روايات

رواية وعد المستقبل الفصل التاسع والعشرون 29 بقلم شهد علاء

رواية وعد المستقبل الفصل التاسع والعشرون 29 بقلم شهد علاء

رواية وعد المستقبل الجزء التاسع والعشرون

رواية وعد المستقبل البارت التاسع والعشرون

رواية وعد المستقبل
رواية وعد المستقبل

رواية وعد المستقبل الحلقة التاسعة والعشرون

*_ـي حيات الروح قلبي ما داق النوم ولا يوم ولا هرتاح ..🥺♥️♥️_*
عنود كنت قعده بتسمع اغاني لقت ياسين بيرن ف ردت
عنود..الو
📞علقي ع الشاي ابت انا طالع مع ابوكي
عنود بصدمه…..انت بتقول ايي
بضحك📞ايي
عنود.. ياسين انت بتهزر
📞تؤتؤ انا قاعد مع ابوكي ف ماك اكلنا بقا و دلعته و اتكلمت معاه وكدا و دلوقتي جين نشرب الشاي
عنود بعدم استيعاب.. ا ايه ايوه يعني وصلت لبابا ازاي و اتكلمته ف اي ولا ع اي ولا ليه اصلا انت ازاي متقليش حاجه زي كدا انت مجنون ي ياسين
📞علقي ع الشاي بس و لم نطلع نتكلم
عنود بصدمه.. تطلع فيييين انت يلاا الو الو ي ابن الهبله
قفل معاها ياسين و عنود كانت هتتجنن
******** *بقلم* Shahd Alaa🤎🦋🖇️
احمد و درش كانه تحت البيت بيكله چلاتي لقه يوسف قدمهم ف قامه الاتنين
بصدمه= اي دا يوسف انت طلعت امتي
حضنه- لسه من شويه زهقت من المستشفى و بعدين انا خفيت خلاص و بدات افتكر كل حاجه و حياتي ترجع طبيعي اهو
درش حضنه. حمدلله ع سلامتك ي بطل
يوسف- الله يسلمك

 

 

=اي الي ف ايدك دي و جي ليه هنا
يوسف- اصل سما قعده فوق السطح و عماله تعيط قلت اجي اطيب بخاطرها و كدا انتم قعدين ليه بقااا
بحزن=بدور ع حد يطيب بخاطري
يوسف- و انت
درش. بدورله ع حد يطيب بخطره
ضحك يوسف- لا ربنا معاكم سلام
و طلع و هم قعده زي المطلقين
و رجعه يكله چلاتي تاني
درش. المانجا حلوه اوي انت معاك اي
=اوريو بقولك اي جمدان
طلع يوسف جري كانت سما قعده و بصه السما و مشغله اغنيه ل ورده (لايلينا لايالينا)
يوسف قعد جنبها- احم احم
سما بخضه” يوسف اي دا انت طلعت امتي و جيت امتي و ازاي
يوسف بتوهان- احييي يخربيتك جمال امـ*ـك و انتي معيطه اي ي بت القمر دا لا بقولك اي بعيدا عن حوار الي مزعلك عيطي كل يوم
ضحكت سما” بجد طلعت امتي و جيت لي
يوسف-لسه طالع و جيت لي ولله ما عارف لم سمعت صوتك و انتي معيطه قلبي وجعني قلت لزم احي اطمن علكي افتكرت البيت و الشوارع و جيت و انتي قلتي انك ع السطح بس دي كل الحكايه مالك بقا
بدات سما تعيط و تحكي كل الي حصل و يوسف اندمج اوي لدرجه انه فتح الشيبسي و بدا يكل و هو بيسمعها🤡
بعياط” انا مش عرفه ازاي قلت كدا ل ساره هي اي ذنبها بس انا لم شفتها قدامي افتكرت امي و بقيت عماله اهاجم فيها و كمان اول مره اشوف شهد ضعيفه كدا ضعف شهد خوفني حسسني ان ضهري اتكسر اكن ابويا لسه ميت انا زي ما اكون مش ف وعي و انا بتكلم قلت ملام كتير غلط و عيب و مش دي تربـ، يلـ*ـعن ابو الي يتكلم معاك ي جدع بتاكل شيبسي و انا بكلمك شيفني قناه الجزيره قعده قدامك
و جت تقوم شدها

