :اومال بغير عليكي يا بدريه
بدريه :هههههههههه ضحكتني يا ولدى ثم اكملت بجديه مش ناوى تقولي فين ورده
فهد :هقولك علي سر وخليه بينتنا
بدريه: ايه هو السر ده
فهد :مش هتقولى لحد
بدريه :وه قول يا ولدى
فهد: ورده تبقى واحده من التلات بنات اللي زى الورد اللي بتقولى عليهم
بدريه بصدمه: قصدك وعد ويارا ومريم
فهد :ايوا يا حجه

 

 

بدريه بدموع: قلبى كان حاسس اول مرة ارتاح لحد أكده
بس هى مين فيهم
فهد :لسه مش عارف يا حجه مين فيهم
بدريه بفرحه ممزوجه بالدموع :الحمدلله الحمدلله
فهد وهو يمسح دموعها: ايه يا حجه مش هتغدينا ولا ايه
بدريه: من عيوني يا قلب الحجه من عيوني
عند وعد ومريم ويارا
يارا :بس الخاله بدريه طلعت عسل اوى وحنينه اوى
وعد :فعلا والله طيبه اوى واستاذ فهد كمان طيب وجدع كده
مريم :اااه طيب وجدع تعالي هنا وانتى كان مالك عينيكي بتطلع قلوب كده اول ما شوفيه لتكوني وقعتي يا حجه
وعد :هاااا لا طبعا هو بس وقف معايا كتير من لما جيت هنا
مريم: يا شيخه
يارا :ههههه خلاص بقي يا مريم سببها براحتها

 

 

واثناء حديثهم
تأتي سياره من خلفهم مسرعه الي حد ما ونظرا لضيق الطريق اصطدمت بمريم التي وقعت متألمه بذراعها
خرج صاحب السياره
دامر :انتي كويسه يا انسه
مريم :انت متخلف يا بني
دامر :انا متخلف انتي مش عارفه بتكلمي مين

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

الرواية كاملة اضغط على : (رواية وعد الفهد)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
error: Content is protected !!