 

 

يوسف- اولا شكلك قمر و انتي متعصبه ثانيا تكلي هوهوز بقولك اي هوهوز ب القهوه جامد خدي خدي
سما اخدته و هي متنرفزه” هانت الي يجي منك احسن منك كتك نيله
و قعده يسمعه اغني و بصين للسما
يوسف و هو بصص السما- لم تنزلي اعتذاري ل ساره لانها ملهاش ذنب و ل زهوه كمان ،زهوه بنت كويسه بين عليها و حبوبه و ساره ع حسب ما حكتي انها ضحيه زيك زيها بلعكس انتي لقتي الي يربكي و يصرف علكي و يحمكي لحد ما بقتي ف طِب لكن هي لا هي الي محتاجه شويه حنان ي سما
سما” معاك حق في هوهوز تاتي
يوسف-لا في ليب
سما” اه حلو دا بحبه
******** *بقلم* Shahd Alaa🤎🦋🖇️
زهوه كانت ف الوضه بتعيط بحركه و كل شويه تجي ف دمغها جمله سما لم قالت”بصفتك اي انتي كمااااان انتي ضيفه هنا زيك زيها”
زهوه بعياط، فعلا انا ضيفه هنا بس ضيفه برده و بقالي كتير هنا انا اي مقعدني هنا و انا عندي شقه بابا من بكره هخالي الناس تسبها و هرجع اقعد فيها اي يدخلني بين الخوات و الحورات دي انا نسيت نفسي و نسيت اني مليش خوات و مليش حد غير ربنا اهئ اهئ الله يرحمك ي بابا سبتني لي اهئ اهئ
و كانت منهاره من العياط لقت رساله وتس من درش
المسدج *اي ي حبيبي الدنيا عندك*
زهوه بعتت *الحمد لله*
درش *ابعتي ريكورد عايز أتأكد انك بخير ولا اقولك هرن علكي*
و فعلا ثواني و رن حولت تحسن صوتها
زهوه ،الو
📞كنت حاسس انك بتعيطي اي الي حصل
زهوه عيطت اكتر و حكت كل حاجه حصلت
📞طب اهدي طيب ممكن سما اكيد مضغوطه و مش ف وعيه ف حاجه جي ع أعصابها لكن هي مستحيل تكون تقصد تزعلك كدا
زهوه بجمود، انا هسيب البيت دا و ارجع بيت بابا كفايا كدا زهقت الناس معايا
📞لا طبعا و كيد هم مش هيسبوكي تقعدي لوحدك لا ي زهوه
زهوه، انا عيزا انام ي مصطفى
📞لا انتي عيزا تعيطي و ترتبي حالك و انا مش حسيبك تعيطي ولا هسيبك غير لم تفكي كدا
و قعده يتكلمه
******** *بقلم* Shahd Alaa🤎🦋🖇️

 

 

بعد ساعه نزل يوسف و نزلت سما البيت كانت ساره و چودي ف حضن بعض ع الكنبه و انا ف الاوضه زي ما انا و زهوه كمان ف الوضه زي ما هي بتكلم درش راحت سما عند ساره لقت ساره نايمه و دمعها ع خدها ف مسحتلها خدها
ساره فتحت عنيها بالم
سما بدموع” انا اسفه
قامت ساره من حضن چودي و عدلت چودي و قامت وقفت
سما اتكلمت بدموع هستيريا” انا اسفه انا مش عرفه ازاي قلتلك كدا انا بس كنت منفعله بسبب امي و هي دي الي كانت قدامي و كمان ضعف شهد خوفني حسسني اني لوحدي و اني ضعيفه جدا انا بقوي ب شهد ،بجد اسفه متزعليش مني انتي اختي و باين علكي طيبه
ساره حضنتها .. هشششش كفايا عياط ” طلعت من حضنها ” عيونك ورمه من كتر العياط، انتي كمان طيبه ي سما انا متاكده و ربنا يعدي الفتره دي ع خير ممكن تصالحي زهوه لاني سمعتها بتعيط هي كمان
سما بستها من خدها” حاضر و اسفه مره تانيه راحت ساره قعده ع الكرسي و سما خبطت ع الأوضه و دخلت
زهوه،طب سلام ي مصطفى دلوقتي
و قفلت
سما بصه ف الارض” كان حقك تضربني 30قلم مش واحد انا غلط و بجد بعترف ب غلطي انتي اختي ي زهوه و ولله ما عرفه انا ازاي قلت كدا ولا ازاي اصلا كنت ف الحاله دي انا بجد اسفه
زهوه عيطت زي العيال و قالت، لا انا مش من حقي و و انا ضيفه هنا اهئ اهئ
جريت عليها سما و حضنتها و عيطه الاتنين
ساره جت بالم و مش قدره تمشي اصلا و حولت تضحك.. طب ي جماعه حقكم عليا انا و بطلعه عياط انا الي كلت الجبنه
الاتنين ضحكه
سما” متزعليش مني عيله و غلطت
ساره.. لا ازعلي ي زهوه هي مش عيله دي شحطه
سما “بس ي بتجاز اخرصي هههه

 

 

زهوه ضحكت و حضنت سما اوي، المشكله اني مش بزعل منكم
ساره.. ممكن اجي انام هنا لان چودي بتعمل اصوات من حتت غريبه
سما بضحك”اه اصوت ذات ريحه ههه تعالي ياما
و التلاته نامه ع السرير
سما” انا هروح اشوف شهد اكيد هديت
زهوه، خدني معاكي
ساره.. لا انا هنام انا تعبانه و جيه من مستشفى مش حمل منهده انا
و نامت
زهوه و سما راحه للاوضه قعده يخيطه
كنت نايمه ع الارض و وخده وضع الجنين فقت و انا مخضوضه و دماغي بتلف فيا… اي الهبد دا اي نيمني ع الارض انا، امممم ثوووواني
قمت فتحت الباب لقيت الي بتحضني جامد
….اي ي سما هو انا جيه من سكت سافر ي حبيبتي ، ف اي ي خونا
زهوه حضنتني هي كمان و كنت هقع منهم….يلهوي اوعي ي وليه يقع ف ايه
طلعه الاتنين من حضني
سما” انتي الي ف اي اي خلكي تعملي كدا ي شهد قلقتينا علكي ي شيخه حرام علكي
افتكرت الي حصل و الي انا عملته و قلت بهدوء….تعاله نقعد نتكلم تعاله
دخلنا نقعد ع السرير نتكلم
******** *بقلم* Shahd Alaa🤎🦋🖇️
عنود بفرحه.. ماما طلعين على السلم ي مااامااا شكلي حلو هاا الميكب مظبوط هاا
إمها بضحك. اهدي ي هبله ف اي شكلك حلو اه اهدي بقا بتحبي صح
عنود بتوتر.. ها لا طبعا احب مين لا دا زمالي زي ما قلتلك دا انا اتفجات ولله انه جي
امها. ي بت طيب يختي خشي اقعدي و انا هروح افتح
عنود..ماااشي
خبط ابو عنود و ياسين فتحت ام عنود. ي اهلا وسهلا اذيك يبني
ياسين بهدوء.. الحمد لله ازي حضرتك ي طنط
ام عنود.الحمد لله ادخله ادخله ،اي يبني كل الحجات دي
ياسين..لا ي طنط دي حجات بسيطه انا عارف انكم عندكم طفله ف اهو تقعد تتسلي فيهم
ضحكه و دخلت عنود ب الشاي
امها بضحك. ع فكره احنا مطلبناش الشاي
عنود بتمثيل المفاجاه.. ايييه بجد اومال انا سمعت لي حد عايز شاي مش مهم بقا ازيك ي ياسين
ياسين بضحك.. الحمد لله احنا هنقول كلام كبار ادخلي جوه ي شطره
ضحكه كلهم
عنود بتزمر.. لا يراجل نينينينيني كلام كباره كوبه عليك
و دخلت

 

 

و ضحكه ياسين.. بصي ي طنط انا اتكلمت مع عمي بس هو قالي اني لزم اجي و تتكلم مع حضرتك و اتعرف علكي و لو حضرتك و عنود موفقين عليا الزياره الجيه هجيب اهلي معايا و نقره فتحه باذن الله
ام عنود. ولله يبني احنا طول عمرنا سيبين بنتنا برحتها و مش عيزين منك حاجه غير انك تراعي ربنا فيها و تحترمها بس و المهم موفقتها هي و انا شيفه انها موفقه
ياسين فرح جدا و بداه يتكلمه ع الاتفاق و الحجات المهمه
******** *بقلم* Shahd Alaa🤎🦋🖇️
يوسف نزل لقي احمد قاعد لوحده ماسك عصايه و بيحفر بيها ف الارض
يوسف بضحك- اي يبني الي نزلك الشارع مش قلنا ف ثانويه عامه
بملل=عايز اي
يوسف- اومال فين درش
=مشا يكلم ست زهوه بعني الواطي
جيه درش. تشكر ي عم انا جيت اهو
بحزن=بردو واطي
يوسف-مالك بس ي عم
بطريقه طفوليه=انت طلعت لست سما بتعتك و انت كلمت زهوه و انا مش لقي كلبـ*ـه نتايه تعبرني طب ولله لو ما شهد كلمتني لطلع اضربها ب العصايه دي اجيب اجلها
ضحك يوسف و درش
درش. ي عم صفي النيه انت بس و اطلع اضربها يلا
يوسف بضحك- بس يبني دا مجنون بصي ي احمد انـ “شاف بنت لبسه عبايه سوده” اموووت انا ف البط لسود
و جي يقوم يوسف شده من بنطلونه وقع
=يلا خليها تشوف العار
درش كان مين من الضحك لان شرت يوسف كان عليه توم وجيري
حتي البت ضحكت و مشت
يوسف ببساطه- اي اول مره تشوفه شب بيحب الكرتون ولا اي
ورفع البنطلون و هم بيضحكه
و قعده التلاته تاني
******** *بقلم* Shahd Alaa🤎🦋🖇️

 

 

سما بملل” انجزي يشهد الله قولي رفضه احمد لي بعد كل الحب دا
بحزن… كان نفسي ابقا زي البنات ي سما كان نفسي احمد يجي يقعد مع راجل مع ابويا و يتكلم معاه و تجي امي تقلي ادخلي ب الشربات بس حسبي ليقع منك ي خايبه “ضحكت بوجع” كان نفسي نبقا عيشين عادي و يبقا ليا عيله عيال عم و عيال خاله و اهل و عزوه اتحامه فيهم لكن انا كدا لو اتجوزت انا و احمد مين هيربيكم مين هيصرف عليكم احمد هيتكفل بيكم و بيا مين هيتحمق ليا لم اتعارك مع احمد لم اجي اغضب هروح فين فين امي و ابويا فين
و عيطت تاني
زهوه، بصي ي شهد كل التفكير دا غلط و حرام بتفكري ف حاجه خلاص انتهت مش بادينا كل الكلام دا مش هيرجع ابوكي و امك مش هيرجع حاجه طب ما انا زيك اهو ولا عم ولا خال ولا خاله ولا اي حاجه لا و كمان مش عيشا ف بيتي عيشا عندكم بس تعرفي مش خايفه من الجواز بلعكس عيزا مصطفى يجي دلوقتي قبل بكره عشان انتم علتي و الفرق بين احمد و مصطفى كبير ع الاقل احمد بيحبك من و انتم اطفال و لسه موجود الحب دا لكن انا لسه من كام شهر او سنه يعني انا الي مفرود اخاف
سما” شالي الي ف دماغك دا و فكري صح ي شهد مضيعيش حب سنين ف ثواني عشان حاجه مش ب ادينا و لو ع الفلوس و المصريف جوزني انا كمان ل يوسف 🤷🙄
ضحكه…ي راجل
زهوه، بقولكم اي انا قررت البس الحجاب
بفرحه….الله بجد ربنا يثبتك ي قلبي و عقبالي ي رب
سما” ي قمري هتبقي قمر فيه
….و انا قررت اني هسيب الشغل و هشتغل ف الموحمه
سما” و انا مقررتش حاجه ههههههه
ترن ترن
زهوه بصت ف التلفون، بت دي خالت احمد خدي
….اي دا بجد عرفتي منين انا مش معايا رقمها اساسا
زهوه،هي قالت هتكلمك و دا رقم رزان يبقا اكيد هي
…. امممم تمم يلا اطلعه بره عيزا اتكلم
سما” ردي يلااا و احنا قعدين
…. طب مش عيزا نفس هااا
الاتنين، حاضر

 

 

…الو
📞 السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
…و عليكم السلام ورحمه الله وبركاته ازيك ي طنط
📞الحمد لله ي بنتي انتي عامله اي دلوقتي ي حبيبتي
…الحمد لله احسن
📞ها ي بنتي قليلي مش موفقه لي ب احمد
…ولله يـ
قطعتني سما” لا ي طنط دي موفقه و بتقولك الخميس الجي الخطوبه
برقت…بسسس
احم ولله ي طنط انا مش عندي اعتراض على احمد نهائي انا بس كنت مخنوقه عـ
لقيت زهوه شدت التلفون،ربنا ما يجيب خنقه ابدا أنشأ الله بصي ي طنط هي بس كانت ذكريات امها و ابوها شدين عليها الخميس الجي الخطوبه اااعاااا رجلي اااه ي شهد اااه
….وربنا لوريكم
📞بصي ي شهد انا امك ي بنتي انتي زي رزان ولله متقلقيش و زي ما قاله اخواتك يوم الخميس الخطوبه
…بس ي طنط
📞بهبور ي قول لمامي اييي ههههه
ضحكت…. يقول حاضر هههههه
📞ربنا يسعدك ي بنتي و يفرحكم ي رب
قفلت معاها من هنا و جريت وراهم …وربنا ما هسبكوووووم تعاله هنااااااا
******** *بقلم* Shahd Alaa🤎🦋🖇️

 

 

*بعد مرور سنه*
اتجوزت انا و احمد و سما اتخطبت ل يوسف و بقت ف 3طب و يوسف رجع لشغله ف الكليه و اتثبت خلاص ،و زهوه اتخطبت ل مصطفى و ياسين خطب عنود خلاص و كلهم دخلين ع جواز اهو و چودي بقت ف 1اعدادي السن الخطر دااا بس عيشه معايا انا و احمد و رزان منتبها جدا ف الدراسه بس يوم فرحي اتكلمت كتير هي و اسد و من يوميها و اسد كل شويه ي رقبها و ساره عاشت مع سما و زهوه ف البيت و بيعملها حلو جدا
كنت نايمه و احمد بيلبس عشان رايح الشغل جت چودي تصحني
چودي بتبص ل احمد بقرف
=ي چودي كفايه استحقار بقا شهد هي الي منعه عنك الشكولاته انا مال اهلي
چودي بقرف. ولله لوريك ماشي ،شهد شهد قومي
بنوم…. امممم اي ي چودي مرحتيش المدرسه لي
چودي بتزمر. انتي بتنامي تحلمي ب المدرسه يلهوي انهارده الجمعه قومي ي غاليه شوفي الي بيحصل من ورا ضهرك
….ف اي
چودي. احمد كان بيكلم وحده من شويه و بيقلها ي بيبي و ناااازل يوم اجزته يقبلهاااا
نطيط من ع السرير ….ااااحماااااااا
بصدمه=ف اي ي بنتي وربنا البت دي كدابه دي كـ
نطت فوقيه وقع …بتخوني يحمااا
=بصي هو بعد احما دي لزم اخونك اصراحه، ف اي ي بنتي وربنا ما اقدر و اوعي بقا من عليا معانا طفله
جيت اقوم حسيت بدوخه و بطني وجعتني
=ف اي مالك

 

 

…مش عرفه ديخه اوووي
چودي. مالك ي شهد ف اي
…مفيش ي روحي ديخه شويه بس ،المهم روحي ذكري شويه
چودي زقتني. يادي النيله عليا و ع سنيني السوده
و مشت
=حبيبتي البسي يلا هنروح نكشف علكي انتي تعبانه بقالك كام يوم
… لا ي احمد انا كويسه اهو
=لا ولله يلاا ي شهد كفايا تكبير دماغ الله
….انت كنت رايح فين اصلا
= حضرتك نسيتي ان كل جمعه بنتجمع كلنا عند خالتي
…اه صح
=يلا نروح للدكتور ف السكه البسي ،چودي يلا البسي فكك من المذكره بخلعك اهو يابا
چودي. حبيبي ي زماله
لبست و احمد كمل لبسه و جودي و نزلنا
******** *بقلم* Shahd Alaa🤎🦋🖇️
زهوه،الو ي مصطفى انت فين ……اوووف طب خد نص يوم عشان انت عرف بنتجمع كلنا عند حمات شهد …….. والله طب تمام سلام

 

 

و قفلت ف وشه بحزن
سما” مالك ي بنتي ف اي
ساره و هي بتلبس. اكيد منكد عليها زي عادته
سما” ايوه اي الي حصل بقا
زهوه، ف الشغل مش جي
سما” طيب ي زهوه ربنا معاه برحه مش كدا مهو بيشتغل شغلنتين عشانك اهمدي بقا
زهوه، هو عارف ان انهارده بنتجمع و كدا لي بقا ميخدش نص يوم و يجي ولا هو لزم قرف و خناق و برحتك و روحي انتي اوووف فكك هاتي الطرحه من جنبك
و لبسه التلاته
سما بصت من البلكون
سما” زهوه مصطفى و يوسف تحت يلا ننزل خالصته
ساره. نا خلاصت
زهوه، و انا يلا بينا
نزله التلاته
زهوه كانت مكشره عشان مصطفى
درش. اتعدلي بقا جيت اهو
زهوه ركبت من غير كلام و ركبه كلهم
******** *بقلم* Shahd Alaa🤎🦋🖇️

 

 

… بردو ي احمد جبتنا عند دكتور
چودي. يوه عيزين نطمن علكي ي شهد
=يلا انزله
نزلنا و دخلنا اخدنا رقم و بعد شويه دخلنا عشان نكشف
الدكتور.. بقالك كتير بدوخي ي مدام
… يعني مش كتير اسبوع كدا و وجع جامد ف بطني و بحس اني عيزا ارجع بس مش برجع
الدكتور.. انتي بقالك قد اي متجوزه
…سنه
الدكتور……….
احمد بصدمه=ايه
چودي زغرطت
و
*_ـما تجي هنا و انا احبك عشان اعيش ع حسك حبيبي دا انت الدنيا😹♥️♥️♥️_*
*ي طرا الدكتور قال اي و اي الي هيحصل تاني فاضل الاخير و الخاتمه ي رب تعجبكم*

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية وعد المستقبل)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
error: Content is protected !!